Vägskick Gdansk - Kiel ?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hej,

Jag funderar på att köra ut med Östersjökusten mellan Gdansk och Kiel i början på nästa sommar. Någon som har koll på i vilket skick vägarna är där? Att de är i fenomenalt gott skick på den tyska sidan tar jag för givet, men Polen?
:va

Något annat att oroa sig för så här sju månader innan avfärd?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
BAB 20 genom norra delen av gamla DDR är ett sådant där infrastrukturprojekt/nödhjälpsarbete som startades strax efter att gamla öst imploderat.

Vägen är löjligt överdimensionerad än idag, och lär inte behöva byggas ut inom 50 år, typ.

E28 från polska gränsen / Szczecin mot Gdansk är något helt annat.
Urautobahn, om än inte från Weimarrepublikens tid.
Våldsamma sättningar som ger genomslag i allt över 50km/h, elak grov vägbeläggning och annat ytterst oväntat.

Perfekt som tidsresa eller rentav på gränsen till katastrofturism - vissa delsträckor hann inte ens Speer klart med innan det körde ihop sig på annat håll... . Trafiken flyter på, men se till att ha tidsmarginal för att stanna och pusta ut emellanåt.

Jag körde sträckan senast våren 2015;

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=ce5a553a0e17a62d7&hoursPast=0&showAll=yes

Det kan ha hänt grejer sedan dess.
Polen har vägar som är bättre än våra Svenska, och annat som ser ut som kriget - och heller inte åtgärdats sedan dess.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Asså, jag gillade sträckan, men vart lite överraskad.

Autobahn där bara ena väghalvan någonsin färdigställts, så man har mötande landsvägstrafik, medan den andra halvan ligger för fäfot och stora träd vuxit upp under decennierna, samtidigt som stora viadukter bryggar över hela "motorvägen" ger en väldigt speciell känsla.

Kör du istället E75 ner till Lodz och fortsätter E30 mot Tyskland så har du splajrans nybyggd betalmotorväg.
Steril och tråkig, men bättre än något hemma i Sverige.

Ta det lugnt vid övergången till Tyskland vi Frankfurt ad Oder och se dig omkring; där har du mycket som påminner om den gamla tiden.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Asså, jag gillade sträckan, men vart lite överraskad.

Autobahn där bara ena väghalvan någonsin färdigställts, så man har mötande landsvägstrafik, medan den andra halvan ligger för fäfot och stora träd vuxit upp under decennierna, samtidigt som stora viadukter bryggar över hela "motorvägen" ger en väldigt speciell känsla.
Ukraina2.jpg

Ungefär som i Ukraina då. Någon byggde 4 filer men pengarna tog slut så där asfalterades bara tre och endast två togs i bruk.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Fina vägar och bra mat . Trevligt folk. Inga konstigheter. I Sverige finns det betydligt sämre vägar på fler ställen. Båten från Nynäshamn funkade bra. Lite gammaldags men det var bara bra. Korvgrillning på akterdäck och öl serverades på plats. Jag gillade. Åkte med frugan som tyckte detsamma.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Om du inte har alltför bråttom och tycker det är ok att åka mellan filerna när det är köer så tycker jag det är helt ok att följa kusten och åka över vid ?winouj?cie, annars skulle jag göra som Notrightrider skriver, lodz och sedan E30. Går fort men är ganska trist.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Om du inte har alltför bråttom och tycker det är ok att åka mellan filerna när det är köer så tycker jag det är helt ok att följa kusten och åka över vid ?winouj?cie, annars skulle jag göra som Notrightrider skriver, lodz och sedan E30. Går fort men är ganska trist.
Bråttom, nej. Så de mindre vägarna utmed kustlinjen är ändå ok eller? Motorväg och större europavägar undviker jag gärna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
View attachment 439725

Ungefär som i Ukraina då. Någon byggde 4 filer men pengarna tog slut så där asfalterades bara tre och endast två togs i bruk.

Eller som vägen in i Polen via Cottbus. Fram till den tysk-polska gränsen är det superfin otrafikerad motorväg. Så fort man passerar gränsen så är det bland de sämsta vägarna i vägen i ca 80 km. Polackerna kallar den för "trappan". Inte varje dag man ser varning för vägbulor på en en fyrfilig motorväg, optimistiskt hastighetsbegränsad till 80 km/h.

Lustigt nog är körfälten UT ur Polen hur fina som helst, så när vägen bitvis in är för dålig blir man omledd över till den fina sidan.
IMG_0914.JPG
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Bråttom, nej. Så de mindre vägarna utmed kustlinjen är ändå ok eller? Motorväg och större europavägar undviker jag gärna.

Det är ju deras turistområde, så vägarna är helt ok, kan vara lite mycket trafik på helgerna. Sedan ser man inte så mycket vattnet som man kanske skulle önska, utan man får ta något stopp o rulla ner o fika på något sjyst ställe. Kommer du med färjan Nynäs - Gdansk så boka in något boende ganska nära gränsen, det är ungefär så lång man hinner om man kommer till Gdansk vid lunchtid och vill hinna knata runt lite på stranden o kolla solnedgången.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bråttom, nej. Så de mindre vägarna utmed kustlinjen är ändå ok eller? Motorväg och större europavägar undviker jag gärna.

Överlag skulle jag säga att den sträckan du vill köra är bland det tråkigaste man kan köra på motorcykel i Europa. Platt platt platt och extremt mycket raksträckor kan du räkna med. Samt hedlandskap och lite tallar.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Överlag skulle jag säga att den sträckan du vill köra är bland det tråkigaste man kan köra på motorcykel i Europa. Platt platt platt och extremt mycket raksträckor kan du räkna med. Samt hedlandskap och lite tallar.
Åh herregud... Det låter lika spännande som de första 20 milen när man åkt av färjan vid Kiel/Puttgarden och är på väg söder ut? Jag har alltid reagerat på hur fruktansvärt tråkigt landskapet är där i trakterna.

Nåja... :va
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag har kört sträckan Stralsund - kiel flera gånger. vi kör enbart små väger så näre kusten som möjligt.
vi kör så gott som aldrig motorväg. vi är ju på SEmester o vill uppleva landet vi är i.
det tar lite tid o ibland kommer man till någon kullersten sträcka. skak skak :) här håller man 30-40 kmt
men ta inte dom aller minsta vägerna men typ bundesstrasse med avstickare in på det mindre vägnättet
men det är fint o det finns lite fina badorter på sträckan.
över Rostock o lubeck hamn åkar man med den lilla färjan
mycket att se under vägs. såsom
wiesmar gammal svensk stad
boltenhagen. fin badort med restauranter o cafe
i Rostock hanm finns Carls sandskulpturer på pier ?. liggar precis när man kommer av den lilla färjan
lubeck är vård ett besök
Oldenburg också värd ett besök
i kiel ligger Louis passa på handla lite mc grejer- kläder till tyska priser
det finns mycket mer att se på längs denna kust
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Åh herregud... Det låter lika spännande som de första 20 milen när man åkt av färjan vid Kiel/Puttgarden och är på väg söder ut? Jag har alltid reagerat på hur fruktansvärt tråkigt landskapet är där i trakterna.

Nåja... :va

Ja, ungefär så. Men det kan ju finnas en charm med små badorter och så. Den där fantastiska motorcykelkörningen blir der dock aldrig.

Tack. Det där kan också vara ett alternativ. Först Ystad, sen färjan över till Bornholm. Köra där någon dag innan man hoppar på färjan till Sassnitz. Därefter västerut mot Kiel.
:tummenupp
En fördel med färjan till Sassnitz är att du kommer direkt till superfina Rügen. Ön är inte så stor men om man undviker den i 15 km HELT snörräta genomfartsvägen så finns det massor med fina kurviga vägar, och fina små byar som man lätt kan lägga en dag på. Östra delen är ganska kuperad. Västra är plattare, men också helt ok.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tycker vägarna är rätt bra såfort man åker väster ut från gdansk (dvs åt tyskland) i själva gdansk är vägnätet lite lagom kaos och skicket är väldigt blandat. men landsvägarna och motorvägarna är fina :)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Bråttom, nej. Så de mindre vägarna utmed kustlinjen är ändå ok eller? Motorväg och större europavägar undviker jag gärna.

Det är ju deras turistområde, så vägarna är helt ok, kan vara lite mycket trafik på helgerna. Sedan ser man inte så mycket vattnet som man kanske skulle önska, utan man får ta något stopp o rulla ner o fika på något sjyst ställe. Kommer du med färjan Nynäs - Gdansk så boka in något boende ganska nära gränsen, det är ungefär så lång man hinner om man kommer till Gdansk vid lunchtid och vill hinna knata runt lite på stranden o kolla solnedgången.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Ja, ungefär så. Men det kan ju finnas en charm med små badorter och så. Den där fantastiska motorcykelkörningen blir der dock aldrig.: va:va

det beror ju på va man menar med motorcykelkörning.
ligga över tanken i 768 kmt. med strykjärns slätt asfalt så nej
kultur (gamla hus o städer) i gamla svensk bygden o fint landskap o fortfarande möjlighet att uppleva lite av det gamla öst. stort JA
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Skall man se till hojåkningen enbart så är det ju bara att så fort som möjligt ta sig söderut där det finns berg, sedan är det ju så att Österrike o Italien har klart bättre vägstandard generellt, så sett till enbart hojåkningen så hamnar jag där.
Sedan finns det ju väldigt mycket annat som är kul att uppleva på hoj, plus att man har inte alls så stora problem med köer när man kör hoj.
Skall man upp till Zakopane från Krakow och det är på en fredag eller lördag så får man nog räkna med 2-3h extra om man åker bil, men med hojen så tappar man max 30 minuter.

Tycker Polen har mycket kul att erbjuda för turister på hoj, trevliga mindre medeltidsstäder, bra mat, billiga hotell. Hela Balkan är också fint på hoj, det går att hitta riktigt fina vägsträckor men man får ta en del skit också. Toleranta poliser o bilister.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top