Ställbar kamkedjespännare

swedishwiking

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Säter
Hoj
-89 Yamaha xtz 750, Kawazaki zx10 -90
Hej grabbarna

Har en gammal zx-10 som rullat över 10000 mil. Fick toppen donad under föregående vinter men har tyvärr ett rasslande/tickande kvar på kamkedjesidan. Tanken är att byta kamkedja, men är sugen på att få en fräsch kamkedjesträckare också vilket inte är billigt om man vill ha en ny original.
Har hittat en ställbar på en internetsida som saluför trimgrejer till gamla Kawor. Frågan är hur man vet när den är tillräckligt spänd. Jag begriper nog att man inte tar i för kung och fosterland...
Har någon nån erfarenhet av dessa?

Mvh, Mattias
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Byt kedja och sätt sedan dit orginalsträckarn, starta hojen kanske åka en lite sväng.

Skruva ur spännfjädern ur orginalet, ta sedan bort sträckarn mät hur långt den är ute
(fjäder måste tas bort innan annars trycks sträckarn ut)skruva den manuella till samma spec..
//Tanken
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köp inte en manuell sträckare!!!

Manuella sträckare är för folk som kan och är medveten om att det kontinuerligt behöver justeras. Det började monteras på racemotorer där man vill ha minimalt antal felkällor och där duktiga mekaniker ändå står och helrenoverar motorn stup i ett. När kleti och pleti sedan monterar manuell sträckare hemma i garaget, spänner på känn och allt som oftast inte kommer ihåg att verifiera korrekt spänning tillräckligt ofta så har man ett säkert recept på haveri. Jag har sett fler haverier orsakade av feljusterade manuella sträckare än vad jag sett av automatiska av usel konstruktion....
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
100 000 km är mycket, 'kanske dags att byta kamdreven också?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håller med Boris. Evigt tjat om dessa. Originalsträckarna är knappast konstruerade så att motorn ska rassla
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är det nåt strul med originalet, se över skenor, fjäder, spärr. Och ev drev/kedja då....
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Köp inte en manuell sträckare!!!

Manuella sträckare är för folk som kan och är medveten om att det kontinuerligt behöver justeras. Det började monteras på racemotorer där man vill ha minimalt antal felkällor och där duktiga mekaniker ändå står och helrenoverar motorn stup i ett. När kleti och pleti sedan monterar manuell sträckare hemma i garaget, spänner på känn och allt som oftast inte kommer ihåg att verifiera korrekt spänning tillräckligt ofta så har man ett säkert recept på haveri. Jag har sett fler haverier orsakade av feljusterade manuella sträckare än vad jag sett av automatiska av usel konstruktion....

Tur vi har dig boris. Visste själv inte skillnaden
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Originaldelarna är inte så dyra om du bara ska byta kedjan och släpan vilket är det som brukar ge sig på kawa-motorerna. Ofta är det släpan som får en grop i sig i ytan som tryckaren ligger an mot. En ny kamkedja original och en släpa går på ca 800:-. Tryckaren är lite lurigare att få tag på, jag vet att de brukar sätta dit tryckaren från den senare ZZR1100 motorn som har ett annat "huvud".

Jag köpte mina delar från Lelles, www.partssweden.se, direkt hem i lådan med faktura!
 

swedishwiking

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Säter
Hoj
-89 Yamaha xtz 750, Kawazaki zx10 -90
Suveränt grabbarna. Det får bli ny kedja och släpa. Försvinner missljudet med min spännare så är jag nöjd med det, annars letar jag efter en dito från zzr.

Tack!
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Köp inte en manuell sträckare!!!

Manuella sträckare är för folk som kan och är medveten om att det kontinuerligt behöver justeras. Det började monteras på racemotorer där man vill ha minimalt antal felkällor och där duktiga mekaniker ändå står och helrenoverar motorn stup i ett. När kleti och pleti sedan monterar manuell sträckare hemma i garaget, spänner på känn och allt som oftast inte kommer ihåg att verifiera korrekt spänning tillräckligt ofta så har man ett säkert recept på haveri. Jag har sett fler haverier orsakade av feljusterade manuella sträckare än vad jag sett av automatiska av usel konstruktion....

Boris, vad är ett rimligt kontrollintervall?
Britterna m.fl är helt besatta i att köra manuella sträckare, det nästan ett sektbeteeende i VTR-gruppen på Fejjan.

Beställde hem en billig uppsättning manuella sträckare från staterna, hade tänkt att trycka dit dom efter att jag blivit miljöskadad.

Jag trodde det skulle räcka med en gång per säsong?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boris, vad är ett rimligt kontrollintervall?
Britterna m.fl är helt besatta i att köra manuella sträckare, det nästan ett sektbeteeende i VTR-gruppen på Fejjan.

Beställde hem en billig uppsättning manuella sträckare från staterna, hade tänkt att trycka dit dom efter att jag blivit miljöskadad.

Jag trodde det skulle räcka med en gång per säsong?

Det beror helt och hållet på hur vilda kamtider du kör, hur långt du varvar och dyl. På en standardmotor kan man ofta köra ganska långt innan där finns ett justeringsbehov.

Knäckfrågan är hur du vet vilken som är korrekt spänning från första början. Tittar man på youtubevideos hur folk gör så är 80% totalt fel och du får något som är sämre än original. Det i min mening korrekta sättet är att plocka av ventilkåpan, ur med tändstiften samt öppna till svänghjulet så du kan dra runt motorn manuellt. Sedan skruvar du tills du får ett lagom spel. Och vad som är lagom lär man sig ganska fort. APE som är originalet har lite tips:

Men om du inte planerar att göra hela den processen regelbundet så är det bättre med en standardsträckare. Jag åker med standardsträckare i den absoluta majoriteten av mina motorer. Även på racemotorer såvida de inte har extremt elaka kammar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boris, vad är ett rimligt kontrollintervall?
Britterna m.fl är helt besatta i att köra manuella sträckare, det nästan ett sektbeteeende i VTR-gruppen på Fejjan.

Beställde hem en billig uppsättning manuella sträckare från staterna, hade tänkt att trycka dit dom efter att jag blivit miljöskadad.

Jag trodde det skulle räcka med en gång per säsong?

Jag brukar bara gå efter missljud. Man spänner och släpper tills man hittar övergången mellan fin gång och slammer ,spänn så lite som möjligt för att få den tyst.
Hur många mil man kan köra är en annan 5a de gäller ha motoröra.

De jag är mest rädd för när man mont manuell sträckare är att kedjan ska hoppa några kugg. Kolla APE länken så finns många tips där hur man gör.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Som alltid, hatten av till er gubbar!
Den där jävla amerikanen hade dock bara skickat en sträckare men fick betalt för två... Får väl se om den andra dyker upp efter mina påtryckningar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top