Shoei vs Xlite

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har alltid kört Shoei i storlek L. För gat/race åka har jag haft x11 och framåt och för offroad VFX-W och alltid varit nöjd. Nu börjar priset dock närma sig 9000kr per hjälm och de har en viss förbrukningstakt....

Så därför funderar jag på att byta hjälmmärke till Nolan/Xlite, deras 809RR är ju rimligare i pris och är ju fortfarande en top of the line hjälm från en respektabel tillverkare.

Vem har Xlite hemma så att man kan prova? Finns där någon som vet ungefär hur de är i passform mot Shoei? Tips på andra bra hjälmar?
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Egen erfarenhet är att Shoei, Agv och Schubert passar min skalle perfekt.

Nolan, X-lite, HJC och Arai funkar inte alls.

Säkert olika för alla men så såg det ut för mig när jag testade hjälmar
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
På mitt huvud passar inte shoei... däremot kan jag bara tala gott om X-lite. Har två 802RR, fungerar klockrent och har en passform som passar min klotskalle ;)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har alltid kört Shoei i storlek L. För gat/race åka har jag haft x11 och framåt och för offroad VFX-W och alltid varit nöjd. Nu börjar priset dock närma sig 9000kr per hjälm och de har en viss förbrukningstakt....

Så därför funderar jag på att byta hjälmmärke till Nolan/Xlite, deras 809RR är ju rimligare i pris och är ju fortfarande en top of the line hjälm från en respektabel tillverkare.

Vem har Xlite hemma så att man kan prova? Finns där någon som vet ungefär hur de är i passform mot Shoei? Tips på andra bra hjälmar?

Jag har också försökt byta från Shoei då de som sagt är rätt dyra. Kommer dock fram till att den passar min skalle för bra så det får kosta lite. Hade Biltema passat lika bra hade jag köpt den!
Tycker Arai kan sitta rätt bra också men de är ju nästan ännu dyrare.
 
Last edited:

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS


Tydligen är det två helt olika skallar som passar i de hjälmarna, runt huvud= Nolan. Lite mer ädelt elipsformat huvud =Shoei.
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Brukar det inte vara som så att man får vad man betalar för (med några få undantag)?
Har en Shoei X-Spirit som jag bara älskar, den var dyr men värd varenda krona.
Är inte huvudet det viktigaste och också det dyrbaraste man vill skydda vid hojåkning?
Min erfarenhet är att dyrare märkeshjälmar oftast har bättre komfort, är lättare och mer aerodynamiska jämfört med budgethjälmar (utan att påstå att Nolan/Xlite skulle vara dåliga hjälmar).
Har en i princip oanvänd Shoei NXR i strl L som jag gärna säljer till bättre behövande för rimligt pris under 9k..
PM:a om intresse finnes.

Lycka till i jakten på en ny drömhjälm!:)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar det inte vara som så att man får vad man betalar för (med några få undantag)?
Har en Shoei X-Spirit som jag bara älskar, den var dyr men värd varenda krona.
Är inte huvudet det viktigaste och också det dyrbaraste man vill skydda vid hojåkning?
Min erfarenhet är att dyrare märkeshjälmar oftast har bättre komfort, är lättare och mer aerodynamiska jämfört med budgethjälmar (utan att påstå att Nolan/Xlite skulle vara dåliga hjälmar).
Har en i princip oanvänd Shoei NXR i strl L som jag gärna säljer till bättre behövande för rimligt pris under 9k..
PM:a om intresse finnes.

Lycka till i jakten på en ny drömhjälm!:)

Det man får mer av när man betalar mer för en hjälm är i allmänhet komfort och finish. De flesta hjälmar över tusenlappen är helt okej ur skyddshänsyn, och de blir inte bättre på den punkten med högre priser.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Brukar det inte vara som så att man får vad man betalar för (med några få undantag)?
Har en Shoei X-Spirit som jag bara älskar, den var dyr men värd varenda krona.
Är inte huvudet det viktigaste och också det dyrbaraste man vill skydda vid hojåkning?
Min erfarenhet är att dyrare märkeshjälmar oftast har bättre komfort, är lättare och mer aerodynamiska jämfört med budgethjälmar (utan att påstå att Nolan/Xlite skulle vara dåliga hjälmar).
Har en i princip oanvänd Shoei NXR i strl L som jag gärna säljer till bättre behövande för rimligt pris under 9k..
PM:a om intresse finnes.

Lycka till i jakten på en ny drömhjälm!:)
Kvittar om man så ger 20k för en hjälm passar den inte är en billig bättre än den
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har runt huvud. Xlite storlek XL passar mig bra.
Shoei och Arai (i varje fall de jag provat i butik klämmer på mina kinder).
Min första Xlite var en X-602 som jag köpte på en rea för 1000kr. Efter en vurpa som slutade med att den ser ut som man kört den i en bandslip varvet runt. Utom ovanpå huvudet. Kasserade jag den.
Hur jag mådde efter vurpan, riktigt bra i huvudet i varje fall. Så X-602 gjorde sitt jobb.
Med det förtroendet jag fått för Xlite inhandlades en Xlite X-802R på höstrea för 2499kr(?).
Passar också bra på mitt huvud. Bristen på hår på huvudet har jag kompenserat med en disksvamp längst upp. Precis som med X-602. För att undvika att den skymmer sikten när jag lutar mig framåt.

Jämfört med X-602 är X-802R betydligt tätare runt halsen med bla längre framdragna kindkuddar och ett tygstycke som kommer under hakan när den sitter på huvudet.
Det här gör att vid hastigheter från ca 50 km/h och lägre fäller jag gärna upp visiret ca 10mm för att "få mer luft".
X-802R levereras med "pin-lock" och med monterat "pin-lock" upplever jag att den är lika dålig på att hålla undan imma på visiret som min första integralhjälm V-Can V190 utan "pin-lock",
Båda har **** hos sharp
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=V-Can&model=V190&type=1
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/x-lite-802r/

Min slutsats är att ventilationen och skydd över näsan för att hindra utandningsluft nå visiret var bättre hos V-Can V190 än det är på X-802R.
Att fälla upp visiret lite för luft från 50km/h och nedåt ser jag inte som ett problem men att om det regnar vara tvungen är köra med visiret uppe och se under visiret pga av imma. Det gillar jag inte.
Så jag funderar på en ny hjälm som inte immar igen lika lätt som X-802R.
Eller finns det något medel att strycka på pin-locken som håller undan imma ?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top