Veckans tips: åk inte och besiktiga MC??

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Undvik nyöppnade besiktningsstationer, de är fulla av ambitiösa ungdomar som gör det de har betalt för. :(
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Tycker det är bra om dom hittar nått eller såger till om det är nått som är på gång för då kan jag byta det och veta att allt är ok när jag är ute å kör .

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Nej, jag tillhör inte den generationen.

Varför vill du varna för stationer som gör det dom ska??
Kan själv tycka att dom många gånger är lite "slappa" och borde dömma en aning hårdare i vissa fall.
Allt som oftast man ser fordon ute på våra vägar som inte borde vara där.
 

Mäcus

Ny medlem
Gick med
12 May 2017
Ort
Stallarholmen
Hoj
2007 suzuki gsr600
Besiktigade min ena bil idag. Fick spansk flagga i rutan. Är rätt nöjd att jag fick det då jag gärna inte vill ha framfjädern i däcket på motorvägen. Bilen är i förövrigt en 2005 Peugeot 307 med 214~ på mätaren.

Så kalas att de hittar farliga saker.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
SH inlett nötskal.. Ämne: Veckans Tips.... resultat: Ett par påhopp samt ingående diskutioner om vad som är bra eller anus :tummenupp

Känner på mej att vintern kommer gå fort nu när jag börjat ”umgås” med er :7peta
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Kan verkligen hålla med om att tonen på sh många gånger är onödigt rå och otrevlig! Vi fattar väl alla att det är bra om besiktningsmannen hittar och slår ned på rena felaktigheter, grejer som kan vara farligt att åka omkring med.
Det TS vill få fram är när en besiktningsstation förefaller att vara löjligt nitiska i sin bedömning. Om man vill kan man hitta "fel" på en hoj direkt ur kartongen... fel ljudbild, för torr kedja, för smord kedja, för blank (bländande) ljuddämpare, you name it!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kan köpa tanken Ts har.

På min vw passat blev det bytt 4 bromsok 4 bromsskivor 4 bromsslangar handbromswire bromsklossar.

Allt original. Kör 2Km till besiktning o får ned slag på vibrerande bromsar.

Kollar på bromsprovaren alla hjuls bromsar ligger 100 % klockrent lika förbannat får jag en 2,a.

Kör hem beställer en ny tid samma dag o besiktigar igen o helt plötsligt är bromsarna klockrena på något magiskt sätt inget är justerat eller ändrat mellan dessa besikningar.

Mina 2cent är att privata besiktningsbolag vill tjäna pengar på ombesiktning inte på att göra rätt från början.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Något man borde göra är att man har rätten att åka in med bilen på verkstad efteråt och åtgärda felen, om verkstaden inte håller med o säger att delen som underkändes är i prima skick o man åker tillbaka o får den ombes och godkänt utan att ha bytt delen så borde räkningen gå till besiktnings bolaget för felbesiktning.
 

Jimmy

Guest
Vad hade du förväntat dig iceice? Fullt av äldre som inte gör det de har betalt för? Försäkringskassan kallas det då.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kan bara instämma med TS att man skall akta sig för nya unga besiktningsgubbar samt Kjell på Opus i Kungälv.

Det borde föras statistik på hur många anmärkningar varje person delar ut för att hitta de som delar ut markant fler/färre anmärkningar än övriga om man inte redan gör det.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
En gång när jag skulle besikta min RD500 så var det en ny kille som skulle göra det. Jag gapade och glodde när han försökte hitta fyra avgasslangar att trycka på tills jag förklarade att man inte kollar avgasvärden på motorcyklar. Sen skulle han sätta en domkraft på mina trimpipor så det fick jag sätta stopp för. När han väl provkörde så puttrade han runt på 3-4000 varv och tyckte att den gick jättebra. Jösses.

En annan gång när jag besiktade en MTX offroadare så ställde sig besiktningsgubben och kollade och så frågade han "funkar den bra?" Jaa, sa jag, jag har bytt kedj.....Godkänd! Så kan det också vara.
Jag bryr mig inte då jag har mycket bättre koll på mina MC än en besiktningsman.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det borde föras statistik på hur många anmärkningar varje person delar ut för att hitta de som delar ut markant fler/färre anmärkningar än övriga om man inte redan gör det.

Du längtar tillbaka till det relativa betygssystemet, där elever inte kunde få det det betyg dom gjort sig förtjänta av - eftersom "någon annan redan fått det"? :7peta


Veckans tips från mig: Åk inte och besiktiga. Inte när det gäller MC.
Åk ingenstans alls, utan KÖR!
Kör kör kör!

Säkrare för alla inblandade.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
De senaste åren så har Opus i både Lortåkra och Normlösa gjort det man rimligen förväntar sig.
Alltså, Nollberga har ingen bilprovning alls, bara så ni vet.
Inga konstigheter åt något håll på det hela taget.

Bortsett från priset så saknar jag inte SBP som det var förut med bara lokal bokning m.m.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
De har inte alltid så bra koll på besiktningen. Besiktade vår förra bil i vintras. Inga anmärkningar. Blankt papper.

2 (två) månader senare var den inne på service. Serviceverkstaden upptäckte omedelbart att bromsskivorna bak var helt slut. Uppätna av rost på insidan. Beläggen var också nästan helt slut, närapå metall mot metall.

Jag såg skivorna efter bytet och de var verkligen ingen fager syn. Fullt av rödbruna "rostgropar".

Inget av detta uppmärksammades på besiktningen. Så hur bra koll har de, de där "ambitiösa ungdomarna"? ;)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag tror jag vet vad menar TS menar. Låt mig ge ett exempel: Jag kör jänkare, vilket verkar reta en del besiktningsmän. En gång fick jag ombesiktning på ett blinkersglas, det var inte TILLRÄCKLIGT orange, jag bara häpnade. Dagen efter åkte jag till en annan station och visade upp bilen med samma glas. Ser jättefint ut sa den andra besiktningsmannen. Det är typ 10 år sen och jag har fortfarande inte bytt glas och aldrig haft problem sen dess. Sen förstår jag inte att ni klagar på priset, jag bokar alltid upp en tid typ ett halvår innan så jag har en tid och tar en dag strax innan det blir körförbud. Några veckor innan besiktning så öser det in erbjudande från olika stationer. Pris i år: 297:- på Carspect.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Några veckor innan besiktning så öser det in erbjudande från olika stationer. Pris i år: 297:- på Carspect.
Det där gäller bara ställen som har ont om landsbygd, inte får vi landsbygdsrika några erbjudanden från den enda stationen vi har.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top