Vad körde du för moped när du var i moppeåldern?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
5698068722.jpg
En sån hade jag. Farsan hade lackat om den. Ramen var lilametallic, guldfärgade fälgar och tank och svarta skärmar. Den gick mest på bakhjulet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Alltså, det var inte meningen att få er att känna er gamla..


*gniiaharrharrhehe*
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Småtrimmad och lite drevad Tunturi DX, från tidiga 80-talet om jag inte minns fel. Fick jobba lite för att hänga med vissa bekantas Tunturi Tiger / Tiger Aqua (vattenkyld moppe, hitech som fan!).
Sen var ju Honda Monkey och Suzuki PV väldigt populärt också, men då fick man ju inte vara speciellt lång.. :lol
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Flakmoppar, ett par stycken med sachs-maskiner, tvåpet hand, lite väss, mycket bling, krom och belysning.
Victoria med långt framhjul, Compact med nyrenoverad tre-pet fot, femhalva och kromade stänkor, gick som ett skott.
Nån Suzuki, minns inte vad den hette.
Ett gäng hybrider av alla de slag...

edit: Mustang med Yamaha 125-rova
Flaka med Crescent 125 crossmaskin tror jag det var, gick att slanga en bit med.
 
Last edited:

vinylsamlaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
landsbygden
Hoj
Yamaha
Det var många år sedan men först en begagnad Puch Florida och sedan en fabriksny röd och fin Puch Dakota. Tyvärr sålde jag den när jag fått körkort för bil och köpt min första jänkare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det var många år sedan men först en begagnad Puch Florida och sedan en fabriksny röd och fin Puch Dakota. Tyvärr sålde jag den när jag fått körkort för bil och köpt min första jänkare.

- Just röd Dakota var ovanlig i mina trakter. Blå och beige var de överlägset vanligaste.
 

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Det blev några stycken. Först en Suzuki K-50 med 70cc, en Zundapp KS 50 och en Monark med Sachs motor filad både här o där.
Sen blev de en Yamaha Chappy 80cc med hembyggd expansionskammare istället för original "Kakburk"
De var tider de! :banana
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Puch M 50 Racing :banana

puch m50.jpg
banana.gif
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Först en kreidler florett som gjorde 65. Sen en zyndapp ks 50 med 70cc mm som gjorde 90 och sen när man va fyllt 15 en Honda mb 50 med 65 cc, kolfiber reeds. Större insug o förgasare, allspeed avgassystem plus rejält uppdrevad. Gjorde över 100 iaf. Mätaren ut så nålen stoppade mot piggen innan nollan :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Först en kreidler florett som gjorde 65. Sen en zyndapp ks 50 med 70cc mm som gjorde 90 och sen när man va fyllt 15 en Honda mb 50 med 65 cc, kolfiber reeds. Större insug o förgasare, allspeed avgassystem plus rejält uppdrevad. Gjorde över 100 iaf. Mätaren ut så nålen stoppade mot piggen innan nollan :)

Det roliga var att en moppe med 5-6 hk var betydligt snabbare än en 125-a med 15 hk på den tiden.

Troligen pga hastighetsmätare som var lika exakt som den som satt på den limpförsedda cykeln man hade ett par år tidigare. Dvs den som man kom upp i 40 km/h på plan väg när man var 10...
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
En Suzuki TS50, ofantligt slö i standard utförande då den hade en 125a ram, om jag inte missminner mig?
Trimmade den med en 70cc cylinder och en 21mm förgasare, då drog man snuten plättlätt!:lol
 

vinylsamlaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
landsbygden
Hoj
Yamaha
- Just röd Dakota var ovanlig i mina trakter. Blå och beige var de överlägset vanligaste.

Min då sprillans nya Dakota hängde även med tre långrundor Norrköping > Öland tur och retur tre somrar i rad då mina föräldrar hade fritidshus på Öland. Gick som en klocka och var lika fin efter tre års flitigt användande som när jag satte mig på den fabriksny. Trots att vägmätaren visade på dryga 3K mil efter tre år.

Min Florida var en tvåväxlad svart modell som jag glömde att upplysa om.

Glömde även bort att jag redan som 14-åring köpte en Monark handväxlad "tramp-och-släpp" dvs en moped som saknade kick och som man trampade igång. Men efter klagomål från min lärare som ringde upp pappa och berättade att jag "åkte moped till skolan" så sålde jag den och väntade några månader tills jag fyllt 15 och köpte min svarta 2-växlade Florida.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
En Suzuki TS50, ofantligt slö i standard utförande då den hade en 125a ram, om jag inte missminner mig?
Trimmade den med en 70cc cylinder och en 21mm förgasare, då drog man snuten plättlätt!:lol

- Jag tror att den Rex Sprint jag hade, också hade en 125-ram och dessutom gick som motorcykel i något annat land
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Honda MB-5. Var ju såå sporthojjig med sitt "clipon"styre, rejsiga avgassystem, bromsskiva fram, varvräknare, hel/halvljus, tre-ekrade fälgar, m.m. :hihi

Givetvis fulltrimmad med Autisa 65cc. borrad till 46mm., Dell'Orto 24mm. förgasare, koniskt luftfilter, s.k. trim"reed"ventiler x 4, hemplanat topplock, totalrensat originalrör, drevning i detta utförande som jag tyckte fungerade bäst för mig var 14/43. Testade även 16/35, men då blev växel tre och fyra överflödiga, hehe.

Fick väl upp den i knappt 100 bredvid polarens NSR...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Moppe åldern när är den?
Min började när jag var 14år med en Puch Montana GL, har inte slutat åka moped än.
Nu har jag en Sachs helcules från sent 70 till tidigt 80 någonting. Importerad från Österike och finns inte i Sverige i övrigt. Samt en piaggio Liberty från 99.
Sen har jag en Puch lyx 58 i delar som ska ihop en vacker dag.
Sålde en mustang 617B för ett år sedan. Samt en puch Dakota 3000.

Har haft hur många som hellst genom åren.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Puch, reju drack, Yamaha aerox, Yamaha neo, Yamaha DT, Derbi Senda :fyllisar
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Började mopodkarriären på en Cresent compact med variatorlåda och snurra från moto-morini.
Bytte denna mot en Puch Montana. Treväxlad låda, en kugg mindre fram, justerbar förgasare och lätt putsad topp. Den gick jättebra ända tills någonting i växellådan gav upp. Tvåans växel bara hoppade fram då jag sålde den.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Lärde mig köra på polare s Maraton med 2 växlad handväxel. Första egna var en Dt50, höjd enbart fram så det var som en pråm att svänga. Bytte den mot en MT50 som jag hade rätt länge. Blev framröstad på top-10 snyggast MT5 på moppenet (minnena från den sidan alltså!!) 2 gånger i samma ”tävling”! Hade även en MB50 tillsammans med polaren. Vi renoverade den och sålde med lite förtjänst. Brukar köra lite moppe med han när det är fint väder. Tur han har ett antal kvar. Underbart att få puttra fram på landsbygden med en lätt trimmad Puch eller Sachs!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nu minns du fel... Suzuki hade (liksom andra japaner vid denna tid, tex Honda Monkey/Dax etc) alla växlar åt samma håll, i Suzukis fall nedåt. Yamaha DT hade tex alla uppåt.

Nu kanske jag tänker på fel tidsepok men en sak vet jag med säkerhet.

Yamaha DT50MX har alla 4 ( i Sverige) upp. Men Honda MT50 har ettan ner och resten upp. 4 i Sverige, 5 i andra länder. Därtill går det att få in 6 växlar i den motorn, men det kostar några tusen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top