Vad körde du för moped när du var i moppeåldern?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Crescent Compact 2växlad med handväxel!
60cc och större förgasare men sopslut i lagren.

Det höll jag på att glömma, jag hade ju en sån först. På min satt det en Huskvarna-motor, vad satt det på din?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
- Sådär gjorde vi med en annan polares Gilera-topp...hantverk när det är som bäst :hihi

Jag fuskade genom att sätta fast tändstiftet i en elektrisk borrmaskin och lät det driva runt hela toppen mot golvet. Förvånansvärt nog avlöpte det helt utan andra problem än att golvet blev ganska missfärgat.
Idag hade jag kanske valt en annan metod...
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
J
Idag hade jag kanske valt en annan metod...

- Really? :D

Jo visst var det fusk med borrmaskinen. Vi fick gnida o skrapa mot ett verkstadsgolv o hoppades på att topplockspackningen var tillräckligt förlåtande för diverse grus o metallspån.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
4. Suzuki (som var 4-växlad med ettan uppåt. Trött men jämn i registret)

Nu minns du fel... Suzuki hade (liksom andra japaner vid denna tid, tex Honda Monkey/Dax etc) alla växlar åt samma håll, i Suzukis fall nedåt. Yamaha DT hade tex alla uppåt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Honda MT-5 -89:a.

Autisa 65cc, Mikuni 16(,5?)mm förgasare, Jamarcol effektsystem hela vägen, K&N luftfilter, originaldrevning 15-45.

Gick inte så fort med tanke på trimmet, möjligen 80 km/h, men den hade ett jävla acc. Blev sned i svingen med tiden.


Those were the days...:kär

Originaldrevning var 12-45. Max drevning var 17-35, och med sådan drevning borde din ha fixat en bit över 100 km/h skulle jag tro.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu minns du fel... Suzuki hade (liksom andra japaner vid denna tid, tex Honda Monkey/Dax etc) alla växlar åt samma håll, i Suzukis fall nedåt. Yamaha DT hade tex alla uppåt.

- Åh fan..jag som hade för mig att jag tyckte den hojens första växel låg så fel på kompisens Sukke. Nåväl, jag böjer mig för expertisen : )
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Under en period körde jag en Kreidler Cross, men växellänkaget var konstruerat av någon med bisarr humor, tveksam känsla för mekaniskt slitage och sadistisk läggning vilket gjorde att jag fick montera pedalen på "fel" axel så jag petade framåt för att växla till ettan och bakåt för tvåan och trean.
http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/florett_3v_04a.jpg
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Honda MT5 med 65cc cylinder, effektkrök, 16mm insug och 17t drev fram.
Gick riktigt bra tyckte man då iaf.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Hondas lanndsvägsmoppe MB50 var mitt vapen i puberteten. Varvräknare, comstarfälgar och skivbroms med stålspunnen slang imponerande på polarna :Bugar. Började med femhalva, 16.5 mikuni och effektsystem men senare blev det 65cc 20mm mikuni vilket gav rätt trevliga prestanda. Toppade väl strax under 100. Härliga minnen:tummenupp Men fan vad man frös på vintern!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag fuskade genom att sätta fast tändstiftet i en elektrisk borrmaskin och lät det driva runt hela toppen mot golvet. Förvånansvärt nog avlöpte det helt utan andra problem än att golvet blev ganska missfärgat.
Idag hade jag kanske valt en annan metod...

Vi cyklade fram och tillbaka genom en tunnel under motorvägen hållande toppen mot betongväggen. Även jag skulle valt en annan metod idag.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Crescent Compact 2växlad med handväxel!

Sån hade jag också när jag var 14 :rock
Den var nog lite bonnatrimmad, men ingen raket. Hängde med modernare otrimmade moppar.
Har många varma minnen från den :)

Sen hade jag en Honda MT5 när jag var 15, med trimkrök, reedventiler i glasfiber, och 65cc-cylinder som satt på ibland. Gick nått så in i helvete med trimmet! Rätt drevad kunde jag ligga i typ 75 km/h upp för en lång backe utan att den sackade. Det kom en gång en stöddig kille med en Peugeot Speedfight (trimmad) som folk menade att det var den snabbaste moppen i byn. Han blev ganska stekt i ett race upp för samma långa backe :)
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Puch Dakota från 1977.
Pluggen ur, drevad, effektkrök + ljuddämpare, jackad kolv och borrad förgasare.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
MCB E-typ från 70-talet nån gång. Ärvd av brorsan.
60cc och 17mm fugge var det största som gick att få.
Toppade 50 när den varvade ur. Gick inte sätta dit större framdrev eller hitta mindre bakdrev.
Ingen vidare väghållning, men den var ganska driftsäker.

Numera kör jag kinesiska fyrtaktare. Bättre på det mesta.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Började med en DBS panter med en risig Sachs motor när jag var 14, minns att det var ett elände att få växlarna att fungera riktigt.

Sen gick det vidare till en MT5 89a, den var bara några år gammal när jag köpte den.
Självklart var den svart/gul och inte den mer vanliga röd/vita

Fyfan vad gammal man känner sig:crash
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En Yamaha DT. Har för mig att det var en -88 köpte den när den var ett år gammal hade sommarjobbat o sparat många år.

Jag kommer ihåg att jag ville ha en svart /röd men hittade ingen så det blev en blå.

Toppade ca 60 knyck.

Faan va gammal man börjar bli är snart 30 år sedan
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
En Yamaha SS typ -75/76, helt otrimmad gjorde 55-60 enligt mätaren, vad det var i verkligheten har jag ingen aning om men den hängde med de andra. Har den kvar.

Samma färg som min
Yamaha SS.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top