Vad körde du för moped när du var i moppeåldern?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det finns ju visserligen en slags moppe-tråd, men jag tänkte det kunde vara intressant att veta vad ni åkte på när ni faktiskt var i den åldern?
Typ modell och eventuella moddar/trim osv.

För min del då, så var det en Rex Sprint -78. Kolvad sådär 8-9 mm, och drevad fram.
Sachsmotor stark som farao, men inte jättesnabb...kanske 50-55.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Zundapp ks 50 -71

Egenhändigt uppborrad både här å där.. 60-80 beroende på utväxling.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En Puch Florida med lagom med trim, som jag körde på när den andra var trasig.
Den andra var en yankee FS1. Den var utrustad med 70cc cylinder, 16.8mm förgasare och fullkomligt raka rör.
Den åt framlyktor på löpande band, en tisha virad runt tändhatt/kabel för att den dog vid minsta regn annars, stort fint hål i ena gaffelbenet och toppade väl kanske 80? Hastighetsmätaren var död, men det viktiga var ju att man kunde köra ifrån alla andra trimmade mopeder. :hihi
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Puch Florida i stan
Yamaha Fs1 på landet.
Lite packmoppe, och nån gammal två-fotväxlad monark.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ciao. 55cc(?) kit med pipa förgasare och filter. Hyggligt snabb men helt utan karaktär. Såldes innan jag ens fyllt 15.

Puch Alabama. Jackad kolv, borrad förgasare, moddad ljuddämpare och toppen planad direkt mot betonggolvet i källaren för ökad komp. Gick som fan för en 60-tals moppe trots ansenlig vikt. Dock var gapet mellan 2an och 3an lite väl stort villket gjorde att det var ett ständing växlande. Usel väghållning men kul att köra. Stulen och fortfarande saknad.

Crecent flaka. Okänd status på motorn. Trött och trist pga den höga vikten. Tänkte ha den för vinterkörning men tröttnade rätt fort då den inte orkade ta sig fram om det snöat samt att allt frös igen om det var växlande väder.

K50. Ryckt plugg. Långsam men driftsäker.

Hastigheter tänker jag inte gissa på och GPSen var inte uppfunnen än.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Honda MT5. Trim bestående av en kugg drevat och trimkrök. Satsade på att inte åka fast och kunna ta körkort och köra 125:a istället när jag fyllde 16. 125:an var desto hårigare sedan. TZR -89 med Bingförgasare från en Husqvarna enduro, ett Gianelliavgas, hårt portat och trimmat efter 2 stroke performance tuning-bibeln. Den hade uppskattningsvis minst 35 hästar och toppade 170 km/h.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Josef;6353460 ...och toppen planad direkt mot betonggolvet i källaren för ökad komp. [/QUOTE skrev:
- Sådär gjorde vi med en annan polares Gilera-topp...hantverk när det är som bäst :hihi
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
3vxl Kompakt

FS1 med 60cc, hog-komp topp, 17mm forgasare och expansionskammare jag inte kommer ihag namnet pa. Korde 80/125cc cross pa den tiden sa det var ju inget vidare begeistrande, men roligare an orginal sa klart :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Honda MT5, inte mycket till trim, men drevad och effektböj
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En flaka. Vad det var för modell vet jag inte, men Crescent ligger väl närmast då det var Sachsmotor. Udda med den var dels att den hade 23" bakhjul, dels var flaket ombyggt av någon tidigare ägare så det slutade precis framför framhjulen.

Två polare hade vanliga Crescent-flakor, och en annan hade en Puch-flaka. Den hade skivbromsar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
-63 Fram King Clipper, liten lucka och gick som ett troll. Kördes med i skogen och hockeyhjälm på för morsans skull. Köptes för 300kr när jag var 12-13 år. Gav mersmak, skulle gärna ha en sådan i nostalgigaraget.

-84 Ymmahamma DT. Något fel med förgasaren/oljepumpen. Sotade igen när man bromsade. Original. Körde den 3 månader, sedan lämpligt nog stulen.

- 83 Suka K50. Kördes året runt tills dagen jag fyllde 17 år 9 mån. 60cc och Mikuni 15 men inte uppborrad kåpa. Gjorde bara 65 men å andra sidan även uppför. Tyst, driftsäker och bra bruksfordon. Stabil på isig vinterväg trots odubbade däck.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Crescent Compact 2växlad med handväxel!
60cc och större förgasare men sopslut i lagren.
Hade bott utomlands och då tuffat runt på farsans XR500, DT175 och KX80, så att komma hem och köra sur Compact var ingen höjdare.
Tog 125a kort så fort det gick och hade en 1985 Husqvarna 125WR som 125a!
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Puch Florida, 66:a, röd med kromade framstänkan. Flakehandtag, aphängarstyre. Typ, det närmaste jag någonsin kommit Harley-tics.

Sedan har det bara rullat på...
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Sukka k50 som var trimmad utan helvete med allt som gick på den tiden. Törstig som ett jävla as, gick 60km/h på trean och fyran strax förbi "s-märket" på hastighetsmätaren. Vibrerade som ett as med så man fick skruva fast saker titt som tätt

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
5-växlad Zündapp med 70cc och förgasare med liggande trottel. För att matcha min egen vikt hade jag en KS125-ram som moppe.
Före 15-årsdagen hade jag en Suzuki K50 med tvåtungat membran, trekanalscylinder, annan insugskåpa och förgasare som hörde ihop med resten.
 

Smagatusk

Guest
Honda MT-5 -89:a.

Autisa 65cc, Mikuni 16(,5?)mm förgasare, Jamarcol effektsystem hela vägen, K&N luftfilter, originaldrevning 15-45.

Gick inte så fort med tanke på trimmet, möjligen 80 km/h, men den hade ett jävla acc. Blev sned i svingen med tiden.


Those were the days...:kär
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
En jäkla variation på mopeder här, ser man.

I popularitet (inte vanligaste förekomst, för det var ju helt klart blå Puch Dakota), såg det ut såhär när jag var i den åldern:

1. KS 50 (rejäl och cool)
2. Mustang Mamba (tuffaste hojen)
3. Puch Dakota (klassikern, blå eller beige vanligast där jag bodde)
4. Suzuki (som var 4-växlad med ettan uppåt. Trött men jämn i registret)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top