Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Zarco, Rossi och MM kunde alla stoltsera med tydliga svarta gummimärken på dina läder. DET är tight racing.
Håller med alla tidgare inlägg: Vilket jävla race !!! :banana:Bugar:yoparty
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Dax att ersätta Pedrosas styrning! iofs impad av Hondas tålamod. Vilken annan som helst med så skrala resultat för fabrik Honda skulle förmodligen vid det här läget sitta rejält löst.

Man kan ju tycka vad man vill, han har ju trots allt bara 8 pallplatser än så länge den här säsongen. Det är bara en mer än Dovi och Viñales och två mer än Rossi. Ja fy fan, ut med den värdelösa sopan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sagolikt race, årsbästa helt klart! :klappar

Men stackars Dovi, usch så trist...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Man kan ju tycka vad man vill, han har ju trots allt bara 8 pallplatser än så länge den här säsongen. Det är bara en mer än Dovi och Viñales och två mer än Rossi. Ja fy fan, ut med den värdelösa sopan.

Pedrosa är ju så klart en duktig förare och i den bättre änden av mid pack. Det jag kan tycka är att hans lägstanivå är för låg och jag ser det som ett tecken på brist på motivation. En förare i top teamet borde ha högsta motivation. Då tycker jag det är roligare om en yngre talang får chansen och Pedrosa kan erbjudas plats i ett satellitteam där han kan fortsätta bidra till utvecklingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Pedrosa är ju så klart en duktig förare och i den bättre änden av mid pack. Det jag kan tycka är att hans lägstanivå är för låg och jag ser det som ett tecken på brist på motivation. En förare i top teamet borde ha högsta motivation. Då tycker jag det är roligare om en yngre talang får chansen och Pedrosa kan erbjudas plats i ett satellitteam där han kan fortsätta bidra till utvecklingen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Testa att byta ut brist på motivation mot brist på grepp så kanske vi är lite närmre verkligheten. Han är unik i vissa avseenden och har vissa fördelar av det, men blir också straffad hårade än andra under vissa förhållanden. Som förra racet t.ex. som gick på en bana han själv beskriver som en av sina favoriter. När han då mot slutet av racet kör in i depån, på Hondas hemmabana, så fattar man att det är jobbigt på allvar. Det är inte brist på motivation, men att köra runt i blött utan grepp kanske mer handlar om en icke förlorad självbevarelsedrift. Byte av ECU och däcksleverantör har varit tufft för honom och man kan inte köra mer än vad hojen tillåter, om man inte är dum i huvudet förstås som vissa andra som verkar föredra att ligga i gruset gör.
Jag säger inte att han är självklart ohotad i fabriksteamet och i mitt tycke så borde han under åren ha testat något annat märke som kanske skulle passat hans körstil bättre än Hondan. Men han gör jobbet ganska väl om man nu utgår ifrån att Honda i dagsläget satsar på Marquez och att Pedrosa då och då kan knycka några poäng från hans värsta konkurrenter.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Fantastiskt race! Synd bara att inte Dovi var en av förarna som slogs i täten. Lite deppigt när man såg Dovi nere på 20 plats redan på första varvet.

Gillade när Ianonne kom upp i tätstriden och började köra hårt mot Zarco :yoparty Jag tänkte att nu jävlar får han smaka på sin egen medicin :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det blev ett riktigt spännande race, mycket hårda passager och chansningar som inte alltid riktigt gick hem. Lite gammal hederlig kontaktsport i 300 knyck! :D Bäst var nog Rossi och Marquez reaktion i parc ferme. :hihi
Inga sura miner där inte! VR, MM, JZ, AI bjöd på mycket chow iaf. :D

Synd att AD fumlade bort titelmatchen redan i början av racet, hade varit kul om han varit med i toppfajten där med, men dte verkade inte vara en helg för Ducati alls.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Lite smådumt av Zarco att kubbas så envetet om andraplatsen med fem varv kvar, Marquez måste skrattat hela vägen mot mål.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Testa att byta ut brist på motivation mot brist på grepp så kanske vi är lite närmre verkligheten. Han är unik i vissa avseenden och har vissa fördelar av det, men blir också straffad hårade än andra under vissa förhållanden. Som förra racet t.ex. som gick på en bana han själv beskriver som en av sina favoriter. När han då mot slutet av racet kör in i depån, på Hondas hemmabana, så fattar man att det är jobbigt på allvar. Det är inte brist på motivation, men att köra runt i blött utan grepp kanske mer handlar om en icke förlorad självbevarelsedrift. Byte av ECU och däcksleverantör har varit tufft för honom och man kan inte köra mer än vad hojen tillåter, om man inte är dum i huvudet förstås som vissa andra som verkar föredra att ligga i gruset gör.
Jag säger inte att han är självklart ohotad i fabriksteamet och i mitt tycke så borde han under åren ha testat något annat märke som kanske skulle passat hans körstil bättre än Hondan. Men han gör jobbet ganska väl om man nu utgår ifrån att Honda i dagsläget satsar på Marquez och att Pedrosa då och då kan knycka några poäng från hans värsta konkurrenter.

Ja det finns uppenbarligen ett problemet grepp för honom men jag har svårt att tro att det bara handlar om hans viktskillnad. Det skiljer mycket i vikt och längd mellan andra förare också. Det är ett för enkelt svar på ett komplext problem. I så fall skulle lite extra vikt i skinnstället lösa problemet.
Det sitter nog i många faktorer som tex hans körstil. Då krävs det förändringar och en stor utvecklingsinsats. Kanske också en förändring mentalt under racen? Här upplever jag att han inte når hela vägen fram. Ibland när det går bra så syns en annan glöd och aktivitet i körningen. När det går dåligt verkar han mer passiv.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
VR verkar va lite bitter för att MM, JZ & AI kör för aggressiva:3freak

Se Press Conference från Philips Island...

3:52


https://www.youtube.com/watch?v=kqNdy4JgbmE

Jag tycker inte han verkade så bitter.
Aggressiviteten har höjts av yngre förare från moto2 och VR får höja sin med.
MM: 'Today was normal. Aggressive but normal. This is racing.'
VR: 'I agree with Marc.'

VR var ju full av adrenalin i Parc Fermé. Fyrade av ett jätteleende och sa:
-'Aj änjåj alåt! -'Aj häv to be måre krajsy dan dem.'
Så skön inställning från The Goat! :tummenupp

Enhets elektronik och michelin är att tacka för att förarna är jämna.
Tajta race leder till tajta situationer.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
MM är 2017 års mästare och har förtjänat det i en av de bästa säsongerna någonsin.

Jag med flera var helt säker på att Yamaha och MV var de att slå men Honda fick ordning på grejerna och tillsammans med MM otroliga talang var de bäst.

Härligt att se Ianonne där framme igen.

PI ger magisk racing och jag blir aldrig trött på att se dom sladda över lukey heights.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag tycker inte han verkade så bitter.
Aggressiviteten har höjts av yngre förare från moto2 och VR får höja sin med.
MM: 'Today was normal. Aggressive but normal. This is racing.'
VR: 'I agree with Marc.'

VR var ju full av adrenalin i Parc Fermé. Fyrade av ett jätteleende och sa:
-'Aj änjåj alåt! -'Aj häv to be måre krajsy dan dem.'
Så skön inställning från The Goat! :tummenupp

Enhets elektronik och michelin är att tacka för att förarna är jämna.
Tajta race leder till tajta situationer.

Rossi ser inte riktigt nöjd ut när Marquez nämner att han hade samma strategi som 2015, att försöka gå ut och kontrollera däcken för att sedan pusha i slutet. Stämmer det så var ju Rossis teori om att Marquez medvetet försökte sabba helt off. :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak som är rätt imponerande är att Rossi faktiskt hänger med att stångas med de hårdaste av dem och komma upt på toppen, med undantaget för Marquez som är lite av ett särfall i att kunna köra fort som fan. :hihi
Han är väl runt 16 år äldre än den yngsta på pallen?
Hoppas att det stämmer att Yamaha lyckades lista ut vad i hela friden deras besvär med spinnande bakhjul beror på och det inte bara var det ovanligt varma vädret på ön som gav dem farten.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rossi ser inte riktigt nöjd ut när Marquez nämner att han hade samma strategi som 2015, att försöka gå ut och kontrollera däcken för att sedan pusha i slutet. Stämmer det så var ju Rossis teori om att Marquez medvetet försökte sabba helt off. :fakta

Det är ju sant.
VR ser ut att sitta och mumla lite och flyttar sina papper men jag kopplade faktiskt inte det till 2015.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
MM är 2017 års mästare och har förtjänat det i en av de bästa säsongerna någonsin.

Jag med flera var helt säker på att Yamaha och MV var de att slå men Honda fick ordning på grejerna och tillsammans med MM otroliga talang var de bäst.

Härligt att se Ianonne där framme igen.

PI ger magisk racing och jag blir aldrig trött på att se dom sladda över lukey heights.

Fast jag är riktigt besviken att Dovi inte fick till det. Visst finns det en mikroskopisk chans att han kan komma ikapp, men det är nog över för hans del. Hade varit SÅ roligt att få se en underdog som mästare istället för att Marquez förnyar prenumerationen på mästerskap.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast jag är riktigt besviken att Dovi inte fick till det. Visst finns det en mikroskopisk chans att han kan komma ikapp, men det är nog över för hans del. Hade varit SÅ roligt att få se en underdog som mästare istället för att Marquez förnyar prenumerationen på mästerskap.

2016 Lyckades Andrea ta in 20 poäng i Malaysia på MM. Men det lär inte ske i år tror jag.
MM och Honda verkar ha fått ihop ett vinnande koncept till slut !
Lyckats få bra inställningar på "Standardelektroniken" som alla måste köra ?
Eller tillverkat kopplingen och primärkugghjul i växellådan av uran ?
Eller någon liknande metall ?
Så "motorn" får högre tröghetsmoment. Och dessutom är denna del motroterande mot vevaxeln. Och hjulen.
Och "trögare motor" är lättare kontrollera för "Standardelektroniken".
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top