Lite batteribekymmer!

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Tjenare.

Det är så att jag har lite batteri bekymmer.
Hojen har jag nu ställt på vinterförvaring (för ca 2 veckor sedan) var förbi den idag och skulle fixa lite små saker, där jag hade jag har hyrt in mig hos, han som driver företaget hade låst den åt mig enl konstens regler, men problemet är när han körde in rattlåset så finns det två lägen på min hoj ena läget är att ratt låset är i och det andra är att broms lampan är tänd vilket han hade gjort.

Så tänkte försöka ladda upp batteriet då ute hos hans företag så fick jag en indikering om "sparläge, laddaren varit bortkopplad från batteri i 2 min."

Jag plockade ur batteriet åker hem laddar, efter ca 8 timmar så indikerar den fortfarande laddar "Soft start" vilket menas: Testar om batteriet kan laddas. Det här steget förhindrar att ett defekt batteri laddas.


Laddare jag använder mig utav är en CTEK MXS 5.0
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är? Har laddaren gett avslag efter ”soft start” = Batteriet är kört eller har det börjat ladda?

Och oavsett vilket, vad är problemet? Är batteriet kört, köp ett nytt. Laddar batteriet, se glad ut och låt de underhållsladda.

?
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Beklagar om jag var lite otydlig, men springer lite fram och tillbaka, försöker effektivisera lite med att skriva samtidigt! (gör ordning barnen för att sova):gnissla

Batteriet var dött idag när jag tittade till hojen, kopplade upp laddaren fick en indikering: "sparläge, laddaren varit bortkopplad från batteri i 2 min."
upprepande gånger tillslut plockar jag ut batteriet ur hojen tar med mig den hem,
När jag pluggar in batteri och laddaren i vägen hemma så verkar det funka! men efter ca 8 timmar så indikerar laddaren fortfarande att den håller på med "soft start" som betyder = Testar om batteriet kan laddas. Det här steget förhindrar att ett defekt batteri laddas.

Problemet: är det normalt att det tar sådan tid? eller kan det innebära att det är något problem med batteriet?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Förmodligen är batteriet kasst för att det stått 2 veckor helt urladdat
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Har hänt mig också. Vissa smartladdare fixar inte allt för urladdade batterier. Jag har kört med en enkel dumladdare under övervakning i nån timme, vilket har fått upp spänningen tillräckligt mycket för att smartladdaren skall kunna ta hand om resten.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan vara problem att få ett Helt tomt batteri att ladda och har det varit helt tömt så är det stor risk att det aldrig blir bra igen, kan funka vid daglig användning men blir den stående några dagar så är det tomt när du ska iväg.

Vill du testa så koppla ett batteri parallelt med ditt för att få igång laddningen, har funkat för mig några gånger.
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Förmodligen är batteriet kasst för att det stått 2 veckor helt urladdat

spännande, för den är nog minst lika ny som hojen är, vilket är den är den har kört sin första säsong. hämtade ut den i April.


Har hänt mig också. Vissa smartladdare fixar inte allt för urladdade batterier. Jag
har kört med en enkel dumladdare under övervakning i nån timme, vilket har fått upp spänningen tillräckligt mycket för att smartladdaren skall kunna ta hand om resten.

Kan vara något, får kolla om jag kan komma över den sådan "dumladdare" och prova, passade på att mätta batteriet så levererar den 11,74V, tråkiga är att mätinstrumentet inte kan mäta amp.
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Kan vara problem att få ett Helt tomt batteri att ladda och har det varit helt tömt så är det stor risk att det aldrig blir bra igen, kan funka vid daglig användning men blir den stående några dagar så är det tomt när du ska iväg.

Vill du testa så koppla ett batteri parallelt med ditt för att få igång laddningen, har funkat för mig några gånger.

Nu har den ståt i ca 2 veckor.. om det är något till användning så har jag ett batteri som heter YUASA Super MF YTX16-BS
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Som de säger, du behöver skrämma liv i batteriet med en gammaldags "dum" laddare. Lyckats få liv i bilbatterier med en stor starthjälp några gånger, ladda inte ur det igen bara..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dumladdare 1)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
maxspänning i topparna ca 17,5 Volt
Dumladdare 2 som måste seriekopplas med en 5W 12Volt halogenlampa för att inte överbelastas
maxspäning obelastad ca 15,5 Volt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Natadapter-2000035159/
https://www.kjell.com/se/sortiment/...mpor/halogenlampor-g4-2-pack-32-lm-5-w-p63475

Men jag tror inte att någon dumladdare kan rädda batteriet. Försöka duger.
Tippar det behövs nytt batteri.
Som du redan märkt är det dumt gjort att lämna hojen med Parkeringsljuset på !
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
CTEK-laddare har en förmåga att döma ut batterier som är ordentligt urladdade. :(
Du kan antingen använda en laddare som är dummare (spänningsaggregat) eller en laddare som är duktigare
(ex. https://hobbyking.com/en_us/accuell-s60-ac-charger-eu-plug.html ).

Det låter positivt till min fördel, för denna CTEK laddaren är ny. :)

Dumladdare 1)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
maxspänning i topparna ca 17,5 Volt
Dumladdare 2 som måste seriekopplas med en 5W 12Volt halogenlampa för att inte överbelastas
maxspäning obelastad ca 15,5 Volt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Natadapter-2000035159/
https://www.kjell.com/se/sortiment/...mpor/halogenlampor-g4-2-pack-32-lm-5-w-p63475

Men jag tror inte att någon dumladdare kan rädda batteriet. Försöka duger.
Tippar det behövs nytt batteri.
Som du redan märkt är det dumt gjort att lämna hojen med Parkeringsljuset på !


blir att prova dum laddare och hoppas det fungerar.
Batteriet är annars nytt (från april i år), annars blir det att kräva ett nytt batteri utav företaget.
förstår inte hur han tänkte där när han låste hojen? eller märkte när lampan var tänd!
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Bara för tydlighetens skull; det är ett blybatteri du har? (Inte ett lithium-jon?)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Ändra laddaren till underhållsläget en gång. Jag har ett stort AGM batteri i min arbetsbuss som laddas varje natt. Glömde någon skit igång för ett tag sen och givetvis en sån dag man vart stressad och inte kunde koppla in laddaren. Dagen efter vart batteriet totalt dött och vi koppla på laddaren i vanligt ladd läge. Den dömde ut batteriet efter några timmars försök. Då satte vi den i underhåll bara för att testa. Funka kanon, fick stå ett dygn sedan drog vi över i vanligt läge igen.

Tur eller skicklighet... jag gissar på förstnämnda men alltid värt ett försök ;)
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Bara för tydlighetens skull; det är ett blybatteri du har? (Inte ett lithium-jon?)

Ja du bra fråga står inte på batteriet om det är lithium eller NIMH
Men märket på batteriet är YUASA Super MF YTX16-BS


Ändra laddaren till underhållsläget en gång. Jag har ett stort AGM batteri i min arbetsbuss som laddas varje natt. Glömde någon skit igång för ett tag sen och givetvis en sån dag man vart stressad och inte kunde koppla in laddaren. Dagen efter vart batteriet totalt dött och vi koppla på laddaren i vanligt ladd läge. Den dömde ut batteriet efter några timmars försök. Då satte vi den i underhåll bara för att testa. Funka kanon, fick stå ett dygn sedan drog vi över i vanligt läge igen.

Tur eller skicklighet... jag gissar på förstnämnda men alltid värt ett försök ;)

OKej, som jag tolkar på mitt rätt batteri så är det ett High preformence AGM
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja du bra fråga står inte på batteriet om det är lithium eller NIMH
Men märket på batteriet är YUASA Super MF YTX16-BS




OKej, som jag tolkar på mitt rätt batteri så är det ett High preformence AGM

Precis. Det är en variant på blybatteriet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det låter positivt till min fördel, för denna CTEK laddaren är ny. :)
blir att prova dum laddare och hoppas det fungerar.
Batteriet är annars nytt (från april i år), annars blir det att kräva ett nytt batteri utav företaget.
förstår inte hur han tänkte där när han låste hojen? eller märkte när lampan var tänd!

Är du inte observant, eller det är ljust i lokalen så är det lätt missa parkeringsljuset.
Jag har själv missat parkeringsljuset en gång men klarat mig för både fram och bak har jag haft LED belysning som drar väldigt lite ström (fram MAX 0,02 A vid 14,3 Volt, 3 seriekopplade vita LED i serie med motstånd från Kjell&Co) och bak också LED. Och i Varje fall de fram laddar aldrig ur batteriet ner till 0 Volt. Laddar ur ner till minimum ca 7.5 Volt.
Vad jag inte begriper är hur du kan lämna en hoj till vinterförvaring med monterat batteri som inte är anslutet till en underhållsladdare ?
Tror du fortfande på Tomten ? :va :)
Man tar ju med batteriet hem !
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Billigare för det här batteriet, som är enligt min uppfattning, slut.
Att ladda ur ett "underhållsfritt" blybatteri till 0 Volt. Det tål dom inte.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...por/H4-12V-6055W-STANDARD-ECE-R37-2000039702/
samt
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
ska hålla mer än 12,0 Volt i minst 1 timme med inkopplad lampa !
För det klarade ett laddat Biltema MC-batteri.

Som jämförelse ett kass MC-batteri, också från Biltema , håller 12,28 V utan belastning.
När enbart halvljuset i en 12 Volt H4 55/60W lampa ansluts till batteriet, så dyker spänning redan efter några sekunder ner till under 5 Volt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top