Yamaha FZR 600 driver inte

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Efter att jag demonterade kåpan framför framdrevet så driver inte min hoj på någon växel. Hojen ifråga är en Yamaha FZR 600.
Hade problem med att lossa kåpan till framdrevet så började gå loss på varenda skruv jag hittade. Haha ja nu överdriver jag ju :lol. Men det var en skruv bakom ett gummi hölje som jag trodde också höll fast kåpan. När jag förstod att kåpan bara hade suttit sig efter att ingen varit där inne och pillat på några år, så var skadan redan skedd och skruven jag skruvade ut hörde till kopplingen. Det knakade till när skruven lossade och nu är jag orolig att något allvarligt har hänt.
Vad kan det vara? Vad ska jag göra?

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får nog tömma motorn på olja och lossa på motorkåpan som sitter över kopplingen och montera ihop allt så det sitter som det ska. Med förbehåll för att jag inte har en aning om hur det sitter ihop på FZR, och du kan med lite tur bara ha lossat något som går att skruva dit igen och så är allt frid och fröjd. Du har ingen bild som visar vilken skruv du menar?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad menar du med "driver inte?"

Menar du att du inte har någon koppling? Du kan inte koppla ur alltså?

Vad jag ser på denna sprängskiss så sitter det en kopplingsarm där du beskrev www.partzilla.com/catalog/yamaha/motorcycle/1995/fzr600rg

Klicka på "clutch" i listan

Jag tolkar det hela som att du har lossat en justermutter till kopplingen, eller så håller den bara ihop mekaniken...Nr 19......Om det nu är din modell på bild.
 
Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Du får nog tömma motorn på olja och lossa på motorkåpan som sitter över kopplingen och montera ihop allt så det sitter som det ska. Med förbehåll för att jag inte har en aning om hur det sitter ihop på FZR, och du kan med lite tur bara ha lossat något som går att skruva dit igen och så är allt frid och fröjd. Du har ingen bild som visar vilken skruv du menar?

Den bilden som jag bifogade i första inlägget. Det är skruven till vänster på kåpan. Du ser hålet där. Kopplingsvajern går in i toppen på kåpan. Nere i höger hörn sitter växelpinnen. Ja vanligvis nu då. Den är bortplockad på bild.
Även muttern som håller kopplingsgrejen är på bild bortplockad.
Mutern sitter på en pinne med stjärnspår i mitten. Så någon form av jusering är det ju.Man skruvar in den med stjärn och låser sen skruven med hjälp av muttern.

Vad menar du med "driver inte?"

Menar du att du inte har någon koppling? Du kan inte koppla ur alltså?

Vad jag ser på denna sprängskiss så sitter det en kopplingsarm där du beskrev www.partzilla.com/catalog/yamaha/motorcycle/1995/fzr600rg

Klicka på "clutch" i listan

Jag tolkar det hela som att du har lossat en justermutter till kopplingen, eller så håller den bara ihop mekaniken...Nr 19......Om det nu är din modell på bild.

Det jag menar är, att jag kan lägga i vilken växel som helst. Men när jag släpper kopplingen så händer ingenting. Det är som att kopplingen är i hela tiden.
Allt känns som det ska. När jag drar ned kopplingen. Växlar osv. Men när jag släpper kopplingen så....händer ingenting. Den driver inte helt enkelt.

Kolla videon. https://www.youtube.com/watch?v=-KhRtMtoxUc

Ser likadant ut på min.

Jag tog bort kåpan för att inspektera framdrev. Så gjorde inget mer än att ta bort kåpan och sätta tillbaka den igen.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Filmen visar hur man byter vajer, och att kopplingsstången trycks in av en vajermanövrerad expander som på många hojar, så långt är jag med.

Då låter det som om tryckstången har fastnat inne i hålet/axeln den löper igenom.

Om du ställer hojen på depåstöd, kåpan avmonterad och snurrar bakhjulet med växel i, kan du snurra det fritt då trots att ingen drar in kopplingshandtaget?
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Annars börja med att ha den där justerpinnen helt utskruvad så att kopplingen inte tar alls.

Får känslan av att du monterat kåpan med justeringen för långt inskruvad. Är nog ganska känsliga grejer i så fall.

Man ska nog bara skruva ett kvarts varv åt gången vid justering.

Om det nu är så enkelt...
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
På något vis verkar det som om tryckpinnen går in för djupt redan i vilande läge, men jag tror inte du behöver plocka isär mer saker för att få ordning på det, som Ulvhamne var inne på.

Det är inte så att du dragit in justerskruven när du skruvade tillbaka låsmuttern? Det är möjligt att den snurrar med om du inte håller emot på något vis. Testa att lossa på låsmuttern och skruva ut justerskruven tills du märker att du har driv. Var sedan vaksam när du låser muttern så att justerskruven inte gängas in igen. När du väl fått till det hyfsat kan du säkert behöva finjustera lite, men börja där och ta det ett steg i taget.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Börja iaf med att ta bort drevkåpan igen, så ser du nog mer av debaclet innanför:)
 

Jimmy

Guest
Jag tror som Bonzo ovan, att när du lossade låsmuttern skruvade du också ut justerstången vilket gör att kopplingen inte fungerar längre. Det är bara att börja jaga tillbaka vilket läge tryckstången ska vara i, för att sedan låsa den med muttern. Sprängskissen HayabusaMan gav dig är guld! Lycka till!:tummenupp
 

Jimmy

Guest
Avstängd och med växel i. Apropå inget, hur känns kopplingshandtaget? Som vanligt?
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Konstigt. När jag pallat upp den så driver den och istället så fungerar inte kopplingen alls....

Dags för valpen att sova middag så hann inte mer än så. Men ska börja så fort han somnat.

En grej jag lade märke till var att jag fyllde på lite olja. Kollade i fönstret. Och då låg det som en transparent hinna ovanför den svara oljan. Jag hoppas att det är den nya oljan som gör att det ser ut så. Så det inte är vatten i motorn. Inte för att jag vet hur det skulle komma in vatten. Men efter att jag tvättade den lixom...Jag menar, koppligen smörjs väl genom samma olja. Och är det vatten i så...ja ni förstår vart jag är påväg att komma. Katastroftänk men.
 

Jimmy

Guest
Grattis, då har du iaf inte gängat ur tryckstången! Att den driver utan motstånd tyder på detta. Men den är rätt feljusterad vilket gör att kopplingen beter sig som att den slirar. Det svåra nu blir att hitta rätt läge. Du är nu i ena ändläget, det andra innebär att du inte kan frikoppla med växel i.
Olja, vatten mm. Ta en sak i taget. Jodå, det kan komma vatten i oljan, kylvatten el om du högtryckat på fel ställe. När bytte du senast, är det inte helt nyligen hade jag börjat där!
Edit verkstadshandbiken hittar du på ebay.
 
Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Grattis, då har du iaf inte gängat ur tryckstången! Att den driver utan motstånd tyder på detta. Men den är rätt feljusterad vilket gör att kopplingen beter sig som att den slirar. Det svåra nu blir att hitta rätt läge. Du är nu i ena ändläget, det andra innebär att du inte kan frikoppla med växel i.
Olja, vatten mm. Ta en sak i taget. Jodå, det kan komma vatten i oljan, kylvatten el om du högtryckat på fel ställe. När bytte du senast, är det inte helt nyligen hade jag börjat där!
Edit verkstadshandbiken hittar du på ebay.

Tack för svar. Jag kan tala om som så, att så fort jag satte i en växel så dog hojen. Hur mycket gas jag än hade. Höll på ett bra tag. Svor och var allmänt bitter. Visade sig efter en bra lång stund att jag glömt stödet nere efter att jag pallade upp hojen :huvet

Jag släppte på muttern iallafall. Skruvade ur skruven lite. Startade hojen. Och fick det faktiskt att funka! Finjustering gjorde jag med hojen igång faktiskt. Vet inte hur pass rätt jag ställt den och svårt att förklara. Men skruven lagom långt ut på handtaget. Kopplingshandtag med litet spel. Och bra lir mellan friäge och driv nere vid växelpinnen.
Det var som du skrev Jimmy. Igår så var det antigen eller. Jag hade den långt ut eller långt in. Tappade tålamodet. Idag så försökte jag med ett mittenläge och viola! Det var inte mycket jag skruvade alls faktiskt. Ett halvt varv.

Jag anser mig ha löst problemet och tråden kan låsas. Skulle det vara några vidare problem med detta så vet jag med största sannolikhet vart problemet ligger. Nu kan jag gå vidare med problem som tex att hon dricker olja eller det tickande ljuder från motorn eller något annat kul :)

Tack alla för hjälpen :hej
 
Last edited:

Jimmy

Guest
Kul att du fixade det! Bra för självkänslan. :tummenupp Skulle du senare märka att kopplingen slirar iväg på hög belastning vet du var du ska pilla! Tickandet kan hänga ihop med ventilerna, länge sedan dessa kontrollerades/justerades? Oljeförbrukning, en rad olika tätningar som kan ha gått.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Kul att du fixade det! Bra för självkänslan. :tummenupp Skulle du senare märka att kopplingen slirar iväg på hög belastning vet du var du ska pilla! Tickandet kan hänga ihop med ventilerna, länge sedan dessa kontrollerades/justerades? Oljeförbrukning, en rad olika tätningar som kan ha gått.

Ja när vi ändå pratar om det. Hon ville gärna slira iväg på högre varv tidigare. Kan det ha ett samband? Hur ställer man in den mer korrekt? Längre ut om den slirar på höga varv i låga växlar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja när vi ändå pratar om det. Hon ville gärna slira iväg på högre varv tidigare. Kan det ha ett samband? Hur ställer man in den mer korrekt? Längre ut om den slirar på höga varv i låga växlar?

Om den slirar på kopplingen när kopplingen är rätt inställd är lamellerna slitna och behöver bytas i de flesta fall.
Om du skruvar ut den så att det inte längre ligger an och det fortfarande slirar så har du nog brända lameller som till slut gett upp helt.
 

Jimmy

Guest
När lamellerna tar slut brukar det gå rätt fort från att det slirar lite-lite mer-fan kommer inte iväg. Kanske rent av är lameller från -92 i den? Hänger förstås ihop med körstil. Wheelieträning kan ge dessa symptom, har jag hört. Kan även ge andra problem som en totalkvaddad hoj. Men lite kul får man ha!
OnT: nu vet du hur du justerar, belasta rejält och juster därifrån. När justerstången inte har mer att ge är det dags att investera i ny koppling.
Lågfartaren inför körprov har kostat en koppling för två av mina elever, något hojen kanske varit ute för under sitt 25-åriga liv?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top