REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    205

    Yamaha FZR 600 driver inte

    Efter att jag demonterade kåpan framför framdrevet så driver inte min hoj på någon växel. Hojen ifråga är en Yamaha FZR 600.
    Hade problem med att lossa kåpan till framdrevet så började gå loss på varenda skruv jag hittade. Haha ja nu överdriver jag ju . Men det var en skruv bakom ett gummi hölje som jag trodde också höll fast kåpan. När jag förstod att kåpan bara hade suttit sig efter att ingen varit där inne och pillat på några år, så var skadan redan skedd och skruven jag skruvade ut hörde till kopplingen. Det knakade till när skruven lossade och nu är jag orolig att något allvarligt har hänt.
    Vad kan det vara? Vad ska jag göra?

    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  2. #2
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 339
    Blogginlägg
    37
    Du får nog tömma motorn på olja och lossa på motorkåpan som sitter över kopplingen och montera ihop allt så det sitter som det ska. Med förbehåll för att jag inte har en aning om hur det sitter ihop på FZR, och du kan med lite tur bara ha lossat något som går att skruva dit igen och så är allt frid och fröjd. Du har ingen bild som visar vilken skruv du menar?
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

  3. #3
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    449
    Vad menar du med "driver inte?"

    Menar du att du inte har någon koppling? Du kan inte koppla ur alltså?

    Vad jag ser på denna sprängskiss så sitter det en kopplingsarm där du beskrev http://www.partzilla.com/catalog/yam.../1995/fzr600rg

    Klicka på "clutch" i listan

    Jag tolkar det hela som att du har lossat en justermutter till kopplingen, eller så håller den bara ihop mekaniken...Nr 19......Om det nu är din modell på bild.
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2017-10-12 klockan 21:17.

  4. #4
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Du får nog tömma motorn på olja och lossa på motorkåpan som sitter över kopplingen och montera ihop allt så det sitter som det ska. Med förbehåll för att jag inte har en aning om hur det sitter ihop på FZR, och du kan med lite tur bara ha lossat något som går att skruva dit igen och så är allt frid och fröjd. Du har ingen bild som visar vilken skruv du menar?
    Den bilden som jag bifogade i första inlägget. Det är skruven till vänster på kåpan. Du ser hålet där. Kopplingsvajern går in i toppen på kåpan. Nere i höger hörn sitter växelpinnen. Ja vanligvis nu då. Den är bortplockad på bild.
    Även muttern som håller kopplingsgrejen är på bild bortplockad.
    Mutern sitter på en pinne med stjärnspår i mitten. Så någon form av jusering är det ju.Man skruvar in den med stjärn och låser sen skruven med hjälp av muttern.

    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Vad menar du med "driver inte?"

    Menar du att du inte har någon koppling? Du kan inte koppla ur alltså?

    Vad jag ser på denna sprängskiss så sitter det en kopplingsarm där du beskrev http://www.partzilla.com/catalog/yam.../1995/fzr600rg

    Klicka på "clutch" i listan

    Jag tolkar det hela som att du har lossat en justermutter till kopplingen, eller så håller den bara ihop mekaniken...Nr 19......Om det nu är din modell på bild.
    Det jag menar är, att jag kan lägga i vilken växel som helst. Men när jag släpper kopplingen så händer ingenting. Det är som att kopplingen är i hela tiden.
    Allt känns som det ska. När jag drar ned kopplingen. Växlar osv. Men när jag släpper kopplingen så....händer ingenting. Den driver inte helt enkelt.

    Kolla videon.

    Ser likadant ut på min.

    Jag tog bort kåpan för att inspektera framdrev. Så gjorde inget mer än att ta bort kåpan och sätta tillbaka den igen.
    Senast redigerat av Brännjack den 2017-10-12 klockan 21:35.
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  5. #5
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    449
    Filmen visar hur man byter vajer, och att kopplingsstången trycks in av en vajermanövrerad expander som på många hojar, så långt är jag med.

    Då låter det som om tryckstången har fastnat inne i hålet/axeln den löper igenom.

    Om du ställer hojen på depåstöd, kåpan avmonterad och snurrar bakhjulet med växel i, kan du snurra det fritt då trots att ingen drar in kopplingshandtaget?
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2017-10-13 klockan 02:35.

  6. #6
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    449
    Annars börja med att ha den där justerpinnen helt utskruvad så att kopplingen inte tar alls.

    Får känslan av att du monterat kåpan med justeringen för långt inskruvad. Är nog ganska känsliga grejer i så fall.

    Man ska nog bara skruva ett kvarts varv åt gången vid justering.

    Om det nu är så enkelt...
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2017-10-13 klockan 02:40.

  7. #7
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Tuono V4 & Tvillingprojekt, ständigt under ombyggnad
    Inlägg
    2 469
    På något vis verkar det som om tryckpinnen går in för djupt redan i vilande läge, men jag tror inte du behöver plocka isär mer saker för att få ordning på det, som Ulvhamne var inne på.

    Det är inte så att du dragit in justerskruven när du skruvade tillbaka låsmuttern? Det är möjligt att den snurrar med om du inte håller emot på något vis. Testa att lossa på låsmuttern och skruva ut justerskruven tills du märker att du har driv. Var sedan vaksam när du låser muttern så att justerskruven inte gängas in igen. När du väl fått till det hyfsat kan du säkert behöva finjustera lite, men börja där och ta det ett steg i taget.

  8. #8
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 803
    Börja iaf med att ta bort drevkåpan igen, så ser du nog mer av debaclet innanför

  9. #9
    Medlem Jimmys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2000 Mille
    Inlägg
    496
    Jag tror som Bonzo ovan, att när du lossade låsmuttern skruvade du också ut justerstången vilket gör att kopplingen inte fungerar längre. Det är bara att börja jaga tillbaka vilket läge tryckstången ska vara i, för att sedan låsa den med muttern. Sprängskissen HayabusaMan gav dig är guld! Lycka till!

  10. #10
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    205
    Borde jag jaga efter rätt läge med hojen igång och växel i? Eller avstängd?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  11. #11
    Medlem Jimmys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2000 Mille
    Inlägg
    496
    Avstängd och med växel i. Apropå inget, hur känns kopplingshandtaget? Som vanligt?

  12. #12
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy Visa inlägg
    Avstängd och med växel i. Apropå inget, hur känns kopplingshandtaget? Som vanligt?
    Ja precis. Det är just det. Den känns precis som vanligt. Ska strax gå ut och börja kolla igenom det. Återkommer med resultat.
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  13. #13
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    205
    Konstigt. När jag pallat upp den så driver den och istället så fungerar inte kopplingen alls....

    Dags för valpen att sova middag så hann inte mer än så. Men ska börja så fort han somnat.

    En grej jag lade märke till var att jag fyllde på lite olja. Kollade i fönstret. Och då låg det som en transparent hinna ovanför den svara oljan. Jag hoppas att det är den nya oljan som gör att det ser ut så. Så det inte är vatten i motorn. Inte för att jag vet hur det skulle komma in vatten. Men efter att jag tvättade den lixom...Jag menar, koppligen smörjs väl genom samma olja. Och är det vatten i så...ja ni förstår vart jag är påväg att komma. Katastroftänk men.
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  14. #14
    Medlem Jimmys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2000 Mille
    Inlägg
    496
    Grattis, då har du iaf inte gängat ur tryckstången! Att den driver utan motstånd tyder på detta. Men den är rätt feljusterad vilket gör att kopplingen beter sig som att den slirar. Det svåra nu blir att hitta rätt läge. Du är nu i ena ändläget, det andra innebär att du inte kan frikoppla med växel i.
    Olja, vatten mm. Ta en sak i taget. Jodå, det kan komma vatten i oljan, kylvatten el om du högtryckat på fel ställe. När bytte du senast, är det inte helt nyligen hade jag börjat där!
    Edit verkstadshandbiken hittar du på ebay.
    Senast redigerat av Jimmy den 2017-10-13 klockan 17:26.

  15. #15
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy Visa inlägg
    Grattis, då har du iaf inte gängat ur tryckstången! Att den driver utan motstånd tyder på detta. Men den är rätt feljusterad vilket gör att kopplingen beter sig som att den slirar. Det svåra nu blir att hitta rätt läge. Du är nu i ena ändläget, det andra innebär att du inte kan frikoppla med växel i.
    Olja, vatten mm. Ta en sak i taget. Jodå, det kan komma vatten i oljan, kylvatten el om du högtryckat på fel ställe. När bytte du senast, är det inte helt nyligen hade jag börjat där!
    Edit verkstadshandbiken hittar du på ebay.
    Tack för svar. Jag kan tala om som så, att så fort jag satte i en växel så dog hojen. Hur mycket gas jag än hade. Höll på ett bra tag. Svor och var allmänt bitter. Visade sig efter en bra lång stund att jag glömt stödet nere efter att jag pallade upp hojen

    Jag släppte på muttern iallafall. Skruvade ur skruven lite. Startade hojen. Och fick det faktiskt att funka! Finjustering gjorde jag med hojen igång faktiskt. Vet inte hur pass rätt jag ställt den och svårt att förklara. Men skruven lagom långt ut på handtaget. Kopplingshandtag med litet spel. Och bra lir mellan friäge och driv nere vid växelpinnen.
    Det var som du skrev Jimmy. Igår så var det antigen eller. Jag hade den långt ut eller långt in. Tappade tålamodet. Idag så försökte jag med ett mittenläge och viola! Det var inte mycket jag skruvade alls faktiskt. Ett halvt varv.

    Jag anser mig ha löst problemet och tråden kan låsas. Skulle det vara några vidare problem med detta så vet jag med största sannolikhet vart problemet ligger. Nu kan jag gå vidare med problem som tex att hon dricker olja eller det tickande ljuder från motorn eller något annat kul

    Tack alla för hjälpen
    Senast redigerat av Brännjack den 2017-10-13 klockan 23:24.
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  16. #16
    Medlem Jimmys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2000 Mille
    Inlägg
    496
    Kul att du fixade det! Bra för självkänslan. Skulle du senare märka att kopplingen slirar iväg på hög belastning vet du var du ska pilla! Tickandet kan hänga ihop med ventilerna, länge sedan dessa kontrollerades/justerades? Oljeförbrukning, en rad olika tätningar som kan ha gått.

  17. #17
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha FZR 600
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy Visa inlägg
    Kul att du fixade det! Bra för självkänslan. Skulle du senare märka att kopplingen slirar iväg på hög belastning vet du var du ska pilla! Tickandet kan hänga ihop med ventilerna, länge sedan dessa kontrollerades/justerades? Oljeförbrukning, en rad olika tätningar som kan ha gått.
    Ja när vi ändå pratar om det. Hon ville gärna slira iväg på högre varv tidigare. Kan det ha ett samband? Hur ställer man in den mer korrekt? Längre ut om den slirar på höga varv i låga växlar?
    Letar efter en Haynes manual till Yamaha FZR 600 92:a

  18. #18
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 339
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Ja när vi ändå pratar om det. Hon ville gärna slira iväg på högre varv tidigare. Kan det ha ett samband? Hur ställer man in den mer korrekt? Längre ut om den slirar på höga varv i låga växlar?
    Om den slirar på kopplingen när kopplingen är rätt inställd är lamellerna slitna och behöver bytas i de flesta fall.
    Om du skruvar ut den så att det inte längre ligger an och det fortfarande slirar så har du nog brända lameller som till slut gett upp helt.
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

  19. #19
    Medlem Jimmys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2000 Mille
    Inlägg
    496
    När lamellerna tar slut brukar det gå rätt fort från att det slirar lite-lite mer-fan kommer inte iväg. Kanske rent av är lameller från -92 i den? Hänger förstås ihop med körstil. Wheelieträning kan ge dessa symptom, har jag hört. Kan även ge andra problem som en totalkvaddad hoj. Men lite kul får man ha!
    OnT: nu vet du hur du justerar, belasta rejält och juster därifrån. När justerstången inte har mer att ge är det dags att investera i ny koppling.
    Lågfartaren inför körprov har kostat en koppling för två av mina elever, något hojen kanske varit ute för under sitt 25-åriga liv?
    Senast redigerat av Jimmy den 2017-10-14 klockan 07:59.

  20. #20
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    449
    Komfortfjädrar. I med hårdare fjädrar och prova

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här