Rengöring bomullsfilter

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har en hög med sportfilter typ K&N/DNA/BMC/mfl dvs tillverkade i bomull som behöver rengöras och återinoljas. Givetvis kan man beställa original snake oil från K&N för en mindre förmögenhet men det känns måttligt aktuellt. Vad använder ni för alternativ?

K&N PowerKleen är ju enl msds bara ett basiskt rengöringsmedel typ ugnsrengöring eller fälgtvätt. Går det precis lika bra med ett bad i Vanish?

Eller skall man köpa ett kit på
Biltema: 32330 119kr

Är det någon som har koll på vad som skiljer K&N luftfilteroljan från annan tunn sprayformig avsedd för skumfilter? Sådana säljs ju till MX åkare för 1/3 del av priset...

Hur gör ni?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter tagit ur KN filtret ur Busan i kväll och konstaterat smutsigt så funderade jag också. Första steget
https://www.knfilters.com/search/search.aspx?src=cleaning
nästa steg googla på rengöra luftfilter bil
och där kom en rad olika förslag,
YES + vatten , sedan spola genom i motsatt riktning mot luften med vatten
eller
Köp en sats på t.ex micro eller mekonomen som man rengör filtrena med.
Det står en tydlig förklaring på hur man gör för att rengöra dom. Krävs speciell rengöringsmedel och olja för att rengöra dom på rätt sätt.
eller
Lägg det i en balja med ljummet vatten och lite tvål, sen när smutsen löst upp sig spolar du ur det "bakifrån" så att säga .. eller "motlufts" om det låter bättre ;). Sen finns det speciell luftfilterolja som du ska använda så håller det mycket längre :)
eller
Biltemas kittet.....
Är själv sugen på att börja med Yes + vatten och se hur det går.
eller Tvättmedel för kläder + vatten och se hur det går.
Det stora ? är olja för inoljning, KNs på mekonomen, Biltemas eller ?
Vi får se vad dom skriver här.
 
Last edited:

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Jag skulle tagit kristallolja. Lagt den i blöt en stund......
Sedan blåst rent den.

kristalloljan löser det mesta! :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tvättar mina KN med yes diskmedel o spolar ur dom baklänges med varmt kranvatten o filtren blir rent o vattnet riktigt skitit.. Billigt enkelt o lättvindigt. Har gjort så i ett antal år utan bekymmer..

Tvattar ioforsig skummfilter likadant sedan 20år utan motor skador.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Yes och lagom försiktig spolning med kranvatten här med. Tvättar både hoj, bil, dammsugare och husventilationens filter på samma sätt och det verkar bli rent nog utan märkbara problem.

Å andra sidan märker man inte i första taget om man skulle sänka genomflödet eller filtreringsförmågan med säg 10%

Tryckluft går bort då det gärna blåser upp passager mellan filterfibrerna vilket sabbar filtreringsförmågan. Jag håller aldrig filtret direkt mot vattenkranen heller av samma anledning.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar tvätta med kn rengörings kitt men i enstaka fall har jag tagit kallavfettning och försiktigt spolat filtret motluftvägen. Inoljning har jag flera ggr kört med vadsomhelst filterspray för skumfilter.
Avfettning tar ju minst lika bra som Kn avfettningen men om filtret tar skada av "vanlig" avfettning vet ej men inget man ser eller märker av.
Tryckluft på tygfilter är såklart big nono ,,undantag om man blåser från långt håll och lite tryck.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ingen aning använder bara kn original olja det krävs otroligt lite o det sprider sig genom filtret över natten.

För my olja sabbar lufftmasse mätaren då oljan sugs loss från filter elementet o kladdar ned dioder o termistor/tremistrorerna.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Dessutom, jag har tidigare testat med foam filter oil på koniskt filter och det gick så fett efteråt så jag fick plocka av filtret för att kunna köra hem, dvs fel olja lär sätta igen.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Om det är bomull. Borde inte vanligt tvättmaskins-tvättmedel vara mer effektivt än yes. Samtidigt vara milt mot bomullen?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om det är bomull. Borde inte vanligt tvättmaskins-tvättmedel vara mer effektivt än yes. Samtidigt vara milt mot bomullen?

Finns väll inget som löser olja så effektivt som yes o ljummet vatten.

Gjorde rent mina i bilarna i går o oljade in dom i dag med minimalt med olja, en original flaska räcker till ca 20 filter tvättar.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Finns väll inget som löser olja så effektivt som yes o ljummet vatten.

Gjorde rent mina i bilarna i går o oljade in dom i dag med minimalt med olja, en original flaska räcker till ca 20 filter tvättar.

Har tvättat kläder med yes nån gång när man vart på resa. "Upplever" bara att det inte är lika effektivt
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har tvättat mina nu.

Först fick dom ligga ett dygn i vatten med tvättmedel (ej Yes), sen några timmar i avfettning och därefter ett dygn i såpa med vatten. Efter varje pass blev det spolning med vatten inifrån. Se bild hur det såg ut efter ett dygn i såpavatten.

Imorgon blir det inoljning med https://www.24mx.se/luftfilterolja-kn-spray-408ml-1
DSC_0563.JPG
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det bidde rengöring med varmvatten och YES. Inoljning med K&N egen olja. Inhandlade den på skruvat.se som råkade vara billigast.
768791836bc8d85fea0fd5349ee9c7d1.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top