Att sälja hoj som står inför en större service

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Serva nu! ;-)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Äsch tänk inte på det, man får bjuda lite på sig ibland. det gör dom flesta av oss. utan dig hade vi ju inte fått den här diskussionen och det är lärorikt för oss alla att dela med oss av våra åsikter, det är ju så vi växer :)

Serva, kör o njut bara, mätaren e väl störigt i säg som sagt, men kanske nästa år kan man försöka kränga den som lågmilare o låsas som det regnar eller något om man vill? sjyst e de väl inte men det finns nog andra som har gjort det före dig (eller ja, garanterat finns det de). kanske till o med e säkrare o köpa en beg mätare med "rimlig" milställning o sälja den gamla som lågmilare så det känns mer genuint även om det inte är exakt. men ja, det är inte mitt beslut :) bara en ide om det nu skulle kännas bättre och se bättre ut om man kollar service emot milställningen osv i dokumentation
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R

Hade gärna gjort det nu, men ekonomin tillåter inte. Är pappaledig och frugan jobbar 75%. I princip alla mina intäkter går till hushållet, då finns det inga pengar kvar att serva hojen för. Jag får ta det i januari/februari då jag börjar jobba igen.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
När vi är inne på servicar och servicehistorik o dyl.

Vad säger ni om års servicar?
Om man inte kommer upp i mil till service vid xxxx mil så ska man fortfarande göra års service.
Åtminstone så länge man har garanti. Om det är 5 första åren tror jag.

Lämnade in på 100 mila servicen förra året och års service i år. Båda gångerna Honda märkesverkstad.
Funderar på om man ska fortsätta med års servicarna.
Eller om man ska sköta byte olja och filter själv och sen lämna in till milservicarna vid 1200 mil, 2400 mil osv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som är viktigt vid årsservice är tex byte av bromsvätska och annat. Så länge hojen körs spelar det mindre roll om man väntar med oljebyten etc till ”rätt” körsträcka, men en hoj som stått orörd i tio år skulle jag hoppa över om den inte var snuskigt billig.

Customhojar körs ju sällan mer än tiotalet mil per säsong, budhojar och Bmw touringhojar brukar inte sällan servas både två och tre gånger per säsong...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Har för mig att nästa års service skulle inkludera byte kylvätska och nästa igen bromsvätska.
Har gått strax under 400 mil. Så nästan 200 mil per år i genomsnitt hittills.

Skulle du undvika en hoj om ägaren har bytt kylvätska själv istället för att lämna in på märkesverkstad?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kul att man just köpt en mc som servats på en av Göteborgs bästa mc-verkstäder, Jo.....Mc. Bakhjulet står 3mm längre bak på markeringen på höger än vänster sida och det är bara J... som skruvat på den. Det käns ju som ett fynd att för 4000:- få den fina tillsynen. Klåpare, bättre att serva själv.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kul att man just köpt en mc som servats på en av Göteborgs bästa mc-verkstäder, Jo.....Mc. Bakhjulet står 3mm längre bak på markeringen på höger än vänster sida och det är bara J... som skruvat på den. Det käns ju som ett fynd att för 4000:- få den fina tillsynen. Klåpare, bättre att serva själv.

Menar du att du har köpt en hoj där tidigare ägare har lämnat in den på verkstad varje gång kedjespänningen behövt justeras?

Har du köpt hojen av en handlare skall förstås hojen vara genomgången och sådana saker åtgärdade, alldeles oavsett om det är tidigare ägare eller verkstad som denne anlitat som klantat sig.
 
Last edited by a moderator:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köpt där ny 2015. Servad där alla gånger. Efter den servades där har kedjan inte justerats så de har lämnat ut en nyservad mc med toksnett bakhjul. Det tycker inte jag är helt seriöst oavsett om de justerat kedjan eller inte. Man kan säga att den står exakt fel på ena sidan är markeringen 1,5mm framför strecket och på andra sidan 1,5mm bakom strecket så en liten tankevurpa när man stressat på jobbet typ.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Finns det nån tråd här på forumet som flaggar för oseriösa verkstäder? Känns som det är en bra idé att låta folk som Vrak2005 att dela med sig av sina dåliga erfarenheter av diverse verkstäder
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.

Hur bevisar man för en köpare att man själv har utfört varje service på ett korrekt sätt? Om det duger att spara kvitton på delar kan bara köparen avgöra.

Om vi vänder på det; Skulle man själv våga köpa en några år gammal hoj utan en enda stämpel i boken? Jag skulle inte det. "Jomen jag såg ju att killen kunde meka, han hade ju en skiftnyckel å massa kvitton i bakfickan..."
Sånt duger inte för mig. En stämpel i serviceboken visar åtminstone att fackmän ansvarat för utfört arbete. Bra eller dåligt får var och en avgöra, men det är min syn på saken.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
har ej läst alla inlägg.

tycker dealen e på vilket sätt du säljer hojjen på.

ex dax för service modell stor!

där går du fri tycker ja.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Själv skulle jag gå det allmänna skicket, hur ser drivlinan ut, ser det ut som aber, då börjar nog varningsklockorna ringa, sen att en verkstad gjort servicen ger jag inte mycket för, det är väl som i bilträsket, det fuskas om det går.....
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur bevisar man för en köpare att man själv har utfört varje service på ett korrekt sätt? Om det duger att spara kvitton på delar kan bara köparen avgöra.

Om vi vänder på det; Skulle man själv våga köpa en några år gammal hoj utan en enda stämpel i boken? Jag skulle inte det. "Jomen jag såg ju att killen kunde meka, han hade ju en skiftnyckel å massa kvitton i bakfickan..."
Sånt duger inte för mig. En stämpel i serviceboken visar åtminstone att fackmän ansvarat för utfört arbete. Bra eller dåligt får var och en avgöra, men det är min syn på saken.

Det hänger ju rätt mycket på hur personens garage ser ut i det fallet. Är det väl utrustat med verktyg och kanske till och med har en hoj som i ögonblicket står och blir mekad med blir nog iaf jag lugnare.
Själv har jag råkat ut för fulmeck på mer än hälften av alla verkstäder jag haft hojarna inlämnade på så stämplarna betyder för mig väldigt olika saker beroende på vad det är för stämpel. En del verkstäder vet jag hoppar över ventilkollen, till exempel. Andra byter inte filter.
Och några gör faktiskt ett bra jobb. :dummer
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Själv skulle jag gå det allmänna skicket, hur ser drivlinan ut, ser det ut som aber, då börjar nog varningsklockorna ringa, sen att en verkstad gjort servicen ger jag inte mycket för, det är väl som i bilträsket, det fuskas om det går.....

Så du menar att du är okej med att man hoppat över en storservice med blan annat ventilkoll, bara kedjan är ren och smord?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Köpt där ny 2015. Servad där alla gånger. Efter den servades där har kedjan inte justerats så de har lämnat ut en nyservad mc med toksnett bakhjul. Det tycker inte jag är helt seriöst oavsett om de justerat kedjan eller inte. Man kan säga att den står exakt fel på ena sidan är markeringen 1,5mm framför strecket och på andra sidan 1,5mm bakom strecket så en liten tankevurpa när man stressat på jobbet typ.

Så vitt jag vet så använder sig verkstäderna av lasermätning och inger markeringarna på svingen då dessa inte är 100-procentiga.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.

Jag aktar mig för hemmapulare som påstår att dom gjort saker.
Hur vet man att dessa vet vad dom sysslar med liksom? Även om inte en stämpel från en verkstad är någon garanti så smäller det högre i min förtroendebok än gemene hemmamekaniker.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Så vitt jag vet så använder sig verkstäderna av lasermätning och inger markeringarna på svingen då dessa inte är 100-procentiga.

Johans Mc har inte använt laser i det här fallet.Från att den knappt gick att svänga så är den riktigt trevlig att köra nu när jag satt bakhjulet rakt efter markeringarn på svingen. Kedjeskrapljudet har försvunnit. Kuggarna på bakdrevet blev metallglänsande på ena sidan p g a snett bakhjul. Rätt mycket som styrker min tes om fuljobb.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top