Att sälja hoj som står inför en större service

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
I min värld är det rätt stor skillnad på att den skulle "stå inför storservice" och att den gått en fjärdedel av sitt liv över att ha fått denna storservice i tid.

Hade det varit dags nu, hade jg gärna köpt på hösten, och prutat mindre än servicen kostat, typ 75% servat själv över vintern, och fått en prisvärd hoj samtidigt som säljaren fått ett schysst pris.
Men när den gått så pass långt över hade den nog måstat vara billig, inte om det är en sällsynt drömhoj, men finns det flera likadana med servicehistorik att välja mellan, hade den måstat bli billig för att vara värd en titt.

Problemet är det att hojens distansmätare vid något tillfälle (osäkert när) har nollställts och börjat om på ny kula (finns en annan tråd på forumet där jag tar upp detta). När jag kände på mig att det nog var dags att göra service på den så stämde inte mätaren. Den var nere på hundratal mil, vilket gjorde mig otroligt förvirrad. Jag vet med andra ord inte om hojen har gjort 2300 mil, utan det är bara en uppskattning.

Visst måste väl en KTM-verkstad kunna gå in med något elektroniskt verktyg och reda ut den verkliga distansen?
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Med en KTM till salu. sen höst & missad service? Då är det bara du som ser dig i förarsätet:fakta

Med tanke på att jag endast säljer den förutsatt att jag får ett intressant bud, annars har jag inga problem att behålla den. Jag har inga problem att låta den genomgå den efterlängtade servicen, och behålla hojen själv ett par år till och sen sälja den för ett betydligt lägre pris.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag efterfrågade ingen rabatt. Återförsäljaren var noga med att påpeka att hojen hade gått igenom service innan försäljning, dock var jag inte smart nog att höra mig för vad som ingick i denna service. Kontaktade dem för ett tag sen, och då sa de att den fick olja och filter bytt.

Kan bara beklaga.
Fick av vänner klart för mig vad stor service innebar och när det var dags på Suzuki. Fick när jag köpte SV650S vid 2100mil, stor service vid 2400mil som rabatt.
Så jag kunde bara lämna in den när det var dags. Och hämta utan kostnad.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Problemet är det att hojens distansmätare vid något tillfälle (osäkert när) har nollställts och börjat om på ny kula (finns en annan tråd på forumet där jag tar upp detta). När jag kände på mig att det nog var dags att göra service på den så stämde inte mätaren. Den var nere på hundratal mil, vilket gjorde mig otroligt förvirrad. Jag vet med andra ord inte om hojen har gjort 2300 mil, utan det är bara en uppskattning.

Visst måste väl en KTM-verkstad kunna gå in med något elektroniskt verktyg och reda ut den verkliga distansen?

Jag är ledsen, men en så ny hoj där en stor service uteblivit och som dessutom har en tveksam mätarställning som måste uppskattas, känns iallafall för för mig som "släpp-och-gå-vidare." Tyvärr.

Vad ingår förresten i en stor service?
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag är ledsen, men en så ny hoj där en stor uteblivit och som dessutom har en tveksam mätarställning som måste uppskattas, känns iallafall för för mig som "släpp-och-gå-vidare." Tyvärr.

Vad ingår förresten i en stor service?

Förstår hur du tänker. Allt möjligt ingår i den, framförallt ventiljustering osv tror jag
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag köpte en Cbr 600 för ett gäng år sen med liknande servicehistorik. Jag gav i runda slängar 2/3 av vad en i likadant skick men med fullstämplad bok hade kostat.

Sen om det berodde på att jag prutade hårt eller om säljaren var sugen på snabba pengar vet jag inte. Men jag personligen hade inte ens kikat på din hoj om den inte var riktigt billig. Den tål ju inte riktigt lika mkt slarv som valfri japansk radfyra. Det är min erfarenhet iaf...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Problemet är det att hojens distansmätare vid något tillfälle (osäkert när) har nollställts och börjat om på ny kula (finns en annan tråd på forumet där jag tar upp detta). När jag kände på mig att det nog var dags att göra service på den så stämde inte mätaren. Den var nere på hundratal mil, vilket gjorde mig otroligt förvirrad. Jag vet med andra ord inte om hojen har gjort 2300 mil, utan det är bara en uppskattning.
Ajdå.... Nu tycker jag faktiskt lite synd om dig här.
En sådan sak riskerar dra ned priset bra mycket mera än bara en missad service. :(

Jag tror att i dagsläget så är det smartast att serva upp den helt under vintern. Med kvitton, papper, bilder och alla former av bevis som kan tänkas. Sen vem som gör det spelar ju mindre roll bara det blir minutiöst gjort och dokumenterat.
Då finns det en möjlighet att få marknadspris under våren.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
för att tillägga en kommentar då för att få lite mer volym i åsikter.
Om en hoj har gått över på en stor service hade jag personligen inte ens kollat på den, men däremot om servicen är gjord för sent (som ventil kontrollen osv) och det är gjort på verkstad med dokumentation och byte av det som de anser måste bytas eller om i värsta fall är så att något har lidit av onormalt slitage fått det dokumenterat (som en prutmåns punkt) så hade jag faktiskt inte brytt mig, är den helt nyservad om än för sent och verkstaden tycker det verkar bra och lämnat tillbaka den till kunden så ser jag det mer som en ny servad hoj, sedan avgör miltal och allmänt skick resten av historien för mig.

Nu vet jag inte hur känsliga ktm är med ventilkontroller osv, men på min suzuki gjorde jag servicen 400 mil efter (dvs vid 2800 istället för 2400) och mina ventiller var perfekta som från fabrik samt inställningen utav dom, märktes inte ens att motorn hade gått någonting, verkstads nissen var till o med tänksam att vid nästan service (4800mil) så finns det chans att dom inte ens behöver röras denna gången heller. men just att någon har varit där o kollat och godkänt dom med en stämpel i service boken e viktigare för mig än det exakta miltalet, går hojen skit e ju något fel, går den bra så står dom antagligen inte fel, och då spelar det för mig ingen roll om de kollas vid 2000 eller 3000 mil.

Jobbigt läge med odo-metern du, det är nog enl mig en betydligt värre faktor än utebliven service
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...men däremot om servicen är gjord för sent (som ventil kontrollen osv) och det är gjort på verkstad med dokumentation och byte av det som de anser måste bytas eller om i värsta fall är så att något har lidit av onormalt slitage fått det dokumenterat (som en prutmåns punkt) så hade jag faktiskt inte brytt mig...

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Ajdå.... Nu tycker jag faktiskt lite synd om dig här.
En sådan sak riskerar dra ned priset bra mycket mera än bara en missad service. :(

Jag tror att i dagsläget så är det smartast att serva upp den helt under vintern. Med kvitton, papper, bilder och alla former av bevis som kan tänkas. Sen vem som gör det spelar ju mindre roll bara det blir minutiöst gjort och dokumenterat.
Då finns det en möjlighet att få marknadspris under våren.

Haha, ja sympati är underskattat. Nä men skämt å sido - jag upptäckte detta med mätaren lite för sent. Hade sen länge innan planerat att göra en service, var dock osäker på vad det skulle komma att kosta, men när jag såg att mätaren var knas hade jag ingen aning om hur långt den hade gått, och räknade först senare ut hur långt hojen borde ha gått. Sen har jag alltid trott att det här med mätaren skulle vara lätt att åtgärda om någon KTM-expert med rätt verktyg fick chansen att undersöka, men det verkar inte vara så jättepositivt enligt folk här i tråden...

Min plan i nuläget är att reda ut alla frågetecken kring mätaren, serva den ordentligt under vintern på verkstad, och köra den under en säsong till, så får jag se om jag kommer på andra tankar nästa höst.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Honda VFR 800 som gått över första service med 500 mil = inga problem, kan köpas osedd.

KTM eller BMW som gått över första service med 500 mil = finns fler hojar, gå vidare.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Alltså, missförstå mig inte, jag gillar det du säger om viffern men är inte BMW att anse vara skapligt skottsäkra också? (ursäkta att jag är lite OT)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså, missförstå mig inte, jag gillar det du säger om viffern men är inte BMW att anse vara skapligt skottsäkra också? (ursäkta att jag är lite OT)

Förr i värla - visst, och det ryktet lever dom på fortfarande.
Men, idag är dom sköra och lider av att vara halvfabrikat när dom levereras.
Åtskilliga servicebullentiner att bocka av under de första åren för att få ordning på grejerna.

Sämre än det mesta, enligt: http://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html/4
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
för att tillägga en kommentar då för att få lite mer volym i åsikter.
Om en hoj har gått över på en stor service hade jag personligen inte ens kollat på den, men däremot om servicen är gjord för sent (som ventil kontrollen osv) och det är gjort på verkstad med dokumentation och byte av det som de anser måste bytas eller om i värsta fall är så att något har lidit av onormalt slitage fått det dokumenterat (som en prutmåns punkt) så hade jag faktiskt inte brytt mig, är den helt nyservad om än för sent och verkstaden tycker det verkar bra och lämnat tillbaka den till kunden så ser jag det mer som en ny servad hoj, sedan avgör miltal och allmänt skick resten av historien för mig.

Nu vet jag inte hur känsliga ktm är med ventilkontroller osv, men på min suzuki gjorde jag servicen 400 mil efter (dvs vid 2800 istället för 2400) och mina ventiller var perfekta som från fabrik samt inställningen utav dom, märktes inte ens att motorn hade gått någonting, verkstads nissen var till o med tänksam att vid nästan service (4800mil) så finns det chans att dom inte ens behöver röras denna gången heller. men just att någon har varit där o kollat och godkänt dom med en stämpel i service boken e viktigare för mig än det exakta miltalet, går hojen skit e ju något fel, går den bra så står dom antagligen inte fel, och då spelar det för mig ingen roll om de kollas vid 2000 eller 3000 mil.

Jobbigt läge med odo-metern du, det är nog enl mig en betydligt värre faktor än utebliven service

Jag tror mitt track record på den här tråden i synnerhet avslöjar mig som en mindre kunnig och allmänt slarvig jävel, och må så vara att jag hellre spenderar timmarna ute på slingriga landsvägar och poppar wheelies för glatta livet än att meka eller göra regelbundna kontroller med hojen. Sen ska ju familjen tas om hand om också, och där är jag inte lika slarvig, så tyvärr lider hojens eftermarknadsvärde genom att försumma den på detta vis.

Det är ju på gott och ont att folk har sån förtröstan på verkstäder och stämplar i boken, som att det är en bekräftelse på att allt är kontrollerat och godkänt, men det har väl (i alla fall inom bilbranschen) visat sig bara långt från verklighet att en verkstad är lika med bra kvalitet. I många fall känner jag nog att jag mer litar på en förtroendeingivande kille som skött servicen själv och med stor omsorg utan servicebok än på någon som kan visa upp stämplar från byns lokala mc-handlare där de gjort några mindre ingrepp och sedan tagit ut hutlösa summor för något som egentligen inte är så svårt för en mekkunnig person att göra. Men det kanske bara är jag.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, men du missar hela grejen.

Försöker du lägga ut en såpass ny kotte med luckor i servicehistoriken och dessutom en nollad mätare som innebär att INGEN längre säkert kan säga hur långt hojen har gått så formligen bjuder du ut dig för skambud utan dess like. Du lämnar en reva i väven som vem som helst kan börja nysta i.

Den som vill skambuda kan med det du presenterar även nosa sig fram till att du omgångar suttit tajt till med pengar - och därigenom blir buden lägre ändå.

Sorry, du är säkert en jättebra pappa och familjefar - ingen dålig människa alls.
Men på hojsidan är du lite bakom - sorry.
Hade du varit slipad så hade du hållit käft om både milmätarproblemet och serviceeländet - för att istället ta nollningen av mätarställningen som en skänk från ovan och gasa satan tills det att den nya mätarställningen matchade den servicehistoriken som du faktiskt kan uppvisa.
Efter ett par jättekul säsonger så kunde du annonserat ut den som "lågmilare, välservad - full servicebok + extra oljebyten"


"Aduvet, det blev inte så mycket kört som jag hade hoppats. Fasen - familj och så.
Har bytt olja och vätskor själv varje år för jag trodde att nu jääävlar skall jag köra, men..."


Oschysst? Självklart!
...men åtskilliga hojar ute till salu som påstådda "lågmilare" kan ha en liknande historik.
Det är där man hamnar om man tvingas pruta bort de verkstadsservicar man skulle ha gjort, och därpå tvingas dagtinga med sitt samvete när man behöver baila ut/casha in.

Heder åt dig som inte går den vägen, men du kan inte gnälla över att andra dissar en hoj du inte skött som du borde.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det är ju på gott och ont att folk har sån förtröstan på verkstäder och stämplar i boken, som att det är en bekräftelse på att allt är kontrollerat och godkänt, men det har väl (i alla fall inom bilbranschen) visat sig bara långt från verklighet att en verkstad är lika med bra kvalitet. I många fall känner jag nog att jag mer litar på en förtroendeingivande kille som skött servicen själv och med stor omsorg utan servicebok än på någon som kan visa upp stämplar från byns lokala mc-handlare där de gjort några mindre ingrepp och sedan tagit ut hutlösa summor för något som egentligen inte är så svårt för en mekkunnig person att göra. Men det kanske bara är jag.

Visst kan det vara så, men i ditt fall har du ju varken eller.
Finns där en stämpel i boken så år ju rimligen chansen större att hojen mår bra, än om boken är blank. Även om det såklart inte garanterar att jobbet blivit korrekt utfört.

Dessutom är det ju så att även om du nu skulle verka som en duktig mekaniker som tar hand om dina hojar så har ju en potentiell köpare ingen aning om vad för klåpare som ägde hojen innan dig, eller ännu längre bak i ledet.

Kort version: En stämplad servicebok är inte allt, men det är åtminstone något.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Så där ja, då har jag lagt ut mig inför allmänt åtlöje så det räcker och blir över, men det får jag fan bjuda på. Så jäkla pissigt att det blir som det blir, men sånt är livet.

Kan vi officiellt ta död på den här tråden nu? Tror jag fått reda på det jag behövde veta :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har gjort det bra. Skulle hellre köpa en hoj av en ärlig person än en lögnhals.

BMW är på ett sätt ganska skottsäkra, på ett annat sätt har de på sistone lanserat några halvfärdiga konstruktioner alt haft usel kontroll på sina underleverantörer.

Men - de brukar åtgärda felen snabbt på goodwill eller förlängd garanti till minsta möjliga besvär för kunden och när det är åtgärdat brukar man kunna köra 15.000 mil utan större problem så man får väl säga att de är ganska skottsäkra ändå. Men inte som en japan...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så där ja, då har jag lagt ut mig inför allmänt åtlöje så det räcker och blir över, men det får jag fan bjuda på. Så jäkla pissigt att det blir som det blir, men sånt är livet.

Kan vi officiellt ta död på den här tråden nu? Tror jag fått reda på det jag behövde veta :tummenupp

Aldrig! Du kommer hamna i "Glöm aldrig den här tråden"-tråden, tillsammans med Nash och hans fotpinnar och killen (glömt namnet), som tyckte att det var en bra idé för en kommande dejt, att silvertejpa fast flickvännen vid en lyktstolpe, eller hur fan det nu var. :D

Seriöst mode på:
Det är ju ingen skada skedd om du ändå känner dig nöjd med hojen och inte har något emot att behålla den ett tag. Jag hade en SMR 990 de senaste fyra säsongerna och det är ju en vansinnigt underhållande hoj. Börjar du känna dig desperat att bli av med den någon gång framöver så står jag beredd med ett skambud. :hej
Rekommendationen är dock att du ser till att få servicen gjord. Om inte annat så för att du ska vara säker på att allt står rätt till maskinellt.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top