Att sälja hoj som står inför en större service

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Har haft funderingar på att byta hoj under en längre tid, mest eftersom jag är nyfiken på något annat. Min nuvarande hoj har inte genomgått 1500-milsservicen, som jag vet är dyr. Hojen har rullat över 2000 mil nu (varav jag stått för ca 800 av dessa), och jag har bytt olja och filter osv. men inte låtit någon verkstad genomföra någon större service.

Hur är er erfarenhet av att sälja/köpa hojar som står inför en större service? Är det normalt att man prutar ner vad den aktuella servicen skulle komma att landa på, eller hur bör man resonera som köpare/säljare? Bör man undvika att ens tänka i dessa banor?

Jag sålde själv en VFR 800 en gång som jag servat och bytt bakdäck på för totalt 10.000, och fick sen sålt den för 20.000, så totalt sett blev det ju inte mer än 10.000 tekniskt sett. Kanske lika gärna hade kunnat skita i all service och bara låta köparen pruta ner den?

Vad tror ni?
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Eftersom jag servar själv vore det en dröm om hela servicekostnaden drogs av på priset. Du kan dra halva servicekostnaden, det borde räcka. Annars brukar billigast på blocket vara lagom pris oavsett om den är nyservad eller inte.

Men hur hade du själv gjort som köpare om jag berättade för dig att den här hojen som du är villig att köpa står inför en service på ca 8000 kr. Hade du känt dig nöjd om jag sa att jag kan tänka mig att gå ner ca 4000 i pris? Deal or no deal?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag vill inte veta hur mycket du går ner i pris. Jag är bara intresserad av vad jag får betala för den och är det ett kap köper jag den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det beror helt och hållet på vad det är för cykel. Är den under garanti så är det big nono att köpa en cykel som gått 500mil över gränsen för service. Men är det en cykel efter garatin så är mitt prisavdrag sannolikt mindre än servicekostnaden.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Personligen skulle jag nog dra öronen åt mig om jag fick reda på att man missat en service på en så pass ny hoj.
Nej, den står inte inför en större service. Den servicen skulle ju utförts för mera än 500 mil sen... :tungan
Tror förvisso inte att den lidit någon skada av att det missats med 500 mil, men som köpare skulle jag ge intrycket av att det var så.
Köparens marknad och bra grej att pruta på.
Vore jag ändå spekulant på hojen skulle jag pruta hårt och som köpare räkna med att få pynta den servicen samt att dra av lite till för att den inte gjorts.

Samma med servicar som folk säger att de har gjort själva. Finns det inte bevis på det (kvitton, foton, delar) så har de inte skett.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Personligen skulle jag nog dra öronen åt mig om jag fick reda på att man missat en service på en så pass ny hoj.
Nej, den står inte inför en större service. Den servicen skulle ju utförts för mera än 500 mil sen... :tungan
Tror förvisso inte att den lidit någon skada av att det missats med 500 mil, men som köpare skulle jag ge intrycket av att det var så.
Köparens marknad och bra grej att pruta på.
Vore jag ändå spekulant på hojen skulle jag pruta hårt och som köpare räkna med att få pynta den servicen samt att dra av lite till för att den inte gjorts.

Samma med servicar som folk säger att de har gjort själva. Finns det inte bevis på det (kvitton, foton, delar) så har de inte skett.

Jag kan egentligen hålla med om det du säger att man kanske drar öronen åt sig om man missat en stor service. Dock tror jag att jag hade resonerat annorlunda om jag kände förtroende för säljaren, och han var ärlig mot mig om att han bara gjort enklare filter- och oljebyten. Sedan att pruta hårt kan man ju alltid försöka med, men i mitt fall kommer inte det funka. Jag ser det snarare som att jag sitter i förarsätet vid affären. Jag är inte i desperat behov av att sälja den, får jag inte ett pris som jag är bekväm med så är jag mer än beredd att behålla hojen ett år till, och se ifall jag får bättre tur nästa år
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det beror helt och hållet på vad det är för cykel. Är den under garanti så är det big nono att köpa en cykel som gått 500mil över gränsen för service. Men är det en cykel efter garatin så är mitt prisavdrag sannolikt mindre än servicekostnaden.


När jag köpte hojen hade den gått ca 1300 mil, och service var gjord vid både 100 mil, 720 mil och 1000 mil, samt 1300 mil när den köptes upp av återförsäljare, så servad har den ju varit, men det är just det där med den stora servicen som ska inträffa vid 1500. Den har fungerat felfritt under de ca 800 mil jag kört den, inget motorkrångel, intakt och välfungerande drivlina, inga saker man direkt lägger märke till.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Helt rätt. Nästa år är den säkert värd mer :glömdet

Nej, så naiv är jag inte att jag inbillar mig att den ska vara mer värd med ett års mer körning under bältet. Utan snarare att jag inte lider av att inte få sålt den på en gång. Nästa år kan jag mycket väl ha ändrat uppfattning kring vad jag är beredd att låta den gå för. Den dagen, den sorgen...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
10 000 under jämförbar hoj så åker den nog iväg, som Boris säger, under garanti ett måste med service.

I sammanhanget är det ju ganska små pengar en KTM 990 betingar, spelar det ngn roll om du får 50 eller 60 för den?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Samma med servicar som folk säger att de har gjort själva. Finns det inte bevis på det (kvitton, foton, delar) så har de inte skett.

I omgångar har jag varit spekulant på Pan Europeans - 1100 och 1300.
I annonserna och på telefon har hojarna varit "välservade" men det enda som kanske har gjorts är byte av olja och filter. Folk ar inget schema att gå efter, utan hattar runt på egen hand.

"Ventiljustering senast?"
Nä, du vet - den har inte gått så mycket det sista åren.

"Okay, men när är det gjort senast?"

Eh...?

"Är det ens gjort? När kollades kamremmen senast?"

Va..? Är det kamrem på dessa...?


Det verkar ärligt talat vrickat att du malt på med en såpass ny hoj utan att sköta servicarna enligt boken.
Nej, jag inbillar mig inte att hojen exploderar inom en vecka - inte ens trots att det verkar vara en KTM det handlar om.

Däremot så bjuder du upp till skambud på hojen genom att inte sköta servicen!

Skall jag vara ärlig så tror jag inte att du förlorat så mycket som servicen kostar.
Jag tror du förlorat MER!

När det skall säljas kan du räkna med att det går 13 på dussinet av det som just du vill sälja.
Köparen kan välja och vraka. Minst mil, mest utrustning, bäst pris, närmast där man bor, mest välskött - och servicehistorik! Speciellt på en KTM som lider av servicebullentiner utan ände.
Vilka uppdateringar har blivit gjorda?

Hur mycket behöver du pruta på priset för att mäta dig med lika fräscha hojar som har sin historik i ordning? Jag tror att du behöver ner under den billigaste fullservade med minst 10 papp för att vara intressant.

Vill du slippa tappa just dom pengarna?
Serva NU! Behåll hojen några år och kör ytterligare några 1000 mil till.
Inte för att det blir billigare totalt sett - men då, när hojen närmar sig 10 år eller så betyder en tidigare glipa i historiken mindre.

Har du ledsnat på hojen / har inte råd att hålla den längre så är det bara att lägga ute den på Blocket och vänta och se. Marknaden vet precis vad den värd.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Honda VFR 800 som gått över första service med 500 mil = inga problem, kan köpas osedd.

KTM eller BMW som gått över första service med 500 mil = finns fler hojar, gå vidare.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
10 000 under jämförbar hoj så åker den nog iväg, som Boris säger, under garanti ett måste med service.

I sammanhanget är det ju ganska små pengar en KTM 990 betingar, spelar det ngn roll om du får 50 eller 60 för den?

Ja, någon garanti är det inte kvar (mig veterligen). Det spelar kanske inte jättestor roll om man inte håvar in storkovan för den, men som jag sa; jag gillar ju egentligen hojen, och om jag märker att folk prutar alldeles för mycket så tycker jag inte det är värt att sälja den.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
I omgångar har jag varit spekulant på Pan Europeans - 1100 och 1300.
I annonserna och på telefon har hojarna varit "välservade" men det enda som kanske har gjorts är byte av olja och filter. Folk ar inget schema att gå efter, utan hattar runt på egen hand.

"Ventiljustering senast?"
Nä, du vet - den har inte gått så mycket det sista åren.

"Okay, men när är det gjort senast?"

Eh...?

"Är det ens gjort? När kollades kamremmen senast?"

Va..? Är det kamrem på dessa...?


Det verkar ärligt talat vrickat att du malt på med en såpass ny hoj utan att sköta servicarna enligt boken.
Nej, jag inbillar mig inte att hojen exploderar inom en vecka - inte ens trots att det verkar vara en KTM det handlar om.

Däremot så bjuder du upp till skambud på hojen genom att inte sköta servicen!

Skall jag vara ärlig så tror jag inte att du förlorat så mycket som servicen kostar.
Jag tror du förlorat MER!

När det skall säljas kan du räkna med att det går 13 på dussinet av det som just du vill sälja.
Köparen kan välja och vraka. Minst mil, mest utrustning, bäst pris, närmast där man bor, mest välskött - och servicehistorik! Speciellt på en KTM som lider av servicebullentiner utan ände.
Vilka uppdateringar har blivit gjorda?

Hur mycket behöver du pruta på priset för att mäta dig med lika fräscha hojar som har sin historik i ordning? Jag tror att du behöver ner under den billigaste fullservade med minst 10 papp för att vara intressant.

Vill du slippa tappa just dom pengarna?
Serva NU! Behåll hojen några år och kör ytterligare några 1000 mil till.
Inte för att det blir billigare totalt sett - men då, när hojen närmar sig 10 år eller så betyder en tidigare glipa i historiken mindre.

Har du ledsnat på hojen / har inte råd att hålla den längre så är det bara att lägga ute den på Blocket och vänta och se. Marknaden vet precis vad den värd.

Ja, jag kan ju egentligen inte försvara de uteblivna servicarna. Hade gärna skött de bättre, men jag får skylla på oförutsedda kostnader kring bil, hus etc. samt ökade omkostnader för barn osv. Jag förstår mycket väl att den inte är värd lika mycket som en välservad hoj som har historiken på plats. Ville mest höra era åsikter kring frågan innan jag går vidare i ärendet.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte meningen att sänka dig,
Trivs du med hojen så har du ett tips i texten hur du kan överbrygga det retliga glappet.
Bara att köra vidare och se glad ut.
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Inte meningen att sänka dig,
Trivs du med hojen så har du ett tips i texten hur du kan överbrygga det retliga glappet.
Bara att köra vidare och se glad ut.

Du är ärlig och det uppskattas alltid. Att jag inte skött servicen kan jag bara skylla mig själv för. Jag får fundera vidare kring den eventuella försäljningen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Egentligen vet du ju hur mycket priset går ner när stor service är i faggorna.
Du har ju köpt din KTM nått 100-tal mil före eller kanske tom efter 1500mil servicen skulle varit gjord.
Hur mycket rabatt fick du ?
 

Smagatusk

Guest
Jag vill inte veta hur mycket du går ner i pris. Jag är bara intresserad av vad jag får betala för den och är det ett kap köper jag den.

Så sant som det är skrivet. Saken är den att det finns idioter som går på alla dessa "kampanjer, rabatter och prisdumpningar".

Yrkesbutiker som Ahlsell, Tools osv är ju mästare på att ge rabatter, uppemot 80% ibland, men ordinariepriserna är som hämtade från en annan galax. :skrämd
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I min värld är det rätt stor skillnad på att den skulle "stå inför storservice" och att den gått en fjärdedel av sitt liv över att ha fått denna storservice i tid.

Hade det varit dags nu, hade jg gärna köpt på hösten, och prutat mindre än servicen kostat, typ 75% servat själv över vintern, och fått en prisvärd hoj samtidigt som säljaren fått ett schysst pris.
Men när den gått så pass långt över hade den nog måstat vara billig, inte om det är en sällsynt drömhoj, men finns det flera likadana med servicehistorik att välja mellan, hade den måstat bli billig för att vara värd en titt.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Egentligen vet du ju hur mycket priset går ner när stor service är i faggorna.
Du har ju köpt din KTM nått 100-tal mil före eller kanske tom efter 1500mil servicen skulle varit gjord.
Hur mycket rabatt fick du ?

Jag efterfrågade ingen rabatt. Återförsäljaren var noga med att påpeka att hojen hade gått igenom service innan försäljning, dock var jag inte smart nog att höra mig för vad som ingick i denna service. Kontaktade dem för ett tag sen, och då sa de att den fick olja och filter bytt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top