Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65
  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2006, Ducati Multistrada S
    Inlägg
    19
    Serva nu! ;-)

  2. #42
    Medlem mkiis avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Gdansk, polen och Kungälv
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 2008
    Inlägg
    2 070
    Äsch tänk inte på det, man får bjuda lite på sig ibland. det gör dom flesta av oss. utan dig hade vi ju inte fått den här diskussionen och det är lärorikt för oss alla att dela med oss av våra åsikter, det är ju så vi växer

    Serva, kör o njut bara, mätaren e väl störigt i säg som sagt, men kanske nästa år kan man försöka kränga den som lågmilare o låsas som det regnar eller något om man vill? sjyst e de väl inte men det finns nog andra som har gjort det före dig (eller ja, garanterat finns det de). kanske till o med e säkrare o köpa en beg mätare med "rimlig" milställning o sälja den gamla som lågmilare så det känns mer genuint även om det inte är exakt. men ja, det är inte mitt beslut bara en ide om det nu skulle kännas bättre och se bättre ut om man kollar service emot milställningen osv i dokumentation

  3. #43
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Desmodeath Visa inlägg
    Serva nu! ;-)
    Hade gärna gjort det nu, men ekonomin tillåter inte. Är pappaledig och frugan jobbar 75%. I princip alla mina intäkter går till hushållet, då finns det inga pengar kvar att serva hojen för. Jag får ta det i januari/februari då jag börjar jobba igen.

  4. #44
    Medlem GuessWhos avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    -
    Hoj
    Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
    Inlägg
    1 051
    När vi är inne på servicar och servicehistorik o dyl.

    Vad säger ni om års servicar?
    Om man inte kommer upp i mil till service vid xxxx mil så ska man fortfarande göra års service.
    Åtminstone så länge man har garanti. Om det är 5 första åren tror jag.

    Lämnade in på 100 mila servicen förra året och års service i år. Båda gångerna Honda märkesverkstad.
    Funderar på om man ska fortsätta med års servicarna.
    Eller om man ska sköta byte olja och filter själv och sen lämna in till milservicarna vid 1200 mil, 2400 mil osv.

  5. #45
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 582
    Det som är viktigt vid årsservice är tex byte av bromsvätska och annat. Så länge hojen körs spelar det mindre roll om man väntar med oljebyten etc till ”rätt” körsträcka, men en hoj som stått orörd i tio år skulle jag hoppa över om den inte var snuskigt billig.

    Customhojar körs ju sällan mer än tiotalet mil per säsong, budhojar och Bmw touringhojar brukar inte sällan servas både två och tre gånger per säsong...
    Buy quality, cry once.

  6. #46
    Medlem GuessWhos avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    -
    Hoj
    Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
    Inlägg
    1 051
    Har för mig att nästa års service skulle inkludera byte kylvätska och nästa igen bromsvätska.
    Har gått strax under 400 mil. Så nästan 200 mil per år i genomsnitt hittills.

    Skulle du undvika en hoj om ägaren har bytt kylvätska själv istället för att lämna in på märkesverkstad?

  7. #47
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 582
    Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.
    Buy quality, cry once.

  8. #48
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    619
    Kul att man just köpt en mc som servats på en av Göteborgs bästa mc-verkstäder, Jo.....Mc. Bakhjulet står 3mm längre bak på markeringen på höger än vänster sida och det är bara J... som skruvat på den. Det käns ju som ett fynd att för 4000:- få den fina tillsynen. Klåpare, bättre att serva själv.

  9. #49
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av Vrak2005 Visa inlägg
    Kul att man just köpt en mc som servats på en av Göteborgs bästa mc-verkstäder, Jo.....Mc. Bakhjulet står 3mm längre bak på markeringen på höger än vänster sida och det är bara J... som skruvat på den. Det käns ju som ett fynd att för 4000:- få den fina tillsynen. Klåpare, bättre att serva själv.
    Menar du att du har köpt en hoj där tidigare ägare har lämnat in den på verkstad varje gång kedjespänningen behövt justeras?

    Har du köpt hojen av en handlare skall förstås hojen vara genomgången och sådana saker åtgärdade, alldeles oavsett om det är tidigare ägare eller verkstad som denne anlitat som klantat sig.
    Senast redigerat av CFr den 2017-10-13 klockan 19:49.

  10. #50
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    619
    Köpt där ny 2015. Servad där alla gånger. Efter den servades där har kedjan inte justerats så de har lämnat ut en nyservad mc med toksnett bakhjul. Det tycker inte jag är helt seriöst oavsett om de justerat kedjan eller inte. Man kan säga att den står exakt fel på ena sidan är markeringen 1,5mm framför strecket och på andra sidan 1,5mm bakom strecket så en liten tankevurpa när man stressat på jobbet typ.

  11. #51
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Finns det nån tråd här på forumet som flaggar för oseriösa verkstäder? Känns som det är en bra idé att låta folk som Vrak2005 att dela med sig av sina dåliga erfarenheter av diverse verkstäder

  12. #52
    ? laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 034
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.
    Hur bevisar man för en köpare att man själv har utfört varje service på ett korrekt sätt? Om det duger att spara kvitton på delar kan bara köparen avgöra.

    Om vi vänder på det; Skulle man själv våga köpa en några år gammal hoj utan en enda stämpel i boken? Jag skulle inte det. "Jomen jag såg ju att killen kunde meka, han hade ju en skiftnyckel å massa kvitton i bakfickan..."
    Sånt duger inte för mig. En stämpel i serviceboken visar åtminstone att fackmän ansvarat för utfört arbete. Bra eller dåligt får var och en avgöra, men det är min syn på saken.
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
    ”-Who would win a wrestlingmatch, Lemmy or God?”
    ”-Tricky question, Lemmy is God!”

  13. #53
    Medlem sam1s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    sthlm
    Hoj
    zx12r, gsxr 750.
    Inlägg
    316
    har ej läst alla inlägg.

    tycker dealen e på vilket sätt du säljer hojjen på.

    ex dax för service modell stor!

    där går du fri tycker ja.

  14. #54
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 007
    Citat Ursprungligen postat av sam1 Visa inlägg

    ex dax för service modell stor!

    där går du fri tycker ja.
    Viss skillnad om det börjar bli dags att göra stor service eller om det har varit dags för stor service i drygt 500mil...

  15. #55
    Medlem wm1000s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Grå metallic
    Inlägg
    360
    Själv skulle jag gå det allmänna skicket, hur ser drivlinan ut, ser det ut som aber, då börjar nog varningsklockorna ringa, sen att en verkstad gjort servicen ger jag inte mycket för, det är väl som i bilträsket, det fuskas om det går.....
    Senast redigerat av wm1000 den 2017-10-14 klockan 21:44.

  16. 2017-10-14, 21:42
    Anledning
    mupp

  17. #56
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 339
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av laidback Visa inlägg
    Hur bevisar man för en köpare att man själv har utfört varje service på ett korrekt sätt? Om det duger att spara kvitton på delar kan bara köparen avgöra.

    Om vi vänder på det; Skulle man själv våga köpa en några år gammal hoj utan en enda stämpel i boken? Jag skulle inte det. "Jomen jag såg ju att killen kunde meka, han hade ju en skiftnyckel å massa kvitton i bakfickan..."
    Sånt duger inte för mig. En stämpel i serviceboken visar åtminstone att fackmän ansvarat för utfört arbete. Bra eller dåligt får var och en avgöra, men det är min syn på saken.
    Det hänger ju rätt mycket på hur personens garage ser ut i det fallet. Är det väl utrustat med verktyg och kanske till och med har en hoj som i ögonblicket står och blir mekad med blir nog iaf jag lugnare.
    Själv har jag råkat ut för fulmeck på mer än hälften av alla verkstäder jag haft hojarna inlämnade på så stämplarna betyder för mig väldigt olika saker beroende på vad det är för stämpel. En del verkstäder vet jag hoppar över ventilkollen, till exempel. Andra byter inte filter.
    Och några gör faktiskt ett bra jobb.
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

  18. #57
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Tuono V4 & Tvillingprojekt, ständigt under ombyggnad
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Själv skulle jag gå det allmänna skicket, hur ser drivlinan ut, ser det ut som aber, då börjar nog varningsklockorna ringa, sen att en verkstad gjort servicen ger jag inte mycket för, det är väl som i bilträsket, det fuskas om det går.....
    Så du menar att du är okej med att man hoppat över en storservice med blan annat ventilkoll, bara kedjan är ren och smord?

  19. #58
    Medlem doolychecks avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hägersten
    Hoj
    Ducati scrambler 2015
    Inlägg
    1 297
    Citat Ursprungligen postat av Vrak2005 Visa inlägg
    Köpt där ny 2015. Servad där alla gånger. Efter den servades där har kedjan inte justerats så de har lämnat ut en nyservad mc med toksnett bakhjul. Det tycker inte jag är helt seriöst oavsett om de justerat kedjan eller inte. Man kan säga att den står exakt fel på ena sidan är markeringen 1,5mm framför strecket och på andra sidan 1,5mm bakom strecket så en liten tankevurpa när man stressat på jobbet typ.
    Så vitt jag vet så använder sig verkstäderna av lasermätning och inger markeringarna på svingen då dessa inte är 100-procentiga.

  20. #59
    Medlem doolychecks avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hägersten
    Hoj
    Ducati scrambler 2015
    Inlägg
    1 297
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.
    Jag aktar mig för hemmapulare som påstår att dom gjort saker.
    Hur vet man att dessa vet vad dom sysslar med liksom? Även om inte en stämpel från en verkstad är någon garanti så smäller det högre i min förtroendebok än gemene hemmamekaniker.

  21. #60
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    619
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Så vitt jag vet så använder sig verkstäderna av lasermätning och inger markeringarna på svingen då dessa inte är 100-procentiga.
    Johans Mc har inte använt laser i det här fallet.Från att den knappt gick att svänga så är den riktigt trevlig att köra nu när jag satt bakhjulet rakt efter markeringarn på svingen. Kedjeskrapljudet har försvunnit. Kuggarna på bakdrevet blev metallglänsande på ena sidan p g a snett bakhjul. Rätt mycket som styrker min tes om fuljobb.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här