Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65
  1. #1
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89

    Att sälja hoj som står inför en större service

    Har haft funderingar på att byta hoj under en längre tid, mest eftersom jag är nyfiken på något annat. Min nuvarande hoj har inte genomgått 1500-milsservicen, som jag vet är dyr. Hojen har rullat över 2000 mil nu (varav jag stått för ca 800 av dessa), och jag har bytt olja och filter osv. men inte låtit någon verkstad genomföra någon större service.

    Hur är er erfarenhet av att sälja/köpa hojar som står inför en större service? Är det normalt att man prutar ner vad den aktuella servicen skulle komma att landa på, eller hur bör man resonera som köpare/säljare? Bör man undvika att ens tänka i dessa banor?

    Jag sålde själv en VFR 800 en gång som jag servat och bytt bakdäck på för totalt 10.000, och fick sen sålt den för 20.000, så totalt sett blev det ju inte mer än 10.000 tekniskt sett. Kanske lika gärna hade kunnat skita i all service och bara låta köparen pruta ner den?

    Vad tror ni?

  2. 2017-10-10, 18:28

  3. #2
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Vrak2005 Visa inlägg
    Eftersom jag servar själv vore det en dröm om hela servicekostnaden drogs av på priset. Du kan dra halva servicekostnaden, det borde räcka. Annars brukar billigast på blocket vara lagom pris oavsett om den är nyservad eller inte.
    Men hur hade du själv gjort som köpare om jag berättade för dig att den här hojen som du är villig att köpa står inför en service på ca 8000 kr. Hade du känt dig nöjd om jag sa att jag kan tänka mig att gå ner ca 4000 i pris? Deal or no deal?

  4. #3
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    619
    Jag vill inte veta hur mycket du går ner i pris. Jag är bara intresserad av vad jag får betala för den och är det ett kap köper jag den.

  5. #4
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 776
    Det beror helt och hållet på vad det är för cykel. Är den under garanti så är det big nono att köpa en cykel som gått 500mil över gränsen för service. Men är det en cykel efter garatin så är mitt prisavdrag sannolikt mindre än servicekostnaden.

  6. #5
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 815
    Personligen skulle jag nog dra öronen åt mig om jag fick reda på att man missat en service på en så pass ny hoj.
    Nej, den står inte inför en större service. Den servicen skulle ju utförts för mera än 500 mil sen...
    Tror förvisso inte att den lidit någon skada av att det missats med 500 mil, men som köpare skulle jag ge intrycket av att det var så.
    Köparens marknad och bra grej att pruta på.
    Vore jag ändå spekulant på hojen skulle jag pruta hårt och som köpare räkna med att få pynta den servicen samt att dra av lite till för att den inte gjorts.

    Samma med servicar som folk säger att de har gjort själva. Finns det inte bevis på det (kvitton, foton, delar) så har de inte skett.

  7. #6
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Personligen skulle jag nog dra öronen åt mig om jag fick reda på att man missat en service på en så pass ny hoj.
    Nej, den står inte inför en större service. Den servicen skulle ju utförts för mera än 500 mil sen...
    Tror förvisso inte att den lidit någon skada av att det missats med 500 mil, men som köpare skulle jag ge intrycket av att det var så.
    Köparens marknad och bra grej att pruta på.
    Vore jag ändå spekulant på hojen skulle jag pruta hårt och som köpare räkna med att få pynta den servicen samt att dra av lite till för att den inte gjorts.

    Samma med servicar som folk säger att de har gjort själva. Finns det inte bevis på det (kvitton, foton, delar) så har de inte skett.
    Jag kan egentligen hålla med om det du säger att man kanske drar öronen åt sig om man missat en stor service. Dock tror jag att jag hade resonerat annorlunda om jag kände förtroende för säljaren, och han var ärlig mot mig om att han bara gjort enklare filter- och oljebyten. Sedan att pruta hårt kan man ju alltid försöka med, men i mitt fall kommer inte det funka. Jag ser det snarare som att jag sitter i förarsätet vid affären. Jag är inte i desperat behov av att sälja den, får jag inte ett pris som jag är bekväm med så är jag mer än beredd att behålla hojen ett år till, och se ifall jag får bättre tur nästa år

  8. #7
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det beror helt och hållet på vad det är för cykel. Är den under garanti så är det big nono att köpa en cykel som gått 500mil över gränsen för service. Men är det en cykel efter garatin så är mitt prisavdrag sannolikt mindre än servicekostnaden.

    När jag köpte hojen hade den gått ca 1300 mil, och service var gjord vid både 100 mil, 720 mil och 1000 mil, samt 1300 mil när den köptes upp av återförsäljare, så servad har den ju varit, men det är just det där med den stora servicen som ska inträffa vid 1500. Den har fungerat felfritt under de ca 800 mil jag kört den, inget motorkrångel, intakt och välfungerande drivlina, inga saker man direkt lägger märke till.

  9. #8
    Medlem Torpalasses avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    Stiga Park
    Inlägg
    919
    Helt rätt. Nästa år är den säkert värd mer

  10. #9
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Torpalasse Visa inlägg
    Helt rätt. Nästa år är den säkert värd mer
    Nej, så naiv är jag inte att jag inbillar mig att den ska vara mer värd med ett års mer körning under bältet. Utan snarare att jag inte lider av att inte få sålt den på en gång. Nästa år kan jag mycket väl ha ändrat uppfattning kring vad jag är beredd att låta den gå för. Den dagen, den sorgen...

  11. #10
    Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Vid en marina
    Hoj
    Ducati Hyperstrada
    Inlägg
    1 061
    10 000 under jämförbar hoj så åker den nog iväg, som Boris säger, under garanti ett måste med service.

    I sammanhanget är det ju ganska små pengar en KTM 990 betingar, spelar det ngn roll om du får 50 eller 60 för den?
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1

  12. #11
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 067
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Samma med servicar som folk säger att de har gjort själva. Finns det inte bevis på det (kvitton, foton, delar) så har de inte skett.
    I omgångar har jag varit spekulant på Pan Europeans - 1100 och 1300.
    I annonserna och på telefon har hojarna varit "välservade" men det enda som kanske har gjorts är byte av olja och filter. Folk ar inget schema att gå efter, utan hattar runt på egen hand.

    "Ventiljustering senast?"
    Nä, du vet - den har inte gått så mycket det sista åren.

    "Okay, men när är det gjort senast?"

    Eh...?

    "Är det ens gjort? När kollades kamremmen senast?"

    Va..? Är det kamrem på dessa...?


    Det verkar ärligt talat vrickat att du malt på med en såpass ny hoj utan att sköta servicarna enligt boken.
    Nej, jag inbillar mig inte att hojen exploderar inom en vecka - inte ens trots att det verkar vara en KTM det handlar om.

    Däremot så bjuder du upp till skambud på hojen genom att inte sköta servicen!

    Skall jag vara ärlig så tror jag inte att du förlorat så mycket som servicen kostar.
    Jag tror du förlorat MER!

    När det skall säljas kan du räkna med att det går 13 på dussinet av det som just du vill sälja.
    Köparen kan välja och vraka. Minst mil, mest utrustning, bäst pris, närmast där man bor, mest välskött - och servicehistorik! Speciellt på en KTM som lider av servicebullentiner utan ände.
    Vilka uppdateringar har blivit gjorda?

    Hur mycket behöver du pruta på priset för att mäta dig med lika fräscha hojar som har sin historik i ordning? Jag tror att du behöver ner under den billigaste fullservade med minst 10 papp för att vara intressant.

    Vill du slippa tappa just dom pengarna?
    Serva NU! Behåll hojen några år och kör ytterligare några 1000 mil till.
    Inte för att det blir billigare totalt sett - men då, när hojen närmar sig 10 år eller så betyder en tidigare glipa i historiken mindre.

    Har du ledsnat på hojen / har inte råd att hålla den längre så är det bara att lägga ute den på Blocket och vänta och se. Marknaden vet precis vad den värd.
    Senast redigerat av notrightrider den 2017-10-10 klockan 19:45.
    IBA #40701

  13. #12
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 582
    Honda VFR 800 som gått över första service med 500 mil = inga problem, kan köpas osedd.

    KTM eller BMW som gått över första service med 500 mil = finns fler hojar, gå vidare.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Buy quality, cry once.

  14. #13
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av H_____P Visa inlägg
    10 000 under jämförbar hoj så åker den nog iväg, som Boris säger, under garanti ett måste med service.

    I sammanhanget är det ju ganska små pengar en KTM 990 betingar, spelar det ngn roll om du får 50 eller 60 för den?
    Ja, någon garanti är det inte kvar (mig veterligen). Det spelar kanske inte jättestor roll om man inte håvar in storkovan för den, men som jag sa; jag gillar ju egentligen hojen, och om jag märker att folk prutar alldeles för mycket så tycker jag inte det är värt att sälja den.

  15. #14
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    I omgångar har jag varit spekulant på Pan Europeans - 1100 och 1300.
    I annonserna och på telefon har hojarna varit "välservade" men det enda som kanske har gjorts är byte av olja och filter. Folk ar inget schema att gå efter, utan hattar runt på egen hand.

    "Ventiljustering senast?"
    Nä, du vet - den har inte gått så mycket det sista åren.

    "Okay, men när är det gjort senast?"

    Eh...?

    "Är det ens gjort? När kollades kamremmen senast?"

    Va..? Är det kamrem på dessa...?


    Det verkar ärligt talat vrickat att du malt på med en såpass ny hoj utan att sköta servicarna enligt boken.
    Nej, jag inbillar mig inte att hojen exploderar inom en vecka - inte ens trots att det verkar vara en KTM det handlar om.

    Däremot så bjuder du upp till skambud på hojen genom att inte sköta servicen!

    Skall jag vara ärlig så tror jag inte att du förlorat så mycket som servicen kostar.
    Jag tror du förlorat MER!

    När det skall säljas kan du räkna med att det går 13 på dussinet av det som just du vill sälja.
    Köparen kan välja och vraka. Minst mil, mest utrustning, bäst pris, närmast där man bor, mest välskött - och servicehistorik! Speciellt på en KTM som lider av servicebullentiner utan ände.
    Vilka uppdateringar har blivit gjorda?

    Hur mycket behöver du pruta på priset för att mäta dig med lika fräscha hojar som har sin historik i ordning? Jag tror att du behöver ner under den billigaste fullservade med minst 10 papp för att vara intressant.

    Vill du slippa tappa just dom pengarna?
    Serva NU! Behåll hojen några år och kör ytterligare några 1000 mil till.
    Inte för att det blir billigare totalt sett - men då, när hojen närmar sig 10 år eller så betyder en tidigare glipa i historiken mindre.

    Har du ledsnat på hojen / har inte råd att hålla den längre så är det bara att lägga ute den på Blocket och vänta och se. Marknaden vet precis vad den värd.
    Ja, jag kan ju egentligen inte försvara de uteblivna servicarna. Hade gärna skött de bättre, men jag får skylla på oförutsedda kostnader kring bil, hus etc. samt ökade omkostnader för barn osv. Jag förstår mycket väl att den inte är värd lika mycket som en välservad hoj som har historiken på plats. Ville mest höra era åsikter kring frågan innan jag går vidare i ärendet.

  16. #15
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 067
    Inte meningen att sänka dig,
    Trivs du med hojen så har du ett tips i texten hur du kan överbrygga det retliga glappet.
    Bara att köra vidare och se glad ut.
    Senast redigerat av notrightrider den 2017-10-10 klockan 20:28.
    IBA #40701

  17. #16
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Inte meningen att sänka dig,
    Trivs du med hojen så har du ett tips i texten hur du kan överbrygga det retliga glappet.
    Bara att köra vidare och se glad ut.
    Du är ärlig och det uppskattas alltid. Att jag inte skött servicen kan jag bara skylla mig själv för. Jag får fundera vidare kring den eventuella försäljningen

  18. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 560
    Egentligen vet du ju hur mycket priset går ner när stor service är i faggorna.
    Du har ju köpt din KTM nått 100-tal mil före eller kanske tom efter 1500mil servicen skulle varit gjord.
    Hur mycket rabatt fick du ?

  19. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    ja, definitivt
    Hoj
    zx10r -05 racehoj
    Inlägg
    4 161
    Citat Ursprungligen postat av Vrak2005 Visa inlägg
    Jag vill inte veta hur mycket du går ner i pris. Jag är bara intresserad av vad jag får betala för den och är det ett kap köper jag den.
    Så sant som det är skrivet. Saken är den att det finns idioter som går på alla dessa "kampanjer, rabatter och prisdumpningar".

    Yrkesbutiker som Ahlsell, Tools osv är ju mästare på att ge rabatter, uppemot 80% ibland, men ordinariepriserna är som hämtade från en annan galax.

  20. #19
    AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Mariehamn, Åland
    Hoj
    Vansinnesgrön plastmisil
    Inlägg
    9 380
    I min värld är det rätt stor skillnad på att den skulle "stå inför storservice" och att den gått en fjärdedel av sitt liv över att ha fått denna storservice i tid.

    Hade det varit dags nu, hade jg gärna köpt på hösten, och prutat mindre än servicen kostat, typ 75% servat själv över vintern, och fått en prisvärd hoj samtidigt som säljaren fått ett schysst pris.
    Men när den gått så pass långt över hade den nog måstat vara billig, inte om det är en sällsynt drömhoj, men finns det flera likadana med servicehistorik att välja mellan, hade den måstat bli billig för att vara värd en titt.

  21. #20
    Medlem DanKvi87s avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Laholm
    Hoj
    KTM 990 SMR 2012
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Egentligen vet du ju hur mycket priset går ner när stor service är i faggorna.
    Du har ju köpt din KTM nått 100-tal mil före eller kanske tom efter 1500mil servicen skulle varit gjord.
    Hur mycket rabatt fick du ?
    Jag efterfrågade ingen rabatt. Återförsäljaren var noga med att påpeka att hojen hade gått igenom service innan försäljning, dock var jag inte smart nog att höra mig för vad som ingick i denna service. Kontaktade dem för ett tag sen, och då sa de att den fick olja och filter bytt.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här