Ett steg närmare mobiltelefonförbud:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag föreslår en spärr i smartphones där föraren aktiverar ett förarläge. Ett förareläge som begränsar funktionerna och informationen som kan utläsas på en smartphone under färd. Det ska helt enkelt bli ointressant att ens titta på mobilen.

Finns redan, åtminstone på iPhone. Dock kräver det ju att föraren är ansvarsfull nog att slå på funktionen och så att den aktiveras, antingen manuellt eller automatiskt (när mobilen kopplar upp mot bilens handsfree, alternativt att den känner av att man kör, baserat på rörelsen).

Edit: eller nja, funktionen kan nog vidareutvecklas. Idag begränsar den, så vitt jag vet, främst notiser för inkommande meddelanden och telefonsamtal, men det borde vara en spärr så att man inte kan interagera med appar förutom navigering och telefon (om man är ansluten till handsfree).
 
Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Enligt en polis jag känner i byn så kollar man redan nu om föraren har använt telefonen vid en olycka. Om det sedan händer något vet jag inte.

Men att det är lika allvarligt att köra alkoholpåverkad som att prata i telefon är ingen nyhet.
Vetenskapens värld på SVT hade ett inslag, som jag inte hittar, där en hög chef som var jätteduktig på att göra fler saker samtidigt körde bil och pratade i telefon samtidigt utan att lyckas särskilt bra. Han blev jätteledsen för han trodde kan skulle klara det men han tillhörde de 99% av oss som inte klarar av att vara stridspiloter...

Mythbusters har gjort liknande och denna såg jag för några dagar sedan..

https://www.youtube.com/watch?v=3vFcIpzF7pc

https://www.youtube.com/watch?v=iGN1pLI4ZaM

https://www.youtube.com/watch?v=t8LuM92Twm8

Precis som människor klarar alkohol bättre eller sämre klarar vi att använda telefonen bättre eller sämre.
Skillnaden är att jag kan "nyktra till" genom att sluta prata.

Förra sommaren kom jag en tidig helgmorgon ifatt en grå Audi som använde flera filer samtidigt.
Han pratade avslappnat i telefonen med båda händerna på ratten men jag lovar att han hade noll koll på omgivningen. Så ett förbud mot handhållet löser tyvärr inte problemet...

Och hur många har inte sett "förarlösa" taxibilar där föraren sitter och pillar på datorn?

Allt som kan distrahera föraren kan naturligtvis orsaka en olycka också. En arbetskamrat körde i diket när han bråkade med sin son i bilen. :hihi
Och det hände långt innan mobiltelefonen fanns...
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
För, vem skall sköta den vanliga vardagsövervakningen av ett eventuellt förbud mot att hålla telefonen i handen?
Öh, jag trodde övervakningen skulle ske med hjälp av hjälpsamma motorcyklister med GoPro-kameror, för det har jag minsann sett på Youtube. Borde vara ett bra sätt att få oss mer uppskattade av allmänheten, tycker jag, om vi bara kan hålla oss ifrån att krossa backspeglarna hos förövarna. :yoparty

:dummer
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top