Ett steg närmare mobiltelefonförbud:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Själv är jag en av dem som tycker om den nuvarande skrivningen av lagen:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."

En sorts frihet under ansvar, och med utrymme för eget omdöme.
Tyvärr är just dom två sakerna fruktansvärt omoderna i dagens Sverige...

Nu verkar Transportstyrelsen vilja skärpa lagen:

SMC skrev:
SMC är positiva till den fetmarkerade förändringen av gällande regler som föreslås av Transportstyrelsen: "Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Föraren får därvid inte använda mobiltelefon på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."


http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ja-till-forbud-mot-handhallen-mobiltelefon/


SMC förslag är mer långtgående:

SMC skrev:
SMC föreslår också att polisen i olycksutredningar gör rutinmässiga sökningar hos mobiltelefonoperatörerna, på samma sätt som i UK och USA. Det borde vara lika självklart som att kontrollera körkortsinnehav och göra alkohol- och drogtester.

SMC föreslår skärpta påföljder i de fall där trafikanters körning leder till dödade och svårt skadade. I Riskutbildning för MC ingår problematiken med att andra trafikanter inte uppmärksammar MC och mopeder medan det saknas i riskutbildning för bil. Det borde vara ett självklart inslag och dessutom enkelt att implementera då det finns färdiga övningar på Risk2 för MC.

...och ja, absolut! Självklart måste det bli en konsekvens för den som flummar bakom ratten och håller på med annat - självklart måste man mer än nu intressera sig för varför en "olycka" sker.

För, vem skall sköta den vanliga vardagsövervakningen av ett eventuellt förbud mot att hålla telefonen i handen? Skall man ta poliser från nykterhetsövervakningen till det...? *lerelakt*
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inför obligatoriskt glapp i länkarmar samt snäckväxlar eller motorvägsfart på minst 200 blås, detta kommer få folk att sikta mitt emellan de vita linjerna istället för att fördriva tiden med slösurf eller skitprat.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
"SMC föreslår också att polisen i olycksutredningar gör rutinmässiga sökningar hos mobiltelefonoperatörerna, på samma sätt som i UK och USA. "

Vad ska dom söka efter? Om någon har pratat i telefonen?

Fast man kan ju prata i telefon utan att röra telefonen med headset och uppkopplad direkt till bilen. Visst kanske man blir lite mer distraherad av att prata i telefon utan att hålla i den, men då gäller väl samma sak som att prata med den man åker med?
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
"SMC föreslår också att polisen i olycksutredningar gör rutinmässiga sökningar hos mobiltelefonoperatörerna, på samma sätt som i UK och USA. "

Fast man kan ju prata i telefon utan att röra telefonen med headset och uppkopplad direkt till bilen. Visst kanske man blir lite mer distraherad av att prata i telefon utan att hålla i den, men då gäller väl samma sak som att prata med den man åker med?
Inte riktigt, när du pratar med en passagerare kan ju den beroende på trafiksituation förstå varför samtalet gör en paus, något som personen i andra änden av luren uppfattar som ett avbrott och skriker "halååå" vilket medför en störning, tycker jag i alla fall.
Att stanna och ta samtalet är ju en annan utopi, stanna var liksom?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
"SMC föreslår också att polisen i olycksutredningar gör rutinmässiga sökningar hos mobiltelefonoperatörerna, på samma sätt som i UK och USA. "

Vad ska dom söka efter? Om någon har pratat i telefonen?

Fast man kan ju prata i telefon utan att röra telefonen med headset och uppkopplad direkt till bilen. Visst kanske man blir lite mer distraherad av att prata i telefon utan att hålla i den, men då gäller väl samma sak som att prata med den man åker med?

De kan väl i alla fall kolla om det ligger upplagda inlägg från föraren på Facebook och Twitter i samma ögonblick som olyckan skedde. :gnissla

Men annars så tycker jag det är bra om de kollar om det var ett aktivt samtal igång vid olyckan. Det är ju något som drar uppmärksamhet från körningen. Sedan behöver inte ett aktivt samtal bli ett automatiskt fällande som orsak. Men det blir en del som föraren får visa på att det inte påverkat situationen (i de fall föraren klarat sig dvs).
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Innan nuvarande regler infördes, fanns undersökningar som visade att samtal med passagerare var lika illa som samtal i telefon. Verket var länge mot införande av regler för mobilanvändande. I dag är SMS, facebook med mera för många tydligen viktigare än real life. Inte bara fordonsförare utan även cyklister och fotgängare tycks mer intresserade av smartphonen än av vad som händer runt omkring dom.
I väntan på självkörande bilar är hårdare regler nödvändiga.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bra förslag!

Men... "Föraren får därvid inte använda mobiltelefon på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Då är det okey ha den klämd mellan kinden och axeln? Gissar det påverkar ännu mer menligt på körandet.

Måste vara svårt utforma en sån här lag utan totalförbud. Undrar också hur många involverade och kostnad för denna extra mening i förslaget till ny lag...
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
headset/bluetooth pratande är inte problemet. Det är rattsurfandet och hålla telefonen i handen när man pratar som är de värsta bovarna, Vad jag märkt. Jag är slarvig själv kan jag erkänna vilket jag inte har något försvar för utan det är något jag starkt måste jobba på. Smartphones är roten till all världens olycka :3freak:
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det jag inte förstår är att om man ständigt pratar i mobilen inte skaffar headset eller använder högtalarfunktionen utan måste hålla den i handen och vingla sej fram
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra förslag!

Men... "Föraren får därvid inte använda mobiltelefon på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Då är det okey ha den klämd mellan kinden och axeln? Gissar det påverkar ännu mer menligt på körandet.

Måste vara svårt utforma en sån här lag utan totalförbud. Undrar också hur många involverade och kostnad för denna extra mening i förslaget till ny lag...
Ja, det måste ju om inte annat vara ok att ha mobilen i en hållare, då kan man ju skriva långa noveller, beta av senaste filmerna på Youtube och instagramma lite.

Jag skulle gärna se en lag som förbjuder fotgängare att gå runt och stirra på sina mobiler, bilister är åtminstone lite rädda om bilen, fotgängare tror att dom är helt osårbara och fredade, så dom släpper all fokus på allt annat :mad:
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ja, det måste ju om inte annat vara ok att ha mobilen i en hållare, då kan man ju skriva långa noveller, beta av senaste filmerna på Youtube och instagramma lite.

Jag skulle gärna se en lag som förbjuder fotgängare att gå runt och stirra på sina mobiler, bilister är åtminstone lite rädda om bilen, fotgängare tror att dom är helt osårbara och fredade, så dom släpper all fokus på allt annat :mad:
Gör nog mer ont att bli påkörd än pågången
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varför ens använda den i bilen? Brukar du sitta och köra högtalartelefon på bussen eller på stan? En vettig blåtandshandsfree kostar inte många hundringar.

Vem fan åker med passagerare i sin bil?:dummer

Vettiga blåtandare i örat kryllar det inte gott om. Kass mikrofon, kass högtalare, kass hållbarhet (kvalité), kort samtalstid osv.
Listan kan göras lång.

Går det att configa två blåtandsprofiler i telefonen?
Hur streamar man till bilen och kör samtal via telefonen annars?
 
Last edited:

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Ort
Åland
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Det har varit länge förbjudet i Finland att prata utan hf och man vänjer sig. Kostar 100€ om man blir fast.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kommer fortfarande ihåg när jag i moppe åldern för 12 år sedan blev påkörd bakifrån vid en väjningsplikt av en småbarns mamma. tur att inte bilarna som jag/vi väja för körde på mig när jag åkte ut mitt framför dom av smällen, fick som kommentar när hon steg ut ur bilen: "oj förlåt, jag pratade i telefon o hann inte stanna", då va de gamla goa knapptelefoner som fanns, kamera var nymodigheter på dom och någon form av surf va de ju inte o prata om, en MMS bild om man hade tur...

Och de har ju inte blivit bättre idag...

Tycker det borde gälla ett total förbud emot användning av utrustning som inte är relaterat till själva färden i säg (som GPS), du ska varken få pilla med telefonen, svarva kebab eller sätta på grannens fru.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Kommer fortfarande ihåg när jag i moppe åldern för 12 år sedan blev påkörd bakifrån vid en väjningsplikt av en småbarns mamma. tur att inte bilarna som jag/vi väja för körde på mig när jag åkte ut mitt framför dom av smällen, fick som kommentar när hon steg ut ur bilen: "oj förlåt, jag pratade i telefon o hann inte stanna", då va de gamla goa knapptelefoner som fanns, kamera var nymodigheter på dom och någon form av surf va de ju inte o prata om, en MMS bild om man hade tur...

Och de har ju inte blivit bättre idag...

Tycker det borde gälla ett total förbud emot användning av utrustning som inte är relaterat till själva färden i säg (som GPS), du ska varken få pilla med telefonen, svarva kebab eller sätta på grannens fru.
Vafan, ska du ta ifrån mig allt nöje när jag kör bil :mad:
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Alla är inte olika, men tillräckligt många fungerar olika när det handlar om att kunna genomföra/fokusera på flera saker samtidigt.
Det finns de som, när de kör personbil, både kan sminka sig, prata i mobilen och dricka kaffe SAMTIDIGT! I den andra ytterlighetens ända finns det de som knappt kan framföra sin bil, om det ens hörs minsta knyst från radion eller att samtidigt försöka föra ett samtal med en ev. passagerare.
Vad jag vill säga är att det är väldigt olika för olika människor huruvida man kan hantera en mobiltelefon på ett bra sätt eller inte, under färd i bil.
Det är alltså inte så enkelt att bara säga 'Förbjud det här och det där!' Än svårare att genomföra.

I övrigt är min ståndpunkt att man INTE ska sysselsätta sig med annat än att fokusera på körningen, när man framför fordon (eller promenerar) bland andra trafikanter.

/H
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag föreslår en spärr i smartphones där föraren aktiverar ett förarläge. Ett förareläge som begränsar funktionerna och informationen som kan utläsas på en smartphone under färd. Det ska helt enkelt bli ointressant att ens titta på mobilen.

Tror frestelsen är för stor för många idag att hålla sig borta från informationsflödet på nätet - sociala medier, nyheter, bildflöden etc.

Ett totalförbud hade inte efterlevts tror jag. Men man kanske kan göra intelligenta lösningar som begränsar möjligheterna och intresset att använda mobilen via ansvar och kännbara påföljder i samband med ett scenario där föraren har suttit och fingrat på mobilen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ju hur mycket forskning som helst som visar att vanliga människor inte klarar särskilt många störningsmoment innan koncentrationen på och kontrollen över själva bilkörningen går ner. Stridspiloter, skogstraktorförare och andra yrken som kräver att man tränar upp simultanförmågan må vara till viss del undantagna, men för gemene bilist är det ju uppenbart att det räcker med ett enkelt telefonsamtal för att glömma tid och rum och att man faktiskt befinner sig på vägen tillsammans med andra.

Och efter att ha upplevt ett flertal nära döden upplevelser orsakade av bilister med bristande koncentration så är jag definitivt för ett totalförbud och hårda straff. Det är ju ändå det som gäller i stora delar av övriga Europa. Om en spansk snut ser att du håller i mobilen vid ratten så kostar det 200 Euro på plats och då hjälper inga ursäkter. Så samma regler för oss, fast ännu hårdare straff, typ indraget körkort tre månader vid första förseelsen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top