Ducce-dödaren från Skogstorp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang snabbgas på racehojar så är de snarare att de kör så lång gasrullevridning som man kan stå ut med rent fysiskt på hojen. Man ändrar även kamnocken som vrider gasvajern så rullen ger mer slaglängd på slutet.
Jag har slipat om min gasrulle för Ktm 990 är ju känd för att vara lite hispig i låga farter. Jag får vrida rullen minst 15% mer nu för att nå full gas och de gjorde hojen 7 reser bättre/lugnare i låg fart.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
On topic? Körde en gammal retta under hundra år och det jag tänkte göra med den var just att lätta svänghjulet. Nu blev det inte så utan en annan mer modern cykel inhandlades.
Hursom, det jag var ute efter var få den mer kördynamisk och att mer följa _gashanden_ än just den inbyggda energin i ett uppvarvat svänghjul. Jag tänkte mig typfallet ingång i snabba kurvor på höga varv då jag upplevde det som om cykeln sköt på onödigt länge vid avslag. Tänkte jag fel? Hade en lättning mildrat symptomen? Tilläggas i mitt fall att jag kör 99% på bana.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Det märks att det börjar bli höst. Å andra sidan så kallar man en VTR för Ducce-dödare så förtjänar man lite motstånd...

En analogi vad gäller vridmomentet (som är konstant) är att tänka om man har ett lätt eller tungt bakhjul. Det påverkar inte motorns effekt men kommer ge märkbar skillnad i acceleration. För övrigt tror jag att du blir snabbare genom att lägga de 220:- + bensinpengar på cross/enduroträning i vinter, men kvalitetstid i garaget skall inte underskattas

Klart det ska köras Enduro i vinter din stolle! :D
Det är ju den största och roligaste satsningen jag har gjort för att bli snabbast runt Gåsen... :banana
Njaa, det var kanske inte helt sant. Enduron är mest till för att jag inte ska behöva hänga här och bråka mer än jag måste.

För övrigt, medlemskap + träningskort inhandlat!

Många bäckar små... Svänghjulet kanske inte ensamt kapar sekunder, men svänghjulet + drevning?!
Att döpa tråden till Ducce-dräparen är mest baiting, fast det har du kanske redan listat ut vid detta laget.. :tummenupp

Jag har ju lyckas engagera en massa folk jag aldrig tjafsat med förr!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag var i lättartagen på min xr så bytte jag ut stålmellanskivorna i lamellkorgen till aluminium och de vart stor viktskillnad och långt ut i korgen där rotationen är som högst. De finns aluminiumskivor till Honda cr 250 och 500c (ev 125a ?)tvåtakt från 80-90 talet och de passade xr650r xr600r xl 650r ,de passar de flesta crossar även andra märken,,(tänk ktm 525 hehe)
Om TS har tur passar även dessa skivor i en VTR korg vilket inte är otroligt.
Jag har xr650r lameller om du vill kolla om de passar.
Aluminium mellanskivor är inte bara bra för lätthets skull de ger bättre grepp än stålskivor. Nackdelen är att de slits fortare och aluminiumrester åker ut i motorn. Men vem fan bryr sig då man får en rappare hoj :yoparty
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Wooooh!

Dynojet-kitet har anlänt!
Snart dags att riva isär förknasarna och plocka fram borrmaskinen. :smasha:smasha

fr_60_size880.jpg
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Dynojet, för dig som älskar att byta förgasarnålar igen och igen och igen och igen och.... (o.s.v)
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Dynojet, för dig som älskar att byta förgasarnålar igen och igen och igen och igen och.... (o.s.v)

Det gör mig inte så mycket.. Tiden som pendlarhoj är över, nu är det ban & bushoj.
Då kan jag ta lite extra tid med skruvande.
Om jag hittar flatslides/annan ej vacuumgasare så blir det nog ingen dynojet ändå!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top