Ducce-dödaren från Skogstorp

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nä, ok. Jag kommer tappa lite när det går uppför då svänghjulets moment kommer stanna av snabbare. Är vi överens än?

Jag tror du missförstår svänghjulets funktion. Det finns framförallt för att ge en lugnare motorgång som jämnar ut tändpulserna. Det ger dock ett motstånd när du vrider på gasrullen, dvs en sävligare gång. Genom att lätta svänghjulet minskar du det motståndet vilket ger ett rappare gassvar och enl TwoStrokeMans beräkningar en liten förbättring av accelerationen. Motorns vridmoment är dock detsamma oavsett svänghjulets massa. Du vinner inget men du förlorar inget heller.
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Jag tycker ett bra tips är att föreställa sig ytterligheter. Vore alla massor 0 i en motor så skulle veven röra endast då gaskrafterna driver på eller om något externt driver på. Om man istället tänker sig ett gigantiskt svänghjul på en liten svag encylindrig motor så inser man att det tar en stund att under fullgas nå max varvtal. Då blir det ju inte mycket kvar till snabb acceleration. Någonstans däremellan befinner sig de flesta kombinationer. Det kan alltså löna sig att lätta ett tungt svänghjul för att få bättre acceleration. Som redan sagts så lönar det sig bäst på låga växlar och toppeffeketen lär inte ändras.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett lättare svänghjul har lägre rörelseenergi, det ger inte lägre vridmoment i motorn. Däremot så kommer den lägre mängden kinetisk energi göra att motorn lättare bromsas tills den dör mellan tändpulserna. I gengäld så slipper du också använda lika mycket motoreffekt till att accelerera en roterande massa.
Ett lättare svänghjul ger för övrigt en lägre roterande massa vilket bör göra hojen marginellt mer snabbsvängd också.

Jag tycker det låter som en kul idé på en firestorm, och jag hoppas du inte råkar ut för en strimlad motor pga ett svänghjul som blommar ut under hård kröning.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag tror du missförstår svänghjulets funktion. Det finns framförallt för att ge en lugnare motorgång som jämnar ut tändpulserna. Det ger dock ett motstånd när du vrider på gasrullen, dvs en sävligare gång. Genom att lätta svänghjulet minskar du det motståndet vilket ger ett rappare gassvar och enl TwoStrokeMans beräkningar en liten förbättring av accelerationen. Motorns vridmoment är dock detsamma oavsett svänghjulets massa. Du vinner inget men du förlorar inget heller.

Nej, du har uppenbarligen missförstått vad jag säger.

Som Mr Tvåtakt säger, jag kommer få lite bättre acc, men inga siffror har ökats, jag hade 10 äpplen och 5 päron, efter lättning har jag fortfarande 10 äpplen och 5 päron.

Vi kan göra en ny analogi:


Min Honda är nu en gammal Husqvarna-spis anno 1970. 2000W effekt finns tillgänglig men jag har stora tunga gjutjärnsplattor med en viss tröghet.

Tar lång tid att värma upp, när jag stänget av tar dom lång tid på sig att kyla av.

Nu lättar vi svänghjulet!
(Tar flexen och skär av hälften av gjutgodset som utgör plattorna)

Nu går det snabbare att värma upp, snabbare att kyla av. (Vrooom vroom bitch)

Men nu kommer min sambo och ska koka te och det är 3 liter +6 celsius kallt vatten.

Våra fiktiva plattor har redan stått på full effekt och vad händer nu då Ola-Bandoola? Kommer min flexade platta få vattnet att koka först eller skulle min gamla platta fått vattnet att koka först?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det inte lite som att jämföra ett lätt svänghjul emot ett tungt som att jämföra en tung bil emot en lätt, det kräver mer att accelerera upp en tung bil till en given hastighet med samma motor som i en lätt bil, men när man släppar på gas pedalen (vi antar att friktions koefficienten är den samma på båda) kommer den lätta bilen att sakta ner snabbare än den tunga bilen.

Dvs ett lätt svänghjul ändrar rotations hastigheten snabbare (både upp och ner) kontra ett stort o tungt (som är mer lämplig om man vill ha det svårare för motorn att ändra varvtal som när man åker upp för en backe så har man med sig mycket av rotationerna där ifrån och behöver tillföra mindre energi för att inte gå ner så mycket i hastighet eller bibehålla den nuvarande i det initiella loppet).

Finns en anledning till att en cross ~85cc är så mycket rappare än en trimmad moppe 85cc med original svänghjul med generator o hela fadderullan för elsystem osv, det är en enorm skillnad på att byta till ett race-tändsystem med svänghjul utan generator om ni har trimmat mer seriöst i moppe åldern, det väger väldigt mycket mindre som sagt och prestanda skillnaderna är natt o dag (fördelar och förluster som sagt men skall man jaga prestanda o skiter i allt vad elsystem heter så...). nu är det ju lite skillnad emot att bara lätta det befintliga svänghjulet, men i praktiken händer samma sak, dvs att ändra rotationshastigheten blir enklare än innan, men som sagt så gäller det åt båda riktningarna (dvs acceleration och retardation).

Det samma borde väl gälla en magnesium/Karbon fälg kontra en "vanlig" alu/stål fälg. mindre rotations massa vet vi ju alla ger bättre varvtider, dom både accelererar och retarderar bättre kontra tyngre fälgar.

Ett föremål som roterar är ju i ständig acceleration i fysikens värld. Ju mindre rörelseenergi vi måste tillföra för o öka den desto "lättare" är arbetet, å andra sidan så lagras det mindre energi och därför är det även lättare att retardera den (dvs plocka ut energi ur systemet för att det finns mindre energi i systemet: rörelseenergi= Wk = (m*v^2) /2. Mindre massa, mindre energi för en given hastighet), detta ger även Delta Wk (rörelseenergi) för hastigheten X kontra 2X är olika beroende på vad vi har för m (dvs massan), den med mindre massa ger ett mindre Delta Wk.

Coolt iaf, hoppas du hinner göra eller har hunnit (allt kanske kan köpa ett original svänghjul) och via någon gps app eller motsvarande mäta dina skillnader i 0-100, 0-200 och kanske även på en känd sträcka mätta motorbromsen från 100-0 (eller ja, lite mer rimligt kanske 100-50 på någon låg växel) och få lite tids skillnader. beroende på hur mycket du plockar bort i vikt så kommer du ju troligen få lite mätbara skillnader (beroende på mätinstrumentets precision såklart)
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Bra analogier med formler å allt! Snyggt MK2!
Ja, skulle väl vara om jag hämtar Jaggus prylar och gör ett test så som du säger med ett bone stock svänghjul.

Kul att ni gillar idén på att skrämma en gammel-Honda. Ska definitivt dokumentera resultaten!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Äntligen någon som förstår fysik.
Hade vart kul att försöka mäta, men har inga kända bänkar i närheten. Har du några knep för att mäta utan bänk Herr Tvåtakt?


När jag monterade KCR-box på bilen så testade jag med tidtagaruret, låg på treans växel i och kanske 1000 rpm, så trampade jag gasen i botten och när varvräknaren passerade en given siffra tex 1200 rpm startade jag klockan, och stoppade vid ett annat givet varvtal säg 3500 rpm. Sedan upprepade jag proceduren i motsatt riktning.

Nu hade jag så fint att jag har en knapp i bilen för att slå av/på strömmen till boxen så jag kunde upprepa proceduren direkt efter med boxen påslagen.

Men du behöver bättre mätmetoder än så.

Finns ju accelerometrar att köpa och loggers som man kan bygga ihop nåt med.

Men jag undrar om inte en modern pulsklocka med gps borde kunna användas. Dom har ganska bra loggsystem idag så man borde kunna göra ett antal accelerationer liknande mina med bilen.

Och sen kan man sitta hemma i kammaren och plocka ut accelerationstider mellan vissa givna hastigheter.
Tycker det borde funka men jag har aldrig testat.

Du måste ju dock välja förutsättningar så att du kan vrida fullt utan att hojen wheelar. Har aldrig kört VTR men jag gissar att du kanske bör starta på 2an i så låg fart hojen accepterar och vrida fullt.

Lättat svänghjul ger ju störst skillnad på de lägsta växlarna så allra helst kör du på ettan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns appar för mobilen för att ta tid på raktframpulls med, om man vill slippa bygga något själv. De kanske inte är världens noggrannaste ur mätvärdessynpunkt sett till GPS, men gyrot i mobilen bör vara hyfsat.

Annars finns ju GPSlaptimers som garanterat kan mäta allt som önskas.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tack för tipsen grabbar!

En GPS-app borde ju som ni säger kunna göra en mätning med hyfsad repeterbarhet.
Kommer ju i samma veva dreva om också, fast kanske kan vänta med drivpaketsbytet till att jag iaf fått siffror på svänghjulet. :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Känslan (butthål) av 700gr lättare svänghjul i enstånkan xr650r var att den varvade upp 10% snabbare (utan växel)
1an-3ans växel kändes rappare men de avtog för varje växel så från 4an-- märktes ingenting.
Den gick upp 7% lättare på bakhjulet på de första 3 växlarna. Den spann lös 7% lättare snabbare på grusväg.
Jag hade två svänghjul som jag bytte mellan och de lättare va helt klart roligare.

Placeboeffekten kan vara inblandad så mina uppskattningar i procent ska tas med en nypa salt :hihi
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Känslan (butthål) av 700gr lättare svänghjul i enstånkan xr650r var att den varvade upp 10% snabbare (utan växel)
1an-3ans växel kändes rappare men de avtog för varje växel så från 4an-- märktes ingenting.
Den gick upp 7% lättare på bakhjulet på de första 3 växlarna. Den spann lös 7% lättare snabbare på grusväg.
Jag hade två svänghjul som jag bytte mellan och de lättare va helt klart roligare.

Placeboeffekten kan vara inblandad så mina uppskattningar i procent ska tas med en nypa salt :hihi

Jag vet inte vad som är rimligt, men det väger i nuläget runt 3.5 kg. Hoppas på att kunna ta runt 1000-1500 g.

Jag minns ju ungefär hur Stormen var nu innan rivning.
Om jag får den så här rapp eller mer så är jag helt klart nöjd!

https://youtu.be/GZfnr4LsP0Y?t=24

Klart placebo gör sitt, men känns det racigt så är det racigt. Bara det kanske får mig att gå på rullen tidigare ur Trösen... :D

EDIT: Räknade ut att han lättat ca 1000g.

- - - Updated - - -
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Kan effekten bli att det är bakhjulet sticker lättare "ut trösen"? (och man kör omkull) Jag tänker att om däcket släpper lite, och motorn har lägre tröghetsmoment så får man kortare tid på sig att reagera - även om reaktionen bara är att sluta vrida på handen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mjaaaee, jag går kanske på lika sent/tidigt, men jag kanske passar mig för att vrida fullt. :gnissla

Tro mig, du kommer inte våga vrida på tidigare med en rappare motor. Med största sannolikhet kommer du vrida på senare eftersom du kommer ha aningen mer respekt för din motor.

Mu pratar vi ju om en piss i havet just här men desto mer effekt och aggressivare motor desto fegare/mjukare kör man.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tro mig, du kommer inte våga vrida på tidigare med en rappare motor. Med största sannolikhet kommer du vrida på senare eftersom du kommer ha aningen mer respekt för din motor.

Mu pratar vi ju om en piss i havet just här men desto mer effekt och aggressivare motor desto fegare/mjukare kör man.

Det här är ju faktastiskt sant, ivf för mig. Sedan spelar kostnaden på hojen skrämmande stor roll med.
På min risiga cbr600f2 så har jag inga problem med att ge full mutter direkt efter insväng i kurvor på bana, de är så fantastiskt trött och slö att det med moderna däck är helt harmlöst att göra sånt. Med min GSXR1000 har jag fan knappt stödgas i samma kurva. :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tro mig, du kommer inte våga vrida på tidigare med en rappare motor. Med största sannolikhet kommer du vrida på senare eftersom du kommer ha aningen mer respekt för din motor.

Mu pratar vi ju om en piss i havet just här men desto mer effekt och aggressivare motor desto fegare/mjukare kör man.

Det finns ju många fall inom racing på VM nivå när man snarare monterat tyngre svänghjul för att det ger bättre varvtider.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det märks att det börjar bli höst. Å andra sidan så kallar man en VTR för Ducce-dödare så förtjänar man lite motstånd...

En analogi vad gäller vridmomentet (som är konstant) är att tänka om man har ett lätt eller tungt bakhjul. Det påverkar inte motorns effekt men kommer ge märkbar skillnad i acceleration. För övrigt tror jag att du blir snabbare genom att lägga de 220:- + bensinpengar på cross/enduroträning i vinter, men kvalitetstid i garaget skall inte underskattas
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rappare gasgensvar är väldigt mycket placebo och ibland tyvärr kontraproduktivt om man vill verkligt, mätbart snabbare längs en bestämd sträcka.

Redan de gamla grekerna ville ha "riviga starter"

CrgyShJ.jpg


...men hur mycket snabbare blev man egentligen?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top