Ducce-dödaren från Skogstorp

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Nu är den avställd, fått ny olja och beställt lite plast.
Allt gott så långt, eller?

En VTR är mysig, ganska balanserad men den skrämmer ingen....
Ingen alls!

Visst har jag sneglat på kusinerna SV1000 / TL1000 och funderat på att skicka Hondan.
Men ICKE! Jag gillar min Honda och då finns det bara ett alternativ. Tune dat shiiit!

- Gå ner till 15/43 för att faktiskt tillåta den varva ut på 6:an (Beställt)
- Kikar försitkigt på att kasta vacuumförgasarna och fixa flatslides (Lite dyrt i nuläget, får se vad jag kan finna )

- Lätta svänghjulet

fr_174_size880.jpg

Orginal är ju blytungt och har kikat på lite hur de kan svarvas och ändå behålla timing-markeringarna.

Finns det några nackdelar med ett lätt svänghjul?
(förutom the amount of fun och att den bli lite orolig på tomgång)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle låta bli att svarva det där.... Vinsterna är på tok för små jämfört med risken att det går åt helvete i processen. Jag har sett några som har lättat sina Kokusan svänghjul och där de sedan öppnat sig som en tulpan när man börjat varva...

Fast sitter där inte en skiva på baksidan fastskruvad? Den kan man ju rimligen plocka bort.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Enda nackdelen är väl att hastighetsmätaren visar fel, och du har högre varv för att ligga i komfortfart.

Fördelarna är ju fler wheelies och skoj :D
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag skulle låta bli att svarva det där.... Vinsterna är på tok för små jämfört med risken att det går åt helvete i processen. Jag har sett några som har lättat sina Kokusan svänghjul och där de sedan öppnat sig som en tulpan när man börjat varva...

Fast sitter där inte en skiva på baksidan fastskruvad? Den kan man ju rimligen plocka bort.

Skivan är en del av godset Boris, och den ska givetvis svarvas ner till samma / mindre diameter med övriga godset.

Är inte Kokusan redan eftermarknads hjul?
Att lätta redan lättade hjul låter som att det kan gå ungefär så som du beskrev. Orginal har rimligtvis en del att ta på, så jag offrar gladeligen de 100-lapparna det ev. skulle kosta att handla ett nytt.

Vill ju att VTR:en ska kännas i närheten av så rapp som min KTM.. Du måste ju förstå Boris.. :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lätta så mycket du törs de ger bara roliga fördelar på den motorn :tummenupp Som ex är min KTM 990 lätt i veven och därmed tokrapp = svinkul. Ta en titt på lamellkorgen också för där brukar man kunna lätta genom att borra hål lite här o där.
Du kommer inte få oroligare tomg...........
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Bra Boost!

Såna svar gillar jag. :D

Har inte börjat rota i lamellkorgen, låter nog den vara tills nästa vinter om hojen lever tills dess.. :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På den där typen av svänghjul brukar jag först svetsa fast den fastnitade yttre vikten invändigt för då kan man svarva bort den helt på utsidan och nitarna ramlar då ur. Svetsa endast runt mitten tappen invändigt i svänghjulet de håller stenbra.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Har istort sett en hel motor i delar utom block och motorkåpor om du vill ha en extra uppsättning grejer att laborera med
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Har istort sett en hel motor i delar utom block och motorkåpor om du vill ha en extra uppsättning grejer att laborera med

Sedär!

Är allt orginal? Förhoppningsvis behöver jag inte köpa något, men det vore ju någon form av världsrekord om jag är den förste som vill optimera en motor och INGET går sönder...:hihi

Var bor du föresten?

Electric city var inte tilräckligt.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Sedär!

Är allt orginal? Förhoppningsvis behöver jag inte köpa något, men det vore ju någon form av världsrekord om jag är den förste som vill optimera en motor och INGET går sönder...:hihi

Var bor du föresten?

Electric city var inte tilräckligt.
Original.
Förutom kamkedjespännarna som är eftermarknads manuella. Vilket jag kan tycka är till fördel om man ändå skall lägga ner tid och stålar på motorn.

Västkusten norra bohuslän

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skivan är en del av godset Boris, och den ska givetvis svarvas ner till samma / mindre diameter med övriga godset.

Är inte Kokusan redan eftermarknads hjul?
Att lätta redan lättade hjul låter som att det kan gå ungefär så som du beskrev. Orginal har rimligtvis en del att ta på, så jag offrar gladeligen de 100-lapparna det ev. skulle kosta att handla ett nytt.

Vill ju att VTR:en ska kännas i närheten av så rapp som min KTM.. Du måste ju förstå Boris.. :D
Om svänghjulet tycker att tulpanform är grejen så lär det dels inte vara på tomgång, och dels finns risken att rätt mycket i omgivningen inspireras och också byter form ;) Så risken finns ju att du behöver shoppa mer än bara ett nytt svänghjul :rolleyes:
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Om svänghjulet tycker att tulpanform är grejen så lär det dels inte vara på tomgång, och dels finns risken att rätt mycket i omgivningen inspireras och också byter form ;) Så risken finns ju att du behöver shoppa mer än bara ett nytt svänghjul :rolleyes:

Nu uppfattade jag från Boris att det var i svarven han menade att det skedde.
Men som du säger Hoztic, visst blir det lätt en trestegsraket om jag skjuter det under körning.
Då får vi väl hoppas att det behåller formen i monterat tillstånd...:tungan

Lysande Jaggu!
Har faktiskt precis fått hem manuella sträckare från dom snälla gubbarna på eBay.
Men är ev. intresserad av förgasarna (kompletta).. Vad vill du ha för setet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu uppfattade jag från Boris att det var i svarven han menade att det skedde.
Men som du säger Hoztic, visst blir det lätt en trestegsraket om jag skjuter det under körning.
Då får vi väl hoppas att det behåller formen i monterat tillstånd...:tungan

Lysande Jaggu!
Har faktiskt precis fått hem manuella sträckare från dom snälla gubbarna på eBay.
Men är ev. intresserad av förgasarna (kompletta).. Vad vill du ha för setet?

Det är vid maxvarv det uppstår, blir ju rätt schysta krafter vid 9000RPM, den farten har du ju inte riktigt i svarven. Ytterbanan skall hålla magneterna på plats och centrifugalverkan från dessa kan få svänghjulet att öppna sig. Då blir det dyrt.....
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Lysande Jaggu!
Har faktiskt precis fått hem manuella sträckare från dom snälla gubbarna på eBay.
Men är ev. intresserad av förgasarna (kompletta).. Vad vill du ha för setet?

En femhundring om du tar med dig resten av grejerna också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Köp en ducce så löser sig allt. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket effekt ger det att lätta svänghjulet?

Beror på hur man mäter. Egentligen ger det inte en enda hk, vid stationärt varvtal men vid acceleration så stjäl det ju effekt ur motorn att accelerera upp sänghjulet.

Har ingen siffra men det går ju lätt att räkna på för den som orkar. Diameter på svänghjulet i Boris länk finns ju tillgänglig. Och utväxlingarna hittar man väl också lätt.

Jag räknade en gång på att plocka bort ettans växeldrev och det handlade om 1-2 % på en RM125, och svänghjulet har betydligt högre varvtal samt större reducering av tröghetsmoment så det skulle förvåna mig om det ger mindre än 10%.

Förslagsvis räknar man om det reducerade tröghetsmomentet till vad det motsvarar i viktreducering på ekipaget.
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Just matten där är intressant. För jag läste någonstans att effekten diffar beroende på utväxlingen med, i detta fallet ju lägre växel desto mer skillnad (till det bättre)

1st Gear Ratio 2nd Gear Ratio 3rd Gear Ratio 4th Gear Ratio
41/15---------------29/16----------------30/21-----------35/29
5th Gear Ratio 6th Gear Ratio
27/25---------------25/26

När ettan ligger så är ration nästan faktor 3, alltså blir en liten korrigering på motorsidan ganska stor ut på totala ration. Vid sexans växel så är förhållandet strax under 1, och där blir skillnaden försumbar.

Jag tror (som Boost 3 nämnde med att lätta kopplingskorg) att det är den totala roterande massan som måste beräknas och att det är den som är den största faktorn. Så ((vev, koppling, drivaxel, svänghjul) * x) + (drev, kedja, bakhjul). Typ..

Någon civilare får gärna ge sig på det där. För sen har vi motorvarv och hur det påverkar roterande massor.
Totalvikt är ju absolut en faktor, men den blir ganska missivsande här tror jag.

Det "luriga" är väl också att den absoluta effekten inte ökar men förlusterna ner till asfalten minskar. Borde vara mätbart i bänk, i synnerhet på lägre växlar.

Nu får något mattesnille ta över här och korrigera mina halvkvalificerade gissningar.. :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top