REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65
  1. #21
    Italiensk Allroad amullos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Solna, Stockholm
    Hoj
    MTS1200s
    Inlägg
    5 343
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Beror på hur man mäter. Egentligen ger det inte en enda hk, vid stationärt varvtal men vid acceleration så stjäl det ju effekt ur motorn att accelerera upp sänghjulet.

    Har ingen siffra men det går ju lätt att räkna på för den som orkar. Diameter på svänghjulet i Boris länk finns ju tillgänglig. Och utväxlingarna hittar man väl också lätt.

    Jag räknade en gång på att plocka bort ettans växeldrev och det handlade om 1-2 % på en RM125, och svänghjulet har betydligt högre varvtal samt större reducering av tröghetsmoment så det skulle förvåna mig om det ger mindre än 10%.

    Förslagsvis räknar man om det reducerade tröghetsmomentet till vad det motsvarar i viktreducering på ekipaget.
    Intressant. Jag har sett bänkkörningar där man kört motorn orginal och sedan helt utan svänghjul utan att få en enda hk extra.. för 1000cc 4v dohv twin i det läget
    För en racemotor kan ju en minimal svängmassa vara av intresse då man ligger på höga varvtal hela tiden, men en gatmotor kan jag inte se poängen med detta. Utanför skrytmöjligheten naturligtvis
    Varning för militant Ducatist. Spontana utrop som själ, känsla och personlighet kan förekomma

  2. #22
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 945
    Citat Ursprungligen postat av amullo Visa inlägg
    Intressant. Jag har sett bänkkörningar där man kört motorn orginal och sedan helt utan svänghjul utan att få en enda hk extra.. för 1000cc 4v dohv twin i det läget
    För en racemotor kan ju en minimal svängmassa vara av intresse då man ligger på höga varvtal hela tiden, men en gatmotor kan jag inte se poängen med detta. Utanför skrytmöjligheten naturligtvis
    Vinsten kommer ju vid accelerationen det absoluta varvtalet påverkar inte.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #23
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av amullo Visa inlägg
    Intressant. Jag har sett bänkkörningar där man kört motorn orginal och sedan helt utan svänghjul utan att få en enda hk extra.. för 1000cc 4v dohv twin i det läget
    För en racemotor kan ju en minimal svängmassa vara av intresse då man ligger på höga varvtal hela tiden, men en gatmotor kan jag inte se poängen med detta. Utanför skrytmöjligheten naturligtvis
    minns du hur kurvorna såg ut?
    Toppeffekten är densamma, precis som du säger, men registret upp dit borde se lite annorlunda ut.
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  4. #24
    Italiensk Allroad amullos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Solna, Stockholm
    Hoj
    MTS1200s
    Inlägg
    5 343
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Vinsten kommer ju vid accelerationen det absoluta varvtalet påverkar inte.
    Bänkkörning är ju genom hela registret från 3000rpm:isch upp till toppvarv.. hur menar du? Hästkrafter är ju ett mått av genomfört arbete över tid. Om du accelererar snabbare så skall detta visas genom en ökning av hästkrafter.

    Accelerar du inte snabbare utan bara får snärtigare motor vid tomvarvning så är det inte samma sak. Trögheten vid acceleration är så hög att 500gr på veven märks föga.
    Varning för militant Ducatist. Spontana utrop som själ, känsla och personlighet kan förekomma

  5. #25
    Italiensk Allroad amullos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Solna, Stockholm
    Hoj
    MTS1200s
    Inlägg
    5 343
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    minns du hur kurvorna såg ut?
    Toppeffekten är densamma, precis som du säger, men registret upp dit borde se lite annorlunda ut.
    Identiska, förutom att vridmomentet var lägre i vissa intervall, sannolikt där svänghjulets massa maskerar drop i verkningsgrad
    Varning för militant Ducatist. Spontana utrop som själ, känsla och personlighet kan förekomma

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    359
    Generalisera det hela tar man bort 1kg roterande massa motsvarar detta ungefär 4,3kg stillastående massa.

  7. #27
    Italiensk Allroad amullos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Solna, Stockholm
    Hoj
    MTS1200s
    Inlägg
    5 343
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Generalisera det hela tar man bort 1kg roterande massa motsvarar detta ungefär 4,3kg stillastående massa.
    I motorn eller generellt (fälgar, bromsskivor osv)?
    Jag vet av egen erfarenhet att lätta fälgar har stor inverkan på vägegenskaper, bromsar osv.
    Varning för militant Ducatist. Spontana utrop som själ, känsla och personlighet kan förekomma

  8. #28
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 945
    Citat Ursprungligen postat av amullo Visa inlägg
    Bänkkörning är ju genom hela registret från 3000rpm:isch upp till toppvarv.. hur menar du? Hästkrafter är ju ett mått av genomfört arbete över tid. Om du accelererar snabbare så skall detta visas genom en ökning av hästkrafter.

    Accelerar du inte snabbare utan bara får snärtigare motor vid tomvarvning så är det inte samma sak. Trögheten vid acceleration är så hög att 500gr på veven märks föga.
    Jag svarade på ditt inlägg där du skrev om att gathojar inte körde på höga varvtal.

    För övrigt snackar du emot dig själv nu.

    En snärtigare motor pga sänkt svängmassa i motor kommer precis som jag skrev i mitt första inlägg visa mer hk i en accelerationsbänk. Men i en mer avancerad bromsbänk som häller varvtalet konstant så visar den oförändrad effekt.

    Och det där om trögheten kanske du ska räkna på innan du slänger ur dig påståenden så där självsäkert. Motorns varvtal accelererar mycket snabbt så därför påverkar några gram där mycket mer än några gram i din bränsletank.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2017-10-14 klockan 08:38.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #29
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av amullo Visa inlägg
    I motorn eller generellt (fälgar, bromsskivor osv)?
    Jag vet av egen erfarenhet att lätta fälgar har stor inverkan på vägegenskaper, bromsar osv.
    Homeboy Two Stroke Man verkar ha rätt bra koll på detta, så tillbaka till ritbänken med dig.
    Det är ju inte för inte att hela drivlinan i racerhojar är lättad till det extrema.

    Sen så kunde jag inte bry mig mindre om körbarhet. En Storm är väldigt lättkörd i originalutförande, jag vill hellre ha en personligare hoj som belönar aktiv körning. Det är ju årets resultat på bandagar som ska förbättras, en gammel-Retta ska inte längre kunna segla förbi på start och mål... ????????
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  10. #30
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo husaberg 450 suzuki 1100 ef
    Inlägg
    197
    om det är att förbättra sig på bandagar så är mitt tips att lägga tiden på banan å köra samt pengarna på bensin istället. jag är helt övertygad om att det ger större effekt än att lätta svänghjul dessutom är det roligare

  11. #31
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 945
    Vill man bli snabbare runt banan så är träning naturligtvis den bästa metoden men nu är vi i teknikforumet.

    Jag gjorde ett litet överslag med siffror plockade från höften. 500 gram längst ut på 125 mm svänghjul bortplockat, man accelererar 0-100 km/h på ettans växel, 0 till 9000 rpm, på 3 sekunder så motsvarar den 6 Nm på vevaxeln i genomsnitt över hela effektregistret.

    Jämför med vridmomenttoppen som VTR anger till 96 Nm som sämst så handlar det alltså om 6%.

    Den här accelerationen skulle alltså förbättras med nästan 0.2 sekunder.

    Testar vi det mot moddlarens tes, så har vi ett ekipage på ca 300 kg inkl full tank och förare med utrustning. 6% accelrationsförbättring kräver alltså 20 kg lägre vikt.

    vi har alltså en skalfaktor på 40 ggr från vevaxeln till ekipagets vikt. Alltså 10 ggr mer än moddlarens generalisering som antagligen är knuten till hjulens vikt.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2017-10-14 klockan 09:48.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  12. #32
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 007
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    En Storm är väldigt lättkörd i originalutförande, jag vill hellre ha en personligare hoj som belönar aktiv körning. Det är ju årets resultat på bandagar som ska förbättras, en gammel-Retta ska inte längre kunna segla förbi på start och mål... ????????
    Den kommer att segla förbi lika lätt som innan då effektskillnaden är densamma.

  13. #33
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    om det är att förbättra sig på bandagar så är mitt tips att lägga tiden på banan å köra samt pengarna på bensin istället. jag är helt övertygad om att det ger större effekt än att lätta svänghjul dessutom är det roligare
    Åhh det var redigt sagt!
    Jag har lagt 3 timmar på att lossa svänghjulet och kommer spendera ca 220:- i bensinpengar för att göra jobbet.
    Säg 3 timmar till för att skruva tillbaka allt igen.

    Hör av dig när du hittat en bandag som endast tar 6 timmar och kostar 220:- ink bensinpengar!

  14. #34
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Den kommer att segla förbi lika lätt som innan då effektskillnaden är densamma.
    Jag förstår inte helt vad folk som uppenbarligen inte förstått grundläggande fysik gör i denna tråden. Men visst, jag kan förtydliga:

    JA, toppeffekten är densamma men
    NEJ, registret för att nå toppeffekt kommer vara annorlunda. Om det räcker för att hålla en gammel-Retta stången får tiden utvisa.

    Om du fortfarande inte fattar, se det som att jag drevar ner, men istället för att tappa maxfart tappar jag lite vrid.

  15. #35
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Vill man bli snabbare runt banan så är träning naturligtvis den bästa metoden men nu är vi i teknikforumet.

    Jag gjorde ett litet överslag med siffror plockade från höften. 500 gram längst ut på 125 mm svänghjul bortplockat, man accelererar 0-100 km/h på ettans växel, 0 till 9000 rpm, på 3 sekunder så motsvarar den 6 Nm på vevaxeln i genomsnitt över hela effektregistret.

    Jämför med vridmomenttoppen som VTR anger till 96 Nm som sämst så handlar det alltså om 6%.

    Den här accelerationen skulle alltså förbättras med nästan 0.2 sekunder.

    Testar vi det mot moddlarens tes, så har vi ett ekipage på ca 300 kg inkl full tank och förare med utrustning. 6% accelrationsförbättring kräver alltså 20 kg lägre vikt.

    vi har alltså en skalfaktor på 40 ggr från vevaxeln till ekipagets vikt. Alltså 10 ggr mer än moddlarens generalisering som antagligen är knuten till hjulens vikt.
    Äntligen någon som förstår fysik.
    Hade vart kul att försöka mäta, men har inga kända bänkar i närheten. Har du några knep för att mäta utan bänk Herr Tvåtakt?

  16. #36
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 007
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Jag förstår inte helt vad folk som uppenbarligen inte förstått grundläggande fysik gör i denna tråden. Men visst, jag kan förtydliga:

    JA, toppeffekten är densamma men
    NEJ, registret för att nå toppeffekt kommer vara annorlunda. Om det räcker för att hålla en gammel-Retta stången får tiden utvisa.

    Om du fortfarande inte fattar, se det som att jag drevar ner, men istället för att tappa maxfart tappar jag lite vrid.
    Du tappar inget "vrid" med lättare svänghjul.Du som uppenbarligen har sådan koll på grundläggande fysik borde väl begripa det...

  17. #37
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo husaberg 450 suzuki 1100 ef
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Åhh det var redigt sagt!
    Jag har lagt 3 timmar på att lossa svänghjulet och kommer spendera ca 220:- i bensinpengar för att göra jobbet.
    Säg 3 timmar till för att skruva tillbaka allt igen.

    Hör av dig när du hittat en bandag som endast tar 6 timmar och kostar 220:- ink bensinpengar!
    varför ställa en fråga om du inte gillar svaren

  18. #38
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Du tappar inget "vrid" med lättare svänghjul.Du som uppenbarligen har sådan koll på grundläggande fysik borde väl begripa det...
    Längre ner i registret gör jag det jo då den roterande massan är mindre och inte behåller rörelseenergin lika enkelt. Men för all del, visa mig kurvan som säger att jag har fel.

  19. #39
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av illoco Visa inlägg
    varför ställa en fråga om du inte gillar svaren
    Visst gillar jag svaren, men ditt var ju både off topic och irrelevant då nedlagd tid och pengar är 1/10 av pengarna och 1/8 av tiden en bandag tar.

  20. #40
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 007
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Längre ner i registret gör jag det .
    Nej inte där heller...

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här