REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65
  1. #1
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231

    Ducce-dödaren från Skogstorp

    Nu är den avställd, fått ny olja och beställt lite plast.
    Allt gott så långt, eller?

    En VTR är mysig, ganska balanserad men den skrämmer ingen....
    Ingen alls!

    Visst har jag sneglat på kusinerna SV1000 / TL1000 och funderat på att skicka Hondan.
    Men ICKE! Jag gillar min Honda och då finns det bara ett alternativ. Tune dat shiiit!

    - Gå ner till 15/43 för att faktiskt tillåta den varva ut på 6:an (Beställt)
    - Kikar försitkigt på att kasta vacuumförgasarna och fixa flatslides (Lite dyrt i nuläget, får se vad jag kan finna )

    - Lätta svänghjulet

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	fr_174_size880.jpg
Visningar:	135
Storlek:	159,8 KB
Id:	439563

    Orginal är ju blytungt och har kikat på lite hur de kan svarvas och ändå behålla timing-markeringarna.

    Finns det några nackdelar med ett lätt svänghjul?
    (förutom the amount of fun och att den bli lite orolig på tomgång)
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  2. #2
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    Jag skulle låta bli att svarva det där.... Vinsterna är på tok för små jämfört med risken att det går åt helvete i processen. Jag har sett några som har lättat sina Kokusan svänghjul och där de sedan öppnat sig som en tulpan när man börjat varva...

    Fast sitter där inte en skiva på baksidan fastskruvad? Den kan man ju rimligen plocka bort.

  3. #3
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Inget igen...
    Inlägg
    24 854
    Blogginlägg
    3
    Enda nackdelen är väl att hastighetsmätaren visar fel, och du har högre varv för att ligga i komfortfart.

    Fördelarna är ju fler wheelies och skoj
    Webansvarig för Sporthoj.com (teknisk drift, kodknackare samt underhåll och administration)

  4. #4
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Jag skulle låta bli att svarva det där.... Vinsterna är på tok för små jämfört med risken att det går åt helvete i processen. Jag har sett några som har lättat sina Kokusan svänghjul och där de sedan öppnat sig som en tulpan när man börjat varva...

    Fast sitter där inte en skiva på baksidan fastskruvad? Den kan man ju rimligen plocka bort.
    Skivan är en del av godset Boris, och den ska givetvis svarvas ner till samma / mindre diameter med övriga godset.

    Är inte Kokusan redan eftermarknads hjul?
    Att lätta redan lättade hjul låter som att det kan gå ungefär så som du beskrev. Orginal har rimligtvis en del att ta på, så jag offrar gladeligen de 100-lapparna det ev. skulle kosta att handla ett nytt.

    Vill ju att VTR:en ska kännas i närheten av så rapp som min KTM.. Du måste ju förstå Boris..
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  5. #5
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 542
    Lätta så mycket du törs de ger bara roliga fördelar på den motorn Som ex är min KTM 990 lätt i veven och därmed tokrapp = svinkul. Ta en titt på lamellkorgen också för där brukar man kunna lätta genom att borra hål lite här o där.
    Du kommer inte få oroligare tomg...........
    BOOST III

  6. #6
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Bra Boost!

    Såna svar gillar jag.

    Har inte börjat rota i lamellkorgen, låter nog den vara tills nästa vinter om hojen lever tills dess..
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  7. #7
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    https://www.vtr1000.org/phpBB3/viewt...hp?f=9&t=33765

    Här finns lite erfarenhet av folk som provat sig fram.

  8. #8
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    https://www.vtr1000.org/phpBB3/viewt...hp?f=9&t=33765

    Här finns lite erfarenhet av folk som provat sig fram.
    Yes, har läst på där!
    Fått bokat in mig i kompisens verkstad med!
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  9. #9
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 542
    På den där typen av svänghjul brukar jag först svetsa fast den fastnitade yttre vikten invändigt för då kan man svarva bort den helt på utsidan och nitarna ramlar då ur. Svetsa endast runt mitten tappen invändigt i svänghjulet de håller stenbra.
    BOOST III

  10. #10
    Moriwaki Engineering MRJaggus avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Electric City
    Hoj
    HRC baby.
    Inlägg
    1 355
    Har istort sett en hel motor i delar utom block och motorkåpor om du vill ha en extra uppsättning grejer att laborera med

  11. #11
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av MRJaggu Visa inlägg
    Har istort sett en hel motor i delar utom block och motorkåpor om du vill ha en extra uppsättning grejer att laborera med
    Sedär!

    Är allt orginal? Förhoppningsvis behöver jag inte köpa något, men det vore ju någon form av världsrekord om jag är den förste som vill optimera en motor och INGET går sönder...

    Var bor du föresten?

    Electric city var inte tilräckligt.
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  12. #12
    Moriwaki Engineering MRJaggus avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Electric City
    Hoj
    HRC baby.
    Inlägg
    1 355
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Sedär!

    Är allt orginal? Förhoppningsvis behöver jag inte köpa något, men det vore ju någon form av världsrekord om jag är den förste som vill optimera en motor och INGET går sönder...

    Var bor du föresten?

    Electric city var inte tilräckligt.
    Original.
    Förutom kamkedjespännarna som är eftermarknads manuella. Vilket jag kan tycka är till fördel om man ändå skall lägga ner tid och stålar på motorn.

    Västkusten norra bohuslän

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


    Häng med VTR-klubben till Norge 2016.
    http://vtr.nu/viewtopic.php?f=4&t=3040

    Jag renoverar en SP1 här :D
    http://sp1kaisei.blogspot.se/

  13. #13
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 385
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Skivan är en del av godset Boris, och den ska givetvis svarvas ner till samma / mindre diameter med övriga godset.

    Är inte Kokusan redan eftermarknads hjul?
    Att lätta redan lättade hjul låter som att det kan gå ungefär så som du beskrev. Orginal har rimligtvis en del att ta på, så jag offrar gladeligen de 100-lapparna det ev. skulle kosta att handla ett nytt.

    Vill ju att VTR:en ska kännas i närheten av så rapp som min KTM.. Du måste ju förstå Boris..
    Om svänghjulet tycker att tulpanform är grejen så lär det dels inte vara på tomgång, och dels finns risken att rätt mycket i omgivningen inspireras och också byter form Så risken finns ju att du behöver shoppa mer än bara ett nytt svänghjul
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  14. #14
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Om svänghjulet tycker att tulpanform är grejen så lär det dels inte vara på tomgång, och dels finns risken att rätt mycket i omgivningen inspireras och också byter form Så risken finns ju att du behöver shoppa mer än bara ett nytt svänghjul
    Nu uppfattade jag från Boris att det var i svarven han menade att det skedde.
    Men som du säger Hoztic, visst blir det lätt en trestegsraket om jag skjuter det under körning.
    Då får vi väl hoppas att det behåller formen i monterat tillstånd...

    Lysande Jaggu!
    Har faktiskt precis fått hem manuella sträckare från dom snälla gubbarna på eBay.
    Men är ev. intresserad av förgasarna (kompletta).. Vad vill du ha för setet?
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

  15. #15
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Nu uppfattade jag från Boris att det var i svarven han menade att det skedde.
    Men som du säger Hoztic, visst blir det lätt en trestegsraket om jag skjuter det under körning.
    Då får vi väl hoppas att det behåller formen i monterat tillstånd...

    Lysande Jaggu!
    Har faktiskt precis fått hem manuella sträckare från dom snälla gubbarna på eBay.
    Men är ev. intresserad av förgasarna (kompletta).. Vad vill du ha för setet?
    Det är vid maxvarv det uppstår, blir ju rätt schysta krafter vid 9000RPM, den farten har du ju inte riktigt i svarven. Ytterbanan skall hålla magneterna på plats och centrifugalverkan från dessa kan få svänghjulet att öppna sig. Då blir det dyrt.....

  16. #16
    Moriwaki Engineering MRJaggus avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Electric City
    Hoj
    HRC baby.
    Inlägg
    1 355
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg

    Lysande Jaggu!
    Har faktiskt precis fått hem manuella sträckare från dom snälla gubbarna på eBay.
    Men är ev. intresserad av förgasarna (kompletta).. Vad vill du ha för setet?
    En femhundring om du tar med dig resten av grejerna också.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


    Häng med VTR-klubben till Norge 2016.
    http://vtr.nu/viewtopic.php?f=4&t=3040

    Jag renoverar en SP1 här :D
    http://sp1kaisei.blogspot.se/

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2006, Ducati Multistrada S
    Inlägg
    19
    Köp en ducce så löser sig allt. :-)

  18. #18
    Italiensk Allroad amullos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Solna, Stockholm
    Hoj
    MTS1200s
    Inlägg
    5 343
    Hur mycket effekt ger det att lätta svänghjulet?
    Varning för militant Ducatist. Spontana utrop som själ, känsla och personlighet kan förekomma

  19. #19
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 945
    Citat Ursprungligen postat av amullo Visa inlägg
    Hur mycket effekt ger det att lätta svänghjulet?
    Beror på hur man mäter. Egentligen ger det inte en enda hk, vid stationärt varvtal men vid acceleration så stjäl det ju effekt ur motorn att accelerera upp sänghjulet.

    Har ingen siffra men det går ju lätt att räkna på för den som orkar. Diameter på svänghjulet i Boris länk finns ju tillgänglig. Och utväxlingarna hittar man väl också lätt.

    Jag räknade en gång på att plocka bort ettans växeldrev och det handlade om 1-2 % på en RM125, och svänghjulet har betydligt högre varvtal samt större reducering av tröghetsmoment så det skulle förvåna mig om det ger mindre än 10%.

    Förslagsvis räknar man om det reducerade tröghetsmomentet till vad det motsvarar i viktreducering på ekipaget.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2017-10-13 klockan 08:21.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #20
    Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Inlägg
    231
    Just matten där är intressant. För jag läste någonstans att effekten diffar beroende på utväxlingen med, i detta fallet ju lägre växel desto mer skillnad (till det bättre)

    1st Gear Ratio 2nd Gear Ratio 3rd Gear Ratio 4th Gear Ratio
    41/15---------------29/16----------------30/21-----------35/29
    5th Gear Ratio 6th Gear Ratio
    27/25---------------25/26

    När ettan ligger så är ration nästan faktor 3, alltså blir en liten korrigering på motorsidan ganska stor ut på totala ration. Vid sexans växel så är förhållandet strax under 1, och där blir skillnaden försumbar.

    Jag tror (som Boost 3 nämnde med att lätta kopplingskorg) att det är den totala roterande massan som måste beräknas och att det är den som är den största faktorn. Så ((vev, koppling, drivaxel, svänghjul) * x) + (drev, kedja, bakhjul). Typ..

    Någon civilare får gärna ge sig på det där. För sen har vi motorvarv och hur det påverkar roterande massor.
    Totalvikt är ju absolut en faktor, men den blir ganska missivsande här tror jag.

    Det "luriga" är väl också att den absoluta effekten inte ökar men förlusterna ner till asfalten minskar. Borde vara mätbart i bänk, i synnerhet på lägre växlar.

    Nu får något mattesnille ta över här och korrigera mina halvkvalificerade gissningar..
    Senast redigerat av RookieM den 2017-10-13 klockan 11:56.
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här