Power Commander 5 Map frågor

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Hej alla!

Har nyligen fått tillbaka min mc efter att ha lämnat in den för mappning, igår kopplar jag ihop min dator med PCV och ser att där bara är 1 map för alla cylindrar?
Jag kanske har fel men är det inte optimalt att ha en map för varje cylinder och för varje växel?

Kanske måste man dra en kabel ifrån "Speed sensor cable" in till PCV?

Någon som har erfarenheter?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nja, Du har nog fått det Du betalat för och den konfiguration som är möjlig med Din hoj.

Visst är individuell mappning för varje cylinder skoj och det ger i praktiken mer resultat på vissa konfigurationer, t ex V-twin där främre cylindern ofta går märkbart svalare än den bakre. För att göra individuell mappning krävs dock att Du kan mäta A/F på varje cylinder individuellt, då funkar inte operatörens vanliga "sniffer" utan Du behöver svetsa på bung på grenrören nära utblåset för varje cylinder. Ingen enkel operation.

För en radfyra är nyttan mer begränsad, det finns fortfarande en skillnad men min erfarenhet är att det konkreta resultatet ligger inom en hästkraft.

Samma gäller individuell mapp för varje växel, avsikten är väl att den t ex ska ta hänsyn till effekten av luffarturbo och ändringar i tändning etc som redan finns angivna i originalECU. Så för att logga den behöver Du egentligen åka ut med hojen IRL, logga A/F t ex med Dynojets Autotune-modul eller annan utrustning och därefter justera mappen.

Det är krångligt och därför brukar de flesta jag känner mappa hojen t ex på fjärde växeln då restriktionerna i ECU oftast är inaktiva från fyran och uppåt.

Så Du har nog fått en rimligt bra mappning, det viktiga är ju ändå hur Du upplever skillnaden mot tidigare och om hojen går mjukare och har en jämnare vridmomentkurva?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Instämmer i Roffes resonemang. Det finns ingen som gör cylinderindividuell mappning på en japansk R4, inte heller någon växelanpassad mapp. Det skulle vara så fruktansvärt tidsödande att man skulle behöva lägga arbetsdagar i bänken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur gick det då ? Blev det någon förbättring ?
Fick du några effektkurvor från före och efter mappningen ?

För med aktuella temperaturer ute så är det ju svårt känna någon skillnad.
Lätt bakhjulet bara spinner loss.
Och det vill man kanske slippa vara med om.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tror du överskattar arbetet den genomsnittliga MC firman lägger ner på att göra en mappning. En vikarie på jobbet här i sommar hade köpt en liten KTM 390 eller något sånt att busa på med lite grann och vid första service så skulle den in för att få "den riktiga mappen" istället för snällmappen som satt i under inkörningsperioden. Då hade dom tankat i en mapp från en helt annan hoj av misstag och lämnat tillbaka den åt han. Gick visst som en säck potatis.

Som Roffe skriver så är nyttan av cylinder- och/eller växeloptimerade mappar begränasat på en gathoj annat än en V-twin där ena cylindern kyls mer än andra och även där är det nog ingen enorm skillnad.

Att börja mappa och kolla individuella cylindrar är nog endast relevant inom högsta nivån av racing på bana eller Top Fuel dragbikes där optimal kylning och bränsletillförsel är ett måste för att säkerställa att du får någorlunda livslängd i grejjerna.

Jag skulle nog säga att en PC eller dylikt med ny mapp i huvudsak är för att få bort lite ryckighet på låga varv samt lite mer optimerad bränsletillförsel efter byte av avgassystem och att man eventuellt plockat bort diverse miljöspärrar från hojen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håller med. Hade pc 5 och Autotune själv förut. Provade att kopiera MAPen och lägga en MAP per växel. Märktes ingen som helst skillnad, även om det ska vara "bättre"

Hade speedsensorkabeln ansluten, quicshifter, display å hela rasket.
Quckshifter var trevligt iaf
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top