REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Medlem Markoms avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Hayabusa, 1999
    Inlägg
    59

    Power Commander 5 Map frågor

    Hej alla!

    Har nyligen fått tillbaka min mc efter att ha lämnat in den för mappning, igår kopplar jag ihop min dator med PCV och ser att där bara är 1 map för alla cylindrar?
    Jag kanske har fel men är det inte optimalt att ha en map för varje cylinder och för varje växel?

    Kanske måste man dra en kabel ifrån "Speed sensor cable" in till PCV?

    Någon som har erfarenheter?

  2. #2
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Tussilago -88, 12 dl njurpaj -16
    Inlägg
    5 023
    Blogginlägg
    78
    Nja, Du har nog fått det Du betalat för och den konfiguration som är möjlig med Din hoj.

    Visst är individuell mappning för varje cylinder skoj och det ger i praktiken mer resultat på vissa konfigurationer, t ex V-twin där främre cylindern ofta går märkbart svalare än den bakre. För att göra individuell mappning krävs dock att Du kan mäta A/F på varje cylinder individuellt, då funkar inte operatörens vanliga "sniffer" utan Du behöver svetsa på bung på grenrören nära utblåset för varje cylinder. Ingen enkel operation.

    För en radfyra är nyttan mer begränsad, det finns fortfarande en skillnad men min erfarenhet är att det konkreta resultatet ligger inom en hästkraft.

    Samma gäller individuell mapp för varje växel, avsikten är väl att den t ex ska ta hänsyn till effekten av luffarturbo och ändringar i tändning etc som redan finns angivna i originalECU. Så för att logga den behöver Du egentligen åka ut med hojen IRL, logga A/F t ex med Dynojets Autotune-modul eller annan utrustning och därefter justera mappen.

    Det är krångligt och därför brukar de flesta jag känner mappa hojen t ex på fjärde växeln då restriktionerna i ECU oftast är inaktiva från fyran och uppåt.

    Så Du har nog fått en rimligt bra mappning, det viktiga är ju ändå hur Du upplever skillnaden mot tidigare och om hojen går mjukare och har en jämnare vridmomentkurva?
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...


  3. #3
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 776
    Instämmer i Roffes resonemang. Det finns ingen som gör cylinderindividuell mappning på en japansk R4, inte heller någon växelanpassad mapp. Det skulle vara så fruktansvärt tidsödande att man skulle behöva lägga arbetsdagar i bänken.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 560
    Hur gick det då ? Blev det någon förbättring ?
    Fick du några effektkurvor från före och efter mappningen ?

    För med aktuella temperaturer ute så är det ju svårt känna någon skillnad.
    Lätt bakhjulet bara spinner loss.
    Och det vill man kanske slippa vara med om.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-10-10 klockan 10:32.

  5. #5
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 590
    Jag tror du överskattar arbetet den genomsnittliga MC firman lägger ner på att göra en mappning. En vikarie på jobbet här i sommar hade köpt en liten KTM 390 eller något sånt att busa på med lite grann och vid första service så skulle den in för att få "den riktiga mappen" istället för snällmappen som satt i under inkörningsperioden. Då hade dom tankat i en mapp från en helt annan hoj av misstag och lämnat tillbaka den åt han. Gick visst som en säck potatis.

    Som Roffe skriver så är nyttan av cylinder- och/eller växeloptimerade mappar begränasat på en gathoj annat än en V-twin där ena cylindern kyls mer än andra och även där är det nog ingen enorm skillnad.

    Att börja mappa och kolla individuella cylindrar är nog endast relevant inom högsta nivån av racing på bana eller Top Fuel dragbikes där optimal kylning och bränsletillförsel är ett måste för att säkerställa att du får någorlunda livslängd i grejjerna.

    Jag skulle nog säga att en PC eller dylikt med ny mapp i huvudsak är för att få bort lite ryckighet på låga varv samt lite mer optimerad bränsletillförsel efter byte av avgassystem och att man eventuellt plockat bort diverse miljöspärrar från hojen.

  6. #6
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    451
    Håller med. Hade pc 5 och Autotune själv förut. Provade att kopiera MAPen och lägga en MAP per växel. Märktes ingen som helst skillnad, även om det ska vara "bättre"

    Hade speedsensorkabeln ansluten, quicshifter, display å hela rasket.
    Quckshifter var trevligt iaf
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2017-10-10 klockan 18:33.

  7. #7
    Medlem Markoms avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Hayabusa, 1999
    Inlägg
    59
    Okej tack för alla svar !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här