REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    varberg
    Hoj
    2001, Yamaha R1
    Inlägg
    35

    Leakdown-testare. Vart köpa?

    Tjenare.. Någon här inne som har erfarenhet av verktyget leakdown testare (läckage test)??

    Är detta ett bra verktyg för att se sin motors hälsa?
    Hur fungerar den egentligen? Kan man se när det är dags för kolvbyte?

    Motionpro finns att köpa på 24mx. Men är svindyr..

    Bygga egen kanske?

    Tacksam för svar. Med vänlig hälsning,

  2. #2
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    449
    Ebäj kanske?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Inlägg
    551

  4. #4
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 315
    Hansen Racing i Spånga, artikelnummer POW 301018.
    The Build Quality Police

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    varberg
    Hoj
    2001, Yamaha R1
    Inlägg
    35
    tack grabbar. HIttade denna. Vågar man köpa? https://www.aliexpress.com/item/Auto...4-394c3a7818b7

  6. #6
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    Citat Ursprungligen postat av Dunderbalken Visa inlägg
    tack grabbar. HIttade denna. Vågar man köpa? https://www.aliexpress.com/item/Auto...4-394c3a7818b7
    Om du har en cykel med m12 eller m14 tändstiftsgänga så ja.De flesta moderna cyklar har 10mm gänga så då behöver du en adaptor även för detta om du inte själv svänger ihop en i garaget...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    varberg
    Hoj
    2001, Yamaha R1
    Inlägg
    35
    denna har 10mm. 12o14 är extra

    - - - Updated - - -

    menade mest om manometrarna funkar som dom ska när det är från kina

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 559
    Citat Ursprungligen postat av Dunderbalken Visa inlägg
    denna har 10mm. 12o14 är extra

    - - - Updated - - -

    menade mest om manometrarna funkar som dom ska när det är från kina
    Är du tveksam till manometrarna så är det ju bara att ordna adaptrar för ihopkoppling
    (SWEDOL eller Hydroscand) med en eller två andra manometrar och jämföra.
    Och är du inte nöjd finns manometrar här.
    http://www.esska.se

  9. #9
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    Citat Ursprungligen postat av Dunderbalken Visa inlägg
    denna har 10mm. 12o14 är extra

    - - - Updated - - -

    menade mest om manometrarna funkar som dom ska när det är från kina
    Det fungerar fullt tillräckligt bra. Det är ju inte supernoga och metoden är inte särskilt reproducerbar oavsett vilka klockor som sitter monterade.

    Det går ju utmärkt att köra helt utan klockor också. När du trycksätter så lystnar du efter vart det läcker, är det storm i vevhusventilationen vet du att det är ringarna...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    varberg
    Hoj
    2001, Yamaha R1
    Inlägg
    35
    Vad man har läst. Ska det ju vara ett litet läckage..
    Är det genom radialtätningarna i vevaxel som ger den acceptabla läckan?

  11. #11
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 775
    Citat Ursprungligen postat av Dunderbalken Visa inlägg
    Vad man har läst. Ska det ju vara ett litet läckage..
    Är det genom radialtätningarna i vevaxel som ger den acceptabla läckan?
    Lite leakdown har du i alla motorer även ny från fabrik, i första hand kolvringarna som inte är 100% täta. Men har man gjort det ett par gånger på friska motorer så kan du lära dig att identifiera en sjuk snarare på ljudet än vad siffran på en manometer säger.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här