Derbi GPR 125-07

WheelieKid

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2017
Ort
Borgholm
Hoj
09, Yamaha WR125R
Tjena, Jag har en Derbi GPR 125 från 2007. Hojen tvärdog från ingenstans. Ingen gnista, Startmotor funkar utan problem. har kollat killswitch alltså öppnat upp och kollat får ingen ström fram till den, Nyladdat batteri, Tror ej det är fel på tändspole då jag ej verkar få ström fram till den. Blir snart galen känns som jag kollat allt jag kan kolla. Testat rullstarta hjälper ej. Får verkligen ingen gnista alls. Men vad har ni för ideer? Jag tänker just nu cdi eller tändplatta. Hur kollar jag det? har ni någon annan ide? Ber om all hjälp jag kan få! Vill helst undvika lämna in på verkstad då det blir 40 mil. Någon som har elschema till hojen eller som kan hitta det?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hej, hoppas det löser sig så du hinner åka en del innan vintern kommer. Spraya alla kontakter och kontaktstycken, rör och dra i kontakterna så att oxid skrapas bort. Byt eventuella säkringar, även om de ser hela ut.
killswitch utan ström?, som jag har erfarenhet ska den endast kortsluta strömmen till tändspolen.
Även tändningslåset, vrida funktionen då du stoppar i nyckeln, kan krångla, spraya även där, och rör nyckeln åt olika håll.
Dra åt eventuella skruvar på batteriet, och pröva så det inte är glapp i kontakten vid batteriet. Startmotorströmmen går direkt till startmotorn, och tillslaget sköt av solenoiden, som får styrström genom att du kopplat in den med startnyckeln.

https://www.slideshare.net/brubelec/gpr125-service-manual
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som Tobbeblårök skriver så ska de inte gå ström upp till dödaren/knappen. De är nog cdi box eller stator alt kabelbrott. Om du hittar värden på statorn och vilka kablar du ska mäta så kan du ohm mäta och även voltmäta medans du kickar eller kör på startmotor. Cdi boxen är för svår att mäta för en vanlig dödlig person.

På länken tobbeblårök länkade till finns ohm värden och vilka färger på kablar du ska mäta. Kolla sidan 19 där står alla värden för statorn.

Kolla ebay för beg eller nya stator och cdi.
 
Last edited:

WheelieKid

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2017
Ort
Borgholm
Hoj
09, Yamaha WR125R
Tack som fan för svar verkligen ska sätta igång imorgon direkt hittar jag inte felet åker skiten in på verkstad så får dem fixa den och jag får ta smällen då jag kollat allt jag fattar men jag och elsystem är fan inte kompisar så aa...
 

WheelieKid

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2017
Ort
Borgholm
Hoj
09, Yamaha WR125R
Tjena finns det något sätt att mäta cdin den är fylld med epoxy så man kommer inte in i den men kan man kolla med hjälp av kontakterna? Vill inte köpa en ny för 9800Kr och sedan ha att det inte är den om är felet. mvh
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nej den mäter man inte själv med vanlig multimeter. Om stator och tändspole är ok så kan man misstänka cdi boxen. 9800kr lät dyyyrt kolla begagnad på ebay.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Yamaha verkar ju ha byggt motorn...

Two-stroke GPR125[edit]
The engine in the original two-stroke model is sourced from Yamaha. This engine was used in the Yamaha DTR125 Dual Sport and TZR125 sport bike. Engine parts from these two bikes will directly swap with the Derbi. It uses the Yamaha Yamaha Power Valve System, a two-stroke power valve system, which consists of a rotary valve located in the exhaust port which changes the exhaust port timing and area. The power valve is controlled by an ECU and servo motor. Now using a four-stroke.

External links[edit]

kanske kolla efter CDI-box till DTR125... :tummenupp

på Ebay så får du cdibox för 100 euro..

stator för typ samma... 100-150 euro....

mvh
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Ett sånt elände, att CDI verkar krångla. CDI enheten styr YPVS boxen och hur förtändningen följer varvtalet. Om du tar en bild på bokstäverna på boxen och visar här, kanske någon har mer kunskap om just din box. Gamla RD 350 boxar, fick folk att fungera igen genom att klämma ihop den med slangklämmor, finns bild på det i något gammalt forum. Ingen aning om det ens är värt att pröva när det gäller din. 20171027_161252[1].jpg
boxen som jag visar är från DT 125 med ypvs
 

WheelieKid

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2017
Ort
Borgholm
Hoj
09, Yamaha WR125R
Hej hittar inte det här jävla felet! Har någon en ide på vad fan det kan vara! Allt verkar funka precis ALLT! Men får ingen gnista. Köpte CDI från Ebay det hjälpte ej det är 3700kr åt helvete. Någon som har en ny ide har mätt allt testat allt. Blir helt jävla galen! Alla ideer uppskattas. Är det någon nära Kalmar som är en jävel på EL? Det som står på cdin är 1D0-00 6 Z J Möjligtvis är 1 ett i men jag hittar nada! Hjälp mig blir galen hållt på en evighet med skiten
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror på statorn för de kan vara felande trots rätt mätvärde. Linda om eller köp ny/beg. Timrå elbyggnad lindar om statorer och de mäter dem alltid innan omlindning med bästa tänkbara verktyg. De kan hitta fel man inte hittar med vanlig multimeter så de kan löna sig att skicka dit statorn bara för uppmätning. Pris för omlindning brukar röra sig om 1600kr +
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad jag hört så ska Rogers bilel vara duktiga på att lösa elfel på bilar. Dom ligger i Färjestan på Öland.
Du kan ju alltid höra med dom om du bor i närheten av Kalmar.
 

WheelieKid

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2017
Ort
Borgholm
Hoj
09, Yamaha WR125R
Tjena ringde till Rogers bilel förklarade allt och dem sa att det måste vara cdin. Vad det verkar som får jag ej ström fram till tändspolen. Är det så förfärligt så jag köpt en trasig cdi till...
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Finns begagnade cdi på ebay. Sök derbi gpr 07 cdi. Betydöigt billigare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top