41mm gaffelben 43mm gaffelkrona

tibbetiger

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2016
Ort
Linköping
Hoj
ER-6F -13
Hej,

Ska byta gaffelben på en krockad GSX 750, som har 43mm breda gaffelben i dagsläget. De gaffelbenen jag fick hem är 41mm breda. När jag kollar på uppfästning så verkar det som att det finns ca 2mm tillgodo att spänna, men är ändå osäker på om det går.

Nån här som vet om det kan gå?

/Tobbe
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det går att svarva till distanshylsor att lägga i om man vet vad man gör men att bara spänna åt 2mm riskerar att bli snett, sitta löst samt riskerar sprickbildning i kronan. För att klämma åt ett 2mm smalare ben krävs ju att skruven kan dras 6,3mm extra (om jag minns min högstadiematte korrekt) och det kan jag inte se som obetydligt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, att "spänna" som du beskriver rekommenderas inte.

Att du benämner gaffelbenen som 41 mm "breda" känns inte helt stabilt, men här är hur som helst en video på hur man med hjälp av egentillverkade distanser byter till en gaffel med annan diameter.


Funkar? Tja, Cory brukar ha koll - men i Sverige är inte något sådant besiktningsbart.

Jag rekommenderar dig att söka reda på rätt sorts ben till dina kronor, eller tvärt om: rätt kronor till dina 41mm ben.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det går att svarva till distanshylsor att lägga i om man vet vad man gör men att bara spänna åt 2mm riskerar att bli snett, sitta löst samt riskerar sprickbildning i kronan. För att klämma åt ett 2mm smalare ben krävs ju att skruven kan dras 6,3mm extra (om jag minns min högstadiematte korrekt) och det kan jag inte se som obetydligt.

Det går inte att svarva en hylsa med 1 mm godstjocklek. Det blir för mycket vibrationer.
Eller det går väl med mycket möda och besvär men då blir det nog billigare att låta tillverka en ny krona.

Förslagsvis så får han valsa till en hylsa av 1 mm plåt, alternativt om han möjligtvis hittar nåt rör att kapa ifrån men det är knappast troligt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De funkar bra att svarva distanser... Har gjort de förr å funkat besikta, hur de går idag vet jag inte ... Besiktningen är kanske mer skapögd idag..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag fick svarvat ett par fina distanser i våras, funkade bra i mässing, går väl med annat också!
 

Bifogat

  • I bara mässingen.jpg
    I bara mässingen.jpg
    120.6 KB · Visningar: 45

tibbetiger

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2016
Ort
Linköping
Hoj
ER-6F -13
Jag förstår problematiken, kanske dumt att försöka sig på det själv
Hur modellanpassade är gaffelkronor? Om jag skulle vilja ha ett par lämpliga till en GSX 750F -03, blir det knöligt att hitta?


Jag fick svarvat ett par fina distanser i våras, funkade bra i mässing, går väl med annat också!

Ser fina ut! Vart gick du för att få såna? Vad fick du ge för dom?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Detta är lite klurigt. I och med att spec inte alltid finns art hitta på nätet. Kolla på andra entusiast sidor. Men är du helt säker på vilken årmodell o cykel dina nya gaffelben kommer ifrån. Borde du väl kunna hitta rätt kronor till den på ebay. Och förhoppnigsvis funkar styrpinnen. Om inte kanske du kan pressa ut den o sätta in den du har. Såvida den passar ? Annars fpr du svarva till en som passar dom nya kronorna och din cykel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det går alldeles utmärkt, men det tar lite tid och det är knappast något man gör i var mans Kina-svarv.

Annars är valsning av tunnplåt att rekommendera för sådan väggtjocklek.

Jag vidhåller ändå att svarva 1mm tunt gods går inte "utmärkt" utan det går snarare som jag beskrev "med mycket möda och besvär". Men välkommen hit och visa att jag har fel, i min Emcomat 20D från Österike.

Skönt att vi är överens om den andra metoden i alla fall. :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Graziano ska det vara. Från Italien. Kombinerat med sur och butter 65-årig operatör som aldrig gjort något annat. Då går det alldeles utmärkt. :tummenupp

Som svar på trådstartarens ursprungliga fråga - du ska naturligtvis inte dra ihop en gaffelkrona avsedd för 43 mm gaffelben runt ett 41 mm gaffelben. Du behöver inte dra ihop många tiondelar under 43 mm innan spänningarna blir otroligt höga och då kommer något att gå sönder. Och som någon redan påpekat - du måste dra ihop omkretsen ca 6 mm för att ändra diametern 2 mm. Glöm det. Något kommer att gå sönder och om det mot förmodan inte gör det så kommer hålet knappast att vara runt efteråt.

Av samma orsak ska man aldrig försöka montera en hjulaxel som är för liten för det avsedda hålet i framgaffelns bottenstycke. Jag har sett ett skräckexempel för bara några månader sedan där någon stolle lyckades dra ihop bottenstyckets överfall - ursprungligen avsedda för 25 mm axel - runt en 24 mm axel. Något som naturligtvis slutade med trasigt bottenstycke.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
1mm kopparplåt kanske fungerar? Blir 2mm runtom.

Jag körde ju 54mm ben i 55mm krona med några varv aluminiumfolietejp på Busan. Fungerade den tiden jag körde men blev aldrig riktigt tillfredställd rent teoretiskt av detta så bytte nyligen till en 54mm krona (gsxr1000k6)

Alutejpen sitter så innihelvete så den kommer ingenstans, möjligen att jag fick efterdra lite då den plattas ihop något. Det var 2 timmars jobb att pilla bort den. Men jag skulle inte göra detta på 2mm skillnad..

Men detta var på undre kronan, övre var korrekt mått

Obs! Pratar ej vävtejp/silvertejp
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1mm kopparplåt kanske fungerar?

Eller 1 mm aluminiumplåt, det klipper jag och valsar till två hylsor på 10 minuter.

Att svarva hylsorna tar säkert minst 2 timmar, så det blir minst 1000 kr dyrare inkl moms. Men visst, om kunden trots mina förslag hellre vill ha en svarvad hylsa hellre än en valsad så självklart får han det, det är ju han som betalar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top