Slingrande Hayabusa i farter över 220

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
Min Busa känns orolig/slingrig i farter över 220, känns extra väl när man drar på i dom farterna.
Jämfört med mina andra hojjar är den rent obehaglig.
Säsongen är i stort över men lite tips på vad jag kan kolla?
Den är helt org i fjädring samt dämpare, även höjden/hårdheten.
Drar man upp den på bakhjulet känns det som den drar lite åt vänster.
 

cag

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Landskrona
Hoj
2004, Suzuki Hayabusa
Hjullager
Swinglager
Styrlager
Axlar...
Gaffeln, kontrollera bultar i både gaffelkrona och i nedre gaffelände där hjulaxeln sitter
Spänn allt ovan med rätt moment
Däcken slitna eller skadade? Kolla... Balanserade?

I övrigt, kedja, drev och bromsar?

Lycka till!
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla lufttrycket i däcken först...
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
däcken är nya samt balanserade och jag har laborerat med lufttrycket både fram och bak.
Bakdäcket står rakt.
inget glapp någonstans däremot börjar kedja samt drev bli slitna.
sitter en snigel på den och det är jävligt otäckt när man drar på i högre farter och den drar åt vänster.:gnissla
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det råkar inte vara roadtec 01 ? hur kändes den innan du bytte däck?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fungerar chassiet bra i övrigt? För får man bara fenomen i hög fart bör man i första hand fundera kring något aerodynamiskt. Platta däck, för lågt lufttryck, trött stötdämpare osv ger ju lika mycket symptom även i 100
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var det inga problem med svaj och vänsterdragning innan du bytte däck.......

Så är det däcken eller något som hände i samband med däckbytet......
Sitter tex alla distanser mellan sving och bakhjulet och mellan ryckutjämnare och bakhjul rätt på bakhjulsaxeln ?
Gjorde du däckbytet själv så utgår jag från att allt är rätt men lämnade du bort hojen för däckbyte så skulle jag kolla tex att de fyrkantiga aluminiumbitar som justerskruvarna för kedjespänning stöder mot sitter rätt. Så inte den ena sitter bakfram......
Och lämnade du bort, har du kollat att bakaxelmuttern är dragen med rätt moment, i varje fall med minst 50Nm ?
 
Last edited:

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
Det sitter shinko-däck på den som var nymont när jag köpte den, vet inte hur den betedde sig innan.
Chassiet funkar bra annars.
Kedjan spände jag upp för nån vecka sen och allt verkade ok när jag höll på, ska se om jag hinner dra in den imorgon kväll för att kolla allt igen.
Har inte vågat dra ur den innan pga effekten men i 270 känns det fan som man har punka fram/kör på bakhjulet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det sitter shinko-däck på den som var nymont när jag köpte den, vet inte hur den betedde sig innan.
Chassiet funkar bra annars.
Kedjan spände jag upp för nån vecka sen och allt verkade ok när jag höll på, ska se om jag hinner dra in den imorgon kväll för att kolla allt igen.
Har inte vågat dra ur den innan pga effekten men i 270 känns det fan som man har punka fram/kör på bakhjulet

Busan är alltså din nyinköpta hoj ?

Är det så har du redan fått en massa tips om vad som kan vara dags att kolla.

Jag lägger till styrdämparen kanske är slut och behöver ses över.
Vilka däck (model) och dimensioner av Shinkodäck sitter på ?

Jag gissar nämligen att däcken inte är valda för prestanda utan enbart för att priset var rätt. Lågt.
Men kan ha fel. Därför frågan.

Har Busan lämpliga Shinkodäck
https://www.shinkotireusa.com/products/street/super-sport
så är det så kallt ute nu ( i varje fall i Göteborg, +3 nu på morgonen) så
det är fullt möjligt att bakdäcket börjar släppa i hastigheter från 220km/h.
Förslag nu i dessa utetemperaturer Metzeler M7RR.
Men om det är tillrådligt köra riktigt fort, nej för mig......
 
Last edited:

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
Ja jag köpte den för ca en mån sen.
Sitter R016 verge 2x som är ett typ touringdäck såg jag nu..
Att det spinner har jag märkt, gillar egentligen inte att köra så här års men det är ju så jävla skoj :D
Kollade hur som hela hojjen nu ikväll, inget glappt, styrdämparen behöver en översyn i vinter då den är lite väl slapp.
tycker däremot att bakdämparen är lite mjuk, den är ställd väldigt mjukt så ska kolla över inställningen på den och ev provköra om det blir någon ok dag..
Kollade på en video jag spelade in och den sätter sig väl mycket bak när man drar på, kan det vara orsaken tro? tänkte på att den "drar snett" när jag kör på bakhjulet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läste recensioner
The wide sipes cause a slight vibration or roar on the road that is tolerable but noticeable......The tires mounted up and balanced with no problems with none of the head shake or "death wobble" from the front end that I have personally experienced from previous Shinko front tires. However, I must note that these are the first motorcycle tires I have had in a long time (years in fact) that actually lost air in a week. I had to add air every time I went riding because they would lose several pounds from one week to the next.

Läser jag det här kan jag tänka mig att de upplevelser du har från 220 och uppåt kan bero på Shinko däcken.
I USA kör man inte så fort. Kollar du lufttrycket varje gång innan du kör ut ?
Shink Verge 2X kan tydligen tappa trycket snabbt !
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-tires/shinko-verge-review/

Low scores in each of the subjective categories, along with its worst-in-class lap times, relegated the Verge 2X to the tail end of the B-group......This tire has the capability to be good but it needs some serious work on the profile and carcass… paired with its flexy carcass it just feels sketchy
http://www.motorcycle-usa.com/2015/02/article/shinko-016-verge-2x-comparison/

Läge att ta det riktigt lugnt på de här däcken. Som jag ser det.
Det du upplever.
Är ju lite vad man kan läsa i recensionerna trots att amerikanerna aldrig varit i närheten din hastighet.
 
Last edited:

cag

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Landskrona
Hoj
2004, Suzuki Hayabusa
Var det inga problem med svaj och vänsterdragning innan du bytte däck.......

Så är det däcken eller något som hände i samband med däckbytet......
Sitter tex alla distanser mellan sving och bakhjulet och mellan ryckutjämnare och bakhjul rätt på bakhjulsaxeln ?
Gjorde du däckbytet själv så utgår jag från att allt är rätt men lämnade du bort hojen för däckbyte så skulle jag kolla tex att de fyrkantiga aluminiumbitar som justerskruvarna för kedjespänning stöder mot sitter rätt. Så inte den ena sitter bakfram......
Och lämnade du bort, har du kollat att bakaxelmuttern är dragen med rätt moment, i varje fall med minst 50Nm ?

Bakaxeln skall dras med 100 NM och framdrevet som skakat loss på min skall dras med hela 145 NM. Framaxeln också 100 NM. Kolla på nätet om du saknar manual, finns bra sidor med alla moment i olika entusiastgrupper för Hayabusa. Jämför gärna från ett par olika så att du inte råkar ut för en felskrivning...

Lycka till!
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
Pissdäck mao :hihi blir en sista tur till helgen, svarvar upp det sista och best nya till nästa år.. tips på bra däck??
Nej jag kollar inte lufttryck varje gång jag ska köra.. kollade för ca 2v sen och då hade dom inte tappat någon luft iaf.

Ska byta drevsats i vinter och ska grejja manualer till hela hojjen.

Tack som fan allihopa!!! Så jäkla gött att ha folk som kan sina saker/kommer med tips :krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bakaxeln skall dras med 100 NM och framdrevet som skakat loss på min skall dras med hela 145 NM. Framaxeln också 100 NM. Kolla på nätet om du saknar manual, finns bra sidor med alla moment i olika entusiastgrupper för Hayabusa. Jämför gärna från ett par olika så att du inte råkar ut för en felskrivning...

Lycka till!

Jag är medveten om att det står 100Nm i manualen för bakaxeln. Jag är också medveten om att alla moment anges med torra gängor och med oljiga gängor ska momentet minskas med 30 till 50 %. Jag är också medveten om att på min Busa är svingen ihoptryckt mot distanserna vid ca 50Nm. Och eftersom jag inte hade en aning om vilken utrustning TS hade för att momentdra eller om bakaxelgängorna var oljiga var min uppmaning just att han skulle kolla att bakaxeln var dragen med minst 50 Nm. Det vanliga problemet på SH är inte tappade muttrar utan sönderdragna gängor.
Jag håller med om att det är lämpligt kolla flera källor.
T.ex. i Servicemanualen till min 2008 Busa på sida 0B-12 står det att oljefiltret ska dras med 20Nm. På High-Flo filtrena jag använder står det 12Nm.
Jag drar med 12Nm. Och säkrar oljefiltret med en rostfri slangklämma runt filtret och rostfri ståltråd genom slangklämman till en skruv i närheten.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pissdäck mao :hihi blir en sista tur till helgen, svarvar upp det sista och best nya till nästa år.. tips på bra däck??
Nej jag kollar inte lufttryck varje gång jag ska köra.. kollade för ca 2v sen och då hade dom inte tappat någon luft iaf.

Ska byta drevsats i vinter och ska grejja manualer till hela hojjen.

Tack som fan allihopa!!! Så jäkla gött att ha folk som kan sina saker/kommer med tips :krama

Metzeler M7RR, blir snabbt varma och har också hyggligt grepp när det är fuktigt/regnar. Bra också när det är bara några grader över Noll höst och vår.
Pirelli Diablo Supercorsa SP, vackert väder sommardäck, tror jag sett nånstans godkänt för 320km/h. Inget för kalla höst och vårdagar.

Tänk på om du beställer sportdäck som ovan så risk de inte tål minusgrader, risk för sprickor.
Gjorde fel, beställde och fick levererat 3 st Metzeler M7RR under vintern.
Ett fick efter ca 100mil en synlig spricka runt ca 1/3 av däcket på ena sidan.
Ser ut som man stött en kniv mot svingen och snurrat däcket ca 1/3 varv. Det är bara i gummit.
Så skall du beställa däck för våren gör det nu.
(Jag har redan de däck hemma jag skall lägga på i vinter för använda våren 2018.)
Och sportdäck skall förvaras svalt men aldrig i kallgarage eller liknande där de kan utsättas för temperaturer under 0C. Lärde mig detta på en Michelindag på Gälleråsen.
Michelin hade fått skrota ett lastbilslass med sportdäck som gått till Finland på vintern.
Så det är dumt ha Busan i kallgarage över vintern. Har själv lyckligtvis aldrig kallare än +5C nere vid golvet i garaget under vintern.
 
Last edited:

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
fifan, ännu mer tips :yoparty hojjarna står inne i huset under vintern (japp, jag är singel) så det är alltid varmt för dom och däcken.



Tack!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Serva gaffel och bakdämparen, -om det inte är gjort på 17 år...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top