REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Hoj
    tlr -99, Busa -00, R1 -98

Slingrande Hayabusa i farter över 220

Min Busa känns orolig/slingrig i farter över 220, känns extra väl när man drar på i dom farterna.
    Jämfört med mina andra hojjar är den rent obehaglig.
    Säsongen är i stort över men lite tips på vad jag kan kolla?
    Den är helt org i fjädring samt dämpare, även höjden/hårdheten.
    Drar man upp den på bakhjulet känns det som den drar lite åt vänster.
    this is Shobrey!!

Medlem Lam-Kakas avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    Mille Delux
    Står bakdäcket rakt?
    Slitna däck?
    Styrlagret glapp?

Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Hoj
    2004, Suzuki Hayabusa
    Hjullager
    Swinglager
    Styrlager
    Axlar...
    Gaffeln, kontrollera bultar i både gaffelkrona och i nedre gaffelände där hjulaxeln sitter
    Spänn allt ovan med rätt moment
    Däcken slitna eller skadade? Kolla... Balanserade?

I övrigt, kedja, drev och bromsar?

Lycka till!
    Senast redigerat av cag den 2017-10-08 klockan 18:04.

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Kolla lufttrycket i däcken först...
    Söker: Oljetråg GSXR 1985-1987 och/eller tråg, oljepickupen och oljereturrören till 1988 och nyare.

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Hoj
    däcken är nya samt balanserade och jag har laborerat med lufttrycket både fram och bak.
    Bakdäcket står rakt.
    inget glapp någonstans däremot börjar kedja samt drev bli slitna.
    sitter en snigel på den och det är jävligt otäckt när man drar på i högre farter och den drar åt vänster.
    this is Shobrey!!

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    Det råkar inte vara roadtec 01 ? hur kändes den innan du bytte däck?
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Fungerar chassiet bra i övrigt? För får man bara fenomen i hög fart bör man i första hand fundera kring något aerodynamiskt. Platta däck, för lågt lufttryck, trött stötdämpare osv ger ju lika mycket symptom även i 100

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Var det inga problem med svaj och vänsterdragning innan du bytte däck.......

Så är det däcken eller något som hände i samband med däckbytet......
    Sitter tex alla distanser mellan sving och bakhjulet och mellan ryckutjämnare och bakhjul rätt på bakhjulsaxeln ?
    Gjorde du däckbytet själv så utgår jag från att allt är rätt men lämnade du bort hojen för däckbyte så skulle jag kolla tex att de fyrkantiga aluminiumbitar som justerskruvarna för kedjespänning stöder mot sitter rätt. Så inte den ena sitter bakfram......
    Och lämnade du bort, har du kollat att bakaxelmuttern är dragen med rätt moment, i varje fall med minst 50Nm ?
    Senast redigerat av Comeback den 2017-10-08 klockan 23:13.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Hoj
    Det sitter shinko-däck på den som var nymont när jag köpte den, vet inte hur den betedde sig innan.
    Chassiet funkar bra annars.
    Kedjan spände jag upp för nån vecka sen och allt verkade ok när jag höll på, ska se om jag hinner dra in den imorgon kväll för att kolla allt igen.
    Har inte vågat dra ur den innan pga effekten men i 270 känns det fan som man har punka fram/kör på bakhjulet
    this is Shobrey!!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av shobrey Visa inlägg
    Det sitter shinko-däck på den som var nymont när jag köpte den, vet inte hur den betedde sig innan.
    Chassiet funkar bra annars.
    Kedjan spände jag upp för nån vecka sen och allt verkade ok när jag höll på, ska se om jag hinner dra in den imorgon kväll för att kolla allt igen.
    Har inte vågat dra ur den innan pga effekten men i 270 känns det fan som man har punka fram/kör på bakhjulet
    Busan är alltså din nyinköpta hoj ?

Är det så har du redan fått en massa tips om vad som kan vara dags att kolla.

Jag lägger till styrdämparen kanske är slut och behöver ses över.
    Vilka däck (model) och dimensioner av Shinkodäck sitter på ?

Jag gissar nämligen att däcken inte är valda för prestanda utan enbart för att priset var rätt. Lågt.
    Men kan ha fel. Därför frågan.

Har Busan lämpliga Shinkodäck
    https://www.shinkotireusa.com/produc...et/super-sport
    så är det så kallt ute nu ( i varje fall i Göteborg, +3 nu på morgonen) så
    det är fullt möjligt att bakdäcket börjar släppa i hastigheter från 220km/h.
    Förslag nu i dessa utetemperaturer Metzeler M7RR.
    Men om det är tillrådligt köra riktigt fort, nej för mig......
    Senast redigerat av Comeback den 2017-10-09 klockan 08:23.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Hoj
    Ja jag köpte den för ca en mån sen.
    Sitter R016 verge 2x som är ett typ touringdäck såg jag nu..
    Att det spinner har jag märkt, gillar egentligen inte att köra så här års men det är ju så jävla skoj
    Kollade hur som hela hojjen nu ikväll, inget glappt, styrdämparen behöver en översyn i vinter då den är lite väl slapp.
    tycker däremot att bakdämparen är lite mjuk, den är ställd väldigt mjukt så ska kolla över inställningen på den och ev provköra om det blir någon ok dag..
    Kollade på en video jag spelade in och den sätter sig väl mycket bak när man drar på, kan det vara orsaken tro? tänkte på att den "drar snett" när jag kör på bakhjulet.
    this is Shobrey!!

Medlem Markoms avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Hoj
    Hayabusa, 1999
    När jag upplevde samma sak som du nämner så var min styrdämpare kass.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Läste recensioner
    The wide sipes cause a slight vibration or roar on the road that is tolerable but noticeable......The tires mounted up and balanced with no problems with none of the head shake or "death wobble" from the front end that I have personally experienced from previous Shinko front tires. However, I must note that these are the first motorcycle tires I have had in a long time (years in fact) that actually lost air in a week. I had to add air every time I went riding because they would lose several pounds from one week to the next.
    Läser jag det här kan jag tänka mig att de upplevelser du har från 220 och uppåt kan bero på Shinko däcken.
    I USA kör man inte så fort. Kollar du lufttrycket varje gång innan du kör ut ?
    Shink Verge 2X kan tydligen tappa trycket snabbt !
    http://www.webbikeworld.com/Motorcyc...-verge-review/

Low scores in each of the subjective categories, along with its worst-in-class lap times, relegated the Verge 2X to the tail end of the B-group......This tire has the capability to be good but it needs some serious work on the profile and carcass… paired with its flexy carcass it just feels sketchy
    http://www.motorcycle-usa.com/2015/0...2x-comparison/

Läge att ta det riktigt lugnt på de här däcken. Som jag ser det.
    Det du upplever.
    Är ju lite vad man kan läsa i recensionerna trots att amerikanerna aldrig varit i närheten din hastighet.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-10-10 klockan 18:51.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Hoj
    2004, Suzuki Hayabusa
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Var det inga problem med svaj och vänsterdragning innan du bytte däck.......

Så är det däcken eller något som hände i samband med däckbytet......
    Sitter tex alla distanser mellan sving och bakhjulet och mellan ryckutjämnare och bakhjul rätt på bakhjulsaxeln ?
    Gjorde du däckbytet själv så utgår jag från att allt är rätt men lämnade du bort hojen för däckbyte så skulle jag kolla tex att de fyrkantiga aluminiumbitar som justerskruvarna för kedjespänning stöder mot sitter rätt. Så inte den ena sitter bakfram......
    Och lämnade du bort, har du kollat att bakaxelmuttern är dragen med rätt moment, i varje fall med minst 50Nm ?
    Bakaxeln skall dras med 100 NM och framdrevet som skakat loss på min skall dras med hela 145 NM. Framaxeln också 100 NM. Kolla på nätet om du saknar manual, finns bra sidor med alla moment i olika entusiastgrupper för Hayabusa. Jämför gärna från ett par olika så att du inte råkar ut för en felskrivning...

Lycka till!

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Hoj
    Pissdäck mao blir en sista tur till helgen, svarvar upp det sista och best nya till nästa år.. tips på bra däck??
    Nej jag kollar inte lufttryck varje gång jag ska köra.. kollade för ca 2v sen och då hade dom inte tappat någon luft iaf.

Ska byta drevsats i vinter och ska grejja manualer till hela hojjen.

Tack som fan allihopa!!! Så jäkla gött att ha folk som kan sina saker/kommer med tips
    this is Shobrey!!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av cag Visa inlägg
    Bakaxeln skall dras med 100 NM och framdrevet som skakat loss på min skall dras med hela 145 NM. Framaxeln också 100 NM. Kolla på nätet om du saknar manual, finns bra sidor med alla moment i olika entusiastgrupper för Hayabusa. Jämför gärna från ett par olika så att du inte råkar ut för en felskrivning...

Lycka till!
    Jag är medveten om att det står 100Nm i manualen för bakaxeln. Jag är också medveten om att alla moment anges med torra gängor och med oljiga gängor ska momentet minskas med 30 till 50 %. Jag är också medveten om att på min Busa är svingen ihoptryckt mot distanserna vid ca 50Nm. Och eftersom jag inte hade en aning om vilken utrustning TS hade för att momentdra eller om bakaxelgängorna var oljiga var min uppmaning just att han skulle kolla att bakaxeln var dragen med minst 50 Nm. Det vanliga problemet på SH är inte tappade muttrar utan sönderdragna gängor.
    Jag håller med om att det är lämpligt kolla flera källor.
    T.ex. i Servicemanualen till min 2008 Busa på sida 0B-12 står det att oljefiltret ska dras med 20Nm. På High-Flo filtrena jag använder står det 12Nm.
    Jag drar med 12Nm. Och säkrar oljefiltret med en rostfri slangklämma runt filtret och rostfri ståltråd genom slangklämman till en skruv i närheten.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-10-10 klockan 23:31.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av shobrey Visa inlägg
    Pissdäck mao blir en sista tur till helgen, svarvar upp det sista och best nya till nästa år.. tips på bra däck??
    Nej jag kollar inte lufttryck varje gång jag ska köra.. kollade för ca 2v sen och då hade dom inte tappat någon luft iaf.

Ska byta drevsats i vinter och ska grejja manualer till hela hojjen.

Tack som fan allihopa!!! Så jäkla gött att ha folk som kan sina saker/kommer med tips
    Metzeler M7RR, blir snabbt varma och har också hyggligt grepp när det är fuktigt/regnar. Bra också när det är bara några grader över Noll höst och vår.
    Pirelli Diablo Supercorsa SP, vackert väder sommardäck, tror jag sett nånstans godkänt för 320km/h. Inget för kalla höst och vårdagar.

Tänk på om du beställer sportdäck som ovan så risk de inte tål minusgrader, risk för sprickor.
    Gjorde fel, beställde och fick levererat 3 st Metzeler M7RR under vintern.
    Ett fick efter ca 100mil en synlig spricka runt ca 1/3 av däcket på ena sidan.
    Ser ut som man stött en kniv mot svingen och snurrat däcket ca 1/3 varv. Det är bara i gummit.
    Så skall du beställa däck för våren gör det nu.
    (Jag har redan de däck hemma jag skall lägga på i vinter för använda våren 2018.)
    Och sportdäck skall förvaras svalt men aldrig i kallgarage eller liknande där de kan utsättas för temperaturer under 0C. Lärde mig detta på en Michelindag på Gälleråsen.
    Michelin hade fått skrota ett lastbilslass med sportdäck som gått till Finland på vintern.
    Så det är dumt ha Busan i kallgarage över vintern. Har själv lyckligtvis aldrig kallare än +5C nere vid golvet i garaget under vintern.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-10-11 klockan 09:26.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Hoj
    fifan, ännu mer tips hojjarna står inne i huset under vintern (japp, jag är singel) så det är alltid varmt för dom och däcken.

Tack!
    this is Shobrey!!

Konaklubben Anders Rs avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
    En cigarr kortar livet med 2 minuter
    En whisky kortar livet med 4 minuter
    En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    KTM, Duke -01. Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 17.
    Serva gaffel och bakdämparen, -om det inte är gjort på 17 år...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här