Lyfta upp framändan

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hej alla, här kommer en dum fråga som jag inte blir klok på..
Hur f*n lyfter man upp framhjulet med ett depåstöd?

har detta https://www.xlmoto.se/depastod-proworks-2in1-frambak#?p
Bak är det inga problem, men av dom tre "upphängningarna" som medföljde så passar ingen fram. Eller är jag helt :3freak :dummer

Har en er-6f 2010

Tacksam för svar :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De två med piggar används för att lyfta framändan i hålen under gaffelbenen.
Annars om man har radiellt monterade ok i fördelaktig vinkel kan man använda de i L-form också.

Ett sista alternativ är kraschpuckar för gaffeln som också funkar som bobbiner, då kan du även använda klykorna.
 
Last edited:

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Och det ska vara stabilt så?
Känns knepigt att få dit dom rätt så dom åker "in" riktigt ? :confused:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så hiskeligt stabilt är det inte nej, men det ska kunna stå så utan problem. Du ska däremot inte sätta dig på hojen, för så stabilt blir det inte.
Jag kör med biltemastöd med piggar fram när jag ska på med däckvärmarna i depån, för att det går snabbare med ett sånt stöd än med ett som lyfter under styrkronan, och har hittills inte tappat en hoj pga att det varit ostadigt. Förvisso aldrig testat på en ER6, så jag vet inte hur den gaffeln ser ut, men har funkat på de hojarna jag testat på där det finns ett hål i botten på gaffelbenen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tog och gick in på abbastands.co.uk och kollade. När det slog mig att "mitt" garagegolv lutar så mycket mot golvbrunnen att jag måste lägga en planka på högersida under depåstödshjulet när jag lyfter bakhjulet......
Abbastands passar nog bäst på plant garagegolv, inte som vårt. Böjt som en halv skål.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Själv föredrar jag dom som lyfter under kronan, känns stabilare + att behöver man ta bort gaffelbenen av någon anledning, så är det ju en fördel.:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tog och gick in på abbastands.co.uk och kollade. När det slog mig att "mitt" garagegolv lutar så mycket mot golvbrunnen att jag måste lägga en planka på högersida under depåstödshjulet när jag lyfter bakhjulet......
Abbastands passar nog bäst på plant garagegolv, inte som vårt. Böjt som en halv skål.

Jag har Abba och liknande garage men har inga problem att det inte är helt plant. Men jag har inte den med hjul...

https://www.youtube.com/watch?v=kSPTCWE102U

http://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=superbike-stand&pid=1

Med en saxlyft under motorn kan man sedan lyfta framhjulet. Eller lyfta med spännband i krok i taket.

Utanför garaget har jag depåstöd fram https://www.xlmoto.se/depastod-proworks-2in1-frambak#?p och bak när jag snabbt behöver lyfta framhjulet. Abba känns stadigare men tar lite längre tid så det är bara vid längre jobb som det används.

När det gäller styrlager och framgaffel är jag bortskämd med att kunna hänga upp krokar i taket, så många jag vill! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top