Supermotard, vilken?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl också att många tävlingsinriktade enduro/supermoto-hojar har betydligt mindre oljevolym (sämre kylförmåga, tätare byten) och även kolvar med minimala kjolar som rimligen sliter mer på lopp och ev. även staklager?

Har aldrig delat någon literklubba så jag vet inte men tror som dig. Kamkedjorna är ju också klena på crosshojarna.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har haft en del olika motarder, både buss, bus och race. Exempel är Suzuki DRZ400 (en original + en kittad med bigbore 434 cc, FCR fugge m.m.), Yamaha XT660X, KTM 950 SM, KTM 990 SMR, KTM 450 EXC och KTM 450 SXF.

I mina ögon är tyvärr XT660X det sämsta ur två världar. Du har nackdelarna med att köra enstånka, men tyvärr väldigt få av fördelarna. Den är stor, tung, rätt slö och inte särskilt rolig att köra (jmf med andra modeller). Olika modeller kan verka väldigt lika på pappret, men vara väldigt annorlunda i verkligheten.

Om du ska nöta motorväg och ha hojen som ett pendlarfordon är XT660X ett bra alternativ. Om du vill ha kul skulle jag kolla på något annat.

Jag saknar fortfarande mina DRZ:eek:r som är små roliga hojar. De är i princip skottsäkra och oförstörbara. Helt original kan de vara lite trötta, men det finns mängder med moddar som livar upp dem. De är dock rätt ovanliga och jag är osäker på om de går att strypa ned till A2.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är väl också att många tävlingsinriktade enduro/supermoto-hojar har betydligt mindre oljevolym (sämre kylförmåga, tätare byten) och även kolvar med minimala kjolar som rimligen sliter mer på lopp och ev. även staklager?

En sporthoj håller såklart bättre i hela motorn pga mer tilltaget material och lager. Min jämförelse med sporthoj va att crossmotorn inte har några mer tendenser att elda kolvar vid jämn fart på väg.
Men trimgraden är faktiskt inte så hög på en crosshoj, kamaxeln är ganska slö på en cross för att få brett register. Jämför jag min gamla ktm 990 så har den högre trimgrad än alla crossmotorer på 500cc. Den ger 67hk ur var sin cylinder på 500c och en crossmotor på 500cc ger ca 60. Varför cross håller så dåligt är viktbesparingen i motorn och liten oljevolym.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En sporthoj håller såklart bättre i hela motorn pga mer tilltaget material och lager. Min jämförelse med sporthoj va att crossmotorn inte har några mer tendenser att elda kolvar vid jämn fart på väg.
Men trimgraden är faktiskt inte så hög på en crosshoj, kamaxeln är ganska slö på en cross för att få brett register. Jämför jag min gamla ktm 990 så har den högre trimgrad än alla crossmotorer på 500cc. Den ger 67hk ur var sin cylinder på 500c och en crossmotor på 500cc ger ca 60. Varför cross håller så dåligt är viktbesparingen i motorn och liten oljevolym.

:tummenupp Och sättet dom används på, crosshojen går på full gas mest hela tiden och ofta med mycket damm i luften vilket få gathojar gör.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En sporthoj håller såklart bättre i hela motorn pga mer tilltaget material och lager. Min jämförelse med sporthoj va att crossmotorn inte har några mer tendenser att elda kolvar vid jämn fart på väg.
Men trimgraden är faktiskt inte så hög på en crosshoj, kamaxeln är ganska slö på en cross för att få brett register. Jämför jag min gamla ktm 990 så har den högre trimgrad än alla crossmotorer på 500cc. Den ger 67hk ur var sin cylinder på 500c och en crossmotor på 500cc ger ca 60. Varför cross håller så dåligt är viktbesparingen i motorn och liten oljevolym.

Jo, men att jämföra sporthojar (radfyror/triplar/twinnar) med stånkor är väl knappast relevant för frågan i TS? Finns en anledning till att motorn i Ducatis Supermono i princip var en twin där ena kolven/cylindern bytts ut mot en balansvikt kopplad direkt på vevaxeln.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo, men att jämföra sporthojar (radfyror/triplar/twinnar) med stånkor är väl knappast relevant för frågan i TS? Finns en anledning till att motorn i Ducatis Supermono i princip var en twin där ena kolven/cylindern bytts ut mot en balansvikt kopplad direkt på vevaxeln.

Jag ville bara säga att 4-takt crossmotor/enduro funkar lika bra på väg som en landsvägshoj ,typ tar inte skada av lugnare körning som påstogs i ett tidigare inlägg.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och inte behöver man oroa sig när kröken börjar glöda efter en stunds tomgångskörning heller som påstods i ett tidigare inlägg.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och inte behöver man oroa sig när kröken börjar glöda efter en stunds tomgångskörning heller som påstods i ett tidigare inlägg.

Nä de håller nog bra ändå men jag brukar bestycka motorn fetare på tomg speciellt vid enduro för motorn kokar bet fortare/lättare vid längre fastkörningar med röd krök.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Går i tankarna på en enduro att motardkitta nästa år för att både kunna busa lite på asfalt samt köra i skogen och någon endurobana/slinga om tillfälle ges. Har testat en KTM EXC-F 500 som jag ändå tycke var förvånansvärt snäll på låga varv men oehört rapp när man vred på, dock går jag och klurar på en 350 som verkar vara mellanmjölken de flesta väljer till Enduro iaf, men hur funkar den som motard? Har inte uteslutit en 690/701 ännu dock.

Har ju ambitionerna att utvecklas som förare, trotts att jag passerat 30, och vill lära mig köra på bakhjulet innan jag dör :näsblod . Vilken hoj är snabbast eller lättast att utvecklas med? Tänker främst i motardform då.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Har ju ambitionerna att utvecklas som förare, trotts att jag passerat 30, och vill lära mig köra på bakhjulet innan jag dör :näsblod . Vilken hoj är snabbast eller lättast att utvecklas med? Tänker främst i motardform då.

Av de stånkor jag haft har den fulaste och slöaste varit absolut skönast på bakhjulet. En gammal hederlig XR 600 :lol

De flesta stånkor är tacksamma bakhjulsmaskiner. :tummenupp
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Av de stånkor jag haft har den fulaste och slöaste varit absolut skönast på bakhjulet. En gammal hederlig XR 600 :lol

De flesta stånkor är tacksamma bakhjulsmaskiner. :tummenupp

Med andra ord duger en 350 EXC-F gott till för en novis att försöka få upp på bakhjulet :banana Men ja, som det ser ut nu är det ju jag som begränsar maskinerna, inte tvärt om.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Med andra ord duger en 350 EXC-F gott till för en novis att försöka få upp på bakhjulet :banana Men ja, som det ser ut nu är det ju jag som begränsar maskinerna, inte tvärt om.
Klart att den gör,det räcker ju med en moppe för att åka på bakhjulet.Däremot är en 350 skittråkig som gathoj jämfört med något med större motor...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top