Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Det är väl också att många tävlingsinriktade enduro/supermoto-hojar har betydligt mindre oljevolym (sämre kylförmåga, tätare byten) och även kolvar med minimala kjolar som rimligen sliter mer på lopp och ev. även staklager?
    Har aldrig delat någon literklubba så jag vet inte men tror som dig. Kamkedjorna är ju också klena på crosshojarna.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Medlem TFKs avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
    Jag har haft en del olika motarder, både buss, bus och race. Exempel är Suzuki DRZ400 (en original + en kittad med bigbore 434 cc, FCR fugge m.m.), Yamaha XT660X, KTM 950 SM, KTM 990 SMR, KTM 450 EXC och KTM 450 SXF.

I mina ögon är tyvärr XT660X det sämsta ur två världar. Du har nackdelarna med att köra enstånka, men tyvärr väldigt få av fördelarna. Den är stor, tung, rätt slö och inte särskilt rolig att köra (jmf med andra modeller). Olika modeller kan verka väldigt lika på pappret, men vara väldigt annorlunda i verkligheten.

Om du ska nöta motorväg och ha hojen som ett pendlarfordon är XT660X ett bra alternativ. Om du vill ha kul skulle jag kolla på något annat.

Jag saknar fortfarande mina DRZ:or som är små roliga hojar. De är i princip skottsäkra och oförstörbara. Helt original kan de vara lite trötta, men det finns mängder med moddar som livar upp dem. De är dock rätt ovanliga och jag är osäker på om de går att strypa ned till A2.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Det är väl också att många tävlingsinriktade enduro/supermoto-hojar har betydligt mindre oljevolym (sämre kylförmåga, tätare byten) och även kolvar med minimala kjolar som rimligen sliter mer på lopp och ev. även staklager?
    En sporthoj håller såklart bättre i hela motorn pga mer tilltaget material och lager. Min jämförelse med sporthoj va att crossmotorn inte har några mer tendenser att elda kolvar vid jämn fart på väg.
    Men trimgraden är faktiskt inte så hög på en crosshoj, kamaxeln är ganska slö på en cross för att få brett register. Jämför jag min gamla ktm 990 så har den högre trimgrad än alla crossmotorer på 500cc. Den ger 67hk ur var sin cylinder på 500c och en crossmotor på 500cc ger ca 60. Varför cross håller så dåligt är viktbesparingen i motorn och liten oljevolym.
    BOOST III

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    En sporthoj håller såklart bättre i hela motorn pga mer tilltaget material och lager. Min jämförelse med sporthoj va att crossmotorn inte har några mer tendenser att elda kolvar vid jämn fart på väg.
    Men trimgraden är faktiskt inte så hög på en crosshoj, kamaxeln är ganska slö på en cross för att få brett register. Jämför jag min gamla ktm 990 så har den högre trimgrad än alla crossmotorer på 500cc. Den ger 67hk ur var sin cylinder på 500c och en crossmotor på 500cc ger ca 60. Varför cross håller så dåligt är viktbesparingen i motorn och liten oljevolym.
    Och sättet dom används på, crosshojen går på full gas mest hela tiden och ofta med mycket damm i luften vilket få gathojar gör.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jo, men att jämföra sporthojar (radfyror/triplar/twinnar) med stånkor är väl knappast relevant för frågan i TS? Finns en anledning till att motorn i Ducatis Supermono i princip var en twin där ena kolven/cylindern bytts ut mot en balansvikt kopplad direkt på vevaxeln.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Jo, men att jämföra sporthojar (radfyror/triplar/twinnar) med stånkor är väl knappast relevant för frågan i TS? Finns en anledning till att motorn i Ducatis Supermono i princip var en twin där ena kolven/cylindern bytts ut mot en balansvikt kopplad direkt på vevaxeln.
    Jag ville bara säga att 4-takt crossmotor/enduro funkar lika bra på väg som en landsvägshoj ,typ tar inte skada av lugnare körning som påstogs i ett tidigare inlägg.
    BOOST III

Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Och inte behöver man oroa sig när kröken börjar glöda efter en stunds tomgångskörning heller som påstods i ett tidigare inlägg.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Och inte behöver man oroa sig när kröken börjar glöda efter en stunds tomgångskörning heller som påstods i ett tidigare inlägg.
    Nä de håller nog bra ändå men jag brukar bestycka motorn fetare på tomg speciellt vid enduro för motorn kokar bet fortare/lättare vid längre fastkörningar med röd krök.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Hoj
    RC51
    Går i tankarna på en enduro att motardkitta nästa år för att både kunna busa lite på asfalt samt köra i skogen och någon endurobana/slinga om tillfälle ges. Har testat en KTM EXC-F 500 som jag ändå tycke var förvånansvärt snäll på låga varv men oehört rapp när man vred på, dock går jag och klurar på en 350 som verkar vara mellanmjölken de flesta väljer till Enduro iaf, men hur funkar den som motard? Har inte uteslutit en 690/701 ännu dock.

Har ju ambitionerna att utvecklas som förare, trotts att jag passerat 30, och vill lära mig köra på bakhjulet innan jag dör . Vilken hoj är snabbast eller lättast att utvecklas med? Tänker främst i motardform då.

Medlem H3dlunds avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    Husqvarna 701 Supermoto -17
    Citat Ursprungligen postat av Mookachacka Visa inlägg
    Har ju ambitionerna att utvecklas som förare, trotts att jag passerat 30, och vill lära mig köra på bakhjulet innan jag dör . Vilken hoj är snabbast eller lättast att utvecklas med? Tänker främst i motardform då.
    Av de stånkor jag haft har den fulaste och slöaste varit absolut skönast på bakhjulet. En gammal hederlig XR 600

De flesta stånkor är tacksamma bakhjulsmaskiner.

Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Hoj
    RC51
    Citat Ursprungligen postat av H3dlund Visa inlägg
    Av de stånkor jag haft har den fulaste och slöaste varit absolut skönast på bakhjulet. En gammal hederlig XR 600

De flesta stånkor är tacksamma bakhjulsmaskiner.
    Med andra ord duger en 350 EXC-F gott till för en novis att försöka få upp på bakhjulet Men ja, som det ser ut nu är det ju jag som begränsar maskinerna, inte tvärt om.

Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Citat Ursprungligen postat av Mookachacka Visa inlägg
    Med andra ord duger en 350 EXC-F gott till för en novis att försöka få upp på bakhjulet Men ja, som det ser ut nu är det ju jag som begränsar maskinerna, inte tvärt om.
    Klart att den gör,det räcker ju med en moppe för att åka på bakhjulet.Däremot är en 350 skittråkig som gathoj jämfört med något med större motor...

Medlem Maikkeli74s avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    2010 Yamaha Xt660r
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Då är det bäst du skaffar dig en liten ramp eller en domkraft så att du får upp framhjulet på XT:n...
    Haft en jag o 190kg o 40-50 hästar en riktig stålkossa, tråkig som fan..

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här