Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    4

    Supermotard, vilken?

    Tjena!

    Jag har försökt letat runt lite kring mina frågeställningar och känner väl att jag inte riktigt hittar svaren jag söker. Om det redan existerar liknande så ber jag om ursäkt.

    Tänkte köpa på mig en supermotard då jag ändå ska köra runt på A2-kort. Tänkte höra med er om serviceintervallerna, kvalitén samt underhållet kring dessa maskiner.
    Jag har vid detta lag förstått att man måste serva dom regelbundet samt byta kolv osv om dom körs hårt som man vanligtvis gör offroad. Men när det kommer till supermotarder som endast åker på asfalt och glidarkörning med lite inslag av wheelies, hur ser det ut då?

    Måste man serva maskinerna lika ofta? Behöver kolven ens bytas ut? Samt vilket motard bör jag ge mig på? Vill ju självklart ha bra kvalité och gärna så lite underhåll som möjligt då jag helst vill spendera mycket tid på vägarna...

    Help me out!

    /Knasballe

  2. #2

  3. #3
    Medlem Vitabaronens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Yamaha Mt 07
    Inlägg
    56
    Tjena, själv ute på samma spår och har väll samlat på mig lite kunskap, så kan ju dela den med dig :p.
    Så vitt jag vet så får du dela in dem i två olika motarder, buss och race. Buss=hojjar som inte behöver service så ofta och race dem som behöver service mer frekvent.
    Så tex på bussar : smc 690, Husqvarna 701, smc 625,640,?660?.
    Race: exc alla kubiker samma med Husqvarna 450/300.
    Så beror lite på vad du vill göra på den... Vill du leka i 30 min å sedan pausa lite så skaffa race, annars så skaffar du en buss. Inte riktigt lika roliga men går att hitta balans punkten på dem med.
    Har skrivit från mobilen så skit i felstavningar

  4. #4
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 402
    Litet klargörande här angående racemotarder dvs EXC, WR, CRF och motsvarande:

    Hög belastning = Service, mycket och ofta
    Låg belastning = Service, lite och sällan

    Motocross = Höga varvtal = Hög belastning

    Enduro = Låga varvtal = Låg belastning

    Motard Bana = Samma som motocross

    Motard gata = Samma som motocross

    En encylindrig motor lever precis som alla andra motorer på att varvas och på gata så varvar man ganska friskt. Dessutom är dessa motor väldigt högt trimmade vilket är lika med hög flampunkt i förbränningsrummet. När man har en hårt trimmad motor med hög flampunkt så kör man med relativt fet bränsleblandning, dels för att få bra gassvar och bra acceleration och dels för att kyla förbränningsrummet för att undvika spikningar och hål i kolvens topp.

    Vid gatkörning så gasar man mycket. Det är inte så värst mycket effekt i dessa motorer så ska man köra i normala hastigheter med gatdrevning så får man gasa satan vilket innebär höga varvtal. Dessutom ligger man mycket på jämn gas, speciellt på större vägar. Jämn gas innebär att trotteln har väldigt lite lyft vilket innebär att det inte drar så mycket bensin men det innebär också att soppan som ska kyla förbränningsrummet uteblir. Höga varv/hög fart/låg trottelöppning innebär risk för hål i kolven.
    Dessa motor är byggda för att gasas och accelereras hela tiden, inte för att cruisas.

    Kort sagt så är inte motorerna byggda för gatkörning vilket innebär att man måste serva mycket och ofta för att de ska hålla.
    Synonymt för beggade gatmotarder är att de ser fantastiskt fina ut, putsade med en massa bling men motorerna är väldigt slitna. Räkna med att byta vevstake, alla lager och kolv i motorn tämligen omgående om inte förra ägaren har gjort det enligt racemanualen...vilket är väldigt sällsynt. Hojen säljs i regel strax innan detta ska göras eftersom det kostar en shitload med pengar.

    Ska du köra gata och inte träna och tävla i motard så skulle jag köpa en "buss" alla dagar i veckan. En 690 eller 701:a kan man leva med, de kostar inte skjortan att hålla igång, de går helsikes mycket fortare än en racemotard och man måste inte serva stup i kvarten. De är dessutom betydligt stadigare i chassit, speciellt i fart och på kurvig väg.

    Sammantaget så kör man fortare med en "buss". Det är bara på en gokartbana motsvarande som man kan köra fortare med en racemotard eftersom man då kan utnyttja smidigheten, den svänger lättare i låg fart. Överallt annars går det snabbare med en 690/701a. Underskatta inte en Buss!

    Just my 2 cents...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  5. #5
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Sumpan
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 193
    Jävligt bra beskrivning Niklasinorr.

  6. #6
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    GSX-S 1000 F
    Inlägg
    496
    Glasklart såhär långt. Det enda jag inte fattar är varför det skulle kallas buss... racehoj och bushoj är det väl som åsyftas? Eller har jag missförstått nåt som vanligt???

  7. #7
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 402
    Citat Ursprungligen postat av Loccone Visa inlägg
    Glasklart såhär långt. Det enda jag inte fattar är varför det skulle kallas buss... racehoj och bushoj är det väl som åsyftas? Eller har jag missförstått nåt som vanligt???
    Nja, det är bara det att om man tillbringat en massa tid på en racemotard på 105-110 kg så hoppar man på en fulltankad 690 på 150-160 kg så känns den som en buss, åtminstone en liten stund tills man vant sig

    Ta bort ett S i Buss så blir det bra...
    Senast redigerat av Niklasinorr den 2017-10-09 klockan 12:57.
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    4
    Superstort tack till er allihopa och särskilt till Niklasinorr för bra och pedagogisk beskrivning.

    Då blir det en Bus(s) jag får gå på. Tänkte mig i första hand en XT660X men dom är så fula. Älskar tex hur KTM EXC-modellerna ser ut som motarder.

    Vilka bussar kan ni rekommendera? Återigen, så lite service som möjligt, hållbarhet osv. Tänk såhär, vilken är snygg och motsvarar en gammal Volvo 240 i driftsäkerhet.

    /Knasballe

  9. #9
    Medlem H3dlunds avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sunne
    Hoj
    Husqvarna 701 Supermoto -17
    Inlägg
    875
    Det som passar in bäst på din beskrivning är ju 690/701. Helst så ny du har råd med, 690n har uppdaterats många gånger genom åren.

    Vad har du för budget?
    Senast redigerat av H3dlund den 2017-10-10 klockan 18:13.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    4
    Hade självklart tänkt mig så billigt som möjligt första året då jag vill kunna slappna av när jag kör cykeln. Inrunda slängar 30-40tkr max.

    Med vänlig hälsning,
    Knasballe

  11. #11
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 402
    Citat Ursprungligen postat av Knasballe Visa inlägg
    Superstort tack till er allihopa och särskilt till Niklasinorr för bra och pedagogisk beskrivning.

    Då blir det en Bus(s) jag får gå på. Tänkte mig i första hand en XT660X men dom är så fula. Älskar tex hur KTM EXC-modellerna ser ut som motarder.

    Vilka bussar kan ni rekommendera? Återigen, så lite service som möjligt, hållbarhet osv. Tänk såhär, vilken är snygg och motsvarar en gammal Volvo 240 i driftsäkerhet.

    /Knasballe

    Enkelt

    XT660 är som Volvo 240. Tråkig men skottsäker och problemfri. Du kan förmodligen köra 20 000 mil utan att ens byta olja... Motorn är i princip densamma som satt i XT500 på 80-talet. 43 hästar på hjulet och 175kg torrvikt.

    KTM 690, Husky 701 är snygga, skojiga att köra men kräver lite mer service. Återigen kopplat till det jag skrev häruppe om racemotarder där KTM och Husqvarna tar ut närmare 70 hästar ur samma kubik som Yamaha och väger 140 torr, 35 kg lättare och 30 hästar mer...

    De kan egentligen inte jämföras på något sätt annat än körställning (knappt) men det finns en anledning till att XT660 är en av världens vanligaste bud- och pendlarhoj.
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  12. #12
    Medlem Spakapans avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
    Inlägg
    40
    A2 och ingen föreslår Yamaha WR250X? Finns visserligen väldigt få därute men 20-30000kr är inte omöjligt, serviceintervall på 1000 mil, billig försäkring. I city och på småvägarna har jag fortfarande lika roligt på den som jag hade på mina 625/690. Jag har lovebombat den moppen i någon annan tråd men när man blivit lite kompis med den dansar man genom rondellerna istället för att brottas med en gris.

    Om du hittar en fräsch WR250X är det bara att köpa på en gång. WR250R med motardsulor kan vara ett alternativ.
    När du sedan lagt vantarna på obegränsat A-kort köper du 690/701. Så. Tråden kan låsas.

  13. #13
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    GSX-S 1000 F
    Inlägg
    496
    Kom på att jag ju faktiskt har en WR250. Kul liten sak. Men att motardkitta en en WR250R är rätt dyrt så leta efter en X direkt om det är vad du är ute efter... den har titanventiler och varvstopp på 10 500 rpm, med serviceintervall som en pendlarhoj.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    4
    Jag bugar och bockar återigen!

    Mycket tacksam för svaren.
    Lutar åt att det ändå blir en XT660X. Vill ha så lite omkostnader som möjligt på förstahojen.

    NU JÄVLAR SKA DET GÖRAS WHEELIES!

  15. #15
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 402
    Citat Ursprungligen postat av Knasballe Visa inlägg
    Jag bugar och bockar återigen!

    Mycket tacksam för svaren.
    Lutar åt att det ändå blir en XT660X. Vill ha så lite omkostnader som möjligt på förstahojen.

    NU JÄVLAR SKA DET GÖRAS WHEELIES!
    Då är det bäst du skaffar dig en liten ramp eller en domkraft så att du får upp framhjulet på XT:n...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  16. #16
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 544
    Jag vill bara klargöra en sak ,,en crosshoj eller enduro med fyrtaktsmotor tar absolut ingen skada av att köras på väg i jämn fart eller i krypfart för den delen. De är en helt vanlig ottomotor med samma trimgrad som de flesta sporthojar har som körs på landsväg och de körs med samma förgasarbestyckning/mappning som en helt vanlig bil eller landsvägshoj motor.
    Enda cross/enduromotor man bör tänka på hur man kör på gata är tvåtaktaren. Där ska man undvika långa motorbromsningar (gasavslag) pga att bränslet stryp kraftigt då så cylindern tappar kylande/smörjande bränsle. Och kör man jämn gas bör man se över bestyckningen så den inte är snålställd just i de farterna!!
    Senast redigerat av Boost 3 den 2017-10-12 klockan 11:43.
    BOOST III

  17. #17
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 402
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag vill bara klargöra en sak ,,en crosshoj eller enduro med fyrtaktsmotor tar absolut ingen skada av att köras på väg i jämn fart eller i krypfart för den delen. De är en helt vanlig ottomotor med samma trimgrad som de flesta sporthojar har som körs på landsväg och de körs med samma förgasarbestyckning/mappning som en helt vanlig bil eller landsvägshoj motor.
    Enda cross/enduromotor man bör tänka på hur man kör på gata är tvåtaktaren. Där ska man undvika långa motorbromsningar (gasavslag) pga att bränslet stryp kraftigt då så cylindern tappar kylande/smörjande bränsle. Och kör man jämn gas bör man se över bestyckningen så den inte är snålställd just i de farterna!!

    I princip har du rätt men jag har också andra erfarenheter, även om detta var ett större problem förr innan insprutningen kom på bred front. Tidiga Husaberg hade t ex en förmåga att bränna kolvar när man körde långa sträckor med låg trottelöppning och jag vet att en del crossmotorer också gjorde så. Detta märktes mest när man började köra supermotard på allvar och endurohojarna letade sig ut på gatorna.

    ...men det är ju några år sen...

    Idag är väl ett större problem att man varvar friskt när man kör på gata och det tål inte enstånkorna i längden. Jag har sett MASSOR med enduromotorer med olika former av lagerras efter gatkörning, inte alls i samma mångfald efter endurokörning.
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  18. #18
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 946
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag vill bara klargöra en sak ,,en crosshoj eller enduro med fyrtaktsmotor tar absolut ingen skada av att köras på väg i jämn fart eller i krypfart för den delen. De är en helt vanlig ottomotor med samma trimgrad som de flesta sporthojar har som körs på landsväg och de körs med samma förgasarbestyckning/mappning som en helt vanlig bil eller landsvägshoj motor.
    Enda cross/enduromotor man bör tänka på hur man kör på gata är tvåtaktaren. Där ska man undvika långa motorbromsningar (gasavslag) pga att bränslet stryp kraftigt då så cylindern tappar kylande/smörjande bränsle. Och kör man jämn gas bör man se över bestyckningen så den inte är snålställd just i de farterna!!
    Ja, men när du använder 40 hk så gasar du max med en 250F och du har fjärdedels gas på en literklubba.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  19. #19
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 544
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    I princip har du rätt men jag har också andra erfarenheter, även om detta var ett större problem förr innan insprutningen kom på bred front. Tidiga Husaberg hade t ex en förmåga att bränna kolvar när man körde långa sträckor med låg trottelöppning och jag vet att en del crossmotorer också gjorde så. Detta märktes mest när man började köra supermotard på allvar och endurohojarna letade sig ut på gatorna.

    ...men det är ju några år sen...

    Idag är väl ett större problem att man varvar friskt när man kör på gata och det tål inte enstånkorna i längden. Jag har sett MASSOR med enduromotorer med olika former av lagerras efter gatkörning, inte alls i samma mångfald efter endurokörning.
    De enda jag känner igen är att vissa äldre 2001-2002 Husaberg va snålt injusterad på tomg ,kröken glödde på tomg om man inte justerade luftbränsleskruven fetare eller satt in större lågfart. Samma sak med yamaha yz 400 glödde kröken på vissa när de köptes nya. De bestyckades bort omedelbart på de hojar jag hade hade koll på så de hann inte bli ett problem. Körde man med glödande krök typ krypenduro så gick motorn snabbt het så den kokade lätt. De fanns säkert dårar som fortsatt köra så och då kan man säkert bränna utblåsventilerna ivf.
    Jag har själv ägt en 2001 Husaberg 650 från ny med dellorto förgasare och den körde jag gata med utan problem i cylinder/kolv över 1000mil innan den såldes. Men jag bestyckade snabbt bort den glödande kröken. Växellådan däremot höll dåligt på asfalt mycket ber på avsaknad av ryckutjämnare i bakhjulet. Däremot så kan vissa märken och årgångar vara känsliga för bakhjulsåkning som nästan alla gatåkare håller på med,, oljepumpen drar luft helt enkelt.
    BOOST III

  20. #20
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 083
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Ja, men när du använder 40 hk så gasar du max med en 250F och du har fjärdedels gas på en literklubba.
    Det är väl också att många tävlingsinriktade enduro/supermoto-hojar har betydligt mindre oljevolym (sämre kylförmåga, tätare byten) och även kolvar med minimala kjolar som rimligen sliter mer på lopp och ev. även staklager?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här