Trafikpoliserna Kanal 5/Dplay

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
...

Om det nu är något som irriterar mig så är det att polisen hela tiden klagar över att de är underbemannade, och så har de så otroligt mycket resurser att lägga på en sån här bagatell.
-

Bagatell? Är du helt seriös?

/H
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I det här fallet verkar detta vara kvällens höjdpunkt för samtliga inblandade. En kul grej. Vissa fick till och med betalt för nöjet.


Han gasade på när vägen öppnade upp sig men inne i stan tog han det lugnt. Tycker inte han körde "så in i helvete". Men han var å andra sidan inte i bild så länge när han väl började köra fort på riktigt.
Däremot undrar jag vad han hade för plan för att bli av med helikoptern.

Om det nu är något som irriterar mig så är det att polisen hela tiden klagar över att de är underbemannade, och så har de så otroligt mycket resurser att lägga på en sån här bagatell.

Du kanske tycker att det är en bagatell att en idiot utan körkort är ute och kör på en oförsäkrad motorcykel i farter väl över 200 mitt bland vanlig trafik.
Jag tycker inte att det är det. Han uppvisade vad jag skulle säga är en total avsaknad av folkvett och hänsyn och borde därför inte överhuvudtaget få vistas alls ute i trafiken.
Han hade dessutom gjort detta vid ett flertal tillfällen vilket gör det till att han återkommande utsätter omgivningen för risker.

Om du tänker komma med något slags påhitt om att en motorcykel inte är farlig för andra så kan jag ju säga på en gång att du har fel. Om du har passerat typ 30 så känner du säkerligen till exemplet som skedde mellan Uppsala och Enköping för ett antal år sedan där en bilist körde ut på 70 vägen och en motorcyklist hade laddat för fullt från intilliggande rondell och sålunda lyckades hinna fram till korsningen där bilen kört ut och åkte helt sonika i stort sett genom bilen. Han hade kört in genom förardörren och parkerat hojen i bilen så att höger bakdörr buktade ut. Samtliga dog såvitt jag känner till. Det är vad som händer när en motorcykel brakar in i en bil i dom hastigheter som det var frågan om.

Det var lite synd att han tog livet av sig men det är bra att han inte tog någon annan med sig trots sin avsaknad av trafikvett.
 

Jimmy

Guest
Jupp. När tittarsiffrorna viker kommer ett nytt grepp: lokalvårdarna, en serie i åttio delar inspelad på Samhall i Motala där tittaren får möta moderna influencers som vänt internet ryggen. Eller ja, aldrig varit en del av...
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Jupp. När tittarsiffrorna viker kommer ett nytt grepp: lokalvårdarna, en serie i åttio delar inspelad på Samhall i Motala där tittaren får möta moderna influencers som vänt internet ryggen. Eller ja, aldrig varit en del av...

Kommer garanterat att titta. :lol

Kreativa producenter kan ju få vilket yrke som helst att verka spännande och fartfyllt.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Du kanske tycker att det är en bagatell att en idiot utan körkort är ute och kör på en oförsäkrad motorcykel i farter väl över 200 mitt bland vanlig trafik.
Jag tycker inte att det är det. Han uppvisade vad jag skulle säga är en total avsaknad av folkvett och hänsyn och borde därför inte överhuvudtaget få vistas alls ute i trafiken.
Han hade dessutom gjort detta vid ett flertal tillfällen vilket gör det till att han återkommande utsätter omgivningen för risker.

Om du tänker komma med något slags påhitt om att en motorcykel inte är farlig för andra så kan jag ju säga på en gång att du har fel. Om du har passerat typ 30 så känner du säkerligen till exemplet som skedde mellan Uppsala och Enköping för ett antal år sedan där en bilist körde ut på 70 vägen och en motorcyklist hade laddat för fullt från intilliggande rondell och sålunda lyckades hinna fram till korsningen där bilen kört ut och åkte helt sonika i stort sett genom bilen. Han hade kört in genom förardörren och parkerat hojen i bilen så att höger bakdörr buktade ut. Samtliga dog såvitt jag känner till. Det är vad som händer när en motorcykel brakar in i en bil i dom hastigheter som det var frågan om.

Det var lite synd att han tog livet av sig men det är bra att han inte tog någon annan med sig trots sin avsaknad av trafikvett.
Det som hände vid Fliesbergs var i en korsning på en mindre väg. Men visst, svänger det ut någon utan att se sig för finns ju risken att det smäller, polisjakt eller inte. Vid Fliesbergs gick det dessutom ordentligt fort.
Jag antar att det är från ca 16 minuter in i videon som du tycker han kör som en idiot. Jag säger inte att han kör som en gud men jag tycker inte heller att han kör som en idiot, det är att gå för långt. Han ångar på i ytterfilen i 200+ på en glestrafikerad 3-filig motorväg vilket varken ovanligt eller upprörande. Vi kan lämna detta nu.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det som hände vid Fliesbergs var i en korsning på en mindre väg. Men visst, svänger det ut någon utan att se sig för finns ju risken att det smäller, polisjakt eller inte. Vid Fliesbergs gick det dessutom ordentligt fort.
Jag antar att det är från ca 16 minuter in i videon som du tycker han kör som en idiot. Jag säger inte att han kör som en gud men jag tycker inte heller att han kör som en idiot, det är att gå för långt. Han ångar på i ytterfilen i 200+ på en glestrafikerad 3-filig motorväg vilket varken ovanligt eller upprörande. Vi kan lämna detta nu.

Nej. visst kan man ha olika åsikter om hur bra eller dåligt han kör.
Men att det ligger en rätt god bit utanför vad man vill ha på vägarna.
Visst. jag själv kör också rätt fort emellanåt men jag försöker välja tillfällen lite. Exempelvis inte när polisen ser och inte i närheten av dom centrala delarna av städer eller tätorter eftersom det är sånt som skapar negativa rubriker om motorcyklister och försämrar opinionen kring oss vilket resulterar i att risken att man från myndighetshåll hittar på saker för att försöka göra det svårare för oss att få fortsätta njuta av motorcykelåkning.

Och jag är föga intresserad av att någon ska förstöra möjligheten för mig att utöva min hobby.

Jo visst. Fliesbergs var en mindre väg. 70 väg om jag inte missminner mig. Och det har gått rejält mycket fortare än så. Och viss. Hårddrar men det så har man skyldighet när man kör ut att se till så att det är fritt eftersom det är huvudled. Men samtidigt så är det ju en fråga om vad som är rimligt. Om någon laddar fullt på en sporthoj så är man rätt fort uppe i 3 dubbla hastigheten och då kan det ju faktiskt vara så att dom tittat och det varit fritt inom en rimlig sträcka eftersom man knappast räknar med att det ska komma någon i 200 på en 70 väg. Så hur långt ska man dra ansvaret liksom. Om jag som motorcyklist väljer att dra på och därmed lägga mig utanför gällande hastighetsgränser så anser jag att jag själv har ett visst ansvar eftersom jag rimligen inte kan kräva att trafikanter runtomkring ska vara förberedda på att jag kommer i riktigt den hastighet som jag faktiskt kan uppnå på väldigt kort tid.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En polisbeteendefråga:
Är det något standardförfarande att en polis som av allmänt intresse efterföljer en bil på en mörk, vilttraffikerad, 90-sträcka håller 3m lucka till den efterföljde eller är kan det tolkas som ett omoget försök att provocera fram en lagöverträdelse?

Lagras upptagna videofilmer från polisbilar eller kan de själva radera dem?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
standardförfarande att en polis som av allmänt intresse efterföljer en bil på en mörk, vilttraffikerad, 90-sträcka håller 3m lucka till den efterföljde

Som längst har man följt efter i ca 10 km innan man fick blåljus i bakspegeln och fick blåsa. Farthållare. Sist när man blev stoppad 3 på natten dök man upp som en skållad rådis och blev inblinkad direkt. Beror förmodligen på hur pass belastade de är. Körkort i utsträckt arm och minimalt med prat går fortast - om man nu inte har gasat.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
En polisbeteendefråga:
Är det något standardförfarande att en polis som av allmänt intresse efterföljer en bil på en mörk, vilttraffikerad, 90-sträcka håller 3m lucka till den efterföljde eller är kan det tolkas som ett omoget försök att provocera fram en lagöverträdelse?
Man ska behandla alla trafikanter lika! I den här situationen hade det internationella långfingret signalerat "öka avståndet".
Om bakomvarande i den här situationen inte kan tolka tecknet så kommer han stoppa dig för att få en gratis lektion i trafiksäkerhet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En polisbeteendefråga:
Är det något standardförfarande att en polis som av allmänt intresse efterföljer en bil på en mörk, vilttraffikerad, 90-sträcka håller 3m lucka till den efterföljde eller är kan det tolkas som ett omoget försök att provocera fram en lagöverträdelse?

Lagras upptagna videofilmer från polisbilar eller kan de själva radera dem?

Just det att dom håller så kort avstånd är inte OK på något sätt alls.
Däremot så händer det att dom ligger bakom och bara följer efter en bit.
Jag har själv varit med om att en polisbil legat bakom mig hela vägen från Järva krog i Stockholm till Länsgränsen mot Uppland utanför Knivsta efter riskväg 255. En sträcka på ca 4 mil. Jag har också varit med om att dom följt efter mig runt i centrala Uppsala vid något tillfälle.

Jag fick förklarat för mig av en bekant som är polis att dom gör så på vissa bilar ibland när dom har tillfälligt lägre belastning. En hyfsat ung manlig förare i tysk mörkfärgad prestandabil medför tydligen högre risk för att dom skall göra det då dom tydligen i högre grad är bilar som innehas av individer som inte har helt rent mjöl i påsen.

så dom ligger bakom för att se om föraren börjar bete sig konstigt. Börjar man göra konstiga vägval vid korsningar eller liknande som framstår som att man kollar om dom verkligen ligger bakom så tar det en liten stund så blir man stoppad. Gör man inget konstigt så ligger dom bara bakom.

I fallet där dom låg bakom mig hela vägen till länsgränsen efter E4 och vidare in på 255 så är jag rätt säker på att dom väntade på att jag skulle trampa ner gasen eftersom jag hade kört om dom efter E4 utanför Järva i en bit över lagstadgad hastighet. Men eftersom jag höll mig till att ligga i 120 på mätaren på 110 väg så brydde dom sig inte om att göra mer än att ligga bakom.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Jag måste säga att Johan av trafikpoliserna är den som jag helst skulle vilja möta om jag av någon anledning blev stoppad. Så ska en polis vara!

Nästa vecka blir det spännande! :)
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Just det att dom håller så kort avstånd är inte OK på något sätt alls.
Däremot så händer det att dom ligger bakom och bara följer efter en bit.
Jag har själv varit med om att en polisbil legat bakom mig hela vägen från Järva krog i Stockholm till Länsgränsen mot Uppland utanför Knivsta efter riskväg 255. En sträcka på ca 4 mil. Jag har också varit med om att dom följt efter mig runt i centrala Uppsala vid något tillfälle.

Jag fick förklarat för mig av en bekant som är polis att dom gör så på vissa bilar ibland när dom har tillfälligt lägre belastning. En hyfsat ung manlig förare i tysk mörkfärgad prestandabil medför tydligen högre risk för att dom skall göra det då dom tydligen i högre grad är bilar som innehas av individer som inte har helt rent mjöl i påsen.

så dom ligger bakom för att se om föraren börjar bete sig konstigt. Börjar man göra konstiga vägval vid korsningar eller liknande som framstår som att man kollar om dom verkligen ligger bakom så tar det en liten stund så blir man stoppad. Gör man inget konstigt så ligger dom bara bakom.

I fallet där dom låg bakom mig hela vägen till länsgränsen efter E4 och vidare in på 255 så är jag rätt säker på att dom väntade på att jag skulle trampa ner gasen eftersom jag hade kört om dom efter E4 utanför Järva i en bit över lagstadgad hastighet. Men eftersom jag höll mig till att ligga i 120 på mätaren på 110 väg så brydde dom sig inte om att göra mer än att ligga bakom.

Jag brukar jävlas lite med dom när jag har tid att stanna och prata lite med dom :rock ganska kul att köra om dom alldeles för fort innan en rondell och sen köra ifrån dom i rondellen för att sedan ta det lugnt en bit och vänta in dom :rofl brukar få höra

Polis Mjaaa du vet att det bara är 50 i rondellen
Jag Ja men så fort gick det väll inte
polis Vi höll 80 och kom inte ikapp, men ta det lugnt så ha en trevlig kväll :yoparty
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag brukar jävlas lite med dom när jag har tid att stanna och prata lite med dom :rock ganska kul att köra om dom alldeles för fort innan en rondell och sen köra ifrån dom i rondellen för att sedan ta det lugnt en bit och vänta in dom :rofl brukar få höra

Polis Mjaaa du vet att det bara är 50 i rondellen
Jag Ja men så fort gick det väll inte
polis Vi höll 80 och kom inte ikapp, men ta det lugnt så ha en trevlig kväll :yoparty

Jo. Jag har kört ifrån polisen av misstag vid Hjulstarondellen utanför Stockholm för något år sedan.
Jag hade precis fått på sommardäcken och då känns ju bilen lite stabilare och skönare. Så jag ville gasa ur den lite.
Det är en Audi S6 2,2t med lite ciptrim så det är strax under 300 hk. Original gör den 0-100 på 6,8 så jag misstänker att den i nuvarande skick gör det på strax över 6 s.
På väg ut ur Hjulstarondellen så smällde jag i 2:ans växel och pinnade fast pedalen i golvet och väntade på turboknuffen.Växlade upp till 3:an och lät den varvar ur på den med och släppte sedan av igen och sjönk tillbaka till laglig hastighet. Var väl upp i 160 som fortast. Efter en liten stund så började det blinka i backspegeln så jag flyttade mig med resultatet att dom lade sig bakom.

Det visade sig att dom hade legat precis bakom mig i en civil bil på väg ut ur rondellen när min bakvagn plötsligt sjönk ner och jag bara försvann. Dom hade inte en chans att hänga på och följdaktligen kunde dom inte mäta heller.
Dom var rätt överraskade över att jag stannade för tydligen så är det väldigt vanligt att den typen av bilar inte stannar i trakterna kring Rinkeby/Tensta (Där vi var när dom kom ikapp mig).
Så dom var rätt trevliga och nöjde sig med att be mig hålla ner hastigheten litegrann i fortsättningen. :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Försvarar int Christoffer på något sätt, jävligt dumt att köra försöka köra ifrån polisen, med sin flickvän. Jävligt dumt att ens köra hoj utan körkort.

Men tycker "Stålet" är ovanligt känslokall och hans kommentarer under jakten är dumma. Med hans inställning kanske man inte ska vara trafikpolis.

Hela jakten fanns/finns på nätet.

http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/kalla-fakta-granskade-polisjakt-4fc33b3f04bf72228b0009c0

Tack för länken, intressant att se.

Och jag kan hålla med dig. Både om att Christoffer gjorde fel, och om att polisen fällde en del olämpliga kommentarer. Samtidigt försöker jag tänka igenom saken ur bådas perspektiv. Christoffer var trots allt den som gjorde fel först, och hans resonemang/ursäkt för sitt beteende (enligt flickvännen) var att han skulle börja plugga, höll på att ta körkort och var rädd för polisen vilket gjorde att han absolut inte valde att ha med dem att göra. Därför valde han att äventyra inte bara sitt och flickvännens liv, utan även polisens, oskyldiga medtrafikanters och åskådares liv. Jag vet inte, personligen tycker inte jag att "ändamålen helgar medlen" riktigt.

När jag tänker mig in i polisens resonemang så tänker jag väl dels att snubben är en uppenbar fara för eget och andras liv, inte bara för att de är två på hojen utan för att det blir mos av både bilister, motorcyklister och fotgängare som råkar komma i hans väg. 285 blås med hoj + två pers är bra jävla mycket slagkraft om det smäller, och den slagkraften leker killen med mitt bland allmänheten. Ungefär lika smart som att springa runt bland folk med pistol och skjuta lite runt omkring sig på måfå. Man vill kanske inte döda någon, och förhoppningsvis blir ingen träffad, men händer det så blir det dåligt. Och visst, polisen kör också fort. Det är också dumt och farligt. Men förhoppningsvis har de åtminstone lite mer koll på sin körning än vad en ungtupp utan körkort har, och de har ju ett lite annat (enligt mig mer legitimt) syfte med att göra det... Vidare börjar jag undra vad snubben har att dölja, varför vill han fly från polisen så jävla gärna att han kör som han gör? Får man fast honom kanske man får fast en person som gjort sig skyldig till annan skit också. Inte helt långsökt kanske. Sen pratar vi ju faktiskt om personer vars jobb är att upprätthålla lag och ordning. De är antagligen trötta på folk som leker med egna och andras liv, och att snubben kommer med attityd och ger dem fingret gör antagligen inte saken bättre. Jag kan med andra ord förstå att de vill stoppa honom, och jag kan till viss del förstå att allt det bidrar till att "avhumanisera" snubben. Han är ingen oskyldig vemsomhelst, han beter sig svinigt, har dålig attityd, bryter mot lagen, spelar allan och spelar ett jävligt högt spel med stora risken och jävligt mycket tråkigt i potten. Jag hade nog också varit "trött" på fanskapet, och även om det inte ursäktar precis vad som helst så kan jag till viss del förstå att man slänger sig med en icke helt PK kommentar sådär kollegor emellan utan att mena något illa med det. Jag kan ju verkligen inte tänka mig att de faktiskt planerade att "sätta honom i räcket", jag ser det mer som ett sätt att ge utlopp för frustrationen som situationen givit upphov till. Antagligen (ren spekulation) var det inte mer illa ment än om de hade sagt "jävla pucko, honom skulle man ge en smäll" eller liknande.

Sista kommentaren är väl isåfall mer problematisk, att utropa "underbart" när man hör att en motorcyklist gått omkull. Samtidigt vet man ju inte vad polisen tänkte i det ögonblicket. Han kanske inte direkt antog att det värsta möjliga hade hänt, när helikoptern ropar att "han ramlar" kanske de trodde att han halkat omkull i låg hastighet i en rondell eller något och såg sin chans att komma ikapp och sätta stopp för dumheterna. Jag vet inte. Men efter en hetsig jakt på buset kanske min spontana tanke inte heller hade varit "helvete, han dog" utan mer lättnad över att "faran är över" så att säga. Jag tycker mig definitivt ana en hel del bestörtning i polisens röst när de kommer fram till platsen och konstaterar att "han drog i bommen!", där kanske polletten föll ned. Och med tanke på att polisen inte fanns i närheten när det small så kan jag hålla med om att man inte kan lägga all skuld på polisen i detta fall, för hade Christoffer kört som folk (eller gett fan i att köra då han inte hade körkort) så hade han levt idag. Visst att han kan ha känt sig jagad även när det small, men han körde ju fort redan innan han insåg att polisen var efter honom så det känns inte som att hastigheten går att skylla på det heller... I slutändan kanske det bara var så att det gick för fort, han hann inte reagera på uppkomna situationer och det kanske rentav ska anses vara tur i oturen att det bara var en bom som kom ivägen och inte en småbarnsfamilj eller något annat...

Så jag vet inte, man kanske inte ska vara alltför snabb med att döma ut folk som olämpliga att tjänstgöra som det ena eller det andra.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top