Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Bromma
    Hoj
    15 Kawasaki Versys
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Underligt att göra ett program om en yrkesgrupp som knappt finns.
    Det är åratal sen jag åkte in i en rutinkontroll eller blev stoppad av polisen.
    Tänkte samma sak. Komiska är dock att jag bor typ där de stoppade HD killen i första avsnittet och stod och väntade i närheten.

    Jag har under mina 8 år som bil och mc förare aldrig blåst en enda gång. Åkt förbi några fartkontroller som alltid varit vid 30 väg och skola.

    Då har jag ändå kör bil nästan varje dag i 5 av dessa 8 år. Hoj körde jag nästan hela sommaren. Sedan ser man ju civilsnutarna vid Haga ganska ofta men de är oftast när det är väldigt mycket bilar som kör.

  2. #22
    Medlem P-Es avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    GSX-R750 -16
    Inlägg
    630
    Tror jag blivit stoppad en gång på fyra år under tiden jag bott i Sthlm, då för nykterhetstest.

    Bra för oss som sköter oss, speciellt när vi kör hoj.
    Mindre bra när folk kör med stulna fordon och/eller påverkade.
    Ciao Marco 1987-2011

  3. #23
    Medlem Jimmys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2000 Mille
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Underligt att göra ett program om en yrkesgrupp som knappt finns.
    Det är åratal sen jag åkte in i en rutinkontroll eller blev stoppad av polisen.
    Vänta bara, snart kommer såpan alla vill se: Besiktningen! Snacka om att produktionsbolagen tagits över av efterblivna prao-elever!

  4. #24
    Het Potatis heltsonikas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XJ 650 -81, Aprilia Tuono Factory -16, BMW S1000R -14 (såld)
    Inlägg
    1 065
    De brukar stå vid södermälarstrand på morgonen och har fått blåst ett par gånger samt att de kollar bussfilen ibland vid Liljeholmsbron (de står då vid första gatan till höger efter Hornstull). Brukar oftast ta Hornsgatan numera (av flödesskäl) men står de där blir det Södermälarstrand istället

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Sundsvall.
    Hoj
    APRILIA TUONO V4 1100 RR 2015
    Inlägg
    537
    Lite skoj ändå..i kvällens avsnitt stoppade de en bil med körförbud, bl.a. felaktig ljusbild. Sen sa de att verkstäderna inte hade utrustning att kolla om ljusbilden stämde för att samtidigt visa bild på en polisman som står på huk framför bilen och kollar just ljusbilden för att sedan släppa iväg bilen då ljusbilden var rätt..

    (Vart mycket ljusbild där)


    Sen är det bara jag som tycker att två av poliskvinnorna verkar ha väldigt aggressiv approach?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Kurva : Det behagsfullaste avståndet mellan två punkter
    Mae West



    ____________________________

    APRILIA TUONO V4 1100 RR 2015
    SÅLD - Yamaha YZF R1 AE 2006

    SÅLD - HONDA FIREBLADE 929 - 2001
    SÅLD - KAWASAKI ZR7 - 2002
    SÅLD - SUZUKI GS500 -80

  6. #26
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 250
    Citat Ursprungligen postat av P-E Visa inlägg
    Givetvis är det så, men tycker fortfarande det är onödigt att polisen följer efter och sicksackar mellan bilar i 240km/h med en rutten Saab 9-5 och utsätter andra för fara.

    Ett mirakel att inget hände..

    Ja Fredrik "Stålet" var den som tog upp jakten på hojen och det är ifrån hans bil hela jakten är filmad.
    Sen om det var Fredrik eller hans kollega som körde minns jag ej.

    Att som Polis säga att vi får väl preja in han i räcket när han tog 20 min senare måste smaka illa även för honom.
    Visst. Man kan ha åsikter om hur stora risker polisen bör och ska ta i samband med jakt eller efterföljande. Men i slutändan så måste det ändå vara så att om polisen bestämmer sig för att göra ett ingripande så bör dom i möjligaste mån slutföra det. Om dom lägger av för lätt därför att någon försöker komma undan så är ju följden att dom i viss mån överlåter beslutet om ingripande på den som försöker komma undan. Det får inte vara för lätt att komma undan helt enkelt.

    En av anledningarna till att det är många som försöker köra ifrån polisen numera är ju att det faktiskt är möjligt. För 30 år sedan hade polisen förhållandevis snabba bilar och var duktiga förare och dom släppte aldrig om dom börjat ett efterföljande innan dom antingen blivit ifrånkörda eller stoppat den flyende. Då ver det relativt få som försökte eftersom man visste att det innebar att man var tvungen att ta väldigt stora risker.

    Jag tycker personligen att det är lite märkligt att man försöker skuldbelägga polisen för det hela. Grunden i det hela är ju ändå att det satt en snubbe på en hoj som han inte fick köra på allmän väg och vred på gashandtaget. Visst är det tragiskt när någon går bort i förtid på det sättet men oavsett vad så var det ju han som valde att hetsa polisen och han valde att vrida på gashandtaget istället för att stanna. Han valde själv att ta dom risker som han tog och det var det som i slutändan gjorde att det slutade som det gjorde. Hade han inte velat ha en jakt så kunde han ju ha låtit bli att spela Allan och hetsa polisen.

    Att sedan polisen måste köra väldigt fort för att försöka komma ifatt eller stoppa är ju tyvärr en naturlig följd. Och vissa risker för omgivningen kommer alltid att uppstå om vi inte ska ha en poliskår som är fruktansvärt undfallande. Och i slutändan tror jag faktiskt att varken du eller jag är intresserade av att ha det så.
    The man, the myth, the concept.

  7. 2017-11-15, 11:51

  8. #27
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    200
    Första gången jag ser filmen från den där otäcka händelsen.

    En intressant iakttagelse från polisbilen som filmar när de ser hojen för första gången; 'Happ, vi blev omkörda vid Globen i 200 av en motorcykel.. svart med 2 personer... säkert 200.'
    Dålig hastighetbedömning från polismannen när han påstår att hojen körde i 200 km/h där...

    Först förundrades jag över att polisbilen faktiskt kom ikapp motorcykeln, men förstår senare att hojföraren inte visste att han var förföljd. Och säg mig, varför i H....ete stoppade de inte honom inne i stan?! Han står ju helt still och det kan inte ha varit särskilt svårt att glida upp snett bakom och snabbt kliva ur och ta tag i honom!

    Jag har aldrig varit jagad av en helikopter eller ens varit i närheten av en sådan när jag kört bil eller hoj, och ställer mig trots det ändå frågande till hur tjejen kunde höra helikoptern - 'tydligt, ... det bara brummar, liksom... som en jättebas... liksom'. Detta trots att hon själv satt på en motorcykel i en troligen hög hastighet,
    som hade ett ganska högt ljud från avgassystemet.

    Hojföraren VET att en helikopter jagar honom och ändå drar han iväg till Södertälje där det är HUR öppet som helst och därmed superenkelt för helikoptern att hänga med. Jag förstår det inte.

    'Hehe, det var kul det här' säger en av Poliserna i den förföljande bilen. Kul? Idiot...!!!

    Docenten Ulf vid Umeå universitet säger att ingen polis får köra så snabbt på svenska vägar. Är det verkligen så?

    Bland det sista som sägs i reportaget är när mamman konstaterar: 'Det var så fullkomligt onödigt. Både från Christofers sida, men också från polisens. Varför, varför?'

    I övrigt håller jag helt med 'Steffo_b'.

    /H

  9. #28
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 250
    Citat Ursprungligen postat av Hojkul! Visa inlägg
    Första gången jag ser filmen från den där otäcka händelsen.

    En intressant iakttagelse från polisbilen som filmar när de ser hojen för första gången; 'Happ, vi blev omkörda vid Globen i 200 av en motorcykel.. svart med 2 personer... säkert 200.'
    Dålig hastighetbedömning från polismannen när han påstår att hojen körde i 200 km/h där...

    Först förundrades jag över att polisbilen faktiskt kom ikapp motorcykeln, men förstår senare att hojföraren inte visste att han var förföljd. Och säg mig, varför i H....ete stoppade de inte honom inne i stan?! Han står ju helt still och det kan inte ha varit särskilt svårt att glida upp snett bakom och snabbt kliva ur och ta tag i honom!

    Jag har aldrig varit jagad av en helikopter eller ens varit i närheten av en sådan när jag kört bil eller hoj, och ställer mig trots det ändå frågande till hur tjejen kunde höra helikoptern - 'tydligt, ... det bara brummar, liksom... som en jättebas... liksom'. Detta trots att hon själv satt på en motorcykel i en troligen hög hastighet,
    som hade ett ganska högt ljud från avgassystemet.

    Hojföraren VET att en helikopter jagar honom och ändå drar han iväg till Södertälje där det är HUR öppet som helst och därmed superenkelt för helikoptern att hänga med. Jag förstår det inte.

    'Hehe, det var kul det här' säger en av Poliserna i den förföljande bilen. Kul? Idiot...!!!

    Docenten Ulf vid Umeå universitet säger att ingen polis får köra så snabbt på svenska vägar. Är det verkligen så?

    Bland det sista som sägs i reportaget är när mamman konstaterar: 'Det var så fullkomligt onödigt. Både från Christofers sida, men också från polisens. Varför, varför?'

    I övrigt håller jag helt med 'Steffo_b'.

    /H
    Att dom inte valde att stoppa honom inne i stan har att göra med att om dom misslyckas med att få tag på honom vid första försöket så finns risken att han försöker fly. Vilket innebär hög fart. Och man vill ogärna få en situation där någon försöker fly i hög fart inne i tätbebyggt, tätbefolkat område pga att det då blir väldigt stora risker för omgivningen.
    Så har i alla fall jag fattat det. Dvs det är i syfte att inte skapa onödiga risker för omgivningen.
    Inne i stan är det ju fullt med oskyddade fotgängare och cyklister som kan hamna i vägen. Ute på landsväg eller motorväg så är riskerna för omgivningen lite mindre pga att majoriteten sitter skyddade i bilar om det skulle hända något.

    Att polisen får köra fort är helt klart. Hur fort?? Tja. Egentligen finns det inte någon som helst gräns. Under trängande tjänsteutövning (vilket efterföljande och jakt räknas som) så gäller i stort sett inte några av trafikreglerna för polisen. Däremot har dom ett väldigt långtgående eget ansvar. Dvs händer något så har dom brustit i sin bedömning och brukar automatiskt anses som vållande (Eftersom dom själva skall avgöra vad som är lämpligt). Dom riskerar dessutom utredning för tjänstefel även om det är relativt ovanligt.
    så dom får faktiskt köra hur fort som helst om dom bara gör bedömningen att det dels är nödvändigt och dels inte medför onödigt stora risker för omgivningen.

    Att mamman tyckte att det var fullkomligt onödigt är väl på sätt och vis förståeligt.
    Men man ska ju då inte glömma att det var hon som köpt motorcykeln åt honom och hon var medveten om att han var ute och körde på vägarna utan körkort. Så om man hårddrar det så är det faktiskt så att hon genom det gjort sig skyldig till underlättande eller möjliggörande eller vad det nu kallas.
    Hade hon istället gjort sig av med motorcykeln och inte låtit honom köra racing på allmän väg utan körkort så hade hela grejen kunnat undvikas.

    Men onödigt var det definitivt.
    The man, the myth, the concept.

  10. #29
    Fartfeber FARTGALEN <<s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Hus
    Hoj
    tramp
    Inlägg
    718
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Att sedan polisen måste köra väldigt fort för att försöka komma ifatt eller stoppa är ju tyvärr en naturlig följd. Och vissa risker för omgivningen kommer alltid att uppstå om vi inte ska ha en poliskår som är fruktansvärt undfallande. Och i slutändan tror jag faktiskt att varken du eller jag är intresserade av att ha det så.
    Jag har inga större problem med hur polisen körde. Dock var de ju totalt stekta sedan lång tid tillbaka så det fanns ju ingen större anledning att köra på det sättet poliserna gjorde om man nu anser det riskfyllt.

    Anser man inte att det var riskfyllt då tycker jag inte heller att man ska klaga på Christoffers körning då jag inte kan tycka att han hade sämre kontroll än poliserna (så länge han är i bild).

    Detta innebär att man egentligen inte jagade honom för att han körde på ett okontrollerat sätt utan mest av allt för att han bröt mot en trafikregel eller tre vilket knappast kan räknas som någon större grej.

  11. #30
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 250
    Citat Ursprungligen postat av FARTGALEN << Visa inlägg
    Jag har inga större problem med hur polisen körde. Dock var de ju totalt stekta sedan lång tid tillbaka så det fanns ju ingen större anledning att köra på det sättet poliserna gjorde om man nu anser det riskfyllt.

    Anser man inte att det var riskfyllt då tycker jag inte heller att man ska klaga på Christoffers körning då jag inte kan tycka att han hade sämre kontroll än poliserna (så länge han är i bild).

    Detta innebär att man egentligen inte jagade honom för att han körde på ett okontrollerat sätt utan mest av allt för att han bröt mot en trafikregel eller tre vilket knappast kan räknas som någon större grej.
    Det är väl klart att det innebär risker. Varje situation där ett fordon färdas på vägen i en hastighet som avviker från övrig trafik innebär en risk.
    Hur den risken står i proportion till den insats dom är ute på är en annan sak. Polisen är ju trots allt ute på ett jobb som vi betalar dom för att göra. Ett jobb som ibland medför risker. Det kan du omöjligen på något vis jämföra med en slyngel utan körkort som är ute och buskör för nöjes skull.

    Eftersom polisen hade helikoptern uppe och hade viss koll på vart han befann sig så ville ju naturligtvis polisen få dit polisbilar och då är det så kallat trängande tjänsteutövning vilket ger polisen rätt att köra fort. Faktiskt hur fort som helst eftersom inga som helst trafikregler längre gäller för fordonet i fråga. Det är det uppdrag dom faktiskt har.
    Och uppenbarligen gjorde dom bedömningen att det stod i proportion till vad dom var ute på.
    Den flyende motorcyklisten var däremot inte ute på någon tjänsteutövning. Varför var det OK för honom att köra så in i helvete.
    Det kan ju teoretiskt sett tänkas att en av anledningarna till att det blev så stort pådrag är för att det inte var första gången som han gjorde detta utan har gjort det vid ett flertal tillfällen men man inte lyckats få stopp på honom. Dvs det är återkommande trafikbrott vilket faktiskt höjer prioriteringen att få stopp på honom för att man inte vill att det ska ske flera gånger.

    Om man inte vill ha onödiga polisjakter som faktiskt utsätter omgivningen för risker så kan man ju teoretiskt sett börja med att låta bli att glorifiera och försvara dom som faktiskt ser till att få polisjag och drar igång hela cirkusen.
    The man, the myth, the concept.

  12. #31
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    327
    Kan inte mer än att hålla med Steffo_b ... Tråkigt att folk dör oavsett anledning men har man inte körkort har man inte på vägen att göra från början och ännu mindre om man nu kör som en idiot och dessutom tar med sej fler personer på färden. Som steffo säger, det är ju för exakt sånna anledningar vi betalar skatt och räknar med att polisen gör sitt jobb vilket är att få bort dessa personer från gatorna. Sedan polisernas kommentarer under jakten osv kan absolut diskuteras och tyckas till om, men i grund och botten har dom ju utfört den funktionen i samhället vi alla räknar med.

  13. #32
    Fartfeber FARTGALEN <<s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Hus
    Hoj
    tramp
    Inlägg
    718
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Polisen är ju trots allt ute på ett jobb som vi betalar dom för att göra. Ett jobb som ibland medför risker. Det kan du omöjligen på något vis jämföra med en slyngel utan körkort som är ute och buskör för nöjes skull.
    I det här fallet verkar detta vara kvällens höjdpunkt för samtliga inblandade. En kul grej. Vissa fick till och med betalt för nöjet.

    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Den flyende motorcyklisten var däremot inte ute på någon tjänsteutövning. Varför var det OK för honom att köra så in i helvete.
    Han gasade på när vägen öppnade upp sig men inne i stan tog han det lugnt. Tycker inte han körde "så in i helvete". Men han var å andra sidan inte i bild så länge när han väl började köra fort på riktigt.
    Däremot undrar jag vad han hade för plan för att bli av med helikoptern.

    Om det nu är något som irriterar mig så är det att polisen hela tiden klagar över att de är underbemannade, och så har de så otroligt mycket resurser att lägga på en sån här bagatell.

  14. #33
    Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    -
    Inlägg
    4 027
    Hade han stannat hade han nog levt idag. Han gjorde ett aktivt val.

  15. #34
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    956
    Vill minnas det här utspelade sig ett bra tag innan "Vi hinner inte ens utreda våldtäkter"

  16. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    148
    Intressant läsning, framförallt när man ser hur det brukar klagas på att tidningar skriver att en motorcyklist har kört ihjäl sig när vederbörande inte har körkort eller äger motorcykeln själv.

    Kanske inte samma personer men någonstans känns det som att det är dags att bestämma sig

  17. #36
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 142
    Hur kan denna ärkesopans serie av usla val ens vara värd att diskutera så många år senare?

    "Herr & Fru Race" hade gjort det till sitt återkommande nöje att provocera polisen genom att bjuda upp till dans, kväll efter kväll.

    Dom roade sig. På polisens bekostnad...?
    Inte! Det är vi andra motorcyklister som får betala, som betalar än idag och som kommer att få betala i framtiden.

    Genom fler motståndare, sämre anseende, fler framtida eller tidigarelagda restriktioner. Vi som vill fortsatta köra MC får lida för vad en tönt utan körkort ställer till med.

    Köra fort kan vilken apa som helst.
    Köra fort så snyggt att ingen reagerar på det kräver däremot en hel del, och är nyckeln till att kunna fortsätta köra. Bom-stoffe saknade den egenskapen.
    IBA #40701

  18. #37
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Bromma
    Hoj
    15 Kawasaki Versys
    Inlägg
    28
    Var uttalanden från poliserna i jakten klumpiga och jävligt onödiga? Ja. Hade de troligtvis en hög adrenalin av jakten? Ja. Påverkade de deras val av ord? Troligtvis. Är det lämpligt att uttala sig så? Nej.

    Är de deras fel? Nej.

    Att skylla på poliserna när någon smiter i hög hastighet och dör är som att skylla på tillverkaren av motorcykeln. "Men varför är den inte spärrad på 120 km/h som är högsta tillåtna hastighet??"

    Så idiotisk är det att skylla på polisen. Tyvärr.
    Senast redigerat av Cire den 2017-11-18 klockan 14:11.

  19. #38
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Hur kan denna ärkesopans serie av usla val ens vara värd att diskutera så många år senare?

    "Herr & Fru Race" hade gjort det till sitt återkommande nöje att provocera polisen genom att bjuda upp till dans, kväll efter kväll.

    Dom roade sig. På polisens bekostnad...?
    Inte! Det är vi andra motorcyklister som får betala, som betalar än idag och som kommer att få betala i framtiden.

    Genom fler motståndare, sämre anseende, fler framtida eller tidigarelagda restriktioner. Vi som vill fortsatta köra MC får lida för vad en tönt utan körkort ställer till med.

    Köra fort kan vilken apa som helst.
    Köra fort så snyggt att ingen reagerar på det kräver däremot en hel del, och är nyckeln till att kunna fortsätta köra. Bom-stoffe saknade den egenskapen.
    Oavsett så blev det en tragisk utgång om än med krassa mått mätt en ganska begränsad sådan med tanke på allt som kunde hänt i samband med det massiva efterföljandet.

    Just när det hände tyckte jag polisen tog i onödigt hårt och visst rimmar snacket in ifrån polisbilen i vissa fall illa med vad de höll på med fast i slutändan hade de bara två val, försöka få fast honom eller
    strunta i det (vilket de förmodligen redan gjort ett antal gånger).

    Tycker dock situationen var hyfsat absurd, kan inte tänka mej att någon av mina bekanta (man eller kvinna) skulle låta mina njurar vara intakta ifall jag försökte mej på en sån grej med någon av dem bakpå.

    Undrar just vad det blev av "fru race"?

  20. #39
    Medlem P-Es avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    GSX-R750 -16
    Inlägg
    630
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg

    Undrar just vad det blev av "fru race"?
    Hon är tillsammans med Lukas Ockelfelt.
    Ciao Marco 1987-2011

  21. #40
    Het Potatis heltsonikas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XJ 650 -81, Aprilia Tuono Factory -16, BMW S1000R -14 (såld)
    Inlägg
    1 065
    Så jävla klantigt att inte droppa helikoptern innan man drar vidare. Men han hade ju inget körkort heller...

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Fixat... säsongsmotiv också

wonderwizard

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här