MT-07 vs Z750

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Hej Hej..

Vet att dessa två är relativt olika hojar men stuket är just det jag söker.
"Naken"hoj, upprätt sittställning, lagom storlek..

Finns det någon här som testat båda och som kan komma med fördelar alt. nackdelar på vardera hoj och varför man ska välja den ena framför den andra? Säg att MT'n är t.ex. 2014-2015 års och Z ligger runt 2008-2010.

Prisbilderna ser ut att vara att för samma peng får man en MT som bara är ett par år gammal eller en Z som snart är 9-10 år gammal.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min personliga upplevelse är att MT-07 känns mer budget än Z750. De är båda hållbara maskiner utan direkta fel. Z750 är markant tyngre (cirka 25%), men också stabilare. Z750 har cirka 50% mer effekt än MT-07 med.
Åldern på hojen är inget större problem, fel ägare kan köra slut på en hoj på en sommar, och rätt ägare kan hålla hojen i nyskick i år efter år.
Personligen gillar jag inte MT-07 alls pga hur sladdrig den känns, andra gillar den.
Men, försök att få provköra hojarna själv då de är skapligt olika hur de känns att köra och vi kan inte säga vad du föredrar i känsla på hoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MT-07 verkar vara en väldigt rolig nybörjarhoj för det fantastiskt låga nypriset. Dock har jag inte stött på särskilt många som haft kvar en MT-07 mer än ett eller möjligen två år.

Ett budgetbygge är sällan skoj i längden.
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Tack för svar.

Självklart är det bara jag som känner min känsla på en hoj.
Ville mest höra era erfarenheter också, det brukar säga ganska mycket.
Känner nog också att man får en hel del mer hoj i en Z, dock hör man och läser överallt om hur trevlig en MT ska vara.
Får jag möjlighet till att testa köra båda kommer jag göra det.
Hoppas på fler som kört ena eller andra eller båda som kan ge sina erfarenheter..
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
MT07an kändes ganska liten tyckte jag som är nästan 1.90 lång men vilken motor :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Motorn i MT-07 är ett ltet mästerverk! Helt underbar karaktär med grymt vridmoment helt från låga varvtal.
Fjädringen är inget man skall lita på vid tuff körning på kurviga ojämna vägar. I alla fall inte om man är som jag - 1.87 / 94 kg. Underdimensionerad.... :gnissla
Har Arrow-system på min = låter helt underbart!:tummenupp
75 hästar räcker hyfsat i vardagstrafik. Vill man friska på lite på kurviga vägar så är det ju roligare med mer effekt.....:hihi
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Motorn i MT-07 är ett ltet mästerverk! Helt underbar karaktär med grymt vridmoment helt från låga varvtal.
Fjädringen är inget man skall lita på vid tuff körning på kurviga ojämna vägar. I alla fall inte om man är som jag - 1.87 / 94 kg. Underdimensionerad.... :gnissla
Har Arrow-system på min = låter helt underbart!:tummenupp
75 hästar räcker hyfsat i vardagstrafik. Vill man friska på lite på kurviga vägar så är det ju roligare med mer effekt.....:hihi

Tack.. Riktigt bra info..

Lutar mer och mer åt MT'n ju mer man läser på olika sidor också. Alla säger som du, vridet är riktigt bra från låga varv.
Klart man alltid vill ha mer effekt som t.ex. z750, men någonstans går ju alltid begränsningen ändå på hur mycket man kan nyttja och till vad och hur man vill använda sin hoj.
Man får ju ha i tanke att MT'n väger 179kg fulltankad.. så dom 74 hästarna borde trots allt flytta den ganska bra.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ja, och så är den ju faktiskt väldigt prisvärd också. Och ser coool ut! :tummenupp

Trodde aldrig att jag skulle bli imponerad av den från början. Körde ju faktiskt redan min R1:a när jag köpte den ihop med sonen. :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Japp och vad gäller "budget" så är den inte mer budget än att den tillverkas och sätts ihop i Japan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack.. Riktigt bra info..

Lutar mer och mer åt MT'n ju mer man läser på olika sidor också. Alla säger som du, vridet är riktigt bra från låga varv.
Klart man alltid vill ha mer effekt som t.ex. z750, men någonstans går ju alltid begränsningen ändå på hur mycket man kan nyttja och till vad och hur man vill använda sin hoj.
Man får ju ha i tanke att MT'n väger 179kg fulltankad.. så dom 74 hästarna borde trots allt flytta den ganska bra.

Hur effektkurvan ser ut är viktigare än vad toppeffektsiffran säger, faktiskt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp och vad gäller "budget" så är den inte mer budget än att den tillverkas och sätts ihop i Japan.

Vad jag menar med budget är att delarna är från det billigare spektrumet. Det är ju också därför hojen är så mycket billigare jämfört med mycket annat. Det är ju inget direkt fel med det heller, byggkvalitén är ju bra på typiskt yamahavis. Inte nån kinahoj. :)
Men, som någon sa tidigare i tråden att när man pressar hojen märks de billigare komponenterna.

Inte för att Z750 är ett under av högprestandakomponenter heller. :D
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vad jag menar med budget är att delarna är från det billigare spektrumet. Det är ju också därför hojen är så mycket billigare jämfört med mycket annat. Det är ju inget direkt fel med det heller, byggkvalitén är ju bra på typiskt yamahavis. Inte nån kinahoj. :)
Men, som någon sa tidigare i tråden att när man pressar hojen märks de billigare komponenterna.

Inte för att Z750 är ett under av högprestandakomponenter heller. :D

Säkert sant men likväl är det nog svårt att hitta mer bang för the bucks än just MT07 om man ska köpa ny hoj. Premiumvaror har vanligtvis mest påslag och marginal för en tillverkare.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Provkörde Mt07 i somras, ett klockrent exempel på att det inte är hk som styr körglädjen.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jag hade min mt-07a i en och en halv säsong, mycket trevlig hoj med tillräckligt med drag för stadskörning och lite landsvägar, powerwheelies på 1an 2an och koppling på 3an upp till 90 km/h, efter 130 så tyckte jag att hojen blev trött. ja ville så klart ha med och gick över till en superduke 990.

folk säger ju att mt-07ans fjärding och chassi är dåligt men kan inte säga att jag märkte av det speciellt mycket då, men i bytet till superduken så förstod jag vad folk menade.
om du inte är en kräsen och framför allt erfaren hojåkare som kör ganska inspirerat så kommer du garanterat inte bli besviken på yamahan, en mycket bra hoj för att förbereda sig på starkare maskiner.
 

Smajly

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2015
Ort
Skånes rövhål
Hoj
2015, Yamaha, MT-07
Kan inte kalla mig erfaren hojåkare och inte heller kör jag direkt inspirerat.
Är nog inte riktigt min stil tror jag. :)
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Hade en Z750 2010 och testade en MT-07.

Älskade crossplane-twinen i MT-07, rappare och roligare än radfyran på Kawan. Körde inte så inspirerat på den tiden så kan inte uttala mig om chassina.

Du kommer garanterat få kul på Yaman!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top