Shoei X-Spirit III och super naked?

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Nästa säsong är skall jag köpa en ny hjälm den min befintliga börjar bli gammal och sliten. Jag använder just nu en Shoei GT air som jag gillar men som har lite problem med vinden. Så nu skall jag titta på en annan hjälm. Jag gillar Shoei märket och är därför lite intresserad av en Shoei X-Spirit III och undrar om någon har erfarenheter av denna i samband med en super naked hoj.

Shoei X-Spirit III marknadsförs mer för super sport hojar men samtidigt fokuserar den mycket på bra aerodynamik vilket är tacksamt när man kör super naked.

Så det jag undrar är om någon som kör med Shoei X-Spirit III och kör en naken hoj som kan svara lite för om den hjälper, om det kan vara en bra kombination och dina egna erfarenheter.

Jag har en lite större ruta på hojen men jag är osäker om det spelar någon roll för hjälmens skull.
vzrhcpj.jpg
 

-DrGonzo-

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2017
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Mv Agusta Brutale Dragster 800RR
Precis köpt en x-spirit 3, men har av uppenbara skäl inte testat den ännu :) Kan återkomma med synpunkter till våren, om du inte redan har köpt en då...
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag hade en X-spirit II och III. Hade II:an ca 3 år och det var det bästa hjälmen jag haft. Efter slitage bytade jag till en III:a. Det fungerade jättebra men passformen var något ändrad så den pressade en del på min panna. Körde med den ca 200mil och tycker den fungerade riktigt bra förövrigt än förändrad passform. Har nu en Schubert SR2 och den är mer högljud eller släpper in mer brus/vindljud.
På Shoeijen hade jag dragskyddet och "noseguard monterat. Kör en Superduke.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett tag hade tjejen och jag Shoei XR1100, och hon fick problem med turbulens när hon köpte ny hoj, så hon klurade på om hon skulle köpa en annan hjälm, men när jag körde den så hade jag inga problem alls, så det är inte bara själva hjälmen det sitter i, det är otroligt mycket annat som också spelar in. Jag är tex 2 dm längre, och betydligt bredare över axlarna, så luften rör sig helt annorlunda.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det där är en svår fråga som hänger på mer än bara kombinationen hjälm och hoj. Förarlängd och sittställning till exempel.

Jag kör med X-Spirit II och XR-1100, min erfarenhet är att vindbruset beror på hur jag sitter på hojen. På min ER-6:a får jag vindbrus om jag sitter vanligt och avslappnat. Om jag sträcker på mig eller kurar ihop mig blir det nästan helt tyst för vinden går under/över hjälmkanten.

Lösningen?

Ta en provtur med hjälmmodellen på din hoj. Troligen kommer vinden att träffa dig på samma sätt...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top