Triumph Daytona 765 - tråden

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det där är Triumphs Moto2-hoj under utveckling för 2019 års säsong.

Det som talar för att det skulle kunna komma ut en 765 Daytona är ju det faktumet att de faktiskt utvecklar en race-hoj. Dessutom så hinner ju motorn i basutförande få lite testtid på gata i och med nya Street Triple 765. Och nu med Daytona 675 "nedlagd" så finns det ju en lucka att fylla. 675'an har ju dessutom varit väldigt framgångsrik.

Det som eventuellt talar mot att det kommer en Daytona 765 är att Triumph normalt är väldigt anti mot att utveckla supersporthojar då de ser låga ekonomiska vinster i det segmentet, samt Triumphs ägares ointresse i racing.

Men hoppet lever, och moto2-hojen drar ju inte ned det direkt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=gprJSjs-R4s
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det där är Triumphs Moto2-hoj under utveckling för 2019 års säsong.

Det som talar för att det skulle kunna komma ut en 765 Daytona är ju det faktumet att de faktiskt utvecklar en race-hoj. Dessutom så hinner ju motorn i basutförande få lite testtid på gata i och med nya Street Triple 765. Och nu med Daytona 675 "nedlagd" så finns det ju en lucka att fylla. 675'an har ju dessutom varit väldigt framgångsrik.

Det som eventuellt talar mot att det kommer en Daytona 765 är att Triumph normalt är väldigt anti mot att utveckla supersporthojar då de ser låga ekonomiska vinster i det segmentet, samt Triumphs ägares ointresse i racing.

Men hoppet lever, och moto2-hojen drar ju inte ned det direkt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=gprJSjs-R4s
Problemet med daytonan var det vanliga, ingen köpte pga försäkringspremier. Johans mc tog inte ens in några på slutet. Vansinnigt olönsam modell enligt triumph själva, vansinnigt kul hoj enligt dom som äger eller kört en. Jag tyckte den var lite för "bra"..
765an dröjer nog inte länge innan den kommer i daytona format.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag känner en viss besvikelse efter att ha sett den slutliga versionen, både vad gäller motorspecifikation, men även utseende. Tycker att Triumph hade ett gyllene tillfälle att verkligen göra något riktigt unikt här, men det känns som att de har varit mycket konservativa. Istället för att verkligen gå mot Moto2-hållet i utseende har man ju i princip skapat en kopia av den gamla modellen med lite förstklassigt bling bling gällande bromsar och fjädring. Jag hade nog också förväntat mig något med runt 150 hästar när de trots allt gick upp i kubik. För mig känns detta tyvärr bara som en ren marknadsföringsgrej där man egentligen inte får något som är särskilt speciellt eller unikt. Visst får man en kompetent hoj, men med tanke på att de flesta troligtvis kommer att stå och samla damm istället för att vara på banorna så känns det riktigt trist. Jag hade väl i min naiva fantasi hoppats på något mer åt Desmohållet där man verkligen fick känslan av att det var något mer eller mindre direkt från MotoGP-cirkusen man åkte omkring på. Nu blev det lite mer som en Superleggera.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tyst om den här, Vad hamnade prislappen på och fick Sverige tilldelat några ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
De 765 hojarna sålde fort. Men frågan är om suget är tillräckligt stort för att Triumph släpper en vanlig 765 RS. Hoppas det!
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Håller helt med, jag älskade min GSX-R 750 som jag hade och tyckte det var en grym hoj, om än lite omodern.
Hade hoppats på en Moto2-look a like men icke..
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Håller helt med, jag älskade min GSX-R 750 som jag hade och tyckte det var en grym hoj, om än lite omodern.
Hade hoppats på en Moto2-look a like men icke..

+1 på den , hade gärna sett lite högre effekt men nåt till ersättning för en gixxer 750 hade varit trevligt
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
+1 på den , hade gärna sett lite högre effekt men nåt till ersättning för en gixxer 750 hade varit trevligt

Hoppades länge på en ny GSX-R 750 med elektronik, lite lättare, säg 190kg fulltankad med 160hk. Men 600-750cc verkar vara en döende marknad tyvärr. 250-400 eller 1000 verkar vara det folk vill ha, iallafall om man ska tro på tillverkarna.

Triumph hade ett ypperligt tillfälle att spinna vidare på all PR från Moto2.

Frågan är väl vad som händer om 5-10 år med sporthojar, kommer det ens gå att köpa en ny R1 om tio år?
För oss som kör bana känns det ju meningslöst att köpa en ny eller begagnad sporthoj, ta bort i princip allt och sen bygga om den för bana.

Hade varit fruktansvärt nice om man hade kunna köpa en färdig t.ex. R1 eller R6 som är fullsmetad från start, så kanske man kan välja nivå på hojen i form av trim i motorn och typ bromsar, stötdämpare osv.

Då slipper tillverkarna lägga tid och pengar på att utveckla avgassystem för att vara godkända på gata, abs osv osv.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vet bara att Daytona 675 är den överlägset roligaste hoj jag ägt och kört. Naturligtvis var den bäst på bana men heller inte oäven på gata. Dessutom vet jag i alla fall en svensk från bästkusten som ivrigt väntar på sin nya maskin :) Och ja - jag är sådär lagom avundsjuk om än jag unnar honom all lycka då även han var aktiv när D675-tråden var som roligast.

Och min personliga uppfattning är nog att det är mig fullständigt egalt om maskinen har 125, 150 eller 175 pållar i motorn, vad som gjorde Daytonan så kul var dess chassi i kombination med motorljudet. Men det är jag det. Hoppas få chansen att prova den nya maskinen någon gång :)
 

crustyrider

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2019
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Hoppades länge på en ny GSX-R 750 med elektronik, lite lättare, säg 190kg fulltankad med 160hk. Men 600-750cc verkar vara en döende marknad tyvärr. 250-400 eller 1000 verkar vara det folk vill ha, iallafall om man ska tro på tillverkarna.

Triumph hade ett ypperligt tillfälle att spinna vidare på all PR från Moto2.

Frågan är väl vad som händer om 5-10 år med sporthojar, kommer det ens gå att köpa en ny R1 om tio år?
För oss som kör bana känns det ju meningslöst att köpa en ny eller begagnad sporthoj, ta bort i princip allt och sen bygga om den för bana.

Hade varit fruktansvärt nice om man hade kunna köpa en färdig t.ex. R1 eller R6 som är fullsmetad från start, så kanske man kan välja nivå på hojen i form av trim i motorn och typ bromsar, stötdämpare osv.

Då slipper tillverkarna lägga tid och pengar på att utveckla avgassystem för att vara godkända på gata, abs osv osv.

Typ såhär? :
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/yamaha_yzf_r1_gytr_nr_12_av_20_i_varlden/88048991
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Hoppades länge på en ny GSX-R 750 med elektronik, lite lättare, säg 190kg fulltankad med 160hk. Men 600-750cc verkar vara en döende marknad tyvärr. 250-400 eller 1000 verkar vara det folk vill ha, iallafall om man ska tro på tillverkarna.

Tror att Ducatis nya V2 ligger rätt nära till hands rent prestandamässigt mot vad du beskriver. Dock så ligger den ju närmre 1000cc än 750, men det kanske kan spela mindre roll (om man nu kan leva med en V-twin dvs). Men det verkar vara en vettig hoj om man (som jag) inte vill ha 20000+ hästar. Dock lite dyr i nuläget, iaf om man tänker köra bana som jag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top