Köpte mc utan regbevis

zuttenzuttar

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Ort
uppsala
Hoj
Yamaha r1, TZR, Honda CBR900
Hej, gjorde mitt första köp av en Mc och kollade upp regnr samt ramnummer. Allt är ok enligt polisen.
Nu ska jag byta den med en person och fick frågan, har du regbevis? Och då slog de till i huvet. Jävlar jag glömde skriva övet den. Var så jävla ivrig och när polisen grönade den slog jag till. Säljaren dog för ca 4 månader sedan, en äldre herre. Jag kommer aldrig få regbeviset. Hojen är avställd . kan jag på något sett få tag på regbevis? Har kvitto och alla uppgifter .
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om detta är hederligt så kan dödsboet ordna med ägarbytet. Bara att kontakta dem. Hur har du för övrigt kört med hojen? Svårt att försäkra och skatta något man inte äger.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har alltså haft en och kört en mc som inte varit din i 4+(?) månader.
Hur har du försäkrat denna under tiden?
Om du inte ägt den dvs...

Dödsboet eller de efterlevande är det enda sättet att få regbeviset.
Du har väl köpeavtal med vederbörande?
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Eller så har ts snott hojen och försöker komma på hur han ska byta bort den xD
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För alla andra som läser denna tråden kan det vara bra att veta att polisen inte kan "gröna" något alls via ett ramnummer.

Det finns hur många hard luck stories som helst med folk som presenterat ramnummer för den lokala polisen för att få reda på huruvida hojen är anmäld stulen eller ej.

Tyvärr är söksystemet så värdelöst att om någon feltolkat ett enda mellanslag, bindestreck eller skrivit in en nolla som 'O' så faller hela sökningen.

Regnummerslagning på ett registrerat fordon - okay, där får man antingen fram fordonet eller ej.
Ramnummer - högst osäkert. Det visar massor av fall genom åren.

Nu har jag visserligen inte läst hela tråden, men att kontakta dödsboet måste väl vara första steget...?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Ditt första köp av en hoj? Du har ju uppenbarligen flera hojar i din signatur. Väldigt konstig förklaring till att inte har reg.papper. Som påpekats ovan så har du ju inte heller kunnat försäkra hojen om den inte står på dig.

Den naturliga förklaringen är att du stulit en hoj och tror att du på något slugt sätt skall kunna skaffa papper på den. Ge upp de tankarna, det kan du inte!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Känns som det är en råtta som springer ut ur den här garderoben? :zpy

Om TS nu har kvitto med den nuvarande ägarens signatur osv ser jag inget problem. Men jag tvivlar starkt på detta vilket innebär ett problem för vederbörande och han vänder sej till folk med erfarenhet av mc med en kass version av händelseförloppet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det så att du köpt dig en gammal sunkig TZR 125 av en gubbe. Du kollade med snuten att regnr inte var anmält stulet och då betalade du för hojen. Och sen av någon mirakulös dumhet så glömde du att fråga om regbevis och göra ett ägarbyte? Och nu är gubben död så du kan inte be honom fixa ett regbevis så ni kan göra ett ägarbyte.

Det går utmärkt för ett dödsbo att överlåta fordon så har du dokumentation som styrker ditt köp kontaktar du den som förvaltar dödsbot så kan denne ordna med papper för ägarbyte.

Annars har du betalt för en cykel som du nu formellt sett inte äger och det är ju trist.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
De andra hojarna du har i signaturen, är de fådda, hittade, stulna eller påhittade?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Känns som det går att ta bort den här tråden, trådskaparen är nog hittepå han med:arsele
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Annars har du betalt för en cykel som du nu formellt sett inte äger och det är ju trist.

Det trista ligger väl i sådana fall i att hen faktiskt betalat för den eftersom den registrerade ägaren är skyldig att hålla fordonet skattat och försäkrat ifall det riskerar befinna sig i trafiken är min erfarenhet.

Samt betala eventuell trängselskatt och P-böter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det trista ligger väl i sådana fall i att hen faktiskt betalat för den eftersom den registrerade ägaren är skyldig att hålla fordonet skattat och försäkrat ifall det riskerar befinna sig i trafiken är min erfarenhet.

Samt betala eventuell trängselskatt och P-böter.

En vän sålde en bil till 4 trevliga grabbar som skulle ordna ägarbytet. Det gjorde dom inte.
Lyckades till slut ställa av den .....
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En vän sålde en bil till 4 trevliga grabbar som skulle ordna ägarbytet. Det gjorde dom inte.
Lyckades till slut ställa av den .....

Lustigt, min kompis sålde också till 4 trevliga grabbar. Rätt längesedan. SAAB 900 turbo.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bästa i det fallet måste väl vara att stöldanmäla den?

Det är inte nödvändigtvis en bra idé. Om dom betalat bilen och det finns ett kvitto så kan du teoretiskt sett bli åtalad själv eftersom du felaktigt anmäler någon som faktiskt köpt bilen.

Det enda riktigt säkra i det här fallet är att man gemensamt fyller i ägarbytet och åker och postar. Då vet både köpare och säljare att bilen blir överförd på ny ägare.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det enda riktigt säkra i det här fallet är att man gemensamt fyller i ägarbytet och åker och postar. Då vet både köpare och säljare att bilen blir överförd på ny ägare.

Nej då, om säljaren beställer hem ett nytt regbevis direkt efter man postat så kommer ägarbytet inte gå igenom med hänvisning till att det ska ske på den senast utfärdade blanketten.
Alternativt använder säljaren appen för att sälja bilen till någon annan efter ni postat och plötsligt har du en bil du betalat för men någon annan har papper på. Och kanske även nyckel till.:död

Det enda säkra är att använda appen. Eller har någon hittat en svag punkt även där?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej då, om säljaren beställer hem ett nytt regbevis direkt efter man postat så kommer ägarbytet inte gå igenom med hänvisning till att det ska ske på den senast utfärdade blanketten.
Alternativt använder säljaren appen för att sälja bilen till någon annan efter ni postat och plötsligt har du en bil du betalat för men någon annan har papper på. Och kanske även nyckel till.:död

Det enda säkra är att använda appen. Eller har någon hittat en svag punkt även där?

Ja. Det är klart. Om säljaren vill blåsa en så är ju appen det enda raka.
Men jag misstänker att det i många fall när exempelvis köparen inte postar ägarbytet så är det för att denne varit slarvig och tappat bort blanketten alternativt bara inte bryr sig om att posta den.

Det du beskriver är ju när någon uppsåtligen försöker blåsa den andra. Det tror jag inte är riktigt lika vanligt även om det säkert förekommer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top