Dubbdäck

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fungerar det att köra försiktigt med 5mm dubb på asfalt? Eller blir det nästan lika illa som endurodubb?

Jag kommer kanske köra 10 mil snöbelagd väg och 3 mil asfalt per vinter. Med andra ord är jag inte i Saarela vinterkörningsklassen. Så jag vill inte lägga mer pengar på dubb än jag behöver för att få rasta DR650'n några få mil.

Ne, 5mm är för mycket. Dessutom har jag dom bara på sidorna som säkerhetsdubb. Goldice Screws(USA:s motsvarighet till Kanadas Koldkutter) funkar inte på asfalt heller.
Jag kör en hel del asfalt med min. GoldIce screwen tar inte då i backen. En kostnadsbesparing bara. 232 GoldIce screws för ca 160 kronor jämfört med 232 BestGrip för ca 1600:-.

Detta är dock mitt sätt att köra, dubba och använda en hoj. Finns massor av andra sätt också....som förmodligen är minst lika bra för deras körning.
Vi är dessutom alla olika vad gäller geografi, körsätt och hur körvana vi är. En dubbning passar inte alla och man kan sen prova sig fram, tex genom att fylla på med mer dubb.
Notrightrider är en erfaren riktig vintertestare och har gjort en bra sammanställning.

SK bildubb idag är reglerade i vikt med blandning av alutjosan mm. Förr var dom i stål. Jag har istället använt lastbilsdubb(lastvagnsdubb) som brukar ha en totallängd på ca 13mm. Dock så är det ju nuförtiden dyrt att lämna in för dubbning.

Skruvdubb är ett mysgöra. Man gör en strategi runt dubbningen först. Lite bärs och.......
Dessutom, man kan skruva ut dom och återanvända däcken på sommaren.

Regel nr ett är i alla fall:
Du kan ite få allt i en dubbning, dvs....tro att man kan harva djupsnö ena stunden och sen mata asfalterad motorväg i nästa sekund. Nånstans måste man välja vad man ska i första hand använda sitt vinterkörande.....
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Intressant tråd. Hade tänkt trycka i lite dubb i halvslut endurodäck och slafsa runt i skogen i vinter, går bra med vad skit som helst då antar jag?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
För dubbade landsvägsdäck, kolla även med Hans Rönnegård på MC-touring. Han pysslar en hel del med vinterkörning på MC.
http://mctouring.se/dubbade-mc-dack/

De har även skidor och lite andra användbara saker till vintertouring i sin webbutik.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Tvätta rent moppen innan saltsäsongen och lägg på ML olja från typ Biltema , blir lite oljigt vax efter några dygn.Sen efter vintern tar ni bort det med sprayflaska med diesel och högtrycktvätt.

Så här skall det se ut:tummenupp , ut o åka i -18 och tälta med en flaska glögg:)

Edit

Notera att jag eldar vid framhjulet men det är att få varmvatten för och värma batteriet/morgonkaffe då gasen tog slut i köket natten innan hemåka.

Sen eldar jag under motorn , det är också för att få motoroljan varm.

Batteriet skulle fixat en kallstart me kall olja men jag tog för mycket till laptopen och nallen via uttaget kvällen innan

Ser underbart ut det där! Vad är det för olja du åsyftar med "ML olja"?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ser underbart ut det där! Vad är det för olja du åsyftar med "ML olja"?

En tunn, penetrerande och täckande rostskyddsprodukt.
http://www.dinitrolindustri.se/dinitrol_ml

Sprayen funkar fint.

Just "ML" är faktiskt initalerna på två av dem som tog fram ett helt arbetssätt för korrosionsskydd av framförallt fordon.


1950
Sven Laurin, Motormännens stationschef i Göteborg, utvecklar internationella ML metoden i samarbete med Tikamin.

Vem "M" var och varför namnet fallit bort måste stå klart för alla som kan sitt alfabet...

apR7vnR.jpg
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
En tunn, penetrerande och täckande rostskyddsprodukt.
http://www.dinitrolindustri.se/dinitrol_ml

Sprayen funkar fint.

Just "ML" är faktiskt initalerna på två av dem som tog fram ett helt arbetssätt för korrosionsskydd av framförallt fordon.




Vem "M" var och varför namnet fallit bort måste stå klart för alla som kan sitt alfabet...

apR7vnR.jpg

Jaså, nu är jag med! En sån burk har jag ju i garaget, men lyckades inte koppla ihop det i hjärnan. Jag har aldrig använt den på lackade ytor (MC-ramar eller så), men det är alltså inga bekymmer?

Angående denna M kan jag enbart komma att tänka på en överordnad till en viss brittisk agent, men jag har inte tidigare hört att hon ägnade sig åt rostskyddsprodukter :va

För att tillföra lite i diskussionen om dubbdäck, så körde jag med Bestgrip-dubbar på ett par relativt breda 17-tums TKC80 (på motardfälgar). Detta var ett par år sedan, men jag tror det var 4 mm utstick och jag använde 200-300 dubb till slut, och det funkade hyfsat på packad snö, hyfsat på skoterled och hyfsat på is. Gick att åka på på asfalt med, men slets väldigt fort.

Jag var inte så nöjd med denna halvkassa kompromiss. Jag provade en kompis endurohoj med 18-21-hjul och riktiga endurodubbade däck på is, packad snö och djupsnö, och det var fantastiskt mycket roligare. Framförallt i djupsnö och halvlös snö så tyckte jag det blev svårt med mina breda däck som liksom "surfade" ovanpå snön och gjorde att framdäcket gled sidleds, istället för att gräva ned sig lite och ge styrsel såsom smalare endurodäck gjorde. Isgreppet var förstås också mycket bättre med endurodubbat.

Om jag skulle köra framför allt väg så skulle jag dock kunna tänka mig en liknande uppsättning däck, fast med mindre utstick än 4mm. Nu bor jag i Göteborg och här är det så salt att man kan köra på sommardäck cirka 364 dagar om året :crash
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Dubb-däck

Jag sitter på en uppsättning bättre beg dubbdäck.
Motocross C16A 80/100-21 samt ChengShin C-775 110/100-18
Däcken o dubben är i gott skick, inga synliga skador.

Dina för en lusentapp!
 

Bifogat

  • IMG_0705.JPG
    IMG_0705.JPG
    789.8 KB · Visningar: 50

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
En tunn, penetrerande och täckande rostskyddsprodukt.
Jag tar på mig dumstruten och frågar..
Jag kör bara när jag måste pga saltplågan så det här är intressant. En ingående beskrivning vore fantastiskt välkommen.

Hur täcks bromsoket utan att det kryper ner på skivorna? Nav och ekrar? Gaffelben? Är motorblock och cylinder "svala" nog att täckas? Hjälper det att täcka kontakter i silikonspray eller är oljefilmen bättre?

Är det bara att gå loss med avfettning och högtryck när våren kommer?

Missfärgat aluminium och rostiga skruvskallar kan jag leva med men kärvande bromsok, ärgade kontakter och switchar är helvetet.

Låtsas att jag är en svagbegåvad 5-åring om någon orkar förklara processen.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag tar på mig dumstruten och frågar..
Jag kör bara när jag måste pga saltplågan så det här är intressant. En ingående beskrivning vore fantastiskt välkommen.

Hur täcks bromsoket utan att det kryper ner på skivorna? Nav och ekrar? Gaffelben? Är motorblock och cylinder "svala" nog att täckas? Hjälper det att täcka kontakter i silikonspray eller är oljefilmen bättre?

Är det bara att gå loss med avfettning och högtryck när våren kommer?

Missfärgat aluminium och rostiga skruvskallar kan jag leva med men kärvande bromsok, ärgade kontakter och switchar är helvetet.

Låtsas att jag är en svagbegåvad 5-åring om någon orkar förklara processen.


Sällar mig till kön för en egen dumstrut. Har svårt att tro att något verkligen står emot den massiva mängden vägsalt och skit under vintern. Vilket inte får mig att avstå vinterkörning. Det är mest bara ett lite uppgivet konstaterande...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
ML oljan blir som en vaxhinna så man kanske får spola av moppen ibland och ta in i garaget och lägga på ny hinna.Det funkar även på motorn.

Bromsok tar ni av ,trycker in kolvarna och lägger på ml olja.
Det är viktigt för bromsokena tar mycket spö , man får räkna med att plocka isär en gång per år och ta bort vitrost på ytan i cylindern innan första packbixen för att slippa anliggande broms...
Ekrar och fälgar är skitviktiga också , dränk.
Kontrollera även fälgbanan där inne vid däckbyte.

Stålekrar och aluminium äter upp sig själva helt i saltvatten , finns folk som fått fälgen sönderkorroderad så den gått av.

Behandla även alla reglage med motorlja.
Startmotorknappen är en sån detalj , min fastna i intryckt läge nån mil.Slet hårt på startmotorn:3freak

:hihi

Vinteråka kan vara kul som fan men man får ta de lungt:tummenupp
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Det slog mig just att engelsmännen verkar stormförtjusta i ACF50 vilket vara snäppet bättre än WD40 men med all förmodan sämre än dinitrol.

Tackar för fördjupningen. Utmärkt svar.

Finns massor av info därute om gummin och dubbar men som jag ser det är korrosion det största bekymret. En utförlig youtubevideo (eller bara text och bild) skulle rädda isbjörnarna och stoppa världssvälten. God helg på er!
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sen ta loss alla bultar och smörj in.
Så många du bara orkar lossa och smörja in.Helst alla.

Varje bult som du inte smort in måste nämligen skickas till en specialfirma utomlands för avlägnsande.
Kedjeapänning,motorram,bromsskivor - allt absolut allt helst.
Sixpack o stora verktygskittet en två helkvällar är lättförtjänta pengar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top