Dubbdäck

Morriz73

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2017
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx750f
Hej alla glada!
Har en fundering, tänkte åka på min TT600R i vinter så jag söker någon som vet vart man kan få tag på dubbdäck för vanlig vinterväg,
finns skruvdubb men det borde väl gå att dubba med vanliga bildubb?

Är inte ute efter isdäck utan bara vanliga landsväg/plogad grusväg.. tips på vart man kan beställa såna vore grymt!
Vill bara förlänga hojåkandet lite :)
Mvh/Peter
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Jag har funderat på denna saken, men har du lätt att byta själva däck? Man måste ju kunna bytta till odubbat. Att byta kompletta hjul är inte heller omöjligt, fast extra hjulp på MC är inte direct en billig sak.

Det finns firmor som kan dubba däck som redan har ett ganska grovt mönster.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Dexon gör bra jobb på dubbade däck. Men tar 100år tills du får däcket då sällan de har klar dubbade däck på hyllan.

Kör själv med tkc80 dubbade, fram däcket håller hur länge som helst. Bak håller hyfsad beroende på hur man kör. Här i huvudstaden så är det ju ändå mycket asfalt man åker på i vinter tid.

Om du vill så kan du också dubba själv med vanliga bildubb.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Bildubb=vara beredd på att.....kommer det nån centimeter snö så måste man nog lämna hojen där den står.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Faktiskt.
VS antar lite av ett von oben-perspektiv här - ett Norrbottens-von oben dito. :krama

Längre söderut brottas vi med bristen på snö och is, inte för mycket av det - och rallydubb/endurodubb/allt med utstick över 2 mm dööööör på nolltid ute på barmark.

Landsvägsdubbat ger inte optimalt grepp i skoterspåren, det är sant - men funkar på det TS efterfrågar: "landsväg/plogad grusväg"

Dubbdäcksproffsen levererar:
9KFtQR5.jpg

http://ddp.nu/produkt/pirelli-mt21-endurodubb/
(Länken säger "endurodubb" men det är verkligen landsvägsdubbat)

Ett sådant här däck funkar kalas på just landsväg, plötsligt svartis, packad snö, nysnö, slask & modd - alla vettiga förhållanden där Svensson i sin vardagsbil tar sig fram.

Oh yes - även i snöfall:

aPImBrM.jpg


...under långtouring på alla slags underlag.

Pirelli MT21 bak är ett bra däck att dubba eftersom stommen är bärig och däcket tål att köras med lågt tryck/rejäl last.

MT21 fram duger att börja med, men är aningens handikappat av att klossarna är liiite låga.
När du kört någon säsong och fått blodad tand så vet du mer vad du vill ha.
Kör du mindre barmark och mer djupsnö så kan Metzeler Unicross vara ett bättre framdäck än MT 21, men sådant är otroligt personligt.

Oavsett om man kör landsvägsdubbat eller satsar på längre utstick så är det en annan typ av körning än på sommaren. Har man inte respekt för underlaget och är lyhörd för cykelns signaler så ligger man där:

FNaG5Gv.jpg


Ingen skall avskräcka sig av det. Vinterkörning är vanlig MC-körning tagen till en högre nivå: mer att tänka på, mer som måste funka, snävare marginaler, fler konsekvenser - och ändå roligare!
Större utmaning, helt enkelt.

Fler tips:
* Jag tvivlar på att DDP håller dessa däck i lager. Se till att vara ute i god tid när du beställer!

* Håll det smalt! 120/90 x 18 räcker fint
på en TTR. Finns ingen anledning att gå upp på 130-bredd

* Håll ner farten! Speed kills! ...dödar dubben, alltså. Allt över 100 på barmark är rena döden för vilken sorts dubb som helst. Har du tålamod att hålla ner farten mot 80 eller så på asfalten så ökar du livslängden rejält.

* Byt inte rotationsriktning! Det kan vara frestande att inför säsong 2 kränga på däcken bak och fram för att få ett "jämnare slitage". Resultatet brukar bli att man rensar däcket alldeles från dubb.

* Kompletteringsdubba! Dubben i körspåret får mycket stryk. Kassera inte ett däck som tappat mycket dubb i mitten. Ofta funkar det att kompletteringsdubba med skruvdubb på egen hand.
Dock bara Best-Grip: https://www.best-grip.se/

Åsso en motivational poster:

CJpkhHo.jpg



Få saker är så avkopplande som att ligga i tältet och höra snösjoken glida ner från tältduken...

kkuSDrH.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har också funderat på landsvägsdubbat men hittills bara kört endurodubbat.
Som någon sa så beror det helt på var man tänker köra, ja eller snarare var man prioriterar att ha optimalt grepp.

Min prio hittills har varit oplogad is och snöiga/Isiga grusvägar och där har endurodubbat funkat utmärkt, det går att köra lika fort som på sommargrus, om inte snabbare.
Däremot att köra på saltad/barplogad asfalt är fan läskigare än odubbat på vinterväg :D

Har ju två offroadare så i vinter blir det nog en med landsvägsdubb för gatkörning och en med endurodubb :tummenupp

I dessa förhållanden är endurodubbat helt outstanding.
201101091081.jpg
rps20171004_112057.jpg
 
Last edited:

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Om du kan lura någon skogsfinne att skicka så brukar det finnas ganska gott om däck att fynda på finska blocket, dvs tori.fi Gissningsvis behöver du hjälp av google translate för att hitta i menyerna men nastarenkaat = dubbdäck, moottoripyörä = motorcykel iaf.

Annars finns det rätt bra utbud av nya blanka dubbisar från finska handlare. Motonet har t.ex hyfsat till 17" men det är troligen ointressant om du inte har motardfälgar som ligger och längtar efter slask och salt.


På tal om salt vore det intressant att höra från pendlarna vad dom gör för att skydda el, bromsok och annat dyrbart från saltdöden. Varmgarage hemma, kallstarta på jobbet och däremellan saltdusch kan bara inte vara bra. Jag är nästan oförskämd och antar att du inte är så rädd om finishen på din TT600.. :)
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tvätta rent moppen innan saltsäsongen och lägg på ML olja från typ Biltema , blir lite oljigt vax efter några dygn.Sen efter vintern tar ni bort det med sprayflaska med diesel och högtrycktvätt.

Så här skall det se ut:tummenupp , ut o åka i -18 och tälta med en flaska glögg:)

Edit

Notera att jag eldar vid framhjulet men det är att få varmvatten för och värma batteriet/morgonkaffe då gasen tog slut i köket natten innan hemåka.

Sen eldar jag under motorn , det är också för att få motoroljan varm.

Batteriet skulle fixat en kallstart me kall olja men jag tog för mycket till laptopen och nallen via uttaget kvällen innan
 

Bifogat

  • Feber1.jpg
    Feber1.jpg
    713.2 KB · Visningar: 164
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur ser den legala biten ut?

Motorcyklar omfattas inte av vinterdäckslagen. Man får köra i snöslasket på de däck man finner lämpliga.

Inte heller antalet dubb regleras. Jag kör +300 dubb på vissa hojar - finns inget att säga.

"Rördubb" är uttalat otillåtna på gatan, men sådant har man inte sett till på decennier ändå.

En del poliser vill se "balans" mellan antal dubb och utstickande i fram- respektive bakdäck, men dom har inget konkret att komma med.

Vinterkörning på MC är en sådan där underbar tidsresa bakåt i tiden där sunt förnuft och eget omdöme fortfarande tillåts ha en avgörande betydelse.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tvätta rent moppen innan saltsäsongen och lägg på ML olja från typ Biltema , blir lite oljigt vax efter några dygn.Sen efter vintern tar ni bort det med sprayflaska med diesel och högtrycktvätt.

Så här skall det se ut:tummenupp , ut o åka i -18 och tälta med en flaska glögg:)

Edit

Notera att jag eldar vid framhjulet men det är att få varmvatten för och värma batteriet/morgonkaffe då gasen tog slut i köket natten innan hemåka.

Sen eldar jag under motorn , det är också för att få motoroljan varm.

Batteriet skulle fixat en kallstart me kall olja men jag tog för mycket till laptopen och nallen via uttaget kvällen innan

Nice! Hasplåt i aluminium tillåter lite friskare eldande. De I plast brukar se lite ledsna ut efter ett tag.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag fick putta runt mcen lite så inte all varmluft från elden tog i aluplåten (och inte gjorde nån nytta), liten eld. putta man fram den lite så gick värmen upp i bakkant och steg längs framsidan med motorskyddet som värmekanal.

Man måste göra sådana här manövrar långsamt och med liten eld så det inte spricker sig o har sig.
Det är några timmar det handlar om , ingen quickfix.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag fick putta runt mcen lite så inte all varmluft från elden tog i aluplåten (och inte gjorde nån nytta), liten eld. putta man fram den lite så gick värmen upp i bakkant och steg längs framsidan med motorskyddet som värmekanal.

Man måste göra sådana här manövrar långsamt och med liten eld så det inte spricker sig o har sig.
Det är några timmar det handlar om , ingen quickfix.


Jag tror jag har i alla fall den fräckaste motorvärmaren? :)

vinterb20c.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Om man ska köpa 471 best-grip dubb (samma antal som de färdigdubbade MT21) så kostar det 3475 kronor + däck + tid för dubbning. Färdigdubbade däck från ddp kostar 3845 kronor. Kändes som ett lätt val :tummenupp

Finns det billigare skruvdubb som fungerar hyfsat för lugn vinterkörning?

Nja, riktigt så kan man inte se det. Men, ska du brassa motorvägar, storstäder söder så funkar det nog bra.

Ibland får ju saker bara kosta.(ungefär som att det finns en orsak till att man väljer en CBR1000 istället för en CBR250)

Jag har:
Fram 120 bredd TKC80med 40st Original Gold Ice Screws(kostar ca 70 öre styck) och 205 BestGrip.
Bak 180 bredd TkC80 med 64st Original Gold Ice Screws, 128st Pro Gold Ice Screws och 256st BestGrip.

GoldIce screwsen har 5mm utstick, Bestgrippen 3,2mm. Spinner som fan ändå......
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top