Suzuki GT250 1980, byte av höger reglage, after market

Hajjarn

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gts 250 från 1980
Hej på er, här om dagen så började hel-ljus knappen krångla (på det högra reglaget) och i och med att reglagen är gammla så tänkte jag byta båda. Köpte ett par billiga nu som sägs vara för suzuki men jag lyckas inte få ihop sladdarna mellan stam-kabeln och det nya reglaget. Är det någon som har en aning?/ aning vad jag ska ta mig till? Kan ju tjuv-koppla den så jag kommer ju till jobbet men det vore riktigt skönt att lösa det här.

Nya Reglaget:

https://img1.banggood.com/thumb/view/2014/yangqiuping/08/SKU253643/SKU2536431.jpg

Gammla sladdar:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=13060b18f9311edca44f573be82ab872&oe=59D34F17

Tack så mycket för eventuell hjälp!
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Vad är det som inte passar? Är det kontakterna som inte passar eller passar kontakterna men det fungerar inte?

Om kontakterna inte passar kan du återanvända kontakhuset från gamla reglage till vilken du flyttar kontakterna. Om du hittar schema för din hoj kan du se hur dina gamla reglage fungerar, kontrollmät på nya så att dina reglage har samma funktion och koppla in kontakterna rätt. Så gjorde jag på min gamla kawasaki när jag köpte universal reglage.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om helljusknappen suttit på ditt högra reglage
Hajjarn skriver
här om dagen så började hel-ljus knappen krångla (på det högra reglaget)
så kommer det bli en liten utmaning att få helljusknappen mm att fungera när du byter ut det vänstra reglaget.

Eller du halkade bara på tangenterna :va, helljusknappen som krånglar satt på det vänstra reglaget ?

Det är väl inte så enkelt att lampan är sönder?, en säkring har gått ? eller det är ett kabelbrott / ärg på en kontakt någonstans som ger avbrott ?
Det sista ärg på en kontakt kan ofta avhjälpas genom att dela och sätta ihop kontakten några gånger.
 
Last edited:

Hajjarn

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gts 250 från 1980
Inget passar. Jag har kollat på det gammla schemat och vet vad de olika sladdarna har för funktioner. Problemet är att jag inte vet vad de olika sladdarna har för funktioner på det nya reglaget då den inte kom med ett schema. Kontakterna passar inte häller. Jag funderar på att hårt koppla allt och bara löda ihop grejerna. Ena kontakten är 2x4 och den andra är 3x3 så det går inte att göra det med den logiken då det finns 8 sladdar på varder. Så som jag kommer ihåg det.
 

Hajjarn

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gts 250 från 1980
Ja helljus sitter på högersidan. "Pass" knappen som ger en kort helljus sitter på vänstra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ser man på de reglagen du köpt
så på högra reglaget finns motor AV / PÅ röda knappen.
och under ett reglage som har minst 3 lägen från vänster Strålkastare (hel/halvljus), Parkeringsljus, Avstängt ?

så på vänstra reglaget finns bla blinkersomkopplare
men också text LIGHTS med som jag tyder det symbol för helljus ovanför blinkersomkopplaren
och
under blinkersomkopplaren symbol för halvljus

Min slutsats av vad jag ser är att med den nya utrustning på höger styre väljer man mellan Strålkastare (dvs hel eller halvljus eller Parkeringsljus eller Inget ljus alls.

Och på vänster styre finns de vanliga funktionerna
Blinkersomkopplare
Tutan = Signalhornet
Ljustutan gissar jag, syns inte på fotot, sitter framåt på vänstra reglaget #
Helljus / Halvljusomkopplare, kan Helljus / Halvljusomkopplaren sitta längst till höger på vänstra reglaget ? Det skulle förklara symbolernas placering.
På fotot står Helljus / Halvljusomkopplaren i så fall i läge Halvljus.

# Eller är tryckknappen under ljusomkopplaren på högra reglaget Ljustutan ?
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Du kan ju helt enkelt mäta med multimetern på den nya, du kan ju skruva upp reglaget och se till vilken knapp vilken kabel går. Och som sagt det ser ut som att du helt enkelt kan "pilla ut" kontaktstift och flytta på dessa om tex både den nya och gamla är hane.
 

Hajjarn

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gts 250 från 1980
Ser man på de reglagen du köpt
så på högra reglaget finns motor AV / PÅ röda knappen.
och under ett reglage som har minst 3 lägen från vänster Strålkastare (hel/halvljus), Parkeringsljus, Avstängt ?

så på vänstra reglaget finns bla blinkersomkopplare
men också text LIGHTS med som jag tyder det symbol för helljus ovanför blinkersomkopplaren
och
under blinkersomkopplaren symbol för halvljus

Min slutsats av vad jag ser är att med den nya utrustning på höger styre väljer man mellan Strålkastare (dvs hel eller halvljus eller Parkeringsljus eller Inget ljus alls.

Och på vänster styre finns de vanliga funktionerna
Blinkersomkopplare
Tutan = Signalhornet
Ljustutan gissar jag, syns inte på fotot, sitter framåt på vänstra reglaget #
Helljus / Halvljusomkopplare, kan Helljus / Halvljusomkopplaren sitta längst till höger på vänstra reglaget ? Det skulle förklara symbolernas placering.
På fotot står Helljus / Halvljusomkopplaren i så fall i läge Halvljus.

# Eller är tryckknappen under ljusomkopplaren på högra reglaget Ljustutan ?

Det stämmer gällande funktionerna. Menar du att det är en knapp på vänstra reglaget som saknas? Dessa reglage var riktigt billiga och när jag pratade med Suzuki så ville de ha 1500 styck för dem. Om det finns något reglage som du eller ni har erfarenhet av så får ni gärna säga till. Annars Så verkar det som att en sladd leder inte till en funktion utan snarare att flera sladdar skapar tillsammans en funktion. Om det finns någon insikt i det ämnet skulle det vara intressant! Tack så mycket
 

Hajjarn

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gts 250 från 1980
Problemet är att den ena kontakten är en 3X3 och den andra en 4x2 så placeringen är inte översättbar på det nya reglaget. Gällande multimetern, hur skulle man gå tillväga då? Menar du att man skulle koppla upp hela det nya reglaget till ett batteri och sedan stoppa in multimeter stickan i vardera sladd medans man håller på med knapparna på det nya reglaget. Så som jag har försått det så behövs flera sladdar för att skapa en funktion på reglaget och inte nebart en. Om man kollar på schemat.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Problemet är att den ena kontakten är en 3X3 och den andra en 4x2 så placeringen är inte översättbar på det nya reglaget. Gällande multimetern, hur skulle man gå tillväga då? Menar du att man skulle koppla upp hela det nya reglaget till ett batteri och sedan stoppa in multimeter stickan i vardera sladd medans man håller på med knapparna på det nya reglaget. Så som jag har försått det så behövs flera sladdar för att skapa en funktion på reglaget och inte nebart en. Om man kollar på schemat.

Nej, du behöver ingen batteri. Du kan t ex använda ohmläget på multimetern och mäta mellan vilka sladdar du får låg ohmvärde när du manövrerar olika knappar i ditt reglage. 0,2-0,4 Ohm = slutande kontakt.

Reglaget går att skruva upp i två halvor, där inne kan du se vilka kablar går till helljus och vilka till blinkers och tutan.

Du har inte lagt upp bild på hur din gamla kontakt ser ut. Om kontaktstift är av samma typ (hane) kan du flytta över kontakter sladd för sladd från 3x3 kontakthuset på ditt nya reglage till din gamla 2x4 som passar på kablehärvan på din Suzuki.

Med hjälp av liten skruvmejsel trycker du in tungan som finns på kontakten (se bild nedan) samtidigt som du drar insladden bakåt .

Visst ser kontakten på ditt nya reglage såhär?

75D716E67693568C478CF68D9AD63366CFCA94639A9D56D2369E995C9BD299168393D29B0BCBC9C9D2939B43165B9E539E9313CB1636B9F5CE43.jpg


Hittade likadana reglage på Ebay http://www.ebay.com/itm/12V-Motorcy...ht-Horn-Electrical-Start-Switch-/291917156011

där står det att:

Wiring:
Yellow & White & Blue - Dimmed. ( Måste vara hel/halvljus)
Orange & Light Blue & Gray -Turn Sigh Light ( måste vara blinkers)
Light Green & Green - Speaker ( måste vara tutan)
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ditt gamla reglage har suttit på hojen och funkat som det skall i typ 37 år, och GT 250 var inte ens en dussinhoj när den var ny.

Du är nu på väg att börja härja i kabelstammen för att få dit kinareglage...?
Hur länge hoppas du dessa kommer att fungera problemfritt?
Hur mycket tror du nästa ägare kommer att svära över ditt tilltag?

Om du verkligen kan handla nya originalgrejer över disk för 1500 spänn så är det fantastiskt! Det finns åtskilliga nyare japshojar som helt saknar sådana reservdelar igenom de vanliga kanalerna.

Men, du måste inte handla hos din lokale Suzuki handlare. Det går att hitta NOS-originalgrejer på EBAY eller närmare ändå; har du kollat med www.mc-shopen.se ?

Dom sitter på överskottet från både Huzells- och Mc-Service tid som Suzukiimportörer.

Jag tror dina billiga kinareglage blir dyra i slutändan.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Aj aj aj! Snälla förstör inte en gammal klassiker med skräpreservdelar.
Som sagt, det finns hur mycket som helst att hitta på ebay. Det är så jag hållit liv i mina 3 gamla hojar.
Har alltid lyckats hitta begagnade eller NOS-delar. Det kan ta lite tid av letande ibland.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Prio ett bör vara att försöka laga befintligt reglage, det kommer ge minst huvudvärk i längden.
Har du plockat isär det och lokaliserat felet?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men du...?


Suzuki GT250 1980, byte av höger reglage, after market


Gammla sladdar:

22184790_10213570806165355_910847127_n.jpg



https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=13060b18f9311edca44f573be82ab872&oe=59D34F17


Vad har du för hoj egentligen? Om bilden ovan hör till dig och din hoj så ser det inte ut som någon GT 250...? Det lutar mer mot GSX 250E:

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsx250e 80.htm


Inte för att det spelar någon roll i själva kärnfrågan, men en GSX är fortfarande mer av en duglig pendlarhoj, och inte en icon-to be som en GT 250.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Man ser på första bilden som visar en del av motorn att det är en GSX.
Du har köpt fel delar.
Vänd dig till Mc-chopen i Karlstad så får du rätt delar!
 

Hajjarn

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gts 250 från 1980
Nu har jag gått och skaffat en multimeter. Hur använder man ohmläget? Jag antar att man behöver ström i det nya reglaget för att multimetern ska ge utslag?

Detta är en bild på den gammla kontakten.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=13060b18f9311edca44f573be82ab872&oe=59D34F17

När det gäller de sladdar du närmde är dessa för det vänstra reglaget och inte det högra. Jag ska skicka en bild på själva huset innuti de nya kontrollerna imorgon.

Min misstanke är att detta du länkade är exakt samma reglage.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du mäter resistans med mulitmetern i "ohm-läget", håller du i hop bägge mätsladdarna mot varandra skall den visa 0 ohm, vilket är ingen reststans (motstånd) då du släppre sladdarna står det OL eller nåt liknade i displayen vilket oändligt motstånd (totalt avbrott).

Du skriver tidigare att du har koll på vilken sladd som sköter vad på originalreglaget via kopplingsschemat, då skulle jag i första läget ta reda på var originalreglaget felar och försöka fixa det genom att mäta fram var avbrottet är i reglaget genom att mäta i kontaktstycket. Då man hittat en funktion får man fortsätta och försöka hitta nästa genom att flytta till ett annat stift och testa vidare mellan stiften som återstår.

För att få reda på funktionerna i det nya reglaget får man helt enkelt hålla ena mätsladden på ett stift och sen mäta på de andra och flytta runt omkopplarna för att se vilka stift som har kontakt med varandra beroende på omkopplarna placering och på det sättet få reda på de olika funktionerna.

Jag skulle försöka fixa original reglaget det kanske räcker med att putsa bort oxid, löda fast en kabel, bryta lite i nåt bleck inne i omkopplaren för att få kontakt. Har du schema på hojen och kan resistansmäta reglaget med multimeter vet du fort var du skall söka felet.
 
Last edited:

Hajjarn

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gts 250 från 1980

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag måste få instämma med övriga, lägg bort kinagrejerna nu..

Originalreglagen är 100% mekaniska och garanterat lättare att fixa än att försöka djungla ihop kinagrejerna med hojens kablar
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top