Pris bänkning / mappning?

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Ringde för att kolla vad de kostar att bänka hojen. Jag har redan Screamin Eagle super tuner PRO (HDs motsvarighet till powercommander) så det är ingen hårdvara inräknad. Endast mappning och dokumentation.

Priset jag fick är 4500:-. Är detta ett rimligt pris? Vad har ni betalat för era mappningar?

Nu är detta vad branschen anser en av dom bästa speciellt när det kommer till HD så han tar säkert lite extra för hans namn, men de köper jag. Är man duktig ska man ha betalt! Men 4500:- som sagt. Är det rimligt?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
I polen kostar en bänkning typ 800kr (då kör dom 3 pulls) och då ingår ingenting vad mappning heter så det är säkert rimligt eller till o med billigt för o vara Sverige.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Då behöver jag inte fundera över priset :) Bara boka
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Standardpris som det verkar, typ 4000 om det ska mappas, iaf. med pc om grejerna sitter på plats.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
ot men f-n jag trodde du var helt såld på ktm :fakta:D

Jag älskar KTM. Fantastiskt roliga maskiner :) Men de betyder ju inte att man inte kan testa annat? Jag e bara 30 än så länge, Hinner nog komma tillbaka till KTM och lämna dom ett par gånger till på vägen :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett välrenommerat dynocenter har utrustning i miljonklassen som på ett eller annat sätt ska betalas av. Ska du dessutom ha en väl genomarbetad mapp som fungerar bra i alla möjliga och omöjliga situationer så är det minst en halv dags arbete. Så ja, 4500 kr låter inte på något sätt överdrivet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som Alatalo skriver är det ett rimligt pris.
Om man lägger ner en halv dags arbete med bänkning och mappning från resultatet av bänkningarna.
Som kontrast kan jag nämna en bekant som fick sin Ducce (typ monster) försedd med PC V och "mappad".
Det klarade MC-firman av medan han betalade räkningen för
"PC V + installation av PC V + mappning"
och kollade på lite kläder.
För egen del tog det som total nybörjare i matchen 30 minuter att "mappa" min Busa och då gick 25 minuter åt till att försöka göra det utan att starta motorn.
När jag väl kommit på att man antagligen måste starta motorn (dvs jag måste ut ur garaget med hojen) gick det snabbt spara den mappen som låg i PC III på min bärbara dator
och ännu snabbare att installera den mappen jag laddat ner från Power Commanders hemsida och som jag tyckte passade bäst till Busan.
Tror det var 2 klick, Open Map (när jag hittat och markerat mappen i katalogen dit jag laddat ner map-filen på min bärbara) och Send Map och så såg jag anmärkningarna från den "nya" mappen i PC III på datorn.
Mapfilerna är ju så små ca 4kB. Så det går ju på ögonblinkning få in dom i Power Commander. Utrustning inhandlad, 3 meter USB sladd med mini USB i ena änden,
https://www.kjell.com/se/sortiment/...sb/usb-kablar/mini-usb-kabel-svart-3-m-p98619

Så den intressanta frågan är snarast vad gör MC-firman för 4500 kr ?
Mappar den
eller
bänkar och mappar den efter resultataten från bänkningarna ?
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Han bänkar och mappar den utifrån resultat på bänken. Dokumentation innan mappning samt dokumentation efter mappning. Det verkar som att detta är ett rimligt pris. Trodde inte de skulle ta en halv dag. Gör det de, 4-5tim a1000:-/Tim låter de rimligt. Det är ju det timpriset dom flesta verkstäder ligger runt. Kanske lite under men som jag sa tidigare, han tar säkert 100-200:-/Tim för det är han som gör det. Och jag betalar gärna lite extra bara jag vet att det blir ordentligt gjort.

Den är mappad med standardmapp som ni nämner. Dom har bytt luftfilter och avgas. Köpt super tuner PRO, laddat ner en mapp för den hojen och den setupen och kallar det för mappning. Han som bänkar sa direkt att den enligt hans erfarenhet går för snålt med aktuell mapp. Eftersom den är luftkyld vill man ju bli av med alla värmekällor så jag ska nog boka en tid nu när priset verkar rimligt. Dessutom kommer den ju gå lite bättre vilket aldrig är fel ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De skapar förhoppningsvis en mapp för just den specifika hojen som står i bänken, som är optimerad enligt önskemål från kund.

Och vad det gäller HD så ska det tydligen vara "normalt" en mapp till främre cylindern och en map till bakre cylindern för de skiljer normalt så pass mycket.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja som sagt att ta o ladda ner en färdig map är ju samma som att "chippa" en bil och att mappa är att mappa, två olika saker då den ena tar minuter medans den andra tar timmar.

Fördelen med mappning är att du får något som är avstämt för just din motorcykel med din motor och dina modifikationer osv, när man laddar ner en map så blir det bara någonting som någon annan har testat på en helt annan hoj i något annat (kanske snarlikt) skick som din hoj med möjligen helt andra moddifieringar här o där. Varje hoj är ju unik, ingen är den andre lik till 100%, men dom e snarlika :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Och vad det gäller HD så ska det tydligen vara "normalt" en mapp till främre cylindern och en map till bakre cylindern för de skiljer normalt så pass mycket.

Den bakre går normalt mycket värmare än den främre tack vare luftkylningen. Värmare cylinder = annorlunda förbränning. Har även system som tex. Är cylinder värmare än 165C och man står still på tomgång stryper den soppan till bakre och använder den som luftpump för att kyla ner sej. Så fort du rör gas, koppling eller rullar över 2km/h får den soppa igen.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Den bakre går normalt mycket värmare än den främre tack vare luftkylningen. Värmare cylinder = annorlunda förbränning. Har även system som tex. Är cylinder värmare än 165C och man står still på tomgång stryper den soppan till bakre och använder den som luftpump för att kyla ner sej. Så fort du rör gas, koppling eller rullar över 2km/h får den soppa igen.

Låter skumt..normalt så brukar en cylinder som går snålt gå varmare, så strypa sopa bör va obra...jag skulle nog vilja att bakre går fettar = mindre värme, kyler bättre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter skumt..normalt så brukar en cylinder som går snålt gå varmare, så strypa sopa bör va obra...jag skulle nog vilja att bakre går fettar = mindre värme, kyler bättre.

Det är skillnad på att strypa soppa, dvs cylindern går snålt och varmt,
och
stänga av soppan, dvs ingen förbränning alls.
Jag gissar HD stänger av helt, stryper man tillräckligt mycket så blir det avstängt.
Men det "optimala" är kanske att strypa så mycket att den lilla mängd bensin som blandas med luften är så liten så blandningen inte kan tändas av gnistan.
Så länge bakre cylindern är för varm.
Kanske kombinerat med inga gnistor till tändstiftet i bakre cylindern.
För säkerhetsskull.
Så länge bakre cylindern är för varm.

Med avstängd soppa så sker ingen förbränning utan det enda som sker är att det dras in luft och blåses ut luft.
Smart ! :)
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Det här med mappning är alltid ett intressant ämne när det kommer upp på forum. Alla brukar inte vara helt med på vad man faktiskt gör..

Att tänka på när man drar hem en "färdig mapp" som någon annan gjort till en helt annan hoj. Vad har dom kört på för bränsle? Vart i världen är hojen ifrån?

En bekant la in en mapp i PC5 som skulle passa för slipon och filtermod på den hojen, kändes bättre. Mappen låg på dynojets hemsida, gjord för någon kund i USA. Väl uppe i bänken igen var siffrorna sämre än när den hade bänkats standard! Den fick sedan en custom mapp gjord och en hel hög med effekt hittades. :D

Så räkna alltid med en mappning med Power commander, man har inte en aning om vad man gör när man lägger in en okänd mapp. Inte utan att göra en repa i bänk och logga lambda.

4500:- är ok pris som det sägs, en bromsbänk är inte gratis..
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Låter skumt..normalt så brukar en cylinder som går snålt gå varmare, så strypa sopa bör va obra...jag skulle nog vilja att bakre går fettar = mindre värme, kyler bättre.

Vad jag har fattat utifrån handboken stänger dom soppan helt så den blir som en kompressor mer eller mindre. Suger in kall luft ---> utebliven explosion = genererar ingen värme ---> blåser ut luft som tagit med sej lite av värmen på vägen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top