Tips på 4wd-bilar med diffbroms/difflås

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, nån bil med låsbara diffar är ju bra onödigt för det jag ska ha bilen till. Visst vore det kul att kunna blåsa rakt genom snön uppför grusvägen upp till fjällstugan de två gånger jag är där per år. Men de tillfällena kan jag parkera 300 meter bort och pulsa dit.

Lägger som sagt i båt, mer exakt vattenskoter. Jag har en Volvo S60 nu med framhjulsdrift och bra tryck på framhjulen. Funkar när det är asfaltramp.
Att jag frågar efter 4WD med diffbroms är därför att jag lånade föräldrarnas VW Sharan 4motion...
Jag hade ingen aning om hur dåligt ett helt "öppet" 4wd-system kan vara, nu vet jag att 4motion i Sharan är värdelöst för allt man kan tänkas behöva 4wd till. Fattar inte varför biltillverkarna sprider ut sin dynga att 4wd ska vara så bra. Så som de bygger de så är det väl sämre på alla punkter än framhjulsdrift? Ska nämnas att Sharanens 4motion inte hade nån antydan att bromsa det spinnande hjulet.

Eftersom det är rätt lågt kultryck så skickade den all kraft till ena bakhjulet, så det blev ju i själva verket sämre än med min framhjulsdrivna Volvo.

Min tanke var om det finns någon trevlig bruksbil som kan göra det bättre än ovan nämnda bilar.
Men gärna med komfort likvärdig volvon, så lada niva och liknande går bort. Och pickuper går bort pga förbrukning, och rätt dyra om man vill ha en fräsch. Därav bilarna jag listade i första inlägget. Bekväma, någorlunda snåla, nån slags ljudisolering osv.

Ja, min erfarenhet är att 2 hjulsdrift och vettig diffbroms driver bättre än 4wd och öppet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Volvo verkar ha en skapligt system då, svärföräldrarnas XC70 löser båtiläggning på grusramp oändligt mycket bättre än den tidigare V70 iaf. Enda erfarenheten jag har av det f.ö. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Automat skall du ha, det är ett som är säkert...

Subaru Outback bensinare med automat. Det är din bil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är automat bättre? Borde väl inte vara påverka?

Skall du dra upp båt så gäller automat. Annars bränner du koppling - de bilar du kikar på är inte terrängbilar och "lågväxel" i de fall som finns (Subaru) innebär en nedväxling på ca 10%. Bättre men inte bra.

Stenåldersbilar som Suzuki Vitara mfl har riktigt dålig väghållning och för dålig komfort för att vara med och leka som vardagsbil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Framkomlighetsmässigt är automat sämre. Diesel och manuell skall du ha. Helst lågväxel, men låg växel fungerar också.


Det har precis ingenting med framkomligheten att göra. Du får mer kontroll vid extrem terrängkörning med manuell men det är knappast frågan här. Ej heller behöver vi avhandla ARB-lockers, kompressor till däcken, hi-liftfästen, vinschar, hasplåtar, rockguards etc etc etc.

Fyrhjulsdriven svennepäronbil där fyrhjulsdriften är något att hänga i julgranen och den inte eldar upp kopplingen eller däcken när man skall upp med båten.

Subaru automat it is.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skall du dra upp båt så gäller automat. Annars bränner du koppling - de bilar du kikar på är inte terrängbilar och "lågväxel" i de fall som finns (Subaru) innebär en nedväxling på ca 10%. Bättre men inte bra.

Stenåldersbilar som Suzuki Vitara mfl har riktigt dålig väghållning och för dålig komfort för att vara med och leka som vardagsbil.

Manuellt funkar fint, riktig automat är skönt, dsg & liknande - not so much...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör automat i terrängen (Wrangler med ARB spärrar i båda axlarna) men manuell (Mazda pickup) utan diffspärrar på vägen, båda med riktig fördelningslåda med riktig lågväxel. (wranglern med extra låg utväxling)
Har även en Cheva med automat och lågväxel ståendes...

Manuell i terrängen är bara dåligt, då en koppling tar slut i princip hur fort som helst vid mycket rockcrawling/smygkörning, och jag skulle nog föredra automat även vid båtupptagning, däremot vid långkörning med tung släp tar jag manuell alla dar i vecksn
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kör automat i terrängen (Wrangler med ARB spärrar i båda axlarna) men manuell (Mazda pickup) utan diffspärrar på vägen, båda med riktig fördelningslåda med riktig lågväxel. (wranglern med extra låg utväxling)
Har även en Cheva med automat och lågväxel ståendes...

Manuell i terrängen är bara dåligt, då en koppling tar slut i princip hur fort som helst vid mycket rockcrawling/smygkörning, och jag skulle nog föredra automat även vid båtupptagning, däremot vid långkörning med tung släp tar jag manuell alla dar i vecksn
Koppling används icke till att slira.
Försök igen.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Stenåldersbilar som Suzuki Vitara mfl har riktigt dålig väghållning och för dålig komfort för att vara med och leka som vardagsbil.

Det där är nog lite av en smaksak. Jag har min Vitara som tjänstebil. Den fyller tre år i januari och ska egentligen bytas då men jag har den kvar över sommaren 2018 av två anledningar. Jag tycker den är bekväm att köra och den är mycket kompetent vid båtrampen.
Nackdel är att den behöver tankas ofta. Fördel är att ingenting har gått sönder på 9000mil.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Manuell i terrängen är bara dåligt, då en koppling tar slut i princip hur fort som helst vid mycket rockcrawling/smygkörning.

Behöver man slira på kopplingen har man valt fel utväxling för ändamålet. :fakta
Jag tycker fördelen med manuell är att man får bättre kontroll på hastighet och grepp när det går långsamt. Automat vill gärna tappa fart när man möter ett tyngre motstånd samt rusa när man forcerat det.

Å andra sidan ger automat fördelar när man har varierande underlag och behöver ett större hastighetsspann på samma växel. Typ löst underlag eller där man behöver ta en brant backe med fart.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kör automat i terrängen (Wrangler med ARB spärrar i båda axlarna) men manuell (Mazda pickup) utan diffspärrar på vägen, båda med riktig fördelningslåda med riktig lågväxel. (wranglern med extra låg utväxling)
Har även en Cheva med automat och lågväxel ståendes...

Manuell i terrängen är bara dåligt, då en koppling tar slut i princip hur fort som helst vid mycket rockcrawling/smygkörning, och jag skulle nog föredra automat även vid båtupptagning, däremot vid långkörning med tung släp tar jag manuell alla dar i vecksn

Försvarsmaktens Volvo C303 (TGB11,13,20)mfl, körda av snorisar i svår till mycket svår terräng sen 70-tal håller inte med. De går än. Rätt växel, inget slir!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, självklart SKA man inte slira på kopplingen, men man måste växla, och med lågväxel i och tung last så slirar kopplingen av sig själv, oavsett hur fort du dumpar pedalen, lägg därtill lite myrvatten på lamellerna...

Alla i jeepklubben jag är medlem i föredrar automat i skogen.

Även dom som kör TGB 11/13, i det militära byttes nog kopplingarna innan bilarna hade gått 500mil.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur mycket växlar man egentligen i svår terräng. Jag körde inte skitmycket terrängbil i grönt men när man härjade lågväxel var det knappast så att man behövde växla upp för att man varvat ur och behövde mer fart utan snarare ta sig ur brötet och sedan köra iväg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur mycket växlar man egentligen i svår terräng. Jag körde inte skitmycket terrängbil i grönt men när man härjade lågväxel var det knappast så att man behövde växla upp för att man varvat ur och behövde mer fart utan snarare ta sig ur brötet och sedan köra iväg.

Man varvar rätt snabbt ut när man försöker ta sig ur lergroparna, ska man dessutom lyckas svarva mönstret rent från lera för att ta sig upp på en klippa så vill det till att man har snurr på hjulen.

Terrängkörningen man gör i det militära är närmast att betrakta som "lätt offroad" (vi i klubben kör på ett militärt övningsområde, fast på egna svårare slingor)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Där ser man, trodde inte man ville växla om man skulle ha snurr på hjulen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Där ser man, trodde inte man ville växla om man skulle ha snurr på hjulen.

Nej, inte med en manuell, en automat växlar ju upp när det behövs, men med pedalen i botten inte allt för tidigt, så man fortsätter med hjulspinn.

Vi har ett par kraftigt modifierade 11/13 bilar med bättre däck och motorer i klubben, och det är typiskt att man hör dom i hela skogen när dom går mot varvstopp
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bla bla bla osv.

Köp en Audi med torsendiffad quattro. Eller Subaru om du gillar sådana. De situationer där audis quattro inte löser problemet är nog bara någon form av forcerat test utformat för att lura diffarna på ett sätt som aldrig inträffar i verkligheten.

Sedan handlar det som någon sade mest om att ha rätt däck och markfrigång för underlaget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top