Hjälp mig bygga en PWM-styrning för handtagsvärmare

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej Bullen
Jag gillar att göra det enkla onödigt komplicerat....

Jag vill ha en styrning för handtagsvärmare som regleras via momentant tryck från EN knapp. Dvs, normalt är den av, ett tryck aktiverar på lägsta värme, nästa tryck ökar värmen ett steg, ytterligare ett tryck ger högsta värme, och ett tryck på nytt deaktiverar kretsen. Jag vet att det är möjligt eftersom det finns handtagsvärmare till salu med denna typ av styrning :crash Jag vill dock ha endast själv styrkretsen, inte handtagen, inte kablaget, inte hölje+knapp etc, så även om lite drygt 500 spänn kanske inte är så farligt så känns det onödigt.

Jag föreställer mig att de ingående kretsarna är relativt enkla, och att de borde räcka med en typ två chip varav det ena är själva PWM-controllern och det andra omvandlar knapptryck till ett utvärde som PWM-kontrollern kan använda. Finns ju också Arduino (som jag inte kan något om), men jag gissar att det är totalt overkill. Jag vet dock väldigt lite om hur jag hittar integrerade kretsar så all hjälp för att komma vidare mottages tacksamt! Övertygad om att det finns ett gäng elektroniknördar här på siten som kan komma med input?



P.S. Mods, om denna tråden ligger fel, så flytta gärna.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag tvivlar på att någon som är kunnig på konstruktion och programmering skulle göra det mindre än på 1 dag utprovat och med underlag så att du kan löda ihop det själv om inte det också ska göras. Så det handlar om ett par tre tusen för att det ska ge ungefär samma som ett vanligt arbete. Det måste vara klart billigast och enklast att köpa ett färdigt kit om det finns för en 5-hundring som du skriver.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skulle tro att minsta arduinon, en mosfet och en släckdiod kan göra det där runt hundringen men är klart utanför mitt komfortområde.

Friskt kopplat, hälften brunnet. Bränt barn luktar illa.
Ingen minns en fegis.

Edit: http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tvivlar på att någon som är kunnig på konstruktion och programmering skulle göra det mindre än på 1 dag utprovat och med underlag så att du kan löda ihop det själv om inte det också ska göras. Så det handlar om ett par tre tusen för att det ska ge ungefär samma som ett vanligt arbete. Det måste vara klart billigast och enklast att köpa ett färdigt kit om det finns för en 5-hundring som du skriver.

Jag förväntar mig inte att någon ska göra det åt mig. Jag är mest intresserad av att få hjälp var jag kan få mer information. Men du tror att detta är något som måste programmeras för att få att funka? Hade det handlat om PWM-controller där input regleras via en potentiometer så _tror_ att det finns färdiga IC-kretsar som för jobbet. Isf skulle det jag behöver hjälp med vara att bygga en krets som kan fixa knapptryckar-biten, men det kanske är det som är det svåra?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skulle tro att minsta arduinon, en mosfet och en släckdiod kan göra det där runt hundringen men är klart utanför mitt komfortområde.

Friskt kopplat, hälften brunnet. Bränt barn luktar illa.
Ingen minns en fegis.

Edit: http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/

Wow, grymt! Tråden är klar, typ :D

Minimala arduinos verkar inte vara så svårt att hitta. Har du någon uppfattning om hur svårt det är att lära sig att programmera en arduino?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Wow, grymt! Tråden är klar, typ :D

Minimala arduinos verkar inte vara så svårt att hitta. Har du någon uppfattning om hur svårt det är att lära sig att programmera en arduino?

Mycket osvårt, man både driver och kommunicerar med den via USB när man leker.
Det finns ett IDE man installerar som funkar på Win/OSX/Linux, det senaste jag hörde var någon slags browserplugin så man alltid har latest and greatest och allt eventuellt lull-lull klart.
Jag kör det lokalt installerade IDE:t.

Programmera är svinlätt, du får ett skelett där det står typ "insert your code here", du får en lysdiod att blinka på ca 5 rader (behöver jag säga att du behöver ett motstånd på ca 220 ohm för det?).

Absolut inget att våndas över, i synnerhet inte om du bara ska läsa en knapp.

Edit: Kjelle har ett Starter Kit som är bra men då blir det lite mer kosing men å andra sidan kanske du får en ny hobby i vinter :).
Starter Kittet har exempel på hur du kopplar in och läser av knapptryck plus en massa annat bra i ditt fall.
Vill minnas det var PWM-exempel där också.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Andra liknande produkter går på full effekt i första läget och nästa läge sänker effekten och tredje lägst effekt. Ytterligare en gång så slår det av.
Du skulle även kunna ha en spänningsövervakning som gör att handtagen bara kan slå på om motor är påslagen, typ 13,2 volt.
Tänk på att höger handtag inte behöver lika hög effekt, pga plastrullen till gasen isolerar ganska effektivt.

Med en PWM styrning kan du ha väldigt hög effekt (Förbrukning på handtaget), som du sedan reglerar ner. Man kan du fläska på med massor med effekt första minten (Eller två) för att sedan gå ner på tänkt max effekt.

Om det fungerar? Ja det gör det :)
Har kört över 1000 mil med en liknande lösning!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En enkel Arduino och lite lite programmering löser knapptryck- och PWM-logiken. Perfekt projekt för en nybörjare skulle jag säga. :tummenupp Den som heter Arduino Uno är smidig att koppla in sig på för test och så, men kanske nästan onödigt stor och kraftfull för detta ändamål.

EDIT:
Kjell har nån egen kopia av Uno för kaffepengar:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-3-arduino-kompatibelt-utvecklingskort-p88860
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En enkel Arduino och lite lite programmering löser knapptryck- och PWM-logiken. Perfekt projekt för en nybörjare skulle jag säga. :tummenupp Den som heter Arduino Uno är smidig att koppla in sig på för test och så, men kanske nästan onödigt stor och kraftfull för detta ändamål.

EDIT:
Kjell har nån egen kopia av Uno för kaffepengar:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-3-arduino-kompatibelt-utvecklingskort-p88860

Absolut rätt.
Jag hänvisar till start-kittet för att där ligger med knappar, motstånd, dioder, servon och annat plus en liten bok som förklarar pull up/down och sådant riktigt bra med pedagogiska exempel.

Har glömt om där finns PWM-bitar men det är en väldigt god starthjälp ifall man står på noll.

Min polare kom igång på egen hand helt utan vare sig programmeringserfarenhet eller några direkta elektronikskills. Vi la några timmar på att prata loopar och lite annat senare bara men nu gör han helt fantastiska saker.

Edit: En Uno är smidig när man pillar inomhus men ska den fästas på hojen sedan tror jag en Nano kan vara ett bättre val.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
En Arduino är rätt overkill för ett sånt här projekt, men fördelen är ju såklart om man kan använda det färdiga labbkortet med DC/DC-omvandling och kan leva med en rätt stor låda.

Det finns annars PIC-processorer med inbyggda PWM-utgångar, vilket jag skulle tro vara troligt i en kommersiell sådan här produkt. En sådan jag använt själv är PIC16F767 just för PWM-styrning, men även en sån använder man bara ett några procent av kapaciteten av för den här applikationen.

En ytmonterad 16F-PIC med inbyggd oscillator, DC/DC-omv., 2xeffekttransistor + diverse resistorer och kondensatorer skulle man nog kunna göra på ett dubbelsidigt PCB på 2-3 kvadratcentimeter.

Ett tips är att kolla på elfa om de har kvar att man kan beställa PCB (från Irland) med gratisprogramvaran på hemsidan. Det fanns i.a.f. för 3 år sedan då jag använde det sist. Upp till 400 pincount om jag minns rätt. Då fick man kortet lödmaskat (ett stort plus om ytmonterat, nästan ett krav) och screentryck och allt!

En annan fördel med att använda PIC förresten, är att samma kontroller finns i både DIL och allehanda ytmonterade format, så man kan experimentera med grunderna på ett vanligt kopplingsdäck med en DIL och designa ett PCB för t.ex. SOIC, TSSOP eller vad man nu vill använda.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag skulle ju bara tjöpa färdigt men vill du bygga så finns det ju en del.
Enkelt är ju en IC no 555.
Är ju i sin enklaste form lite Veroboard,en 555, lite C och R och en T - blir billigare och beställa från Kina trots hemmabygge.:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sporthoj levererar!! Grymma svar från alla som svarat i tråden!



En enkel Arduino och lite lite programmering löser knapptryck- och PWM-logiken. Perfekt projekt för en nybörjare skulle jag säga. :tummenupp Den som heter Arduino Uno är smidig att koppla in sig på för test och så, men kanske nästan onödigt stor och kraftfull för detta ändamål.

EDIT:
Kjell har nån egen kopia av Uno för kaffepengar:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-3-arduino-kompatibelt-utvecklingskort-p88860

Mycket osvårt, man både driver och kommunicerar med den via USB när man leker.
Det finns ett IDE man installerar som funkar på Win/OSX/Linux, det senaste jag hörde var någon slags browserplugin så man alltid har latest and greatest och allt eventuellt lull-lull klart.
Jag kör det lokalt installerade IDE:t.

Programmera är svinlätt, du får ett skelett där det står typ "insert your code here", du får en lysdiod att blinka på ca 5 rader (behöver jag säga att du behöver ett motstånd på ca 220 ohm för det?).

Absolut inget att våndas över, i synnerhet inte om du bara ska läsa en knapp.

Edit: Kjelle har ett Starter Kit som är bra men då blir det lite mer kosing men å andra sidan kanske du får en ny hobby i vinter :).
Starter Kittet har exempel på hur du kopplar in och läser av knapptryck plus en massa annat bra i ditt fall.
Vill minnas det var PWM-exempel där också.

Dum fråga kanske, men alla arduino-modular använder samma kod och utvecklingsverktyg, eller finns det olika versioner? Tänker mig att sådan här liten Beetle skulle kunna passa, men den kanske inte har samma kapacitet eller andra begränsningar som gör att den har andra krav vid utvecklingen?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En Arduino är rätt overkill för ett sånt här projekt, men fördelen är ju såklart om man kan använda det färdiga labbkortet med DC/DC-omvandling och kan leva med en rätt stor låda.

Det finns annars PIC-processorer med inbyggda PWM-utgångar, vilket jag skulle tro vara troligt i en kommersiell sådan här produkt. En sådan jag använt själv är PIC16F767 just för PWM-styrning, men även en sån använder man bara ett några procent av kapaciteten av för den här applikationen.

En ytmonterad 16F-PIC med inbyggd oscillator, DC/DC-omv., 2xeffekttransistor + diverse resistorer och kondensatorer skulle man nog kunna göra på ett dubbelsidigt PCB på 2-3 kvadratcentimeter.

Ett tips är att kolla på elfa om de har kvar att man kan beställa PCB (från Irland) med gratisprogramvaran på hemsidan. Det fanns i.a.f. för 3 år sedan då jag använde det sist. Upp till 400 pincount om jag minns rätt. Då fick man kortet lödmaskat (ett stort plus om ytmonterat, nästan ett krav) och screentryck och allt!

En annan fördel med att använda PIC förresten, är att samma kontroller finns i både DIL och allehanda ytmonterade format, så man kan experimentera med grunderna på ett vanligt kopplingsdäck med en DIL och designa ett PCB för t.ex. SOIC, TSSOP eller vad man nu vill använda.

Hur programmerar man en sån? Assembly som man skriver till chipet med EEPROM-skrivare? Eller kan man konfigurera chipet direkt via pins? Bra tips med Elfa, ska kolla upp det!

Jag skulle ju bara tjöpa färdigt men vill du bygga så finns det ju en del.
Enkelt är ju en IC no 555.
Är ju i sin enklaste form lite Veroboard,en 555, lite C och R och en T - blir billigare och beställa från Kina trots hemmabygge.:tummenupp

Gissar att denna kräver att man bygger diskreta kretsar för styrlogiken, eller hur funkar det? Förmodligen överkurs för mig, månntro?

Vet du förresten om det finns böjbara stripboards? dvs, typ som detta men som kan böjas längs en radie.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sporthoj levererar!! Grymma svar från alla som svarat i tråden!







Dum fråga kanske, men alla arduino-modular använder samma kod och utvecklingsverktyg, eller finns det olika versioner? Tänker mig att sådan här liten Beetle skulle kunna passa, men den kanske inte har samma kapacitet eller andra begränsningar som gör att den har andra krav vid utvecklingen?

Jag har bara lekt med Uno (kör mina egna saker via Raspberry Pi av lite olika anledningar. Ganska annorlunda) men i IDE:t väljer man vilken Arduino man har och IDE:t är kostnadsfritt.

Hade jag haft det installerat där jag sitter hade jag kikat men mitt tips är att ladda ner det från arduino.cc taget ur minnet. Kolla i menyn ifall Beetle finns med men jag hade blivit förvånad ifall den inte finns med eller kan läggas till.

Och ja, min erfarenhet hittills är att man alltid sitter i samma GUI och bara väljer vilket kort man har i andra änden av USB-sladden.

Beetle såg riktigt fin ut btw.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Om du bildgooglar på Pwm 555 bulb så får du lite scheman du kan bygga på.
En av dom första träffarna dimmar en glödlampa på 40W i ett 12V system.

Det är ungefär vad du har i ett par handtagsvärmare ,kylfläns på trissan så lär du lätt hantera
handtagsvärmare med den kretsen.

Böjbart laminat vette fan
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hur programmerar man en sån? Assembly som man skriver till chipet med EEPROM-skrivare? Eller kan man konfigurera chipet direkt via pins? Bra tips med Elfa, ska kolla upp det!

Rent fysiskt så använder man en PICKit 2 eller 3.: http://www.ebay.com/itm/PICKit3-Mic...wires-Pic-Kit-3-and-ICSP-Socket-/331901057989
Den kan driva kretsen samtidigt som man skriver till den. Man behöver bara koppla direkt till några ben, eller använda ett av demokorten med sockel.

Sedan så gör man programmet i MPLAB X IDE: http://www.microchip.com/mplab/mplab-x-ide

MPLAB IDE är gratis och du kan antingen köra i assembler eller C. Rekommenderar C... Sedan är det bara att läsa programmeringsexempel och datablad. :) Det finns det mesta på Microchips hemsida.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Det är ingen större skillnad mellan PIC och ATmega som Arduino använder i dom flesta av sina kort. Du kan programmera båda med C, Assembler etc. Skillnaden ligger väl i att Arduino har utvecklat ett eget IDE som gör att det går mycket enklare att komma igång.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Grymma svar alla som svarat i tråden, responsen överträffade alla förväntningar! Tror det blir en minimal arduino+hemmabyggd krets med effekttransistorer enl. MartinBs exempel. Verkar som att insteget är lite lägre än för övriga alternativ.

Tack alla!!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top