Dreva om Versys 650, hur räkna kedjelängd?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Att använda 3,96875 mm istället för 4 mm , dvs ett 0,8% mindre avstånd i formeln leder lätt till att man tror att noggrannheten är så hög...

Min kommentar handlar inte om noggrannhet, den är fullt tillräcklig, utan om läsförståelse.
När man ser 4 mm i formeln; 'leder det tankarna i fel riktning (4 mm, är det kuggbredden?).
Om man istället slösar några tecken på att skriva 5/8*25,4 mm; då förstår de flesta att det är kedjans delning det handlar om.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Nu är det iallafall gjort, omdrevat från 15/46 till 16/45, och det känns bra. "Mognare" känsla i hojen när den inte varvar så mycket, men man får tänka på den 10%-iga felvisningen bara... :)
Skulle gjort det här för länge sedan... :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är det iallafall gjort, omdrevat från 15/46 till 16/45, och det känns bra. "Mognare" känsla i hojen när den inte varvar så mycket, men man får tänka på den 10%-iga felvisningen bara... :)
Skulle gjort det här för länge sedan... :)

Kul, var köpte du dreven ?
Bra att veta för det var ju lite mer besvär att hitta "andra" drev än standard tyckte jag.

Vad det gäller felvisningen, har du kollat mot GPS hur mycket felet verkligen är ?
För det vanliga är ju att (helt enligt gällande standard för hastighetsmätare)
att hojens hastighetsmätare i original visar högre hastighet än "verklig" GPS hastighet.
I bil har jag sett att 110kmh GPS-fart är 120kmh mätar fart
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det finns en liten växelindikatordisplay du kan köpa för typ 1300:- och koppla in på CDI boxen. Du slipper du försöka lägga i 7:an.

Hastighetsmätare på bilar brukar visa 7% för fort är vad jag kommit fram till. Säkert samma på mc.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Jag gjorde inte bytet själv, utan Örby MC i Västberga både köpte in och gjorde utbytet. Kan kolla med dem var de köper dreven ifrån.

Jag jämför egentligen inte med verklig fart, ska det bli en riktig jämförelse så ska det vara jämfört med vad det är att köra dagligt med nya drev. Åkte nu med i köerna på motorvägen i typ 110 mätarfart, vilket normalt sett har inneburit 120 i tidigare mätarfart, men nu med drygt 400 varv mindre i motorn.
Kanske har jag hamnat i närheten av GPS-hastighet nu, men som sagt, det är jämförelsen mot tidigare som är det viktiga.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kul, var köpte du dreven ?
Bra att veta för det var ju lite mer besvär att hitta "andra" drev än standard tyckte jag.

Vad det gäller felvisningen, har du kollat mot GPS hur mycket felet verkligen är ?
För det vanliga är ju att (helt enligt gällande standard för hastighetsmätare)
att hojens hastighetsmätare i original visar högre hastighet än "verklig" GPS hastighet.
I bil har jag sett att 110kmh GPS-fart är 120kmh mätar fart

I princip alla fabrikat har drev som avviker från originalet. Dom flesta annonserar bara det och vill man ha andra drev så frågar man.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top