Inför kommande mc-semester.

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Tjenare,

Jag planerar en liten mc semester till nästa säsong, Och sitter och spanar runt på bra att ha prylar som friluft/camping -kök som kan vara bra när man drar iväg. :)
frågetecken jag står inför är sprit alt gas kök? men om jag köper ett sprit kök det är ganska små gas behållare ungefär hur kok räcker det uppskattat? Och om jag köper ett gas kök kan man även använda kastrullen vid en öppen eld!? (Ja, jag vet att värmen från gas är betydligt varmare en öppen eld, men det är under sidan av kastrullen som klarar den värmen)

Vad har ni för erfarenhet av friluft/camping -kök när ni drar ut med eller utan hoj?

Kan tillägga att jag inte säker om det är rätt forums tråd att posta i så admin får flytta om inte annat.
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Tjenare,

Jag planerar en liten mc semester till nästa säsong, Och sitter och spanar runt på bra att ha prylar som friluft/camping -kök som kan vara bra när man drar iväg. :)
frågetecken jag står inför är sprit alt gas kök? men om jag köper ett sprit kök det är ganska små gas behållare ungefär hur kok räcker det uppskattat? Och om jag köper ett gas kök kan man även använda kastrullen vid en öppen eld!? (Ja, jag vet att värmen från gas är betydligt varmare en öppen eld, men det är under sidan av kastrullen som klarar den värmen)

Vad har ni för erfarenhet av friluft/camping -kök när ni drar ut med eller utan hoj?

Kan tillägga att jag inte säker om det är rätt forums tråd att posta i så admin får flytta om inte annat.
Lillebrorsan har en spritbrännare där du pumpar tryck i flaskan med brännare som är grym .
Bästa er att du kan använda all vätska som kan brinna så man kan nästan alltid hitta nått , gasbehållaren kan man ju köra tom och då är det kört .

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Lillebrorsan har en spritbrännare där du pumpar tryck i flaskan med brännare som är grym .
Bästa er att du kan använda all vätska som kan brinna så man kan nästan alltid hitta nått , gasbehållaren kan man ju köra tom och då är det kört .

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Osäker om jag såg någon sådan variant men klart intressant.
Men annars mycket utav den motsvarigheten så kallad snuskburken som man hade en gång i tiden i försvaret. där spriten ligger i form av kopp sen bara tända på den.

Och ja den tanken har jag haft när det gäller gas behållare, samt att jag fick höra av en kollega som var ute nu i sommar med hojen och campade och upptäckte att gasen var slut i sitt kök.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du vill ha ett gaskök som tar liten plats och som du kokar upp vatten för att göra mat/kaffe/soppa/varma koppen/annat med. REAL Turmat kan rekommenderas - långt ifrån forntidens frystorkade skräpmat.

Vidare vill du ha ett kök där gasolbehållaren ryms i köket och du vill ha ett med värmeväxlare som gör av med lite gas så du klarar dig en vecka på en liten behållare.

Normalt rekommenderar jag alla att köpa ett Trangia 27 och komplettera med gasbrännare. Då har du ett grundkit som duger till allting för 1-2 personer (dvs hojbruk). Dock blir det med gasolbehållare ungefär dubbla packvolymen jämfört med ett http://www.outnorth.se/optimus/crux-weekend-he-cook-system#Gr
eller motsvarande från Primus etc.

Det finns billigare varianter från Biltema men deras brännare är betydligt sämre och gör av med säkert dubbla gasmängden...

Sprit är kladdigt och sotar. Bensin/fotogenkök (multifuel) är överkurs och behöver man fråga skall man inte ha ett sådant. Tar plats dessutom.

Här som alltid: Köp kvalitet från början så håller det hela livet. Trangia 27 med gasbrännare är som sagt grundkitet, har du små väskor och vill slippa diskmedel, disksvampar, värma diskvatten, "matlagning", vidbrända rester etc etc så går du på Crux enligt ovan och kör REAL Turmat och kompletterar med sådant som går utmärkt att äta vid sidan av, grönsaker, några goda konserver och ett restaurangbesök då och då.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag har ett gammalt MSR, multifuel. Det går att köra på sprit, fotogen, diesel eller bensin.
Kör på vanlig 95 oktanig bensin. kör man på fotogen/diesel så måste man förvärma med något annat bränsle.
diesel/fotogen och bensin ger mycket effekt /liter ...sprit ganska kasst
Skulle jag campa nu så skulle jag köra med ett litet Primus gaskök, -det är enklast och renast.
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Den han hade var typ denna men med större armar man fällde ut som stöd för kastrull mm , tyckte han sa att på fullt tryck så gav den 3500w .
https://www.xxl.se/trangia-trangia-x2-multifuelbrannare/p/1031922_1_style

Såg nu att denna gav 2800w :)

Tack, ser klart väldigt intressant! :tummenupp

Du vill ha ett gaskök som tar liten plats och som du kokar upp vatten för att göra mat/kaffe/soppa/varma koppen/annat med. REAL Turmat kan rekommenderas - långt ifrån forntidens frystorkade skräpmat.

Vidare vill du ha ett kök där gasolbehållaren ryms i köket och du vill ha ett med värmeväxlare som gör av med lite gas så du klarar dig en vecka på en liten behållare.

Normalt rekommenderar jag alla att köpa ett Trangia 27 och komplettera med gasbrännare. Då har du ett grundkit som duger till allting för 1-2 personer (dvs hojbruk). Dock blir det med gasolbehållare ungefär dubbla packvolymen jämfört med ett http://www.outnorth.se/optimus/crux-weekend-he-cook-system#Gr
eller motsvarande från Primus etc.

Det finns billigare varianter från Biltema men deras brännare är betydligt sämre och gör av med säkert dubbla gasmängden...

Sprit är kladdigt och sotar. Bensin/fotogenkök (multifuel) är överkurs och behöver man fråga skall man inte ha ett sådant. Tar plats dessutom.

Här som alltid: Köp kvalitet från början så håller det hela livet. Trangia 27 med gasbrännare är som sagt grundkitet, har du små väskor och vill slippa diskmedel, disksvampar, värma diskvatten, "matlagning", vidbrända rester etc etc så går du på Crux enligt ovan och kör REAL Turmat och kompletterar med sådant som går utmärkt att äta vid sidan av, grönsaker, några goda konserver och ett restaurangbesök då och då.

Jo tack, gode vän men det där med frystorkat mat står jag gärna över, har man fått tillräckligt av i mina dagar.
Jag medger att jag kollat mycket på Trangia 27-3 köket sen komplettera med gas alt sprit. Sen är det som du säger med plats jag har 37 Liters väskor där jag vart lite fundersam!
https://www.addnature.com/trangia-27-3-ul-441323.html

Biltema är uteslutet kan jag tillägga då jag tänkt det ska vara kvalitet men till humana priser.
Men du gav mig lite allt att fundera på! :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har Biltemas kokkärl samt gas ock "stora" brännaren.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...ol--och-stormkok/Kokkarlsats-stor-2000035726/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolbehallare-2000020058/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-2000033193/

Har funkat kanon i två Norge-veckor med matlagning lunch och kväll.
Gissar att det är gas kvar för en vecka till men kommer ta med en extra nästa resa. :)

Jag skulle nog titta på BrooklynS tips ang Triangia 27 vad gäller kvalitet på kokkärl.
Tror knappast Biltemas klarar öppen eld.
Verkar dessutom vara rea hos Outnorth på Triangia 27. :tummenupp
http://www.outnorth.se/search?query...O6ti1gXrN9pOZNuwkL1MorZKLHiTYQOxoCQdYQAvD_BwE
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
TS bör nog hålla isär sakerna lite, de så kallade spritköken är inte samma som multifuel.
Spritkök kallas ofta de med en kopp i botten avsedd för t-röd.
Detta är värdelöst.
Läcker, sotar ner, omöjligt att reglera värmen vettigt, tar slut vid fel tillfälle, noll funktion i kyla osv.

För normalsvensson är nog gas bäst resultat och visst kan gasen ta slut men har aldrig haft problem med att hitta nya... men jag har iofs bara kört inom Europa.

Använder för övrigt Trangia 27 och Trangia 25, med gastillsats från Camping gaz, dessa finns nog inte längre men Trangia har ju egna gasbrännare numer så... dessa är dock steglösa och vad jag förstått så ökar de sista 50% bara gasåtgången men inte effekten nämnvärt.
Så med fel inställning (typ max) kan man lätt tömma gaspatronerna.

Och gällande patroner så finns de i flera olika storlekar, personligen tycker jag "märkespatroner" ger mest brinntid trots likvärdiga mängder.
230 och 450 gram är väl de vanligaste.


Kök av multifueltyp kräver lite mer av föraren, men funkar internationellt och även i kyla.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är gaskök som gäller om du inte skall ara ute i extrem kyla. Går snabbt och utan kladd.
Jag har provat alla varianter (sprit, multifuel, gas, vet).

En liten gasbehållare räcker ca 1v för en person (laga middag, koka kaffe osv). Ska man koka potatis som skall stå och puttra i 15-20 min går det såklart åt mer gas. Gastuber hittar du överallt.

Vill du inte dega så mycket så köp på Biltema eller på Ali (då får du ett schysst i titan för 3-400)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Spritkök kallas ofta de med en kopp i botten avsedd för t-röd.
Detta är värdelöst.
Läcker, sotar ner, omöjligt att reglera värmen vettigt, tar slut vid fel tillfälle, noll funktion i kyla osv.

https://www.youtube.com/watch?v=KfZytJnTb4k

Jag gillar mitt Trangiakök! :tummenupp

Men gissar att det är som med KTM, kan du inte sköta ditt kök/motorcykel utan kunskap så är det skit... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Spritkök är grunden, men det är enklare, snabbare, renare osv med gasbrännare.

Med det sagt så har jag nog 5 st Trangia med spritbrännare, 2 st Trangia med gasbrännare (och spritbrännaren i reserv) och några till av vitt skilda fabrikat och typer... Fördelen med sprit är att det går att få tag i överallt och du kan elda med vilken sorts sprit som helst. Dessutom är det tyst och enkelt.

Men gasbrännare är sååå mycket bättre i praktiken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Började en gång med spritkök och rödsprit.
Sedan blev det MSR allbränsle (man kan väcka en hel camping när MSR drar igång).
Sedan Primus fotogen / bensin (inga problem med bensin i fotogenkök, bara farligare med bensin, från en förvärmarkopp med bensin sprider sig bensinångorna lätt över en kvadratmeter och allt börjar brinna när tändstickan tänds)

Så idag föredrar jag gas, (Trangiakök med gasbrännare)
rent slipper tvätta bort sot,
maten smakar inte denaturerad sprit om stekpannan använts som lock.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top