Pohjoisen Pystymettä 2017

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Saxat från annan plats för att inte stöka till Tonys tråd.



Äsch, du bara skryter. Du ska ligga i soffan och pilla dig i naveln hela helgen

Nej nej, h ä r kommer skrytet:

JGfKcb3.jpg


Sitter nu några mil norr om polcirkeln framför en stockvedsbrasa och har det hur gott som helst.

thW23Rn.jpg


"Pystymettä" betyder ungefär "rakt ut i skogen" och det är precis så det är.
Man samlas, efter någon mils grusvägskörning på ett ställe mitt ute i ingenstans och sätter upp sina tält.

Gemytligt, opretentiöst och avslappat.
Bara off-roadhojar?
Hell no! All som rullar platsar:

Vg13LCU.jpg


Klart turbokatanan skall med ut i skogen... :D

Tro mig: det enda navelludd som eventuellt skulle finnas här är isf stålull - dom är benhårda, finnarna.
...okay, inte lika hårda som Toyman, förstås - men denna gången var det såhär det blev.

Ride report med bilder följer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kul!
Undrade just om du for iväg. Hämtade in termosen i morse men den var fortfarande orörd. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är ju jättekallt nu ju!

Ber att få återkomma i ämnet.


Sjukdomsinsikten varierar mellan olika individer:D


Ha ha - kommer absolut tillbaka till just det.


Kul!
Undrade just om du for iväg. Hämtade in termosen i morse men den var fortfarande orörd. :)

Ja vad faaan...?!
Det kom jag ihåg just när jag passerade Piteå. Det skulle ju stå en termos någonstans?
Det vart så stökigt med jobbet inför avfärd, jag missade att berätta att jag inte är någon kaffemänniska alls. Men omtanken värmde!

Och dagens tur går till... ...Haparanda? :D


Det skulle se ut det. :brynad

Nä, men jag sitter faktiskt på kontoret sedan en timme tillbaka, pigg och kry.
Tack alla för att ni inte högg på giftåteln jag kastade ut där.

...och tack alla som messade glada tillrop på vägen hem i natt. Hoppas jag har hunnit svara samtliga.



Ride report och massa bilder följer i veckan.
Nu jobba jobba jobba.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag har sagt det förut och säger det igen: ni finnpajsare är inte riktigt friska. Imponerande körsträcka.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja... ...eh... ...för mig som bor strax söder om Göteborg hade det varit närmare att sticka ner till Alperna och gasa runt i bergen över helgen.
Kan det bli 350 mil denna weekenden?

Jag kör inte precis vanliga vägen hem, direkt...

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=1676559c3ccfb1b75d&hoursPast=0&showAll=yes

Bra jobbat! Jag är lite intresserad av vägvalet Rovaniemi-Harads - körde du grusvägarna som går i stort sett "rakt" emellan eller körde du via någon större ort?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Verkar kul, norra delen är trevlig och tälta i skogen är gott med trevligt sällskap. Jag hade gärna hälsat på Tony också men var också för långt bort...

Såg att du var förbi Tomteland! Stannat där själv men inte mer...

Ingen Järnrövsresa direkt men ganska trevlig träff är Ruskträffen. Tyvärr inte grusväg längre men minusgrader brukar det vara så solskensmotorcyklisterna kommer inte.

https://tunatouringmc.se/rusk_inbjudan.html

Vore trevligt att träffa farbror! :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har sagt det förut och säger det igen: ni finnpajsare är inte riktigt friska.

Tack!
...nu är jag visserligen varken Finne eller Finländare, men har blivit jäkligt fascinerad av det finländska sinnelaget de senaste åren. Jag tar det som en komplimang om någon misstar mig för riktig finne. Svårt dock att komma undan med det på ort och ställe...



Bra jobbat! Jag är lite intresserad av vägvalet Rovaniemi-Harads - körde du grusvägarna som går i stort sett "rakt" emellan eller körde du via någon större ort?

"Kortaste väg" rätt ut i gruset. Fin-fina vägar: Snabbåkt och mjukt flytande böjar.
Flakaberg och Pålkem var ortsnam som swischade förbi. Verkligen swishade... :D
Tyvärr hade telefonen som jag körde Bubblerappen över lyckats stänga av sig på något vis precis inför den sträckan, så spåret saknas på Spotwalla. Mer om sträckan i texten sedan.


Ingen Järnrövsresa direkt men ganska trevlig träff är Ruskträffen. Tyvärr inte grusväg längre men minusgrader brukar det vara så solskensmotorcyklisterna kommer inte.

https://tunatouringmc.se/rusk_inbjudan.html

Vore trevligt att träffa farbror! :)

Ja, Ruskträffen står på listan. Kommer när det passar med annat.


Som denna helgen, till exempel. Här passade det jättebra att blåsa upp till norra Pystemättä-träffen.

Pystemättä - var sig det är norra i September eller södra i Oktober är lite av en kameleontträff:
man vet aldrig om det är den sista sommarträffen, en regnig höstträff eller rent av den första vinterträffen.

[video]https://r9---sn-ab5l6nss.googlevideo.com/videoplayback?initcwndbps=1321250&source=youtube&sparams=clen,dur,ei,gir,id,initcwndbps,ip,ipbits,i tag,lmt,mime,mm,mn,ms,mv,pl,ratebypass,requiressl, source,expire&pl=64&ipbits=0&mime=video/mp4&clen=7334019&mm=31&ratebypass=yes&requiressl=yes&ms=au&mv=m&mt=1506446895&dur=80.108&gir=yes&itag=18&mn=sn-ab5l6nss&signature=D3B33C64E81078476DA7815EFA04D30ACFC15B9F .622A00B5FC2F9ED1DF988F62CBD92C2EB731B594&key=yt6&expire=1506468580&id=o-AJyd8QtFqk70Ng2e5-MiW0e-l1srGyb1ggm-ZBSpuYHj&ei=hI7KWdaxL8beW5ihqqgB&lmt=1351349371257903&ip=2a01:7e01::f03c:91ff:feb3:d3fc&title=Pystymett%C3%A4+26-28.2012+Mikkeli+3.mp4[/video]

Men först måste vi nog ta upp detta med Ironbuttkörningar. Dom är inte på något naturligt sätt kopplade till udda MC-träffar. Det är mer mitt take på det hela - mitt "reason to ride": kan jag koppla ihop en träff med en IBA-distans så går det lättare att motivera en helg på hojen.

På ett annat MC-forum fick jag en ärlig fråga: "Varför?" Varför kör man Ironbuttkörningar egentligen?

Svaret blev 7 kilometer långt. Det första stycket, som är bortklippt nu, gick ut ungefär på att "jag vet inte".
Jag vet inte varför andra kör Ironbuttdistanser, men jag vet precis varför jag gör det.

Jag postar en liten, liten bit av allt det jag skrev då här nedanför ifall någon skulle vara intressererad. Läs i vart fall det jag fetat i texten. Det har betydelse för just denna resan...




<snip>
Man tävlar inte mot någon annan, det är sant. Men, utmaningen, distansen, uppdraget som skall lösas - den skoningslösa Zumun på styret - det ger mig en stimulansen jag behöver för att tycka att varje kilometer är rolig. Fortfarande!
Efter mer än 40 år med MC-kort så är jag fortfarande körkåt.

Och IBA-körningarna har mycket stor del i det. Jag kör grusäventyr och sådant, och hinner jag höra på radion på morgonen att det är stopp i trafiken så tar jag gärna hojen till jobbet.

Men jag är ingen åka runt och sniffa på blommor-typ. Har aldrig varit.
Gillar inte att köra i grupp, gillar inte att använda hojen för att åka och fika, gillar inte att behöva vänta medans andra röker, tankar, rättar till packning eller Gud vet vad.

Jag vill köra. Köra Satan!

Det är INTE något elitistiskt 'jag är bättre än någon annan'-trams som döljer sig här - tvärtom!
Det är en brist hos mig, detta autistiska draget som slår klorna i mig när jag kommer upp på en hoj:
Jag är väl hyfsat trevlig och kommunikabel till vardags, men jag blir en jädra savant när jag kommer upp på en MC.

Jag har ingen telefon kopplad när jag kör, ingen intercom. Det är jag och hojen.
När jag någon gång har följe någonstans med mina vänner DD och BB så blinkar signalen blå från deras hjälmkanter, eller också lyssnar dom på någon ljudbok eller något dokumentärprogram nedladdat från...
...ja, var tusan man nu laddar ner grejer...?

Skitsamma - dom trivs med sitt och jag trivs med mitt. Dom gånger jag försöker teckna något till dem så tittar dom bara storögt på mig, och snackar sinsemellan kring vad jag kan tänkas mena.

Hur som helst, jag kör helst själv i vilket fall, och mina Ironbuttkörningar är ett slags andningshål i vardagen. Jag är ett med hojen, kan inte ta emot samtal och hustrun vet hur länge jag kommer att vara borta. Det är total och egoistisk frihet. Me, myself and I.


Mina nära vet att att jag inte lär höra av mig under dygnet, och jag kan låta mina tankar löpa iväg lååångt bortanför vardagens staket, gränser och hinder.
Det är sagolikt uppfriskande att få vara alldeles ostörd med sig själv medans milen tickar in under hjulen. "Meditation in motion" brukar jag kalla det, och jag har hört liknade kommentarer från andra som kör mycket IBA-distanser.
<end snip>


Det var så det var tänkt - ett litet andningshål. Värdefull egentid. Uppladdning genom utmattning, typ. :)
Så som det sket sig! Jisses.

På torsdag eftermiddag seglar det upp en grej på jobbet som kan komma att kräva massor av mig. Projektet har varit uppe och bubblat vid ytan några gånger tidigare - men hittills bara blivit framskjutet gång på gång.
Jag tar med mig mappen hem, och sitter uppe på kvällen och uppdaterar den - istället för att komma i säng som jag borde.

Exit start 03:00, om man säger.
Jag startar strax före 8 på fredag morgon, men jag är på vippen att styra mot arbetsplatsen - trots packning och allt ombord på hojen.
Jag har redan hunnit få 3 mail och ett par telefonsamtal om det som skall dra igång nästa vecka.
Jag tror fortfarande att det är ännu ett falskt alarm, så jag vinklar över till E20 och lämnar Göteborg bakom mig.

...men jag vågar inte stanna i Partille för att käka frukost på McDonalds. Känns om det är för nära jobbet och för stor risk att jag vänder om och sätter mig vid skrivbordet.

Istället rullar jag ända upp till Vårgårda där jag känner mig hyfsat säker på att inte känna någon onödig pliktkänsla. Jag är fortfarande inom frukostfönstret och kan känna smaken av en McSausage med ägg när jag svänger in till Gyllene Måsen i Vårgårda.
...som inte serverar frukost. Feck!
Dom har precis öppnat, så det blir efter tvekan en stor fet Jureskog-historia.
Som frukost.
Ungefär så fortsätter dagen. Fel fel fel.
Jag har en zillion mail och missade samtal när jag kollar på telefonen. Alla verkar vara helt nuts över att det aktuella liket rör på sig.

Och ungefär så fortsätter dagen. Det blir bara fel allting.
Ingen chans att komma in i sig själv och dra nytta av umgänget med motorcykeln.
Jag môlar i mig burgaren utan att känna vad den smakar - eller ens tänka på att jag äter. Som vilken jobblunch som helst, alltså.

Jag bränner undan det viktigaste, skärper tonen i frånvarumeddelandet och gränslar hojen igen. Men, inget blir som det skall vara.
Telefonen ligger under plastfodralet överst i tankväskan, och blicken dras dit vid varje nytt inkommande samtal eller mailavisering.

Heelt fel ingång till en IBA-körning, alltså, och jag känner hur irritationen växer istället för att sjunka undan som tanken var. Jag stannar ytterligare två gånger innan Örebro för att städa undan nya frågor och - mest tyvärr: jävla nonsensfunderingar kring något som ändå inte kommer att gå igång på denna sidan årsskiftet.

Klockan tickar för körningen och minskar mina marginaler, men jag tar mig tiden att svänga in hos Fottas MC i Ludvika. Där kan man tanka positiv energi!
Fotta har varit med och kört på varje upplaga av "125ans dag" som vi kört hittills.
Nu senast i Augusti, och för första gången missade han målet - på sin 100cc Speedfight Peugeot. Oh yes! Man kan köra IBA-körning på sådant med.
Man kan försöka... Han berättar att han är sugen att göra ett nytt försök innan nästa officiella arrangemang 2020.
...och varför inte? Rekordmånga bröt i år med maskinproblem - hela 5 stycken.
Borde gå att arrangera ett uppsamlingsheat för oss som inte nådde fram.

Fotta har visat bilder från anno dazumal när han och kompisgänget drog till Nürburgring och Elefantentreff i början av -70 talet.

Alltså denna tidsepoken:


På sina 125:eek:r!!! Vem skulle få för sig att släppa iväg en 16-åring på MC-träff - nere på kontinenten, i Januari - nuförtiden...?
Men då gick det bra! Fotta har fantastiska minnen att förmedla. Verkligen en snubbe som Classic Bike skulle slå klorna i och debriefa.

Stoppet funkar som tänkt. Jag lämnar Ludvika på bättre humör än jag kom - och det är sannerligen inte Ludvika stads förtjänst...

Snabbt stopp hos SMCs nya adress: Gamla Tunavägen. Jag har inte hunnit se stället ännu, men sitta i egen fastighet är bara så rätt för framtiden.
Klockan är sent på fredag nu, men MC-Folkets redaktion jobbar järnet och vi säger hej, men mer än så blir det inte. Dom vill hem, och jag vill bort.

Käkar eländig mat utanför Bollnäs, men muntrar upp mig själv lite med att köra gamla E4an från Norrala och ända upp till- och igenom Hudik.

Nobba raka spåret och istället köra "gamla vägen" kan vara otroligt stimulerade.
Nostalgi, ibland gränsande till katastrofturism. Det finns massor att se längs "gamla vägen" oavsett om man har en egen relation till sträckan, eller kör den för första gången.
Jag fascineras över hur somligt lever upp efter det att trafiken riktas om till en nybyggd vägsträcka, och hur annat bara vissnar och dör.
Självklart får vägkrogar och motell problem när trafiken försvinner - men å andra sidan: många klassiska vägkrogar och motell utan vettig kedjeanslutning har gått omkull ändå - trots att dom ligger kvar längs "stora vägen".

Det som lever upp kan vara hus och fastigheter som legat illa till när dygnstrafikvolymen bara ökar och ökar - utan att man kan slå mynt av det.
Ingen har velat köpa kåkarna, ingen har ens velat bo i dem.
Med den nya vägen så kommer saker och ting i ett helt annat ljus. Vackra, men nedgångna hus med "eftersatt underhåll" köps till en vettig peng av någon som har tid, ork och stålars nog att locka fram det som en gång fanns i huset.
Glädjande att se, men det blir märkligt när det upprustade huset mer eller mindre ligger granne med en för evigt stängd bensinmack som bara sjunker djupare ned i förfallet.


Som någon kanske ser så är det inte så mycket bilder ännu så länge. Anledningen är enkel: jag tog inte några bilder första dagen.
Jag var inte på humör, jag hade inte lust, såg inga motiv, hade inte tid.

Och så är det ju: är men inte i balans, så ser man inte det som är värt att notera.
Hjärnan är fullt upptagen med att bearbeta det som redan finns där inne, och upplever bara nya intryck som störande och belastande.

Jag njuter förvisso att köra "gamla vägen" men det läker mig inte tillräckligt mycket för att jag skall öppna upp och dokumentera något.

Nästa stopp blir en koll av ett Blocketobjekt just utanför Sundsvall - men med nuvarande sinnesstämning blir ingen affär. Inte ens en provkörning, faktiskt.
Jag är någon annanstans, och det är helt fel ställe under en Ironbuttkörning.

Tar mig ett långt, långt stopp uppe på den nybyggda Circle K macken vid Njurunda.
Jag försöker verkligen rensa skallen på allt som inte har med körningen att göra.
...ja, plus svara på de sista mailen, då. Det har lugnat ner sig betydligt och jag kan med gott samvete lägga bort luren.

Det har mörknat, det är vajerväg och det är här jag måste vara nu - ingen annanstans. Det är dödstraff på att vara ofokuserad längs Norrlandskustens E4...

En sak driver mig framåt mer än något annat: det är höstdagjämningen idag!

Inom Ironbuttsfären tillmäts körningar under de olika solstånden en särskild betydelse: Grejar man att genomföra en godkänd IBA-körning under dessa speciella händelser: Vårdagjämning, Sommarsolstånd, Höstdagjämning och Vintersolstånd så har man gjort en "Four Season Ironbutt"

Four%2BSeasons%2BSS1K.JPG

Photo Credit: Tim Mastersons "HardTXRider" blog. Besök gärna! http://hardtxrider.blogspot.se/

En sådan vill jag ha! Speciellt som jag har chansen att avsluta min körning på polcirkeln i Finland. Lite extra magi i det hela.

Nördigt...? Guilty as accused! Mycket inom IBA-världen är nördigt.
Men visst är Jordens oblikvitet fascinerande? Det är ju den som ger oss årstidsväxlingarna! Polcirkeln är i höggrad kopplad till detta, så det blir ju plötsligt "the place to be" en sådan här dag när vi störtas in ett halvår av mörker.

Men inte. Jag kommer inte "in i" körningen. Det är inte det att det inte är roligt: det är alltid roligt att få köra hoj - men rätt stämning infinner sig inte.
Jag har - vid problemlös körning, enligt Garmin, fortfarande en ankomsttid vid Shell Napapiiri som ger mig flera timmars marginal för något oväntat strul.

Jag vet att det inte räcker. Jag är inte i skick att köra resterande sträcka - inte på det sätt jag vill köra. Inte enligt min standard.
Pretentiöst?

Vassego och tyck det. Jag har haft MC-kort i mer än förti år och kan berätta om det. Inte alla av dom som tog kort samtidigt kan säga det samma. Kan säga något överhuvudtaget. Har man inte respekt för livet skall man inte ge sig på att köra Ironbuttkörningar. På natten. Längs E4an.

Det blir tankning i Docksta just innan dom stänger, och nyckeln till ett rum lite längre bort.

aKUDEUh.png


Surt, så klart - men ett resultat av bristfällig uppladdning och oförmåga att fokusera. Precis när jag plockar av mina navis så slår det mig:
Ankomsttiden jag räknat på - det som Garmin presenterar i fönstert är ju Finsk tid! I verkligheten - klocktid har jag ju ytterligare en timme på mig för att avsluta min körning upp till polcirkeln.
Different ballgame! Med ytterligare en timme till förfogande så skulle jag kunna möblera om dygnet lite: sova två timmar, och ändå ha 30 minuters marginal efter av- och påklädning. Jippie!

Men, inte bli för glad nu! Inte bli upprymd och exalterad, utan snabbt ner i säng och möt sömnen. Jag ställer klockan prick 2 timmar fram i tiden. Det går att känna direkt när man vaknar om den korta sömnen "har tagit" och om man är rätt på det.



Mer text följer. Ja, och BILDER då.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men, om man vaknar först när telefonen växlat upp till den där "JAGHATARDIG"-signalen som troligen väckt alla andra på hotellet redan, inte fattar varför den ringer, inte hajar var man är och inte förstår hur man skall stänga av alarmet - då är det meningslöst att ge sig ut på vägen igen.
Väckningen kom i helt fel fas av sömncykeln.
Fuck four season - här skall sovas vidare.
Jag ställer inte ens om klockan till ny alarmtid, jag bara vänder på kudden och gör det som känns bäst för stunden.

Den fortsatta körningen blir kalas. Jag ser saker. Jag känner dofter.
OKQ8 Töre luktar fisk! Oh yes, tydlig fiskdoft - inte ofräsch, men en Göteborgare missar inte en sådan sak.

Det är kylbilarna som drar fisk från Norska kusten mot Finland och Ryssland. Dom rullar ner längs E10 och just Töre passar tydligen bra med deras kör och vilotider. Dom stannar och tar en liten...

uqXlMno.jpg


...och under tiden så landar spillvattnet på marken.
"There are three things that smells like fish..."

Vidare. Jag korsar gränsen uppe vid Övertorneå. Gränsstaden på andra sidan heter Ylitorneo.
Man behöver inte vara språkgeni för att fatta kopplingen.

Vad finns det att se så här års? Färger!

jngdt1j.jpg


Harrejösses vilka färger!

oy1Rxub.jpg


Nere i södra Sverige har inte höstfärgerna börjat komma ännu - men där nere har vi en stor palett av olika sorts lövträd som alla visar upp sitt egna spektrum av färger: Bok - som på egen hand bildar en regnbåge. Lönnen - som gärna slår i blodrött. Ek - jordigt terrakottafärgad.
Björk? Visst - den vissnar och fäller sina löv, antar jag? Men hur ser den ut...?
INTE som här uppe i norr!
Björken här uppe tar över färgfyrverkeriet från de träd som inte når hit upp och levererar en närmast elektriskt gul nyans - klarare och mer... ...levande än någonsin björkarna där nere hos mig.
Tror jag. Jag måste kolla in björkarna hemma i höst, helt klart.

Rovaniemi hälsar välkommen - med kilometerlånga, obrutna lakritsremmar.
Jag kör in via väg 930, och det är tydligt att någon roat sig på detta viset:


Inte just dom som är med i filmen, så klart. (Undrar vad "Bullen" skulle hetat på finska?)
Men det är snyggt - vackra flätor som går i varandra, som når ända ut till gruskanten innan dom vänder in igen.

Nestemacken på infarten till Rovaniemi har - precis som utlovat, kartorna till träffen liggandes vid disken.

UPM79TV.jpg


Men då så? Let's roll!

App app app - Inte komma tomhänt! Det finns en Göteborgsvits om att "ringa på med armbågen".
Att komma sent och bara räkna med att allt skall vara serverat är inte så snyggt. Lite björkved är väl en stilig gest, eller hur?

pQfrKYz.jpg


Kanske inte så stiligt med en bananlåda on top of things, men vaddå?
Här uppe går funktion före form ändå...

8sdGtX1.jpg

Bilden kommer från en annan Finlandsresa. Klura gärna lite på hur man har byggt det där stepside-flaket. Det är fanimig genialiskt när man ser det...

Att smälla av en bild under skylten börjar bli en tradition. Femte bilden och tredje hojen på denna plats. Alla helt underbara resor.

Första skylten dyker upp:

izqJbTl.jpg


2 mil att köra - varav det mesta på...

C50RjoR.jpg


Finska grusvägar! Yippie!
Vi får väl se hur mycket ved som ligger kvar i bananlådan när jag är framme...



Forts.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vidare. Jag korsar gränsen uppe vid Övertorneå. Gränsstaden på andra sidan heter Ylitorneo.
Man behöver inte vara språkgeni för att fatta kopplingen.

Fast Ylitorneo, och närmsta Alko, ligger 1 mil söderut på finska sidan...

Aavasaksa är det som ligger på andra sidan bron, men ligger i Ylitorneo kommun...

Men den viktiga frågan, var du förbi Tomteland? :va

Språkgeni? Anteks, minnä olen routinkielin routalainen!:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast Ylitorneo, och närmsta Alko, ligger 1 mil söderut på finska sidan...

Aavasaksa är det som ligger på andra sidan bron, men ligger i Ylitorneo kommun...

Men den viktiga frågan, var du förbi Tomteland? :va

Språkgeni? Anteks, minnä olen routinkielin routalainen!:D

Anteeksi, minä olen routsinkielin routsalainen borde det väl bli?


(Utan att vara språkgeni men med tornefinska svärföräldrar.)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top