KTM 450 eller Honda 450?

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Går i köptankar och undrar största skillnaderna mellan dessa modeller i cross utförande. Har hört att Hondan är mer lättkörd men fick ingen förklaring.
Det blir årsmodeller mellan 2011-2015

Har haft ett långt uppehåll men vill minnas något att KTM = mkt meck :)

Vad säger panelen?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Kan inte säga något om just 450 hos respektive märke... Men Honda är ju alltid Honda ;) Har haft några Honda motorer i mitt ännu korta liv, gräsklippare, snöslungor, motorcyklar, ALLTID felfria och startar direkt, även gräsklippan som stått några år i ett förråd, behövde varken rengöra eller byta ett smack, typ 2-3 draget startade den på. Äger en KTM, första och sista, otroligt svårstartad, och efter 1 månads förvaring så ringer bror min (Där den står) att den har lämnat en oljepöl efter sig... :yoparty

Hade köpt Honda om jag bara ska ut och glida lite då och då, ett bra kort.
KTM om man är lite mer RockN'Roll :tuttar

EDIT: Självklart mina egna erfarenheter och åsikter. Kan inte lämna källor eller forskning på något utav de :arsele
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle säga att det är ungefär skit samma, jag skulle kunna tänka mig båda. Båda är lika servicekrävande och ungefär lika dyra att hålla liv i. Det som avgör är förutom vilken märkespreferens man har är vilket chassie man trivs på. Jag trivs inte alls med Hondas ergonomi på CRFen men föredrar Hondas fjädring i originalutförande jämfört med KTM. Skall du ha KTM för renodlat crossåka så tycker jag definitivt du skall ha en cykel med länkage så 2011+.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Har haft ett långt uppehåll men vill minnas något att KTM = mkt meck :)

Äger en KTM, första och sista, otroligt svårstartad, och efter 1 månads förvaring så ringer bror min (Där den står) att den har lämnat en oljepöl efter sig...
Nu har ni båda tur att ni inte är nyregistrerade, för snackar skit om KTM gör vi inte här på forat!

För ni har väl inte köpt kontona av gamla användare? :va
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kan inte säga något om just 450 hos respektive märke... Men Honda är ju alltid Honda ;) Har haft några Honda motorer i mitt ännu korta liv, gräsklippare, snöslungor, motorcyklar, ALLTID felfria och startar direkt, även gräsklippan som stått några år i ett förråd, behövde varken rengöra eller byta ett smack, typ 2-3 draget startade den på. Äger en KTM, första och sista, otroligt svårstartad, och efter 1 månads förvaring så ringer bror min (Där den står) att den har lämnat en oljepöl efter sig... :yoparty

Hade köpt Honda om jag bara ska ut och glida lite då och då, ett bra kort.
KTM om man är lite mer RockN'Roll :tuttar

EDIT: Självklart mina egna erfarenheter och åsikter. Kan inte lämna källor eller forskning på något utav de :arsele
Nu är ju vare sig gräsklippare eller en gammal LC4 kombinerat med din usla kickteknik särskilt relevanta jämförelser när det är dags att välja hyfsat ny 450 cross.
En KTM 450 startar man med ett tryck på startknappen och det borde tom de flesta på det här forumet klara av...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag hade absolut tittat på yamaha o Kawasaki 450 nyare än 2010. Yamaha är som honda bara serva o kör. Maste dock lyfta ett finger på kawans sanslöst bra fjädring..
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Jag hade absolut tittat på yamaha o Kawasaki 450 nyare än 2010. Yamaha är som honda bara serva o kör. Maste dock lyfta ett finger på kawans sanslöst bra fjädring..

Har kört YZ250 2T förut och var nöjd(så gott det går tydligen med cross) Gillar dock att Hondan har dubbla utblås :)
Och på den tiden jag hade Yamahan sneglade jag på KTM'n så jag tror att den mest är en mental grej...
Ska definitivt kika på Yamaha 450 också :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
dyno.jpg
Amerikansk tidning som kört alla cyklar i samma bänk. Absoluta siffror är ointressant men ger en bra chans att jämföra. Sen kan man ju undra vem fan som lider av effektbrist på en 450 cross...
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Är "startmotorn" original på KTM eller nåt man sätter på i efterhand?
Om det är efterhand, finns det till Honda eller dom andra oxå?

Vill slippa kickstarta :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är det ren cross eller blandat du skall köra?

Generellt håller båda bra men Hondas titanventiler tenderar att äta ner sig lite snabbare (då jag gissar att den årsmodellen betyder 100+ timmar). Honda fick under dessa år kritik för att ha låg effekt jämfört med konkurrenterna, Honda hävdar å andra sidan att de flesta kör fortare med deras mer kontrollerbara effektkurva. Båda hojarna anses ha bra chassi och kvalitet. KTM har ju startmotor men en 450 är ju knappast jobbig att kicka. För min del vinner KTM på bra chassi och betydligt bättre bromsar samt att den passar mig som är lite längre bättre.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Båda är bra (som många skrivit). Hondan är lite snällare men som långsam motionär är elstart bekvämt. Köp med hjärtat och hellre en med bra historik än en med snygga dekaler. Lycka till och välkommen till en rolig sport :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top